Discussie: stands, wat vind jij daarvan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sophie2

Re: Discussie: stands, wat vind jij daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:37

En Nadya, ze is 16, net als ik.. Vind je dat te jong om je mening te kunnen uitten?

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:38

Jolandaa_ schreef:
ik ben er niet op tegen. Waar ik rijd staan ze ook op stands. De eigenaar WIL wel verbouwen maar heeft geen vergunning. De paarden zijn in principe tevreden. Ze hebben daar genoeg stro.
Ik vind er eigenlijk niets zielig aan. Het ligt ook aan de manier waarop ze staan. als ze heel smal zijn de stands dan wel. Maar ze zijn breed genoeg om met ruimte een zadel op het paard te leggen.

en dit vind ik dus klinkklare onzin ik ben er fel op tegen. So what dat er veel stro ligt hij kan er toch niet bij?!?!?! en als je op het paard een zadel kan leggen tsjaaa...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:39

Sfiejj schreef:
En Nadya, ze is 16, net als ik.. Vind je dat te jong om je mening te kunnen uitten?

Nee, natuurlijk niet. Als je maar weet, waar je heb over hebt. Al hoeft dat ook niet, maar dan krijg je wel allerlei mensen over je heen. Maar nu ga ik mijn meissie naar bed brengen. Doei!!!

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:39

t gaat een beetje snel hier hihi Ja

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:41

Dit paard (Bella) heeft vroeger op de wei gestaan met een ander paard (Nora). De andere staat nu nog naast haar en is wel ontzettend lief. Bella klopt inderdaad gewoon niet helemaal. Ze waren vroeger tuigpaard maar zijn toen aan onze manege verkocht.

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:42

Wie zegt dat ze het niet weet waar ze het over heeft.. Jullie zijn het simpelweg niet eens met het feit dat zij het niet zo heel erg vind dat een paard in een stand staat. Ik ben er echt op tegen, maar kan wel goed naar anderen luisteren en me inleven in hun mening, bedenken waarom zij dat anders zouden vinden dan ik. Ik heb al haar posts gelezen, vond het nog niet eens zo heel onwetend overkomen, ben het alleen niet met haar eens Lachen

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:43

als zij zegt dat paarden liever in een warme stand staan dan in een natte wei vind ik dat wel onwetend, dan weet ze dus niet wat de behoeften zijn van een paard..

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:44

tjitseee schreef:
als zij zegt dat paarden liever in een warme stand staan dan in een natte wei vind ik dat wel onwetend, dan weet ze dus niet wat de behoeften zijn van een paard..

Ja, dat is inderdaad een domme opmerking, maar verder ach.. Maarja, zal het wel met andere ogen bekijken dan Knipoog

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:45

Ik ga even weg bij deze discussie Haha! Even lekker buizen.. Mensen, rustig aan Haha!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:46

Tatort schreef:
Uhm Jolandaa_, nou wou ik iets vragen, staan jou paarden in een stand? Ik denk dat ik het antwoord wel weet, pensionpaarden staan in een box, manege paarden in een stand. Dat is toch benadeling jegens de hardst werkende. Ik ben tegen stands, zelfs voor een uurtje of zoiets.

Dan neem ik aan dat je ook tegen het vervoer in een paardentrailer bent? Helemaal als het een 2-paards is? Daar kun je als mens echt niet naast staan namelijk... Zo smal...
En menig wedstrijd en recreatief paard staat wel langer op de trailer om naar wedstrijden of vakantie of mooie buitenrijgebieden te rijden.
En als je op wedstrijd gaat, dan staan ze meestal ook nog een uurtje of wat stil op de trailer omdat je moet wachten op je coupons en eventueel uitslag/prijsuitreiking voordat je naar huis kunt...
Moet dat dan ook maar afgeschaft en verboden worden?
Laatst bijgewerkt door joyce B op 17-12-06 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:50

joyce B schreef:

Dan neem ik aan dat je ook tegen het vervoer in een paardentrailer bent? Helemaal als het een 2-paards is? Daar kun je als mens echt niet naast staan namelijk... Zo smal...
En menig wedstrijd en recreatief paard staat wel langer op de trailer om naar wedstrijden of vakantie of mooie buitenrijgebieden te rijden.
En als je op wedstrijd gaat, dan staan ze meestal ook nog een uurtje of wat stil op de trailer omdat je moet wachten op je coupons en eventueel uitslag/prijsuitreiking voordat je naar huis kunt...
Moet dat dan ook maar afgeschaft en verboden worden?

