grooming-tips?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

x_pink

Re: grooming-tips?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 22:39

alleen met water of ook met shampoo/zeep/iets anders?

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 22:40

Een klein beetje shampoo erop. Alleen over de bles dan spons helemaal schoon maken en dan zorgen dat je alle shampoo eraf haalt met egwoon water + spons.

x_pink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 22:42

Oke, bedankt Haha!

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 08:05

x_pink schreef:
wat doen jullie als je paard bijv. een bles heeft of een andere aftekening op zijn hoofd. wassen jullie dit ook gewoon, zo ja hoe? met een spons?

eerst met een spons... als het droog is, kun je ook met witte krijt.. gewoon bordkrijt....alleen niet bij de neus en ogen lijkt mij.... voetjes kun je ook zo doen.. ben je alleen wat langer bezig Haha!

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 09:48

je hebt ook bij de paardenwinkel zo'n 'twinkle' collectie, met glitter hoefolie glitter voor ze kont enzo (ja vreselijk hoe komen ze er op!) en daar van heb je ook een soort tube en daarvan worden je sokken en bles extra extra wit wit wit wit... is wel relaxd, heeft een vriendin van mij ook. ik heb sinds kort nieuw paard, val helemaal niet op paarden met veel aftekeningen, maar hij heeft 4 witte sokken en een bles, en op hem viel ik wel.. dus moet dat ook maar ff gaan kopen Schijnheilig

x_pink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 12:01

@ArGieVai: Bij welke winkel haal je dat? en weetje ook de prijs?
@Jeany: Hoe breng je dat krijt aan? ga je gewoon op zijn hoofd staan krijten? Tong uitsteken (lijkt me persoonlijk niet zo fijn) of maak je er eerst poeder van en wrijf je het dan over de aftekening? hoe doe je dat?

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 13:50

k weet de prijs niet.. maar haal het in MJL in heiloo

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 15:39

ik heb geen idee... heb een zwart paard maar men moeder zij dat dat ze dat vroeger deed... volgens mij soort krijtpoeder der van maken ofzo....??

Bino_Pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 11:16

zijn er ook goeie tips om een Witte pony proper te krijgen!? Haha!
we gaan zaterdag op jumping, en ik ga mijn tijd nemen om haar eens helemaal mooi te maken!
en dan gaat ze in de mest liggen..
maar ga vragen aan eigenaar dat ze 's nachts dekentje op mag Knipoog het is toch niet echt warm nu..
zitten hier wel een aantal goede tips tussen!

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 11:53

met zilvershampoo, 5 min laten zitten, uitspoelen en geen gele gloed meer!

Bino_Pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 12:32

Wat ik morgen ga doen;
eerst goed kuisen, dat het meeste vuil eruit is!

Staart:
-Heel goed wassen! (evt. 2x)
-daarna met cremespoeling
-dan uitpluizen!

Manen:
-heel goed wassen
-als ze nog wat nat zijn,invlechten

Lichaam:
-wassen!

Oren:
-haren die eruitsteken bijknippen
-als er wat vuil in plakt, er wat uitknippen

Hoofd:
-schoonmaken met vochtige spons

Neus:
-uitkuisen met (aparte) vochtige spons

Ogen:
-rondom proper maken met (aparte) vochtige spons

Hoeven:
-Invetten

dan zaterdagmorgen(voor de wedstrijd) ga ik haar nog eens grondig poetsen en met zachtige,vochtige doekjes over gaan Lachen

Kan ik nog iets meer doen? (oja, het is wel een witte pony waar ik het over heb Haha! )

Groetjes

Keesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 12:50

Op dit moment heb ik niet zo heel veel te doen bij mn paarden, rijdt nu nl 2 4-jarige die net onder het zadel zijn dus die gaan nog niet mee op wedstrijden.
Maar onze haflinger gaat wel mee naar keuringen etc.

Wat wij altijd doen is:
Het paard helemaal wassen, vooral zijn manen en ook de voorpluk!
Het is een heel braaf paard dus dat gaat allemaal prima.
Daarna uitspoelen en eventueel nog een keer.
We wassen hem met zilver- of babyshampoo. Maar als het echt hard nodig is met groene zeep of dreft citroen (ook handig voor de vliegen Knipoog )

Daarna spuit ik hem helemaal in met equi-shine, vlecht ik een strakke hengstenvlecht in zijn manen en pluis ik zn staart uit.
En natuurlijk er met schapenwol overheen gaan, dat werkt het beste van allemaal, nog beter dan equi-shine vind ik!
En het is een stuk goedkoper Knipoog
Niet opscheren of bijknippen, dat vind ik echt een vreselijk lelijk gezicht!
Hoeven vetten met olie.
De staart vlecht ik niet in omdat die uit zichzelf al krult (handig Haha! )

verder oren bijknippen natuurlijk.

