Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
AstraGirlie schreef:Enquete Eva Ignatzek
Hoe natural is je paard?
Vragen
Kies één van de mogelijkheden en vertel waarom of waarop juist niet
in een korte zin.
Staat je paard bij jou thuis?
JA (met een stal/ weidemaatje)
1 Staat je paard op een stal?
B: soms bvb helft van de dag
(mijn paard staat altijd snachts op stal, ook in de zomer! en in de winter komt ze minimaal 4 uurtjes los in de bak met haar maatje)
2 Mag je paard met soortgenoten samen staan?
A ja, altijd
(mijn paard staat altijd samen met haar vaste stal/weide maatje in de stal staan ze wel gescheiden maar ze kunnen elkaar zien, ruiken en aanraken! )
3 Mag hij in de wei of ruime paddock?
A ja
(als de wei te nat is staan ze in de bak dus 20x 40m)
4 Ga je veel gaan wandelen of enkel in de piste?
B soms
(soms wandel ik met mijn paard aan de hand als bijvoorbeeld de grond befroren is of ik hard getraind heb)
5 Krijgt hij krachtvoer?
B in combinatie met veel hooi
(in de zomer:2x per dag een halve kilo brok en savonds nat hooi op stal en in de winter: 2x per dag een halve kilo brok en 3x een portie nat hooi op stal)
6 Heeft hij hoefijzers?
A ja
(zomer voor en achter winter: alleen voor)
7 Rij je met een bit?
A ja, altijd waarom)
8 Gebruik je sporen, zweep, hulpmiddelen?
B alleen als het nodig is
(ik longeer met pessoa en een longeerzweep, spring met martingaal en soms rijd ik dressuur met sporen, )
9 Wat vind je van NH en verklaar nader?
A erg zweverig en dromerig
10 Denk je na over een andere methode, zo ja, welke?
nee, mijn paard heeft een sportpaarden leven en daarbij denk ik zelf erg aan het welzijn van haar maar ik zou nooit bit of boomloos gaan rijden
AstraGirlie schreef:
Enquete Eva Ignatzek
Hoe natural is je paard?
Vragen
in een korte zin.
NEEN manege/pensionstal
A altijd
B: soms bvb helft van de dag
kan niet kiezen, in de winter binnen, in de zomer 24/7 buiten
B alleen in de wei
A ja
C nooit
5 Krijgt hij krachtvoer?
B in combinatie met veel hooi
6 Heeft hij hoefijzers?
B nee
7 Rij je met een bit?
A ja, altijd waarom) waarom niet?
A ja, altijd zweep, soms sporen
Geen goede antwoorden, ik vind NH goede trainingsmethoden, je paard op natuurlijke wijze houden moet een ieder voor zich weten, heeft niks met NH te maken, maar val mij er niet mee lastig en dring je wil niet op aan mensen die het anders doen.
10 Denk je na over een andere methode, zo ja, welke?
Nee, mijn paard heeft het best zoals ze het heeft.
Citaat:Vragen
in een korte zin.
NEE, hij staat op een pensionstal een stukje verderop. (het is trouwens mijn verzorgpaard, maar dat telt vast ook wel)
B: soms bvb helft van de dag - Hij staat een groot deel van de dag in een paddock
B alleen in de paddock, de rest van de tijd staat hij dus op stal, wel met contact met andere paarden
A ja, bijna elke dag een groot deel van de tijd, extra beweging, vrijheid, vrolijkheid en frisse-luchtheid![]()
A ja, regelmatig, wandelen, buitenrijden, grondwerk, longeren, zéker niet alleen maar dressuur (al moet ik dat de komende tijd wel weer gaan doen van eigenaresse)
5 Krijgt hij krachtvoer?
B in combinatie met veel hooi, en hij plukt zelf wat gras van de randen van de paddock vandaan![]()
6 Heeft hij hoefijzers?
A ja - Maar van mij hoeft het nietAls ik het zelf voor het kiezen had, liet ik mijn paard zonder ijzertjes lopen. Af en toe over straat om de hoeven sterk te maken is naar mijn mening veel beter dan de hoeven dichttimmeren met nagels en ijzers.
7 Rij je met een bit?
B ik wissel af met bitloos - sinds 2 maanden heb ik het bitloos rijden ontdekt, en vooral ontdekt dat mijn verzorgpaard veel braver is zonder bit dan met bit. Maar omdat de eigenaresse dus wel gewoon dressuur rijd met hem, zal ik me daar toch enigzins aan moeten aanpassen![]()
B alleen als het nodig is - om hem iets voorwaartser te houden, er is maar 1 klein tikje nodig om hem een hele ijd oplettend te houden, dus het is niet dat ik de hele tijd aan het meppen ben met de zweep![]()
C ik wil niets anders meer - of nouja, dat is misschien wat overdreven hahaOmdat ik zelf ook nog 'gewoon' rijd, ik daar helemaal niets op tegen heb, en dat ook zeker wel leuk vind.
Maar NH vind ik gewoon nét even wat geweldiger![]()
10 Denk je na over een andere methode, zo ja, welke? Ik neem zelf veel dingen uit Parelli mee bij mijn verzorgpaard. Vind het erg jammer dat ik dat niet voor altijd volledig kan doen, want, zoals ik al zei, zijn eigenaresse rijd wel gewoon normaal, en wil ook dat ik vooral dressuur met hem![]()