kosten van een paard per maand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Re: kosten van een paard per maand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 12:05

HAHA Tita, dat helpt natuurlijk niet hè.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 12:06

nee Haha!

en nog erger hij is ook niet vezekerd......... Haha! Cool

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 12:23

ik begin nu ook nog niet aan een paard tita..
als je goed gelezen had,, wist je dat!
volgend jaar wordt ik 16 en dan neem ik waarschijnlijk een paard als ik alle kosten kan betalen!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 12:28

hahahahah alle kosten betalen laat me niet lachen dan had je ook deze topic niet hoeven te openen en je moet telkens verwijten dat ik goed moet lezen want dat doe ik al

Okay antwoord op je vraag elke maand leg ik 450 euro (heb geen les meer) opzij en dat gaat op op op..
Nu stop ik volgend jaar met sparen (voor ziektenkosten enzo) omdat mijn pony een potje heeft van ruim 13000 euro (was meer maar heb gezondigd en toch nieuw zadel gekocht)

Ik ben een van de weinige die een pony heeft en die maar 1000 euro dierenarts kosten heeft gehad in 13 jaar.
Maar door onderzoek van de kliniek (daar ging die 1000 euro heen) heeft meneer wel nikes onder zijn hoeven 107 euro per 8-10 weken
En moet naar oestopaat dat is 80 euro per behandeling........

en nu 14 volgend jaar 16 sla je 15 over ofzo

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 12:40

Tita, dan heb je inderdaad geluk maar zoals ik al zei, the lucky few...

Mijn paard is overigens ook niet verzekerd meer hoor, na al die ongedekte kosten konden ze die nutteloss betaalde premie in hun achterwerk stoppen Haha!.

Als je echter geen verzekering hebt, vind ik wel dat je een potje moet maken zoals jij. En WOW wat een potje trouwens, my god, ik zou willen dat ik zoveel bij elkaar kon sparen...

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 12:42

Sees schreef:
Tita, dan heb je inderdaad geluk maar zoals ik al zei, the lucky few...

Mijn paard is overigens ook niet verzekerd meer hoor, na al die ongedekte kosten konden ze die nutteloss betaalde premie in hun achterwerk stoppen Haha!.

Als je echter geen verzekering hebt, vind ik wel dat je een potje moet maken zoals jij. En WOW wat een potje trouwens, my god, ik zou willen dat ik zoveel bij elkaar kon sparen...

hoeveel heb jij achter de hand liggen dan?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 12:43

ja maar wel 13 jaar over gedaan

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 12:44

ik hou dit topic effe in de gaten

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 12:45

Ik mag mn pony niet eens meer verzekeren.. hij is al bijna 21.. maar Kill3rgirl: als ik jou was zou ik alles echt goed voor elkaar hebben!! Ik he onverwachts mn eerste pony terug gekocht en dat koste me ook genoeg.. ik ben 18 en kom amper rond en heb zeker geen minimumloon! Maar je moet met de aankoop ook iemand hebben die hem ophaald of wegbrengt naar jullie, dan gelijk stalling betalen, nou nog extra spulletjes als je die er niet bij krijgt.. dus zou maar minimaal 1600 euro sparen.. en zelfs dat is misschien nog te weinig als je je buffer erbij wilt hebben..

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 12:47

tja.. ik spaar in ieder geval 2000 en kijk dan of ik voor iets van 1500/1750 een paardje kan kopen....

de rest sparen ...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 12:49

Rissjuh, ik was al 1500 € kwijt voor de 1e klniekopname...

Killergirl, toen ik mijn paard ongeveer drie jaar geleden kocht had ik ± 10.000 € achter de hand (een schenking, niet iedereen heeft zoveel geluk, het aankoopbedrag was daar al vanaf).