Eigenlijk doen we niet zo heel veel bij de haflinger omdat ik het juist mooi vind om het zo natuurlijk mogelijk te houden.

We hebben ook een 1,5 jarige waar we mee naar de keuring zijn geweest en later weer gaan, dat is wel iets meer werk.
Het is een koffievos en 2 witte benen achter.
Daar maak ik wel altijd extra werk van, gebruik dan ook vaseline en baby-doekjes.
En de hele rambam die erbij komt kijken Tong uitsteken

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 13:27

Als je de witte voetjes hebt gewassen en ze zijn droog moet je er dan talkpoeder op doen of doe je dat pas op de dag van de wedstrijd?

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 15:14

op de dag van de wedstrijd..

Sjiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 15:52

Even nog terug komend op de Brandspiritus...
Dit kan je makkelijk gebruiken op je paard, ik doe het al jaren en nog steeds geen een is er vervlogen Tong uitsteken
Ze staan niet maar zo in vuur en vlam Clown
Het makkelijke van Branspiritus is is dat je paard er stofvrij van wordt! Het stoot dus stof af!
Daarbij geeft het ook nog glans!
Als je dit gewoon voor het opzadelen of thuis ff doet zit die er uit om je lippen op te stiften Vork
Tevens schijnt het ook werking te hebben op de spieren, tenminste in combinatie met warmte dacht ik.. nee dames niet met vuur Knipoog Ontspannend he! Lachen
Voor de gene die het met babyolie uit fles doen: persoonlijk doe ik dat liever niet.. je paard trek alleen maar meer stof aan! En de huis wordt vet, das lastig na de hand.

En voor de schroefgaten kun je best watjes gebruiken om erin te stoppen nadat je ze hebt schoon gemaakt, om pluisjes te voorkomen (zoals eerder werd genoemt) haal je je watje eerst ff door de pot met hoevenvet heen en stop je hem dan in het schroefgat! zo blijft het ook "soepel" en kun je zo draaien op concours!

Verder is haarlak op je leer heel mooi maar donders slecht, oke als je het eraf haalt minder maar in princiepe verstik je je leer, je kan het bijvoorbeeld ook doen met doekjes babyolie! of idd zoals eerder vernoemt schoersmeer!

De hoeven, de hoeven pak ik ook altijd mee!
Wanneer ik mij paarden ga wassen ligt er bij de schampoo en dergelijke ook een staalborstel.
Hiermee kun je vooral witte voetjes heel mooi schoon krijgen, denk aan hoefsmid schoon als ze net gevijlt zijn, wel moet je uitkijken voor het kroonrandje! zo'n staalborstel is hard en doet gruwelijk veel pijn buiten de hoefgebieden! LET DUS OP: staalborstel is echt puur voor de hoeven!
Daarna laagje vet erover en ff inlaten trekken, eventueel met een doek ff nawrijven.

Het lichaam was ik ook altijd helemaal! Hiervoor gebruik ik de schampoo's van de HEMA, die werken echt goed en zijn heel vriendelijk voor de huid!
Bij schimmels gebruik ik vooral zilverschampoo, ideaal!
Ik weet niet meer precies welke bokker het was die zei dat die met betadineschampoo waste maar ik bedoel het positief: Wassen met betadine schampoo is niet verkeerd nee, zeker niet als je ook aan wondjes en dergelijke denkt, maar wanneer je deze schamppo te vaak gebruikt of niet goed uitspoelt kunnen er huidirritaties onstaan! pas hiermee dus op!
De staart was ik idd ook met cremespoeling erbij! ideaal!

Oja en witte voetjes kun je bijvoorbeeld overdreven in sprayen met antiklit de avond ervoor of de dag zelf, wanneer er dan mest vlekken of dergelijke op die voetjes komen poets je dat er zo vanaf!
Verder heb ik natuurlijk nog veeeeeel meer tips en trucjes, maar ik moet ook wat voor mezelf bewaren Tong uitsteken Geheimpjes Clown

Veel succes iedereen!
Gr. Mel

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 18:15

Wedstrijd kost altijd een hoop tijd, ook hier:

