werking bontjes onder het zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tanja

Re: werking bontjes onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 21:39

Nancy_evita schreef:
die vlek bedoel je ?
Het chabrak lag niet helemaal recht, want ik had hem niet goed vastgemaakt

idd die vlek die leek een beetje de vorm van een Barefoot of Torsion te hebben

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 21:43

met een munt op je zadel te leggen precies in het midden.
kun je zien of je zadel horizontaal goed ligt.

meisje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 22:04

hoi
ik heb even een vraagje...
mijn zadel past goed op pablo, is op maat gemaakt door van triest uit meppel en ligt nu zeker goed, alleen heeft ze nog heel veel talg bultjes ofzo op haar rug, ze is daar heel gevoelig nu wil ik graag met een bondje gaan rijden maar dan niet met een dekje daar nog onder, ik ben aan het sparen voor een normaal dekje met bond onder het zadel(beetje vaag...maar hoop dat jullie me begrijpen)maar die dingen zijn ontzettend duur, kan ik ook rijden zonder dekje en alleen de onderlegger????zou dat kwaad kunnen??
alvast bedankt

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 22:23

meisje23 schreef:
hoi
ik heb even een vraagje...
mijn zadel past goed op pablo, is op maat gemaakt door van triest uit meppel en ligt nu zeker goed, alleen heeft ze nog heel veel talg bultjes ofzo op haar rug, ze is daar heel gevoelig nu wil ik graag met een bondje gaan rijden maar dan niet met een dekje daar nog onder, ik ben aan het sparen voor een normaal dekje met bond onder het zadel(beetje vaag...maar hoop dat jullie me begrijpen)maar die dingen zijn ontzettend duur, kan ik ook rijden zonder dekje en alleen de onderlegger????zou dat kwaad kunnen??
alvast bedankt

super trouwens dat je zadel nu goed past

de pony van mijn dochter had ook bultjes
maar ze zijn verdwenen sinds ze met andere dekjes rijdt (ze reed eerst met Ankypads)
ze heeft nu de BR event en de bultjes zijn zo goed als weg
wel de dekje wekelijks wassen
van vuile dekjes krijgen ze ook sneller bultjes

meisje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 22:40

he unamie...........weet je wie er binnenkort een dag mij komt helpen met de paarden???????????VAN TRIEST!!!!!!!!!!leuk he?????
ik haal hem dan op helemaal uit meppel en hij gaat me dan helpen met grondwerk en rijden enzo.....
bedankt voor de tip van de dekjes wassen, ik zal eens kijken naar die br dekjes....

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 09:15

dekjes wekelijks wassen????
na het rijden gelijk wassen, eerst laten drogen dan afborstelen en hupsa in de machine....

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 09:21

Alane schreef:
dekjes wekelijks wassen????
na het rijden gelijk wassen, eerst laten drogen dan afborstelen en hupsa in de machine....

haha na 1 keer rijden wassen doe ik niet hoor
ik was mijn paard regelmatig dus ze is nooit echt vuil
verder zweet ze niet of nauwelijk in de winter dat scheeld ook enorm
en ze heeft nooit bobbels gelukkig

het gaat echt om het aangekoekte vuil (klontjes ) waar ze bobbels van kunnen krijgen
sommige paarden hebben daar snel last van

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 09:26

en wat dacht je van het stof dat ronddwarrelt overal, het stuiven in de bak, ed..... maar ook in de zadelkamer, het gangpad waar je je zadel even neerhangt...
Mijn pony's zijn ook niet 'echt' smerig, en toch hupsa na iedere rit dekje in de machine, nooit geen drukplekken of hobbels en bobbels of andere aandoeningen.

Lynnlovesyou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 10:37

Alane schreef:
en wat dacht je van het stof dat ronddwarrelt overal, het stuiven in de bak, ed..... maar ook in de zadelkamer, het gangpad waar je je zadel even neerhangt...
Mijn pony's zijn ook niet 'echt' smerig, en toch hupsa na iedere rit dekje in de machine, nooit geen drukplekken of hobbels en bobbels of andere aandoeningen.

