Dus toch de wormspuiten op recept?!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Dus toch de wormspuiten op recept?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 17:44

MISTRAL94 schreef:
Niels71 schreef:
Waarom is iedereen zo extreem gefixeerd op de prijs? Het gaat toch om de gezondheid van je paard?

Er zijn veel te veel mensen die maar wat aanrommelen en ontwormingspasta's zijn niet echt middelen waar je maar wat mee hoort te rotzooien. Doe jij netjes te paard ontwormen, wordt je paard door andermans paard weer net zo hard besmet. Bij dat soort mensen zou ik dus niet op stal willen staan.

Het stukje van pmarena klopt dan ook helemaal.

Oh dus omdat het om de gezondheid van mijn paard gaat hoef ik niet meer op de prijs te letten?
Ik heb het ontwormen altijd prima voor elkaar, niet te vroeg niet te laat!

heb ik ook!! en ook elke keer een ander middel met andere actiefe stof..

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 17:51

Oei, ik volg dit even.

Maar die wormen blijven toch niet zo lang zitten dat ze imuun ( of hoe je dat ook schrijft ) ervan worden. het lijkt mij dat er niet zo veel wormen ( als het goed is ) in je paard zitten en al helemaal niet steeds dezelfde .... :S

Of kom ik nu heel blond over ?

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 17:55

Hmm ik snap het nut er niet zo van. Straks gaan veel mensen niet meer ontwormen omdat ze geen zin hebben om naar de DA te gaan.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 18:03

leuk verhaaltje van consumtie, en rest stoffen in lichaam,
maar dat kan je zelf toch ook gewoon rekening mee houden?
als jij je paard na 1 week behandelen met antibiotica toch maar naar de slager moet brengen, dan weet je toch ook dat het niet voor consumtie kan.
het zelfde met boeren en hun vee.
die spuiten vaak zelf en dan is de DA er ook niet altijd op de hoogte van.
gaat een koe dan toch weg omdat het gewoon niet meer lukt om hem beter te maken, wordt tie echt niet opgegeten. die dieren worden getest.
anders kan elke ..... zeggen, : nee hoor mijn dier heeft niets in zijn lijf kan zo met de slager mee" en dan lekker veel geld pakken, want een dier leverd dan gewoon mee op.

en als er dan wormenkuren alleen via de DA te verkrijgen zijn, maar ze ze niet zelf toe dienen, kan je toch ook nog steeds denken dat je shet maar 100 kilo nodig hebt, of het wel weten dat het te weinig is, maar gewoon zuinig aan willen doen ofzo.?
ik zie er geen nut van.
gr

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 18:06

Teigetje schreef:
Nope, het is inderdaad verboden dat ruitersportzaken het in Belgie verkopen. Het is zelfs zo dat als er bvb een tentenkamp is bij Hippo's Oostmalle en men vanuit Nederland daar neerstrijkt met zijn tenten en er ontworming verkoopt, dat dit in feite illegaal is.

woepsie Bloos! dan ken ik toch enkele winkels die illigaal bezig zijn Haha! Clown
maar idd, ze bewaren die dan ook achter de kassa Haha!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 18:53

ik heb van meerdere kanten gehood t deze ontworming via de DA toch echt waar is.
Ik ben hier absoluut niet blij mee, gewoon puur om het feit dat ik gewoon geen zin heb in elke 8 weken ontwormen. Dat is ook helemaal niet nodig in mijn ogen.
Ik heb veel meer vertrouwen in een mest onderzoek, en dan naar aanleiding van de uitslag bepalen of ik ontworm, en zoja, waar mee ik ontworm.
ZO voorkom je resistentie beter dan wanneer het via de DA gaat. Via de DA worden de wormen toch wel resistent bij verkeerd gebruik...
Het enige verschil is, is dat het op recept is.
Als je om een equiworm P of equiworm F vraagt krijg je die ws toch wel.
Denk niet dat er heel erg gekeken gaat worden naar welke werkzame stoffen een paard op dat moment wel of niet mag hebben!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 18:57