Paard wordt als het goed weer is helemaal gewassen, anders alleen voetjes en staart. Heb geen luxe van een solarium dusseuh, helaas. Ik was hem met die grote groene flessen badedas, werkt ook ontsmettend voor wondjes enzo. Enige nadeel is dat het groen is, je ziet dus niet goed wanneer je paard witte beentjes heeft.
Denk dat ik hem zaterdag ook even bandageer na het wassen en hem een dunne deken op leg, om hem schoon te houden (Limburgse kampioenschappen).
Als alles gewassen is, gaat er nog anti-klit in de staart, die was ik overigens eerst met shampoo, niet met badedas. Staart wordt er lekker zacht van en glanst mooi. Niet in de staartwortel gooien, want dan kan je niet meer vlechten de dag erna.
Dan ga ik vlechten. Ik doe het meestal droog, nat vind ik niet makkelijk. Misschien zaterdag weer eens proberen. Mag hem niet over de nek nat maken, dat vind hij niet tof. (links wel, rechts niet Clown ).
Ik vlecht meestal met naald en draad, maar doe het zaterdag met elastiekjes, omdat ik daar gewoon nog steeds beter in ben, is een mooier resultaat. Voorplukje doe ik met 1 elastiekje. Omdat je ver genoeg doorvlecht, hoef je geen elastiekje aan het uiteinde te doen. Scheelt je weer haren eruit trekken na de proef.
Vervolgens doe ik mijn laarzen gewoon met die speciale cremes van petrie. Soms nog met schoenpoets erna, maar meestal is dat niet eens meer nodig.
Hoofdstel en zadel doe ik nooit heel overdreven, gewoon omdat ik het gruwelijk saai vind Bloos Met een vochtige doek er overheen, eerst een zachte borstel er overheen voor het ergste zand enzo (maar dat zit er meestal niet op) en eventueel nog die cleaning spray van petrie er overheen, en that's it.

De dag zelf paard poetsen, staart invlechten, en nog paar extra vlechten aan het uiteinde, die er op het terrein zelf pas uitgaan. Spulletjes inladen, schroefgaten schoonmaken, en mee naar terrein.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 13:49

als je paard kleine witte plekjes heeft van bv peesbeschermer kan je der schoenssmeer op doen niet te doen en na de tijd weer afhalen zo vallen de witte plekejs minder op moet je wel geluk hebben of ze de goeie kleur hebbe;0

JanineN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 16:26

ik heb ook niet echt luxe met solarium en dat soort dingen wel warm water Lachen.
ik poets altijd gewoon goed. als hij stoffig is was ik hem helemaal en anders alleen zijn benen met 2 in 1 shampoo word hij heel zacht van Tong uitsteken
ze manen doe ik met naald en draad in de staart doe ik anti klit en vlecht het onderste stuk in.
geen staartvlecht dus want dat kan ik niet goed Tong uitsteken
ooh ja antiklit over het lichaam van het paard, daar worden ze lekker zacht van Lachen en op de witte benen dan blijven ze langer wit.
klinkt stom maar t is echt zo Lachen
ze hoeven doe ik met een borsteltje geen vet ofzo.
zijn hoofd poets ik goed en daarna met baby olie op de neus en rond de ogen.
de uitstekende oorharen knip ik en de snoorharen :S.
en voor dat ik op ga zadelen glittersssss!!! Haha!

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 19:31

aangezien ik niet de luce heb van een solarium was ik mijn paard nooit helemaal in de winter.
Ik was mijn paard alleen maar met babyshampoo en dus ook de manen+staartmaar 1 a 2 x per jaar helemaal met babyshampoo. In de winter doe ik alleen de staart en de benen wassen met shampoo en in de zomer spoel ik haar helemaal af met water en een rosborstel en was ik de benen en staart met shampoo.

Het hangt ervan af hoe laat ik moet starten maar meestal is dat vroeg dus dan doe ik de dag ervoor alles al.

- Baard/Neus/3de oor/ en de kootholtes Scheren
- Wassen met babyshampoo
- Goed afdrogen
- Hoeven in vetten
- Staart inspuiten met anti-klit en laten drogen
- Manen in vlechten met naald en draad
- Staart uitpluizen
- Staart recht afknippen

Tuigpoetsen, grijzeplekken op het zadel met schoensmeer behandelen.
Laarzen doe ik met schoenpoets uur in laten trekken uitborstelen met een schoenenborstel, nawrijven met een panty. Daarna nog een keer met een glimwax borsteltje inwrijfen en je kan ze gebruiken als een spiegel Haha!