Na twee kliniekbezoeken, een nieuw zadel, ontelbaar veel keer de osteo en de fysio, een gedeelte stalling etc etc etc heb ik bijna niets meer over. Ik heb ook geld van het bovenstaande bedrag gebruikt voor de inrichting van mijn huis maar zeker € 4500,- is in mijn paard gaan zitten. Ik ben nu HEEL hard aan het sparen om dat potje weer aan te zuiveren, ik heb nu iets van 1200 euro. Het enige verschil tussen ons is denk ik dat ik een vaste baan heb en meer dan 40 uur per week werk om mijn paard te kunnen bekostigen. Mijn ouders hebben nooit een euro mee hoeven te betalen aan mijn paard daarom zouden ze nu mocht er ooit nog wat gebeuren wel mee willen delen in de kosten maar dat hadden ze nooit gedaan als ze al die eerdere kosten ook hadden moeten betalen...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 12:53

Als je voor € 1500 een paard wil kopen, komen daar nog keuringskosten en eventueel vervoerskosten bij. Dan moet je het harnachement nog kopen en de stalling betalen voor de eerste maand. Dan heb je nog niet je gehele uitrusting bij elkaar én heb je geen buffer als er iets met je paard gebeurt. Ik zou ECHT adviseren langer door te sparen totdat je een eurootje of 2000 achter de hand hebt...

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 12:54

@ Sees: tja ik had ook weinig achter de hand toen ik Rambo terug kon kopen.. maar het zat zo: ik reed al paarden voor een vriend van mij dus wou geen eigen paard.. en Rambo zou niet verkocht worden.. Nu dus wel, dus toen heb ik gelijk gemailt.. was nooit de bedoeling dus heb ook niet veel achter de hand en nu moet er waarschijnlijk ook een nieuw zadel komen..
Dus ik draai ook elke stuiver 2keer om Knipoog
Want heb nu wat appart en dat is voor enten, en alles wat met de DA te maken heeft..

Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 13:13

Beste kill3rgirl,

Ik kan me heel goed voorstellen dat jij je eigen paard wil gaan kopen. Dat is toch hetgene wat je wilt als paardenliefhebber. Uiteindelijk is uit die liefde voor paarden ons Bokt tot leven gekomen. Knipoog Uit sommige reacties lijkt het net alsof je vermogend moet zijn om een paard te kunnen kopen en te onderhouden. Dat is niet geheel waar. Sterker nog, ik geloof (weet) zelfs dat er veel bokkers onder ons zijn die iedere maand kampen met geldgebrek door onze edele viervoeters. Ik geloof wel dat je alles goed op een rijtje moet zetten voordat je zo'n grote stap gaat nemen. Je koopt geen I-Pod bij Radio Correct maar een levend wezen met behoeftes, gevoel en een eigen persoonlijkheid.

Zoals eerder al gezegd wordt, tel bij alle uitgaven gewoon 25% meer bij zodat je altijd ruimte hebt. Stel, het bevalt jou en je paardje toch niet op de stal waar het zo goedkoop is. Je zal moeten verhuizen en kan/wil je alleen maar terecht bij een andere stal maar die is duurder. Dat geldt ook voor alle andere uitgaven. Je hebt gelukkig je ouders achter je staan en deze mensen zullen jouw ongetwijfeld niet aan je lot overlaten. Ga met hun om de tafel en maak samen een lijstje van kosten zodat ook zij weten waar ze aan toe zijn en wat er bij komt kijken.

Heel veel succes! Haha!
Laatst bijgewerkt door Serada op 15-11-06 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 13:34

kill3rgirl schreef:
tja.. ik spaar in ieder geval 2000 en kijk dan of ik voor iets van 1500/1750 een paardje kan kopen....

de rest sparen ...

Voor dat geld een paard kopen......,
dan heb je meer kans dat hij wat heeft.
Een dekking kost tegenwoordig al 800,- en daar komen de D.A kosten nog bij.
Zelfs een paard zonder papier is niet goedkoop meer. natuurlijk zijn er uitzonderingen....
In die prijsklasse, moet je ontzettend goed opletten! Keuren erbij en je zadel je zadel komt, dan hou je dus niks over..... sterker nog, dan kom je tekort.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 19:33

Al zeven pagina's lang proberen we hetzelfde te zeggen, maar op de één of andere manier lijk je het niet te willen weten: Paarden zijn altijd hoe dan ook DUUR, kijk maar naar Sees, die het trouwens heel goed verwoordt, en ik ben alleen voor mijn shetje, door een stom ongeluk al bijna 2000 euro kwijt, zonder kliniek opname!

Echt, het budget dat je alleen al zou moeten hebben voor event. ziektekosten is al minimaal 2000, laat staan wat extra's voor harnachement enz. Dan komen er nog de normale kosten bij enz. enz. enz.

Dus het devies nog een keer: wacht alsjeblieft een paar jaar, je paard en jij zullen er uiteindelijk veel gelukkiger van worden. Laat het niet op een strohalmpje geld en je ouders aankomen.

