Stalmatten zonder vlas/stro

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Stalmatten zonder vlas/stro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 13:44

1natascha schreef:
Ik dacht mijn ideale pensionstalling te hebben gevonden totdat ik las dat het zielig is om paarden zonder vlas en of stro in een stal te zetten nu twijfel ik een beetje

Het idee waar ik van plan ben te gaan staan is een paddock (afmetingen weet ik niet meer) waar de paarden kunnen lopen en er zelf voor kunnen kiezen wanneer ze in een hun stal gaan staan, in de stal liggen dus alleen matten, ze worden 4x per dag gevoerd in hun eigen stal en alleen dan gaan de staldeuren dicht zodat ze hun eigen plekje hebben om in te eten.

Het zou dan om 2 paarden gaan.
Wat vinden jullie hiervan?

Kheb nog een vraag maar misschien moet dit in een andere topic, maar het idee zou zijn ik kom daar staan dat andere paard staat er dan al een tijd, ze zullen hoogstwaarschijnlijk wel gaan uitvechten wie, waar in rang staat in de kudde, maar ik maak me wel zorgen dat mn paardje geen ernstige blessures zal oplopen,enig idee hoe ik dit enigszins kan verkomen? of toch kan opbouwen misschien toch eerst op stal zetten daar? of juist niet? zucht ik weet het allemaal niet

Groetjes

de uitloopstal klinkt goed! ik zou dat zeker doen, paard heeft sociaal contact, en kan zelf kiezen wat hij of zij wil. ik had het ook, maar voor de rest was die stalling echt slecht. nu heeft hij geen uitloopstal meer, maar die ga ik hier in het voorjaar bouwen. als je bang bent dat ze vechten, eerst even scheiden met een stroomdraadje oid, en als je ze bij elkaar doet even een goed beenbeschermertje om. zo heb ik het ook gedaan, en we hadden een heel gevecht verwacht en stonden klaar met zwepen om in te grijpen, maar er gebeurde niks toen ze eenmaal bij elkaar konden. het tussendraadje veroorzaakte irritatie. over het algemeen maken paarden het zelf wel uit, als wij ons er maar even buiten houden. voor je eigen gemoedsrust kan je even een (gladde) deken omdoen en beschermers om de benen, maar dat is meer voor jezelf.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 15:43

Ik heb zaterdag ook stalmatten van 1x1meter en 4cm dik aangeschaft voor 1 paardenstal. Ik werd helemaal gek van het geschraap. Wij hebben een grup onder de paardenstal, dus wat betreft afvoer heb ik geen problemen. Het is weer heerlijk rustig in huis, en op het eerste gezicht zijn de matten prima schoon te houden. Als het goed bevalt op lange termijn schaf ik van de zomer voor mijn 2 andere paardenstallen ook stalmatten aan. Het zijn van die vochtdoorlatende matten en mijn paard ligt er graag op en is niet smerig als hij uit zijn stal komt door mest of urine.

Miepjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 16:05

Wij hadden ook alleen maar stalmatten zonder vlas/stro. Het kan wel, als je elke dag gaat vegen, maar het is niet fijn. De paarden kunnen nooit lekker liggen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 16:55

Mijn paard heeft 2 weken op die rubber tegels gestaan en ze is nog nooit zo vies geweest als toen! Ze mest en plast altijd netjes achterin maar doordat de vloer niet afliep stond de hele vloer onder de matten dus blank en kwam het door de mat heen omhoog. Resultaat: een vieze bende!

Ik heb ze eruit gehaald en nu staat ze weer op een lekkere dikke laag droog vlas Lachen

Bij ons op stal staan er ook paarden op kale matten, of met maar weinig vlas erop, maar ik wil dat zelf niet hebben hoor, het is gewoon altijd nat en wat denk je van die ammoniak lucht? Ja iedereen moet het zelf weten hoor, maar ik ben dan liever wat meer tijd kwijt met mesten.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 17:34

hier staan de matten droog...

en de urine water af naar buiten,dus tja..eigenlijk helemaal geen probleem met natte matten...

en ze liggen hier heerlijk languit te slapen op de matten.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 19:45

Dat is denk ik ook mijn voordeel. De stallen zijn in de oude grupstal van de koeien gemaakt. De 1e meter van de stal is beton, dit loopt af naar het midden, in het midden is een meter banqirai planken boven de grup met daartussen spleetjes en achteraan is weer een meter beton dat afloopt naar het midden. Al het vocht komt dus op de planken, loopt door de gootjes en valt in de put. Die put is ruim 1 1/2 meter diep en dus bijna 10 meter lang. Ik heb vandaag gegluurd onder 1 mat die op de plank ligt en het was mooi droog. De leverancier zei dat het beter was om geen strooisel te gebruiken omdat de kans bestaat dat de toplaag eerder verstopt raakt. De paarden gaan 's morgens om 07.00u naar buiten en 's middags mest ik uit. Om ongeveer 18.00u komen ze weer binnen en bij de laatste stalronde haal ik nog een keer de mest eruit. Dit was ik eerder ook al gewend en het is nu alleen maar makkelijker geworden voor mij. Tot nu toe heb ik nog geen spijt van mijn snelle aanschaf. De paarden staan nl bij ons in huis op de deel, en ik werd 's nachts helemaal gek van het geschraap.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 10:28

Citaat:
De leverancier zei dat het beter was om geen strooisel te gebruiken omdat de kans bestaat dat de toplaag eerder verstopt raakt. De paarden gaan 's morgens om 07.00u naar buiten en 's middags mest ik uit. Om ongeveer 18.00u komen ze weer binnen en bij de laatste stalronde haal ik nog een keer de mest eruit

Wij gebruiken we strooisel, gewoon tarwestro, maar niet veel. De toplaag raakt bij ons verstopt door het zand wat de paarden meebrengen uit de paddock, waar ze iedere dag een uur of vijf in lopen. Elke twee weken gaat dus de hogedrukreiniger erin en wordt er onder de matten (middelste rij gaat er even uit) en door de matten heen flink gespoten. Het is even werk, maar de rest van de week heb je een makkie én er is geen ammoniaklucht. En daar ging het ons vooral om, omdat mijn man na een ongeluk met chemische afvalstoffen absoluut niet meer tegen dat soort prikkels kan.