Ik zei een keer tegen mijn DA dat ik equiworm P had gebruikt en hij zei dat hij dat nooit zou verkopen want dat het rotzooi was.
Ik heb nu voor het nieuwe seizoen 4 dezelfde spuiten met ivermectine gekocht maar wil in het voorjaar zeker wormonderzoek laten doen want mijn paard staat vanaf morgen met andere paarden in de wei waarop ik geen zicht heb qua ontwormen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 19:32

flicka schreef:
Ik zei een keer tegen mijn DA dat ik equiworm P had gebruikt en hij zei dat hij dat nooit zou verkopen want dat het rotzooi was.
Ik heb nu voor het nieuwe seizoen 4 dezelfde spuiten met ivermectine gekocht maar wil in het voorjaar zeker wormonderzoek laten doen want mijn paard staat vanaf morgen met andere paarden in de wei waarop ik geen zicht heb qua ontwormen.

Ik ben zoiezo erg fan van het wormen onderzoek. Ook als hij met bekende paarden staat.

Wormen kunnen ook resistent worden van onnodig ontwormen.
Het ene paard heeft sneller/vaker/meer wormen dan de andere.
Met een wormonderzoek weet je tenminste of het nodig is of niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 19:46

flicka schreef:
Ik heb nu voor het nieuwe seizoen 4 dezelfde spuiten met ivermectine gekocht

Is dat voor één paard? Dan lijkt het mij wat teveel.
Elk seizoen kent zijn eigen wormen en een ontwormingsschema hoort daarop afgesteld te zijn. Daarom bestaan er ook verschillende soorten wormenspuiten.
De VA die mijn pony kent weet precies in wat voor wei hij staat en wat de risico's voor bepaalde besmettingen zijn. Tegenwoordig ga ik niet meer uit van een standaard ontwormingsschema maar ga ik af op het (hoogstwaarschijnlijk) deskundig advies van de VA. Dat scheelt niet alleen in de giftige troep die ik in mijn pony duw maar ook in mijn portemonnee.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 20:25

En dan zijn ze nog voor 800 kilo Lachen

Niels71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:11

Shanna schreef:
heb ik ook!! en ook elke keer een ander middel met andere actiefe stof..

En dat is dus precies wat je dus NIET moet doen! Nooit wisselen van actief middel per weideseizoen, want dat werkt resistentie in de hand. De wormen die dan overleven zullen nakomelingen gaan produceren die beter bestand zijn tegen meerdere actieve stoffen. Als je dan toch zo nodig wil wisselen, wissel dan per weideseizoen. Let wel, je kan tijdens het weideseizoen gerust een combinatie gebruiken van Ivermectine & Ivermectine/Praziquantel, omdat het hoofdbestanddeel gelijk is.

Sisco4life schreef:
Maar die wormen blijven toch niet zo lang zitten dat ze imuun ( of hoe je dat ook schrijft ) ervan worden. het lijkt mij dat er niet zo veel wormen ( als het goed is ) in je paard zitten en al helemaal niet steeds dezelfde .... :S

Er zitten meer wormen in je paard dan je denkt en de larven van sommige parasieten kunnen langer dan een jaar in je paard blijven zitten. De worm die in je paard zit wordt zelf niet resistent, maar zijn nakomelingen kunnen dit wél ontwikkelen. Als je nu verkeerd ontwormt (onderdoseren, verkeerde middelen gebruiken, etc.), dan houdt je wormen over die een beetje tegen het middel kunnen en deze gaan zich voortplanten. Grote kans dat daar uiteindelijk wormen tussen zitten die beter bestand zijn tegen het middel. Uiteindelijk kan je dan na een aantal generaties wormen krijgen die ongevoelig zijn voor een middel.

