Paarden dansend in modderpoel van nog geen 100 m2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_88

Re: Paarden dansend in modderpoel van nog geen 100 m2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 18:15

Mijn vz-paard staat ook in een blubberwei, maar wel gras beschikbaar Knipoog tuurlijk heeft ie echt een ondergrond nodig, maar als we de rest van de wei erbij betrekken (en dit weer erbij) heeft ie een grotere modderpoel en van de lente niks meer...
we sparen nu dus eigenlijk voor het voorjaar weer... en dan kan die modderpoel bijtrekken.. Hij mag niet binnen staan ivm een chronische bronchitis.. Verder heeft ie een mooi "buitenstalletje" waar een ruif vol kuil ligt, en hij lekker kan rollen als ie t nodig vind (verder is de grond lekkerder om te rollebolle Tong uitsteken ) maare.. is dat dan schandalig??

ellenoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 18:27

Het is voor de paarden misschien niet echt prettig om in de blubber te staan, maar in het wild hebben ze ook geen droge stal waar ze in kunnen schuilen! Ik zou je paard niet altijd in de blubber zetten, maar voor af en toe maakt niks uit. En als ze de hele dag op stal staan gewoon veel rijden, longeren of in de bank loslaten en lekker opjagen (dit vindt het paard dat ik verzorg geweldig)!

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 18:35

Karin_88 schreef:
Mijn vz-paard staat ook in een blubberwei, maar wel gras beschikbaar Knipoog tuurlijk heeft ie echt een ondergrond nodig, maar als we de rest van de wei erbij betrekken (en dit weer erbij) heeft ie een grotere modderpoel en van de lente niks meer...
we sparen nu dus eigenlijk voor het voorjaar weer... en dan kan die modderpoel bijtrekken.. Hij mag niet binnen staan ivm een chronische bronchitis.. Verder heeft ie een mooi "buitenstalletje" waar een ruif vol kuil ligt, en hij lekker kan rollen als ie t nodig vind (verder is de grond lekkerder om te rollebolle Tong uitsteken ) maare.. is dat dan schandalig??

Nee dat is niet schandalig, want die staan toch niet op minder dan 100m2 te darren neem ik aan?? En hij heeft onderdak... Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 19:48

ellenoor
In de natuur hebben ze zoveel ruimte dat ze niets kapot trappen
Verder zijn er dan ook bergjes waar ze droog kunnen staan.
In de natuur gaat een paard dus niet in de blub staan

Miss_Favre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 22:05

ellenoor schreef:
Het is voor de paarden misschien niet echt prettig om in de blubber te staan, maar in het wild hebben ze ook geen droge stal waar ze in kunnen schuilen! Ik zou je paard niet altijd in de blubber zetten, maar voor af en toe maakt niks uit. En als ze de hele dag op stal staan gewoon veel rijden, longeren of in de bank loslaten en lekker opjagen (dit vindt het paard dat ik verzorg geweldig)!

Ja maar op paarden in het wild word ook geen zadel gegooid,worden niet gepoetst,komen niet met mensen in aanraking...pfff wat een vergelijking zeg!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 22:06

EN in het wild worden ze niet tegen gehouden door een hek Haha! Haha! en kunnen paarden op zoek naar hoger droger grond

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 22:12

Nou moest ik toch pas weer aan dit topic denken, want... bij ons moeten de paarden per 1 maart dus 2 maanden alleen op de paddock omdat het land bij moet trekken. Heel logisch, anders hebben we van de zomer geen gras.
Alleen best klöte om met 37 paarden een stuk of 6 paddocks van een paar vierkante meter te delen die nu al drijfnat zijn, zeker wanneer je paard met een verstuikte kogel staat, niet in de drek mag, maar ook niet gewerkt mag worden om zijn energie kwijt te raken. Moet nog even overleggen met mijn pensionhoudster voor een oplossing want over zielig gesproken: ik vind het dus zielig om mijn paard nog 2 weken op stal te houden en hem alleen 2x pd een kwartiertje te kunnen komen stappen als hij van de DA geen boxrust hoeft te hebben Knipoog

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 00:45

runningkawa schreef:
Ik zeg niet dat je geen paarden moet houden, ik zeg dat je de dingen anders aan moet pakken

Waarom moet iedereen paarden houden op een eigen wei (daar onder versta ik ook een gehuurde wei voor jezelf)
Als de wei die je huurt gewoon te klein is of te nat is waarom moeten mensen dan daar toch perse paarden op houden?
Waarom dan niet zeggen, jammer maar op dit stuk grond kan dat niet, ik moet wat anders verzinnen?
Maar nee men blijft maar vast houden aan dat stukje grond en verliest daarbij imo dus regelmatig het welzijn van het paard uit het oog, om alleen maar dat menselijke doel te hebben.