Afgod

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:57

daar heb je gelijk in Joyce b, maar ik vind een trailer een iets ander verhaal, dan staat je paard/pony er in omdat je ergens heen wil en dus is het even nodig.. een stand (vind ik) is niet nodig..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 22:01

Mijn paarden heb ik het liefst buiten, ik ben persoonlijk dus ook niet voor stands, of zelfs maar verplicht ophokken in een box. Geef ze liever de keuze vrijheid met een inloopstal. (kijk maar in het topic in ondrschrift hoe ze bij mij rondlopen, en ja op sommige stukken zakken ze echt ver weg in de modder en wij ook Schijnheilig)

Maar dat een stand, zelfs voor een uurtje of wat niet kan, dat vind ik gewoon klinkklare onzin, want dan kunnen wel veel meer dingen niet. Zoals vervoeren en op wedstrijd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 22:06

[naam] en [naam] hebben dus een hele brede stand voor de nacht, omdat het veulen binnen moet staan, er is wel een andere box in de maak, maar ik vind het niet zielig, ze staan van 9 tot 5 buiten, en het is alleen voor de nacht, ze kunnen gewoon achterom kijken en het is de breedte van een grote halve box, dus waarom zou het zielig zijn? als ze niet buiten kunnen staan, het veulen kan niet op stand, box is nog niet klaar, dus moet het zo maar even..

edit: mijn eigen paardje staat wel 24/7 buiten Knipoog

knien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 22:23

ik vind dat je paarden niet in een stand ken zetten, op mij vorige manege stonden ze dat ik had egt zow iets ze lopen veel uren en ze kunnen na hun werk niet een lekker liggen alleen maar staan ik vind dat sneu voor de paardjes

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 22:25

Rare vergelijking, Joyce B, het gaat hier om het houden van paarden in stands. Tja, ik vind een trailer ook een iets ander verhaal, al vind ik ook dat je daar een paard niet TE lang in moet zetten, maar dat lijkt me logisch. Gelukkig staat mijn paard vrijwel nooit in de trailer. Wedstrijden zal ik nooit doen waarschijnlijk en natuurgebieden genoeg in deze buurt, daar heb ik geen trailer voor nodig Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 22:25

maar dat is niet bij alle stands het geval, er zijn ook stands, waarin ze wel kunnen liggen, en genoeg ruimte hebben enz..

Amberr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 22:36

jaa, maar dan blijft het tog zo dat ze niet kunnen lopen. ik weet best dat ze in een gewone stal ook niet de weldigste loopmogelijkheid hebben, maar toch zeker weten wel meer dan in een stand aangezien ze dan vast staan.

het geval met in de trailer staan vind ik tog anders, daar staat je paard waarschijnlijk niet iedere dag in.
hoewl ik het ermee eens ben dat je je paard daar ook niet te lang in moet zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 22:41

als ze lang vast staan kunnen ze nog wel opzij en voor en achteruit (hier ook het geval)
deze paarden staan er ook niet heel de winter in, maar zoals ze er bij ons staan, vind ik het niet zo'n probleem.
dan komt er nog bij dat als [naam] los staat in de box, en ik kom de box in, dat ze heel erg agressief kan reageren, nu ze vast staat kom ik bij [naam] haar kant de box in, stap over de balk heen, en kan zo bij haar komen, ze kan me niet aanvallen of iets uithalen.. niet dat ik liever heb dat ze op stand staat dan in de box, en ik ben blij dat die van mij 24/7 in het land staat, maar ik vind het niet zielig hoe rymk en river er bij staan

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 22:51

Jolanda.. ik weet dat je misschien geen zin hebt om in dit topic te reageren, maar (sorry dat ik het zo zeg), jij weet écht niks van paarden af.
Ik ben een jaar jonger dan jij bent, maar ik vind ik elke week wel weer een nieuwe site, artikel, boek, of iets anders over paarden wat me interesseert, wat ik graag wil lezen om meer over paarden te weten te komen.

