Citaat:smystiaqu Wat moet zo'n paard met al die energie en frisheid in een klein stalletje.
Opgesloten staan omdat ik er geen tijd en energie in wil steken, hij staat trouwens nog gekluisterd ook

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Citaat:smystiaqu Wat moet zo'n paard met al die energie en frisheid in een klein stalletje.
_Martine_ schreef:Wendy schreef:@martine: volgens mij heeft niet iedereen recht op een paard. Je hebt m.i. alleen recht op een paard als je bereid bent er goed voor te zorgen. Het gaat er niet eens om dat het misschien niet leuk zou zijn voor een paard om de hele dag op stal te gaan, maar het is gewoonweg ook niet gezond, dat stilstaan.
Ja, want paarden die altijd op stal zijn, zijn zó ongezond.
Nee, dat is gewoon niet waar!
Begrijp me niet verkeerd; ik ben écht niet voor 23/7 stal, maar ik probeer het realistisch te bekijken en volgens mij valt het allemaal wel mee.
JoviBan schreef:Ik moet je teleurstellen, maar op stal staan is wèl ongezond voor een paard.
Het paard heeft zeer gevoelige luchtwegen en daarom is een stalklimaat niet goed voor een paard. Op stal is het droog, er is veelal geen goede verse luchttoevoer, vaak is er een laag plafond of hooiopslag, en er is altijd een ammoniaklucht (ook wanneer mensen dit niet ruiken). Deze facetten kunnen leiden luchtwegenaandoeningen, zoals verkoudheid, allergie, droes, influenza, rhinopneumonie, acute luchtweginfectie, COPD.
Let wel: luchtwegenaandoeningen en kreupelheden zijn bij paarden de twee voornaamste oorzaken van afkeuren. Luchtwegenaandoeningen komen bij weidepaarden vrijwel niet voor.
Lang stilstaan is ook ongezond. Het gehele locomotieapparaat van het paard is er op gebouwd om continue te bewegen. Hier komt een stuk anatomie bij kijken en zal ik jullie besparen.
_Martine_ schreef:Nee! Wie denk je wel niet wie je bent om dat zo te beweren. Je zegt het echt alsof het een feit is.
_Martine_ schreef:Heel veel stallen hebben open, ruime, lichte boxen. En tegen influenza en rhino worden paarden toch ingeënt? Hangt er ook van af watvoor bodembedekking je hebt, stoffig hooi/stro, droog vlas.
dees_daan schreef:@ martine waarom staat hij 24/7 op stal dan?
Citaat:Edit: je toontje mag wel wat lager trouwens met je "wie denk je wel niet wie je bent".
Smystique schreef:West-Friesland tussen Hoorn-Enkhuzien
Noord Holland dus, en ja, er is hier genoeg land, teveel land misschien zelfs
Maar er zijn geen pensioneigenaren, maneges of simpele hobbyboeren die hun beesten nu op het land laten.
Als ik zelf land zou hebben zou ik een stuk gewoon laten vertrappen en ze daar op laten staan in de natte periodes, maar helaas ben ik afhankelijk van anderen hierin
JoviBan schreef:_Martine_ schreef:Nee! Wie denk je wel niet wie je bent om dat zo te beweren. Je zegt het echt alsof het een feit is.
Het is niet iets wat ik beweer hoor. Het is een conclusie uit de medische paardenwereld. Vraag dit iedere willekeurige DA maar na. Ik zuig het niet uit m'n duim ofzo.
Edit: je toontje mag wel wat lager trouwens met je "wie denk je wel niet wie je bent"._Martine_ schreef:Heel veel stallen hebben open, ruime, lichte boxen. En tegen influenza en rhino worden paarden toch ingeënt? Hangt er ook van af watvoor bodembedekking je hebt, stoffig hooi/stro, droog vlas.
Er zullen ook stallen zijn die open en ruim en (dag??)licht hebben. Wat ik aangaf, is dat het op stal droog is, dat er veelal geen goede verse luchttoevoer is, er vaak een laag plafond of hooiopslag is, en er altijd een ammoniaklucht hangt.
Wat het enten betreft: dit is dus een gevolg van hoe paarden worden gehouden. Jij draait het nu om. Ook prima, maar niet erg logisch.