Je mag me trouwens ook PMmen als je wilt, over wat je maar wilt weten. Als je iets aan mij specifiek wil vragen, ik hou het topic in de gaten, dus ik reageer zsm.

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:34

voordat ik mijn paad kocht had ik ook een lijstje gemaakt met kosten per maand. mijn ouders betalen 100 euro per maand mee aan de stalling en de rest betaal ik allemaal zelf. ik werk er ook hard genoeg voor.
ik had mijn paard net 2 weken en tijdens het losgooien met een andere paard kreeg hij een trap en werd kreupel, hup naar veearst en de rekening was 150 euro (met enting er maar gelijk bij) na een paar weken kregen mijn paard en ik een ongeluk waarbij we samen bovenop auto zijn geknald. paard moest gelijk spoedbehandeling hebben en kreeg hechtingen en antibiotica, dit ongeluk heeft meer dan 500 euro aan veearts gekost.
en dan praat ik nog niet eens over de auto ( schade iets van 3000) maar daar heb ik gelukkig een WA verzekering voor. ik raad dan ook aan om je paard in elk geval WA te verzekeren ( dit is bij ons op stal verplicht, ik dacht eigenlijk dat dit zoiezo verplicht was maar lees nog vaak dat er mensen zonder zijn)
ook wil ik zodra mijn paard weer helemaal beter is een ziektekostenverzekering (zul je net zien dat we nu alles hebben gehad) (maar je weet maar nooit) maar nu wil geen een verzekering een ziek paard hebben.

ik wil hier mee zeggen dat je wel alles uit kan gaan rekenen maar dat er altijd onverwachte kosten kunnen zijn, dus houd geld appart voor dit soort dingen.
ook de beste en gezondste paarden kunnen ziek worden.. en een ongeluk zit in een klein hoekje..

verder kan je een paard zo duur maken als je zelf wilt dit qua stalling en spullen enzo...

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 08:15

O ja, zat me zo even te bedenken. Wat gebeurt er als je een paard hebt en ruim twee weken ziek thuis komt te zitten door bv longontsteking ofzo. Dan kun je geen geld verdienen met je bijbaantjes op dat moment. Kom je dan nog altijd goed rond, je moet er zeker van zijn dat met welke tegenslagen ook je best rond zal kunnen komen. Als je twee weken thuis zit, is je inkomsten misschien net voldoende voor alleen stalling. Dan kun je extra geld voor hoefsmid, enten, harnachement wel vergeten. Laat staan sparen voor evt. ziektekosten, die je ook echt al in het 1e jaar als er iets is moet kunnen ophoesten. Je paard kan je geen zekerheid geven dat ie het eerste jaar niet ziek wordt Knipoog

Nogmaals, vraag je ouders zich ook goed te verdiepen in het hebben van een paard en de bijkomende verantwoordelijkheden (ook voor hun).

Evikes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 09:47

Mijn stalling kost 175euro per maand, half pension. Dat wil zeggen dat ik enkele de box(met vulling) en de diensten bestaal (zoals boxen mesten, mijn eten geven,paard eens in de piste zetten, ...).Volpension is daar 250euro per maand per box.
Mijn voer dat ik koop:
*sportmengeling: 50euro per maand
* smach en mix (zo'n slobber) geef ik om de 3 dagen: 9euro
* wortels: 15 euro per maand
* appels: 10euro
* hooi: 11 euro
* lijnzaadolie: 20 euro

Dat komt dus op 115 euro per maand

Dan de hoefsmid: om de 6 weken: 55euro vierkant en warm beslaan

Inentingen: 2x op jaar ontworming + 1maal pasta vr ontworming -> +-60 euro
1x per jaar spuit tegen wintergriep (weet prijs nt)

Lessen: 100 euro per maand (soms neem ik 2x les per week dusja..)
160+60+55+115+175 = 365, ben ik juist? Mijn paard is niet goedkoop Clown

Dan veearts kosten: je mag er nooit vanuit gaan dat je geen veearts nodig zal hebben. Ik laat elk jaar een bloedonderzoek doen(100euro). Mijn paardis zeer gevoelig aan koliek, per winter dat ze op stal staat mag ik me aan ongeveer 3 koliekaanvallen verwachten. Dat is 65euro per visiet. Dan krijgt ze nog vanalle speciale dingen om koliek zeker te voorkomen, maar helaas. het zijn steeds kortdurige aanvallen, maar goed en goedkoop is anders.