Ik doe dat sinds kort ook
dan heb je trouwens ook geen last van haar in de wasmachine omdat na 1 keer rijden je dekje niet echt vol zit
supper handig !!
en in de zomer met al dat zweet , stof etc kan niet goed zijn als je er dan 10 keer mee rijdt lijkt mij

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 16:51

Alane schreef:

Zal ik even de knuppel in het hoenderhok gooien?
Ik was mijn pads ook pas na 10x rijden. Na intensieve trainingen waarbij de pads doorweekt raken gaan ze natuurlijk wel meteen de wasmachine in. Heb van z'n lang zal ze leven nog geen problemen gehad met drukplekkken, ook niet toen met gewone katoentjes reed.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 18:26

Dan mag ik me echt gaan schamen
Ik was mijn dekje bijna nooit
Ik laat ze opdrogen en dan borstelen
Maar Shy is bijna nooit bezweet Die heeft een super conditie
En ze staat onder een deken en dan heb je veel minder viese pony

Maar als ze echt vies zijn of stinken dan gaan ze wel de was in

joske_vuran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 13:48

Ik rijd wel met bontje.. mijn fjord heeft een gevoelige rug, én van die harde haren die snel breken -> witte plekken..

Met het bondje lijkt het wel veel fijner eigenlijk.. Eerst had ik een gelpad, maar ik kon me er zo aan ergeren dat een gelpad gewoon plat op de rug blijft liggen. Ik vind dat de ruggengraad vrij moet liggen.. met mijn bontje ligt hij dat gelukkig wel

Famke_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 15:26

Ik rij ook met zo'n bontje onder m'n zadel omdat mijn paard een gevoelige rug heeft!

Hier voor heb ik altijd met een gel-pad gereden, en ik kan uit eigen ervaring zeggen dat m'n paard makkelijker is gaan lopen met een bontje er onder!

Mijn zadel ligt altijd helemaal goed (wordt 1 keer in het jaar nagekeken), en zelfs de zadelmaker was er over te spreken!

Dus voor mij was het geen mode-stunt om zo'n ding aan te schaffen, maar gewoon uit noodzaak!

horsegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 17:52

haay,

ik denk dat het bontje ook goed helpt tegen schuren.

-x-x- lisanne

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 19:45

patos schreef:
Alane schreef:

Zal ik even de knuppel in het hoenderhok gooien?
Ik was mijn pads ook pas na 10x rijden. Na intensieve trainingen waarbij de pads doorweekt raken gaan ze natuurlijk wel meteen de wasmachine in. Heb van z'n lang zal ze leven nog geen problemen gehad met drukplekkken, ook niet toen met gewone katoentjes reed.

je moet je hartstikke schamen.... [en haalt de knuppel weer uit het hoenderhok]
ik heb ook nog nooit drukplekken of anders gezien op de ruggen van de paarden/pony's maar heb het altijd zo gedaan en toen ik nog geen wasmachinebrevet had toen deed ik dat met de hand, maar gewassen werd ie
beenbeschermers idem...
die schapen zijn een ramp, dan heb je er wel 3 nodig als je die iedere dag uit wilt wassen, dus heb er 2, leg ze op het dekje en heeft het ene schaap 3 dagen de tijd om te drogen ....

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 20:52

Misschien dat het door die ankypads komt, de katoentjes waren veel sneller vuil en klam, die wastte ik wel vaker.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 23:57

patos schreef:
Misschien dat het door die ankypads komt, de katoentjes waren veel sneller vuil en klam, die wastte ik wel vaker.

geef je zadeldekjes maar de schuld.... jij moet die dekjes in de wasmachine stoppen, of denk je dat die vanzelf in de machine kruipen?