Tja, iets anders verzinnen betekent voor mij:of 24 uur op stal of verkopen. Ik kan geen pensionstal betalen voor 3 paarden. Dan kan je natuurlijk zeggen aan 1 paard heb je ook genoeg. Dit klopt natuurlijk wel een beetje, maar een oudje van 28 doe je niet meer weg. Verder heb ik zelf een paard waar ik op rij en we hebben een haflinger om samen met het gezin op stap te gaan. Ik zou niet weten welke ik moest verkopen.
Maar het welzijn van mijn paarden verlies ik niet uit het oog, de paarden zijn voor mij heel belangrijk.

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 09:48

ik vidn het neit normaal, en wist je dat als het paard daar langer dan een dag staat zonder/ of met te weinig eten, drinken in een stuk modder land ( is mij verteld) je de dieren bescherming mag bellen ! dit betekend dat dit zeker niet gewoon is

in een van de reacties staan dat er zo weinig weilanden zijn (grote) en dat ze anders weer naar binnen moeten.

of je gaat naar een pension stal waar je stal e weide goed kunt combineren
of je neemt geen paard als je zoiets weet , want dit doe je je paard toch niet aan ?

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 11:49

rommeke schreef:
ik vidn het neit normaal, en wist je dat als het paard daar langer dan een dag staat zonder/ of met te weinig eten, drinken in een stuk modder land ( is mij verteld) je de dieren bescherming mag bellen ! dit betekend dat dit zeker niet gewoon is

in een van de reacties staan dat er zo weinig weilanden zijn (grote) en dat ze anders weer naar binnen moeten.

of je gaat naar een pension stal waar je stal e weide goed kunt combineren
of je neemt geen paard als je zoiets weet , want dit doe je je paard toch niet aan ?

Nee nou ja idd, dat ben ik met je eens. Maar sommige mensen hebben daar dus heel duidelijk een andere mening over Knipoog En dat mag natuurlijk!

ellenoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 10:26

Miss_Favre schreef:
ellenoor schreef:

Ja maar op paarden in het wild word ook geen zadel gegooid,worden niet gepoetst,komen niet met mensen in aanraking...pfff wat een vergelijking zeg!

het gaat er alleen om of ze er tegen kunnen en dat heeft er niets mee te maken of er nou wel of geen zadel op ligt!

Miss_Favre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 10:40

miss_favre zegt:
Citaat:

Citaat:
het gaat er alleen om of ze er tegen kunnen en dat heeft er niets mee te maken of er nou wel of geen zadel op ligt

Nee het gaat wel om je vergelijking! Jij vergelijkt de paarden van nu,die in een stal staan of in een weilandje,met paarden in het wild,dat is toch geen vergelijking?? De paarden die wij op stal houden of in een weilandje staan,zijn toch niet te vergelijken met paarden die in het wild leven? Dus wat ik ermee wilde zeggen is dat niet alle paarden er zomaar tegenkunnen om ze in een klein blubbelzooitje te zetten!

ellenoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 10:45

Miss_Favre schreef:
miss_favre zegt:
Citaat:

Citaat:
het gaat er alleen om of ze er tegen kunnen en dat heeft er niets mee te maken of er nou wel of geen zadel op ligt

Nee het gaat wel om je vergelijking! Jij vergelijkt de paarden van nu,die in een stal staan of in een weilandje,met paarden in het wild,dat is toch geen vergelijking?? De paarden die wij op stal houden of in een weilandje staan,zijn toch niet te vergelijken met paarden die in het wild leven? Dus wat ik ermee wilde zeggen is dat niet alle paarden er zomaar tegenkunnen om ze in een klein blubbelzooitje te zetten!

Ik heb ook niet gezegd dat je ze altijd in de blubber moet zetten maar voor heel af toe maakt het niks uit. En ik geef alleen mijn mening, als je er niet tegen kunt moet je gewoon niks zeggen en niet aanvallend reageren.

Miss_Favre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 10:50

ellenoor schreef:
Ik heb ook niet gezegd dat je ze altijd in de blubber moet zetten maar voor heel af toe maakt het niks uit. En ik geef alleen mijn mening, als je er niet tegen kunt moet je gewoon niks zeggen en niet aanvallend reageren.

