Paard blijft vermageren...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shan

Re: Paard blijft vermageren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 06:11

Quantre schreef:
shan schreef:
Wat voeren betreft ga ik trouwens mee met diegene die zeggen dat hij veel te veel krachtvoer krijgt hoor.
Langzaam afbouwen en kwalitatief goed ruwvoer geven.
Zoals Liannes al zegt hooguit 2 kg per keer.
Ik heb zelf een paard gehad dat allergisch was voor vulmiddelen in de brok. Hij was niet mager maar had heel vaak koliek.
Die heb in toen op de haver gezet met een voedingsuplement.
Hij knapte zienderogen op.
(was een groot zwaar paard, maar kreeg maar 1,5 schep haver per keer, 2x daags en zag er heel best uit)

Ok.

Ik zal het krachtvoer langzaam afbouwen, en zal hier morgenvroeg reeds met beginnen.

Zal ook de hoeveelheid aan hooi stilletjesaan opbouwen.

Moet lukken.

Ik zou even eerste de DA laten komen of desnoods alvast telefonisch om advies vragen, voordat je zowieso nog iets verandert.

Quantre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 19:34

Ik heb zoals jullie me aangeraden hebben, eerst contact opgenomen met de DA om te vragen of een omschakeling van voeding wel mocht...

Na hééééél lang praten, hebben we besloten de voeding dus toch te veranderen.(met "we" bedoel ik natuurlijk eigenlijk de DA)

De DA vond het ook een goed idee om over te schakelen op Nature's Best van Pavo.

Wel mag hij geen Summerfit koeken krijgen momenteel.

Ik moet hem nu 4 kilo per dag blijven geven, en de DA vond dat deze hoeveelheid een tijdlang moest behouden blijven.

Binnen 14 dagen zou de DA het krachtvoer willen mixen met merriebrok erbij.

De oorzaak van het vermageren zou niet aan de hoeveelheid krachtvoer liggen, of aan te weinig ruwvoer, maar wel aan het feit dat mijn ruin gedurende enkele jaren zwaar getraind heeft, en dit plotseling van de ene op de andere moment gestopt is.

De DA heeft toen ook een foto gezien van toen ik de ruin van dag 1 had (hij was nog steeds gespierd als een toppaard) en zag ook dat dat uitzicht niet op een natuurlijke wijze verkregen was wetende dat hij reeds 1 jaar op volle rust (herstel) stond bij de vorige eigenaar. Hoogstwaarschijnlijk heeft de ruin dus vele inspuitingen en dergelijke gehad om zijn spiermassa te behouden.

Nu het trainen gestopt is, en hoogstwaarschijnlijk ook die injecties, bekomt men het resultaat dat de spieren volledig wegvallen waardoor hij héél erg mager komt te staan...

Het wordt nog even op de tandjes bijten, maar binnen een kleine twee maand zou een duidelijke verschil moeten merkbaar zijn.

Laten we hopen!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 20:14

Goed nieuws, hopen dat het allemaal goed komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 20:16

Om heel eerlijk te zijn snap ik niet helemaal hoe je het verschil gaat merken, door de merrie brok te geven?

En spierverlies en mager zijn, zijn imo 2 verschillende dingen Lachen
Een paard zonder spieren hoeft niet mager te zijn Lachen

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 15:24

Hoe is het met je paard Quantre?? Is de dierenarts al bij je geweest?

Daniellu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 16:12

hopelijk komt alles goed,
en slaat die nieuwe voeding goed aan,
( elke zomer viel mijn merrie ook altijd in. dan kon je de ribben wel telle ik vond het behoorlijk zielig. maar in de winter en zomer gaf ik altijd de zelfde kilo's aan voer, nu kwam het dus door het verharen van mijn paardj ze moest dan gwn een beetj extra hebbe nu is alles weer goed. maar ik kan je angst wel begrijpe ik was ook best bang dat er iets ergs was,

Nargorny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 15:40

Goed voor jullie rust dat de veearts erbij is geweest.

Merriebrok zou inderdaad iets heel goed zijn om je paard dikker te krijgen.

Hopelijk knapt hij nu helemaal op zonder problemen.

Veel succes!