geen idee waar het van komt, pleur ze gewoon in de machine en heb niet het idee dat ze verkleuren/vaal worden.
En ik was ze op kort programma op 30 graden en ze worden mooi schoon

diehdieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 12:56

Is het niet lichtelijk overdreven om je schabrak elke dag te wassen.
Ik heb heel veel verschillende, en rij dus nooit dagen achter elkaar met dezelfde ofzo.
Maar ik was mijn schabrakjes pas als dat nodig is.
Anders moeten alle manegepony's ook wel heel zielig zijn, of denk je dat hun schabrakje ook elke dag in de was gaat
Ik denk dat het paard er heus niet zo veel profijt van heeft dat je het schabrak elke dag wast.
het geeft misschien alleen de ruiter een voldaan gevoel.
Maar ik persoonlijk vindt dat dus dikke onzin

MaMa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 13:03

Bontje, helpt wel tegen schuren, mits je hem direct op de huid legt. Ze worden dan wel snel vies en kan het op den duur wel gaan schuren. Nadeel vind ik wel dat ze minder contact hebt met je paard en inwerkingen met je zit minder goed doorkomen.

dekjes dagelijks wassen > beetje overdreven.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 13:07

diehdieh schreef:
Is het niet lichtelijk overdreven om je schabrak elke dag te wassen.
Ik heb heel veel verschillende, en rij dus nooit dagen achter elkaar met dezelfde ofzo.
Maar ik was mijn schabrakjes pas als dat nodig is.

Ik vind het nodig om ze na het rijden te wassen, ik heb hier ook veel verschillende dekjes, en toch worden ze 1 X gebruikt en dan gewassen.

diehdieh schreef:
Anders moeten alle manegepony's ook wel heel zielig zijn, of denk je dat hun schabrakje ook elke dag in de was gaat

Zou mi wel moeten, ik zie een dekje als een paar sokken die je zelf aan hebt, en die laat je ook niet drogen om ze dan nog een dag te gebruiken.

diehdieh schreef:
Ik denk dat het paard er heus niet zo veel profijt van heeft dat je het schabrak elke dag wast.
het geeft misschien alleen de ruiter een voldaan gevoel.
Maar ik persoonlijk vindt dat dus dikke onzin

Hoe vaak acher elkaar gebruik jij dezelfde gymkleding?
idem voor ondergoed en bijv. de eerder genoemde sokken....

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 13:40

MaMa schreef:
Bontje, helpt wel tegen schuren, mits je hem direct op de huid legt.

Dan is het een lapmiddel om een slechtpassend zadel passend te laten lijken...

MaMa schreef:
Ze worden dan wel snel vies en kan het op den duur wel gaan schuren.

En daarom dus regelmatig wassen

MaMa schreef:
Nadeel vind ik wel dat ze minder contact hebt met je paard en inwerkingen met je zit minder goed doorkomen.

Een goed bontje is niet dikker dan een gemiddeld zadeldekje

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 15:46

Ik was mijn dekjes echt niet vaak
Ik borstel ze wel en als ze echt heeft gezweet wat echt bijna niet voorkomt dan was ik ze wel.
Het probleem is dat ik geen droger heb en ik maar 1 was in de week kan draaien ivm buren enz
Het duurt dan ook echt een eeuwigheid voordat hij droog is.

En dan komt het volgende probleem mijn pony kan niet tegen wasmiddel dus met spoelen moet ze het maar doen.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 17:38

Nou Alane,
wat je schrijft vind ik wel erg overdreven neergezet hoor.
Je reactie op diehdieh bedoel ik dan...

Tuurlijk gym je niet meerder malen in dezelfde kleding maar ik vind dat ook helemaal niet in verhouding staan met een shabrakje..

Ik was mijn dekje gemiddeld na 4 a 5 keer rijden maar mijn pony zweet dan ook bijna niet..

beenyman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:52

het topic gaat over zadel bontjes en niet over het schoonmaken van zadeldekjes.

ik was mijn dekje niet elke dag, dat vind ik ook en beetje onzin. ik bedoel van jij hebt waarschijnlijk ook niet elke dag schone kleren aan toch?

meisje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:56

ik heb nu een dekje met bont, dus gewoon een vz dekje met daaronder bont, is niks dikker als gewone dekjes en heerlijk zacht voor de rug.....alleen het schoonmaken van het bont, daar moet ik me nog eens even in verdiepen haha, kan je moeilijk in de wasmachine gooien...wel duur trouwens die dingen.....