Bokkers met 2,5/3 jarige paarden...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 15:09

germie schreef:
Ik heb bij mijn paard nog geen tand gevonden.

Overigens wil ik m'n paard allround gebruiken. Dressuur, springen maar ook aangespannen. Straks eerst eens zien hoe het vrijspringen gaat.
En eigenlijk wil ik in juni met haar naar de keuring.

die van mij wil ik eigenlijk ook mee naar de keuring, maar ze wordt 22 juli pas 3 dus zou dan zo laat mogelijk naar de keuring willen gaan, maarja dan zal ze toch aan t werk moeten en dus longeren(dan eerst zadelmak maken schiet niet op, vaak vallen ze daardoor wat af en ja dat toont minder) maar omdat ze dna nog geen 3 is en toch flink groot wordt, zie ik het nog niet echt zitten om dit jaar naar de keuring te gaan
heeft het voor of nadelen om als 4 jarige naar de keuring te gaan? dan is ze zadelmak, volwassener, beter bespierd en wat meer uitgegroeid...

zit er had aan te denken om ze per 1 mei lekker weer de opfok in te doen...

jantina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 15:25

Udinde heb ik als driejarige ook naar de keuring gehad, maar kon ik toen niet goed op conditie krijgen. Ze kon die training gewoon niet verwerken.
Als vierjarige vroeg de jury zich af waarom ik op driejarige leeftijd niet met dit paard op de keuring was geweest, omdat ze nog geen ster was. Ze konden zich niet voorstellen dat ze als driejarige niet goed genoeg geweest was
Toen ze vier was kon ik flink trainen voor de wagen en aan de longe, dat was me nooit gelukt op drie jarige leeftijd.

Het W-tje moet in juni/ juli ook mee naar de keuring. Eens voorzichtig kijken wat ze kan en anders kan ze als vierjarige nog een keer Volgens mij moet dat geen verschil maken. (maar ik ben geen keuringsexpert )

Erretje

Re: Bokkers met 2,5/3 jarige paarden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 15:36

Hmm, bekende namen onder de bokkertjes-met-2,5/3-jarigen!! Ik heb weliswaar geen W-tje maar een R-retje. Bij het NRPS worden de jongens vernoemd naar hun vader, dezelfde voorletter. Hij loopt 24/7 buiten, tenzij het heel dramatisch is, krijgt hooi naar believen en 1 kg brok ('t is niet zo'n grote ook). We zijn lekker aan het oefenen met wennen aan sjabrakje en singeltje, luisteren uiteraard (zoals stilstaan, ahem). Hij vind het allemaal bere-interessant na 2 jaar in de opfok! Hij word pas in juni 3, dus we doen lekker kalm aan dit jaar.

Jura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 15:55

Dees schreef:
http://www.hartog-lucerne.nl/lucernemix_meer.html

Calcium ligt bij lucerne hoger dan het fosfor. Dus als je ALLEEN lucerne zou voeren, komt je paard in de problemen.
Maar als je het paard naast de lucerne ook gewoon brok voert en hooi/kuil.. dan is er geen gevaar in.

Dat zie je verkeerd, het gaat om de verhouding calcium/fosfor. Calcium mag ongeveer 2x zoveel zijn als fosfor. Probleem is juist wanneer de fosfor hoger is, zoals bij haver.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 17:52

O, verkeerd begrepen dus.
Maar het niet kwaad verder om behoorlijk van te voeren, zolang er verder nog meer op het menu staat.
Ik denk dat je met 3x een 5liter emmer nog geen 2 kg lucerne per dag voert... dus dat lijkt me geen reden voor verder paniek over calcium/fosfor verhouding...toch?