waarom dat gezeur over een cap?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Asciugamano

Re: waarom dat gezeur over een cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 10:31

russel schreef:
Wel als je geen lange broek aan hebt. Van die t-shirt weet ik niet.

Is me verteld van wel, van die ziektekosten verzekering. Een kennis van mij lest op een manege en Moet van zijn verzekering een cap dragen anders is hij niet gedekt.

Kwestie van de klok en de klepel, lijkt me!

Op een manege moet hij een cap op omdat anders waarschijnlijk de manegehouder aansprakelijk gesteld kan worden, als er iets gebeurd. Dus het moet van de manegebaas en zijn verzekering.
als ik hier thuis, op mijn eigen paard zonder cap met mn kop tegen een paal knal betaald nijn verzekering heus wel hoor!

Iets anders; (omdat mensen toch graag vergelijken)
Als ik me nu lam zuip, dan toch in de auto stap en vervolgens veel te hard, zonder gordel tegen een boom knal, terwijl ik geeneens een rijbgewijs heb word ik toch echt nog wel geholpen in het ziekenhuis hoor!

Ik draag alleen een cap als het verplicht is. (op wedstrijden dus)
Voor de rest ken ik mijn eigen paard en ben ik oud & wijs genoeg om het risico in te kunnen schatten dat de kans dat ik van m'n eigen paard val en hoofdletsel oploop zeer klein acht, voel ik graag de wind door mn haar (oke, het beetje dat ik nog heb dan ) en hoor op een buitenrit de vogeltjes fluiten. Zonder cap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 11:13

russel schreef:

Is me verteld van wel, van die ziektekosten verzekering. Een kennis van mij lest op een manege en Moet van zijn verzekering een cap dragen anders is hij niet gedekt.

kul

broek is niet verplicht
ook handschoenen niet
en bij een val op de motor liggen je handen als eerste open.

Kijk jij maar eens in het zomerseizoen naar de toer motors, daar heeft de helft een korte broek en t-shirt, zonder handschoenen

daar krijg ik nu de bibbers van
veel meer als dat zonder cap

Maar ik zie nu hoe goed het boeven me uit is gelegd

Idd, als ben je bezopen zonder gordel door rood, dan nog word je gewoon geholpen.

Ander voorbeeld, een illegaal, die nooit niks betaald heeft, krijgt ook medische hulp als hij onde een auto komt.

We leven niet in Amerika

Aukjee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 11:56

op mijn manege moet het, en met mijn verzorgpaardje had ik hem ook altijd op.
ik had vorig jaar voor een week een ponytje gehuurd, gewoon harstikke braaf, deed ik alles mee. en het was toen zo warm dat ik en mijn vriendin af en toe wel zonder cap reden.
maar het is inderdaad voor ieder zijn eigen keus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 12:55

RK sorry hoor maar het is wel strafbaar. laatst is er nog een motorrijdster van de weg gehaald die in een bikini op haar motor zat.

Ik ga speuren om te zoeken naar dat artikel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 13:00

Iemand langs de weg laten creperen is nog wel wat anders dan na de eerste hulp verdere medische verzorging die betaald moet gaan worden.

En roep maar niet te hard want ons zorgstelsel is langzaam aan wel op amerikaans gebeuren aan het lijken. Ben benieuwd hoeveel rotte bekkies er weer gaan rondlopen nu je het zelf moet gaan betalen.

Dan nog zonder rijbewijs lekker dronken door rood tuffen zonder gordel, ben benieuwd hoe de nieuwe verzekering daar naar gaat kijken, iig ben je niet verzekerd als er brokken vallen.

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 13:50

Ik dacht afgelopen zomer bij blik op de weg gezien te hebben dat er wel een waarschuwing gegeven wordt als mensen in een korte broek op de moter zitten. (zo van hé, weet wat de gevolgen zijn...) Volgens mij mag het echter wel. Je wordt er volgens mij niet voor beboet. (of dat moet pas verandert zijn...)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 00:22

russel schreef:

Helaas, hoe ik ook voorstander ben van het dragen van een cap, dit gaat niet op. Je haalt twee dingen door elkaar:

1. Jouw eigen ziektekostenverzekeraar betaalt de ziektekosten altijd, ookal rijd je zonder cap met een slok op en je ogen dicht met je overspannen paard een springparcoursje in je achtertuin.
In alle gevallen zijn echter de nieuwe cap, de veeartskosten voor je paard, jouw enorme inkomstenval (want je komt in de WAO) jouw eigen probleem.