Nou ja,wat is dit dan weer? Volgens mij heb ik niet aanvallend gereageerd hoor...? Scheve mond Ik vind alleen dat je 'onze' paarden niet kan vergelijken met paarden die in het wild leven... En IK vind dat het niet normaal is om je paard tot hun "knieën" in de modder te zetten,zonder mogelijkheid om naar een droger stuk te gaan....
En volgens mij mag ik hier reageren op jouw mening,dus dat heeft niets te maken dat ik er niet tegen zou kunnen,ik geef alleen mijn mening terug Rolleyes

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:02

Ddees schreef:
runningkawa schreef:
Ik zeg niet dat je geen paarden moet houden, ik zeg dat je de dingen anders aan moet pakken

Waarom moet iedereen paarden houden op een eigen wei (daar onder versta ik ook een gehuurde wei voor jezelf)
Als de wei die je huurt gewoon te klein is of te nat is waarom moeten mensen dan daar toch perse paarden op houden?
Waarom dan niet zeggen, jammer maar op dit stuk grond kan dat niet, ik moet wat anders verzinnen?
Maar nee men blijft maar vast houden aan dat stukje grond en verliest daarbij imo dus regelmatig het welzijn van het paard uit het oog, om alleen maar dat menselijke doel te hebben.

Tja, iets anders verzinnen betekent voor mij:of 24 uur op stal of verkopen. Ik kan geen pensionstal betalen voor 3 paarden. Dan kan je natuurlijk zeggen aan 1 paard heb je ook genoeg. Dit klopt natuurlijk wel een beetje, maar een oudje van 28 doe je niet meer weg. Verder heb ik zelf een paard waar ik op rij en we hebben een haflinger om samen met het gezin op stap te gaan. Ik zou niet weten welke ik moest verkopen.
Maar het welzijn van mijn paarden verlies ik niet uit het oog, de paarden zijn voor mij heel belangrijk.

Waarom niet een paddock maken?
(gedraineerd) Net wat runningkawa zegt, dan moet je investeren en een andere oplossing bedenken. Andere wei huren of wat dan ook. Ik weet niet of ze bij jou in de blub staan, dag en nacht, maar als dat zo is, dan vind ik dat niet correct!
Staan ze niet dag en nacht in de blub, dan vind ik het niet zo verkeerd. Zo lang ze maar niet vast kunnen zitten in die blub.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:51

Miss_Favre schreef:
De paarden die wij op stal houden of in een weilandje staan,zijn toch niet te vergelijken met paarden die in het wild leven?

De paarden die op dit moment in het 'wild' leven staan echt niet zo ver van onze paarden af hoor.
De mustangs bijvoorbeeld zijn van oorsprong toch echt niet veel anders dan onze eigen paarden. De paarden in natuurgebieden hier in nederland al helemaal...

Miss_Favre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 12:02

Wendy schreef:
Miss_Favre schreef:
De paarden die wij op stal houden of in een weilandje staan,zijn toch niet te vergelijken met paarden die in het wild leven?

De paarden die op dit moment in het 'wild' leven staan echt niet zo ver van onze paarden af hoor.
De mustangs bijvoorbeeld zijn van oorsprong toch echt niet veel anders dan onze eigen paarden. De paarden in natuurgebieden hier in nederland al helemaal...

Ja,maar wat ik bedoel,de paarden hier staan in een weiland met omheining eromheen,worden gepoetst,geaaid,gevoerd,gereden,kortom zijn in mensenhanden. Volgens mij leven paard in het wild,echt in een kudde,zoeken zelf eten,maken zelf uit waar ze heen lopen,waar ze willen staan enzo. Ik vind dat gewoon niet te vergelijken met de paarden die wij houden. Maar ja dat is mijn gedachtegang hierover.

ellenoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 13:29

Miss_Favre schreef:
ellenoor schreef:

Nou ja,wat is dit dan weer? Volgens mij heb ik niet aanvallend gereageerd hoor...? Scheve mond Ik vind alleen dat je 'onze' paarden niet kan vergelijken met paarden die in het wild leven... En IK vind dat het niet normaal is om je paard tot hun "knieën" in de modder te zetten,zonder mogelijkheid om naar een droger stuk te gaan....
En volgens mij mag ik hier reageren op jouw mening,dus dat heeft niets te maken dat ik er niet tegen zou kunnen,ik geef alleen mijn mening terug Rolleyes

oke dan heb ik het verkeerd begrepen

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 14:13

Maar het welzijn van mijn paarden verlies ik niet uit het oog, de paarden zijn voor mij heel belangrijk.[/quote]