Je kan beter iets overdoseren, dan onderdoseren. Middelen zijn veilig, anders hadden ze niet in Nederland verkocht mogen worden. Met ontwormen kan je beter met één goede klap (goed ontwormen) de wormen uitschakelen, dan dat je ze alleen een beetje laat schrikken (onderdoseren, niet frequent genoeg). Als je ze alleen beetje laat schrikken worden de wormen op de lange duur alleen maar sterker.

ma_rie_tje schreef:
Wormen kunnen ook resistent worden van onnodig ontwormen.

Van onnodig ontwormen worden wormen niet resistent. Als de wormen/larven/eitjes er niet zitten en je ontwormt toch, dan komen ze toch niet in contact met de werkzame stof? Dus kunnen ze geen resistentie ontwikkelen. Resistentie wordt vooral in de hand geholpen omdat veel van ons niet vaak genoeg ontwormen of te lichte doseringen gebruiken.

ma_rie_tje schreef:
Ik ben zoiezo erg fan van het wormen onderzoek. Ook als hij met bekende paarden staat.

Wormonderzoek is altijd goed! Het biedt zekerheid. Goed bezig! Haha!

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 14:47

_Marjolein_ schreef:
Hmm ik snap het nut er niet zo van. Straks gaan veel mensen niet meer ontwormen omdat ze geen zin hebben om naar de DA te gaan.

Wat maakt het nou uit of je naar de DA rijd of naar een winkel waar je het kan halen Verward

Ik kan begrijpen dat men het een probleem vind dat ze straks alleen bij een DA te verkrijgen zijn omdat er wellicht een heel ander prijskaartje aan hangt. Maar om eerlijk te zijn, ik kan mij er echt niet druk om maken. Ontwormen, enten, bekappen, het hoort er allemaal bij en ja alles wordt elk jaar duurder. Maar ik investeer liever een paar extra centen in zo`n verhoging, dan dat mijn paard er later ziek van is niet wetende wat het dan gaat kosten.

Overigens, om op de reactie van Marjolien terug te komen Bloos ik ken meerdere mensen die hun paarden niet eens ontwormen omdat ze niet inzien hoe belangrijk het uberhaupt is.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 14:51

ma_rie_tje schreef:
ik heb van meerdere kanten gehood t deze ontworming via de DA toch echt waar is.
Ik ben hier absoluut niet blij mee, gewoon puur om het feit dat ik gewoon geen zin heb in elke 8 weken ontwormen. Dat is ook helemaal niet nodig in mijn ogen.
Ik heb veel meer vertrouwen in een mest onderzoek, en dan naar aanleiding van de uitslag bepalen of ik ontworm, en zoja, waar mee ik ontworm.
ZO voorkom je resistentie beter dan wanneer het via de DA gaat. Via de DA worden de wormen toch wel resistent bij verkeerd gebruik...
Het enige verschil is, is dat het op recept is.
Als je om een equiworm P of equiworm F vraagt krijg je die ws toch wel.
Denk niet dat er heel erg gekeken gaat worden naar welke werkzame stoffen een paard op dat moment wel of niet mag hebben!

Wij doen ook aan mestonderzoek, en toch ontwormen we elke 8wkn onze paarden. Sterker nog, we wisselen geregeld nog af qua kuren en houden het land (+ stal) mest vrij. Daarbij komt, je kan je paard nooit 100% worm vrij krijgen...maar door het consequent goed te doen kun je in iedergeval wel voorkomen dat je paard vol wormen zit. Jou methode van pas ontwormen nadat je iets geconstateerd hebt vind ik dus echt mosterd na de maaltijd Bloos

Niels71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 16:36

Inderdaad, je krijgt een paard nooit 100% vrij van parasieten, maar mestonderzoek, weide schoonhouden en iedereen die zijn paard laat grazen op de weide verplichten mee te doen in het ontwormingsschema, doet wel het risico tot een minimum beperken.