Ik vrees dat je met 100 euro permaand niet zal toekomen. Je kan altijd op zoek gaan nr een verzorgpaardje ofzo.Als je een eigen paard hebt,moet je altijd nog wat geld achter hebben. Je kan de kosten nog zo goed ramen, als er gewoon nog maar eens iets is, of je hebt extra voer nodig ofzo,kan je al in de problemen geraken....
Ik weet het, mijn kosten liggen redelijk hoog, het kan altijd goedkoper hoor Lachen

Ik weet dat het een grote droom is vr elke paardenliefhebben om zijn eigen paard te hebben.Ik besef dan ook wel hoe gelukkig ik wel niet mag zijn. Maar je mag ook niet vergeten, een paard kost ook geld. En ik zou zeker geen paard onder de 2000 euro kiezen. Ook al heeft het geen papieren. Jemoet zien dat als het een goedkoper paardje is dat het helemaal gezond is,nt onregelmatig ofzo is...
Ik zeg niet dat je geen paard gaat vinden voor die prijs, maar let wel heel goed op!

Ik wens je veeeeel succes !

Groetjes Evi

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 10:50

Ik denk dat Kill3rgirl vandaag even een dagje niet zal reageren, misschien morgen weer Lachen

_Susan_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 12:18

Weet je wat me opvalt?
De mensen die gewoon antwoord geven op haar vragen die doet ze af met ja dankje oke! Boos!
En de mensen die haar tegen spreken gaat ze mooi op in.
Ik begin me toch een beetje aftevragen of ze geen rel topic wilde gaan beginnen ?? Haha! Clown

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 13:32

haha een reltopic waarom zou ik? ik ben gewoon eigewijs Tong uitsteken
dat doet toch iedereen als ie het er niet mee eens is laat ie het horen...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 13:34

Ja killergirl dat is waar maar waarom ben je zo eigenwijs? In dit hele topic is er maar één persoon die zei dat je het gewoon moest doen en ik heb zo'n vaag vermoeden dat dat of een vriendinnetje was of iemand die zelf geen paard heeft.

Ik snap dat je niet wil luisteren want wat is er leuker dan een eigen paard? Maar wij paardeneigenaren ploeteren iedere maand weer om de eindjes aan elkaar te knopen. En ik ben 27!!! Ik verdien mijn EIGEN geld, ik ben niet afhankelijk van ouders, banken of wie dan ook. Maar ik moet af en toe wel eens de keuze maken; geef ik mijn paard een nieuwe deken of koop ik die nieuwe schoenen die ik nodig heb? Mijn paard wint in zo'n geval altijd.

Heb jij het er ook voor over om minder te gaan stappen, minder make-up en kleren te kopen, minder uit eten te gaan, minder naar de bioscoop, minder duur en ver op vakantie etc? Het is niet alleen het geld wat je in je paard moet steken, het is ook het geld wat je juist DOOR je paard niet in andere dingen kan steken...

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 13:38

Sees schreef:
Ja killergirl dat is waar maar waarom ben je zo eigenwijs? In dit hele topic is er maar één persoon die zei dat je het gewoon moest doen en ik heb zo'n vaag vermoeden dat dat of een vriendinnetje was of iemand die zelf geen paard heeft.

Ik snap dat je niet wil luisteren want wat is er leuker dan een eigen paard? Maar wij paardeneigenaren ploeteren iedere maand weer om de eindjes aan elkaar te knopen. En ik ben 27!!! Ik verdien mijn EIGEN geld, ik ben niet afhankelijk van ouders, banken of wie dan ook. Maar ik moet af en toe wel eens de keuze maken; geef ik mijn paard een nieuwe deken of koop ik die nieuwe schoenen die ik nodig heb? Mijn paard wint in zo'n geval altijd.

Heb jij het er ook voor over om minder te gaan stappen, minder make-up en kleren te kopen, minder uit eten te gaan, minder naar de bioscoop, minder duur en ver op vakantie etc? Het is niet alleen het geld wat je in je paard moet steken, het is ook het geld wat je juist DOOR je paard niet in andere dingen kan steken...

dat weet ik..
i kgeef nu al helemaal niks meer uit om te sparen!

dus dat komt wel goed...

misssixty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 13:44

Volgens mij kunnen we beter stoppen met haar te adviseren...
Ze neemt het hoe dan ook toch niet aan!!!