Waarom niet een paddock maken?
(gedraineerd) Net wat runningkawa zegt, dan moet je investeren en een andere oplossing bedenken. Andere wei huren of wat dan ook. Ik weet niet of ze bij jou in de blub staan, dag en nacht, maar als dat zo is, dan vind ik dat niet correct!
Staan ze niet dag en nacht in de blub, dan vind ik het niet zo verkeerd. Zo lang ze maar niet vast kunnen zitten in die blub.[/quote]

Heb ik al eerder uitgelegd. Ook dat mijn paarden niet in de blubber staan, maar op een kaal stuk land zonder graas, waar vooraan in de wei (bij de drinkbak) blubber is tot aan de kogel. Ik zie alleen het verschil niet tussen een paddock en een kaal stuk land?

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 14:29

Bij ons op stal staan 7paarden in de winter op een aparte weide denk dat deze zo'n 60are groot is, je kan je wel voorstellen dat ze ook tot hun koten in de modder staan. Bij goed weer staan ze buiten van 11 tot 16.00 (of een uurtje langer nog) van mij hoeft dit dus verre van aangezien de paarden rond de maand januari die weide kotsbeu zijn, geen gras enkel grond/modder.
Vind het wel noodzakelijk dat ze is buitenkomen maar zou al tevreden zijn met een uurtje!

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 16:32

Mijn arme paard hoeft niet eens meer naar buiten om tot aan dr kogels in de natte drap te staan het kan binnen ook gewoon hoor... Haha!
Tifs buurvrouw had dr waterbak gesloopt en toen is vanacht de hele stal onder water komen te staan, vanmorgen moesten de paarden in de plensregen naar buiten zodat de stallen schoongemaakt konden worden en konden drogen...het arme arme beestje Haha!
Laatst bijgewerkt door jarrah op 21-02-07 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 16:34

Ddees schreef:
Heb ik al eerder uitgelegd. Ook dat mijn paarden niet in de blubber staan, maar op een kaal stuk land zonder graas, waar vooraan in de wei (bij de drinkbak) blubber is tot aan de kogel. Ik zie alleen het verschil niet tussen een paddock en een kaal stuk land?

Dan staan ze er dus totaal niet in de blub. (naar mijn mening staan ze dan dus ook gewoon goed, ik snap niet waarom je in de verdediging gaat)
Volgens mij is dit topic ontstaan door een ander topic waar de link van is gegeven.
op sommige foto's ziet het er té erg uit. De Dierenbescherming is daar ook mee bezig geweest.

Het verschil is, dat je een paddock goed kan draineren en met zand vullen, wat anders is dan grond.
Zand zorgt voor een betere afwatering en wordt niet glad als het nat wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 16:35

idd superwomen
Zie dan ook het aangevallen voelen en daarop verdedigen niet Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 15:40

Citaat:
aangezien de paarden rond de maand januari die weide kotsbeu zijn, geen gras enkel grond/modder.
Vind het wel noodzakelijk dat ze is buitenkomen maar zou al tevreden zijn met een uurtje!

Wanneer er geen gras meer is in de wei, dan kun (zo niet, moet) je bijvoeren. Ruwvoer op verschillende plekken neerleggen en ze hebben genoeg te knabbelen.

Je kunt je afvragen wat beter en gezonder is voor het paard. Een paard zal zich in een stal veel meer vervelen dan in een wei en gaat ook tegen al z'n natuurlijke behoeftes in (geïsoleerd, geen beweging e.d.). In de wei kunnen ze iig nog met elkaar socialiseren (groomen, spelen), zijn ze buiten (wat veel gezonder is dan de lucht in de stal) en kunnen ze bewegen.

Ik zie het dus ook niet als een goed argument om een paard in geval van kale/blubberige wei dan maar op stal te houden en tevreden te zijn met een uurtje buiten.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 15:45

Hooi kunnen we moeilijk geven op de weide, daar mijn jongste paard "braakt" op hooi, beter en gezonder zie ik in dit geval dan nog steeds op stal (in mijn ogen dan toch). Als ze twee uurtjes op zulke blubberige weide zijn buitengeweest hebben ze ook kunnen spelen en even gek doen (levensgevaarlijk trouwens)
Ik ben er absoluut niet voor om paarden op stal te houden, maar wel als de weide er zo slecht bij ligt...