Ik zeg niet dat iedereen álles gelezen en gezien moet hebben om iets van paarden af te weten, maar het gaat erom dat je je in ieder geval in paarden interesseert, als je wilt rijden.
Jij ziet een paard volgens mij meer als eh.. een 'ding' waar je elke week een uurtje op kan rijden. Hop, borstel eroverheen, zadel erop (gelukkig zijn de stands ruim genoeg om je zadel erop te leggen, tjeez, dan heb je wel héle ruime stands hoor ), het paard een uurtje in de bak voor je laten werken, klopje op zijn nek, en terug in de stand.
Zo werkt het niet met paarden, zelfs niet als je op een manege rijdt. Natuurlijk begrijp ik dat je als manegeruiter misschien wat minder over het natuurlijke gedrag, de verzorging, de eigenschappen van het paard (hoeft en wilt weten) weet. Als je een eigen paard of verzorgpaard hebt, moet je er natuurlijk wat meer over weten, omdat je dan een veel grotere verantwoordelijkheid op je moet nemen. Maar je minstens een béétje interesseren in hoe een paard normaal leeft, en wat normaal gedrag is, is toch wel het minste wat je kunt doen, voor die trouwe paarden die jou elke week maar rondrijden.

Lees eens een boek, kijk eens naar tv, lees wat informatiefs op bokt, kijk op andere sites.. Dan zou je wel weten dat écht niet elk ongelukkig paard trapt en bijt. Dat geen enkel paard liever lekker de hele dag op warme stand, een lekkere laag stro, en veel biks staat, dan buiten in een modderige, redelijk kale weide, met elke dag alleen maar een beetje hooi en biks. Dat paarden niet als mensen denken, en dat jíj niet in die wei zou willen staan, niet automatisch betekend dat zíj dat ook niet willen.
Dan zou je weten hoe paarden in het wild leven, wat hun natuurlijke leefpatroon is, wat ze horen te doen, hoe ze horen te leven..
Nogmaals, ik bedoel dit niet aanvallend, en in dit hele stukje heb ik je niet geprobeerd mijn mening op te dringen oid, het is maar een aanbeveling Knipoog .
Omdat ik denk, dat elk paard, en zeker die trouwe manegepaarden, het niet verdienen om onwetende mensen op hun rug te hebben, mensen die alleen maar paardrijden om te rijden.
Als je een sport wilt doen om alleen te sporten, moet je gaan tenissen, voetballen of hardlopen, maar met paardrijden ben je bezig met levende dieren, die graag op een normale manier behandelt willen worden, en niet door iemand die denkt dat ontevreden paarden de hele dag bijten en slaan. Lachen

Zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 22:54

las zonet trouwens nog iets dat het paard niet onbeperkt kan eten? als je regelmatig kuil bijvult dan kunnen ze dus wel onbeperkt eten..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 22:55

Goed gezegd, Myukii!! Zo zie ik het nou ook en ik kan er werkelijk niets van begrijpen dat mensen niet verder (willen) kijken dan hun neus lang is. Dat heeft niets met leeftijd te maken dus, dat zit gewoon in je persoonlijkheid.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 22:55

ik houd niet van stands, en ook niet van stallen, maar soms zet ik mijn merrie even een nachtje ofzo binnen -en dat is dan op een ruime stand-, om droog te worden als het heel lang heeft geregend, en/of om haar kootholtes droog te kunnen zien om op mok te controleren.
ik vind het dan niet zo'n ramp hoor, ze heeft hooi en water, schoon stro, kan de hele schuur doorkijken en zou kunnen liggen qua ruimte, het touw kan via zo'n ijzeren buis omhoog en omlaag.
zo nu en dan vind ik het voor een rustig type pony niet zo erg dus, maar ik zou er zelf geen gewoonte van maken.
nu staat die van mij overduidelijk het liefst buiten hoor!
zelfs als ik als mens denk dat ze liever binnen zou staan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 23:00

@ myukii als manegeruiter heeft zij niet de verantwoordelijkheid voor de paarden van de manege, jij moet haar daar dus niet op aanvallen..
waarom zou zij een andere sport moeten gaan doen? zij kan er niets aan doen dat ze op haar manege op stands staan..

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 23:12

Hó, ik heb het in mijn hele tekst niet over de stands! Ik val haar daar ook helemaal niet op aan, lezen is ook een vak. Maar als zij zegt dat de paarden gelukkig zijn omdat ze niet trappen, dan kan ik gelijk zeggen dat dat iemand is die eigenlijk zo weinig van paarden af weet (en dat is écht niet banketstaaf bedoelt, kan het niet anders zeggen), dat het nooit kan dat zij ooit wat over het gedrag van paarden heeft gelezen.

Paardrijden is gewoon geen sport voor mensen die alleen maar willen rijden. Ik zeg niet dat ze niet moet rijden omdat op haar manege de paarden op stands staan. Als je dat denkt, raad ik je aan mijn stukje nog eens te lezen Knipoog