Op de dag zelf paard goed poetsen, staart nog een keer goed uitpluizen, neus schoonmaken met babydoekjes. Dan de wedstrijd rijden Tong uitsteken

Maar ik ga zeker jullie tips opvolgen zoals het talkpoeder enzo

Iemand nog goede tips om het uiteinde van het vlechte goed om het elastiekje te krijgen want bij mij piekt het er altijd uit..?

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 19:54

Een soort van knotje maken? Dus gewoon dubbelvouwen.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 11:46

Jaduuh schreef:
Een soort van knotje maken? Dus gewoon dubbelvouwen.

Oke Haha! blond dat ik daar niet aan gedacht heb...

Mijn paard heeft een miezerig klein voorplukje ik doe er nooit wat aan maar het wilt dus niet groeien maar met wedstrijd is het wel vervelend want nu kan ik het niet mooi invlechten en ik kan geen
invlecht maken kan iemand mij uitleggen hoe je dat moet doen want nu draai ik het haar alleen maar op en zet ik er een elastiekje in zodat hettoch nog iets van een knotje weg heeft

Geeft indruk hoe kort/dun de maantop is
http://www.mijnalbum.nl/Foto=WNGDZ4DQ

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 21:23

Damn! Zit ik net een heel verhaal neer te hangen; Bleek ik me nog te moeten inloggen, log ik in > Bericht weg. Rolleyes

In ieder geval; Mijn Friese paard loopt mee op de keuringen.
Ze wordt een maand van tevoren weggebracht waar ze wordt keuringsklaar gemaakt, toiletteren
is dus ook niet aan mij. Wel weet ik wat er vooraf gebeurd Ja
- Goed gepoetst, Ingesmeert met Babyolie (Zwitsal)
- Manen ontklit met antklitmiddel, zonder invlechten verder.
- Hoeven krijgen van die spray op die je ook ziet voor carnaval, die je bijv. in je haar kunt spuiten.
Uiteraard zwart.
- Ze krijgen een enorme lading Atex Daas Spray op; Stinkt, maar is effectief. Is niet zozeer misschien
als grooming, maar die insecten kunnen gigantische stoorzenders zijn in zo'n geval.
- Qua scheren: Oren worden helemaal uitgeschoren, baard weg, tastharen eraf (ben ik geen voorstander van, maargoed.)
en vanaf de voorknie tot begin vetlok wordt haar weggeschoren.

En verder.. Echte aanraders vind ik groomingdoekjes van Oster (nog niet zo lang op de markt), je hebt ze voor
de hoeven/lijf/hoofd. Zelf heb ik ze om die stofplekken op der hoofd weg te halen, helpt goed! Alleen op de rest
van der lijf trekt het alleen maar stof aan Verward
& Leovet Antiklit Silkcare; Fijne antiklit; Is trouwens ook een chique fles met zo'n Arabierenhoofd op de dop Schijnheilig

Wat superspul voor de hoeven is is Hoefvernis. Is in blank en in zwart verkrijgbaar, trekt snel in. Betaald zo'n 12
euro voor een potje waar je een hoop keren mee kunt 'kwasten' .

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 18:37

Miirthe@ Waarom maken andere mensen jouw fries keuringsklaar:??
Ik ben een beetje een tegenstander op de manier van handelen.
Babyolie is ontzettend goor op de vacht.
Het is vet en het trekt alleen maar stof aan.
En haarspray op de hoeven van een paard??
Daar zijn toch speciale middeltjes voor??:?
En de oren worden uitgeschoren, die haren zitten er niets voor niets hoor.
Ze houden het water en vuil uit de oren.
De tastharen moeten ze ook laten zitten, die gebruikt hij voor het "tasten".
Het haar op de benen staat juist mooi bij een fries.
Een fries zonder sokken vind ik geen fries.

Sorry, het moest er even uit.
Dit is niet specifiek aan jou gericht goor Miirthe, maar eigenlijk aan de mensen die jouw fries keuringsklaar maken.

Groetjes Lili Haha! Knipoog Bloos

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 19:05

vind ik hetzelfde met haflingers...

majah heel veel mensen vinden mijn mier ( oftewel gewoon tinkers) overbehaarde beesten....
nouwjah boeiend, ik hou van mijn overbehaarde mier Tong uitsteken

ik was vergeten bij te zetten:
als je paardje beetje dunnen manen heb, en dus heel veel sprieten, kan je er ook een beetje was in doen, maar na de wedstrijd of keuring, wel eruit wassen!!

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 19:08

Lili ze scheert de sokken er niet af ze scheert het stuk tot aan de sok waardoor de sok juist beter er uit springt. Heb ik gelijk Miirthe ?