Mestonderzoek geeft een goed beeld van de infectiedruk op de weide of stal. Er bestaat geen universeel ontwormingsprogramma. Aan de hand van de resultaten van je mestonderzoek kan je het schema voor schoonmaken van de wei en het ontwormen van je paard maken.

Het schoonhouden van de weide is overigens een van de meest effectieve manieren om worminfecties op de lange termijn tegen te gaan! Larven van de strongyliden kunnen tot meer dan een jaar op de weide overleven. Als je paard niets meer van worminfectie laat zien, betekent dat niet dat er geen infectierisico meer is! Altijd blijven ontwormen dus. Als er dan een larve je paard binnenkomt, wordt hij direct aangepakt.

Overigens, ik blijf er op hameren, doe alleen wisselen van actieve stof per weideseizoen, maar nooit tijdens!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 17:21

hehe ik heb een dealtje kunnen sluiten met mijn zus, dus dit gehannes heb ik in de toekomst gelukkig niet Ja
Maar ze zei al, "juist goed, nu worden mensen zich beter bewust hoe je goed de wormen bestrijd en wanneer".
zit natuurlijk ook wel een kern van waarheid in.

Flames

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 18:00

Het feit dat de wormenspuiten vanaf 1 januari 2007 via de DA moet is uitgesteld tot oktober 2007. Dus we hebben nog even.

Flames

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 18:11

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 11:06

Flames schreef:
Het feit dat de wormenspuiten vanaf 1 januari 2007 via de DA moet is uitgesteld tot oktober 2007. Dus we hebben nog even.

Sprak afgelopen week mijn da om dit verhaal nog eens verifieren. Die vertelde dat het helemaal van de baan gaat.

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 14:14

klopt, tot oktober 2007 zijn de wormenspuiten nog vrij te verkrijgen, wat er daarna gebeurd ...? we zullen zien wat ze in brussel weer eens verzinnen.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 17:38

_Marjolein_ schreef:

Precies, ik vind het erg raar en stom.. Boos!
Ik hoop dat het niet waar is, al zal het vast wel waar zijn..

Sabinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 17:40

bruine schreef:
klopt, tot oktober 2007 zijn de wormenspuiten nog vrij te verkrijgen, wat er daarna gebeurd ...? we zullen zien wat ze in brussel weer eens verzinnen.

Bij ons in de winkel zijn de wormenspuiten nog gewoon verkrijgbaar hoor Nagelbijten / Gniffelen

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 17:51

dat geloof ik graag Haha! , het is ook nog geen oktober 2007 Knipoog

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 17:57

Dus als ik het goed begrijp kun je dus 'ooit' alleen wormkuren op recept krijgen. Het is dus niet zo dat je verplicht wordt om je paard chemisch te ontwormen? Dat je dus nog wel de keuze hebt op welke manier je ontwormt?
Ik ontworm mijn paard al zo'n 1,5 jaar met Verm-X en er komt zeker geen chemische wormspuit meer in. Wat een ander doet moet ie zelf weten.

Of zou je dan straks, net zoals de verplichte entingen op wedstrijden, ook verplichte ontwormkuren om de zoveel tijd op wedstrijden moeten kunnen aantonen in het paspoort op wedstrijden ? Clown Zou me niks verbazen overigens...

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 08:55

ik geloof niet dat het ontwormen op een wedstrijd aangetoont hoeft te worden Knipoog het gaat meer om de stoffen die in een paardenlichaam zitten als het dier geslacht word, middels registratie in het paspoort kan de slachter zien waneer het dier voor het laatst ontwormt is. op de bijsluiter staat namelijk een wachttijd voor slacht, en op deze manier is simpel te achter halen of het dier reststoffen in zijn lijf heeft.

Jessir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 11:37

Om de hoeveel weken ontwormen jullie je paard?
Welk seizoen met welk middel ?
Het is echt een doolhof !!!! Verdrietig
Hij staat s winters op stal ,, s zomers in de wei