2. Als jij op een manegepaard rijdt, en het gaat fout, is de eigenaar (de manege) dus aansprakelijk voor de schade. In dit geval zal jouw ziektekostenverzekeraar de ziektekosten wel betalen, maar gaan verhalen op de manege.
Jij kan zelf die nieuwe cap gaan claimen bij de manege en in het ergste geval jouw inkomstenderving omdat je arbeidsongeschikt bent geraakt.
Omdat (de verzekeraar van) de manege dus het risico draagt, mogen zij eisen stellen zoals het dragen van een cap. Draag je die desondanks niet, worden dus wel je ziektekosten vergoed (door je eigen ziektekostenverzekering) maar andere schade zoals die cap, beschadigde kleding en inkomstenderving dus niet!
Nu is die WAO misschien wel heel ver gezocht maar stel dat je een werkgever hebt die ziekte niet volledig uitbetaalt. Dat kan toch interessant worden om je schade in dat geval te verhalen.
}>

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 09:31

PriscaZ schreef:
Ik dacht afgelopen zomer bij blik op de weg gezien te hebben dat er wel een waarschuwing gegeven wordt als mensen in een korte broek op de moter zitten. (zo van hé, weet wat de gevolgen zijn...) Volgens mij mag het echter wel. Je wordt er volgens mij niet voor beboet. (of dat moet pas verandert zijn...)

klopt
die blik op de weg heb ik ook gezien

het mag gewoon, staat niks van in de wet

Sanniej_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 09:42

Ik rijdt eigenlijk bijna altijd met cap.
En ik ben daar ook blij mee dat ik dat op whisper een tijd geleden die nog niet 100% betrouwbaar was en alles nog moest leren toen ook altijd met cap gereden heb.
Ik was er van af gevallen op de bakrand met cap op had ik die niet had ik toch een behoorlijk gat in mijn hoofd wat toen zelfs in mijn cap zat.
Tja moest wel een nieuwe cap kopen maar beter dan een gat in mijn hoofd.

Op de stal waar ik mijn bijrijdponytje heb ben ik samen met 1 iemand die alleen met cap rijden.
Tja ze moeten het zelf weten he.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 21:05

O ja, wisten jullie dat Casco een leuke regeling voor nieuwe caps heeft?
Als je van je paard valt op je Cascocap en je moet daarom een nieuwe (dat moet je altijd doen!), en je hebt de kassabon van de oude Casco nog, krijg je een nieuwe voor de helft van de prijs!
Ik weet niet zeker hoe lang dit geldt, ik dacht dat het binnen een jaar na aankoop moet zijn.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 21:07

Ik zit nooit op de motor zonder mijn motorpak, ik zit nooit op een paard zonder cap............ noem me gek, ik hou veel van mezelf

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 21:07

je jokt

je zat op kawa met motorpak, maar zonder cap

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 21:11

hihihi das waar, ik had ook mijn moturthelmpie op kunnen zetten

Ik moet het anders zeggen, ik rij de laatste twee jaar niet meer zonder cap......... nergens op.

ALs ik bij mijn val een paar maanden geleden geen cap op had gehad, had ik het niet na kunnen vertellen..... en dat was op een heel braaf paard, hij struikelde gewoon.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 21:12

OP vreemde paarden en buiten heb ik dat voortaan ook altijd
Maar op kawa in de bak nog niet..

Eefje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 21:13

Eigen verantwoording ok, maar ik denk toch dat heel veel mensen niet door hebben wat de gevolgen kunnen zijn van een val van een paard zonder cap! Het is vaak zo'n ver van je bed show!!!!
Nadat ik een meisje had verpleegd die dat was overkomen (niet meer goed kunnen lopen, geheugen/concentratieverlies, blijvende drain in hoofd) heb ik altijd mijn cap op!!!!!!!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 21:15

Ik rijd bijna altijd met cap. Op m'n jonge paard is die nog nooit af geweest ook niet met uitstappen. Als de cap nog bij m'n paard ligt(staat ergens anders) gebruik ik voor de pony's een oude cap(is nog altijd beter dan zonder cap rijden)

Heb toen ik nog jong was de cap een paar keer niet gedragen. We reden buiten en gingen een heuvel op. Ik zat achterom om een tak af te breken omdat elmiran erg traag was. En Miran liep dus de verkeerde kant ineens de heuvel af....ik reageerde te laat en toen ik me omdraaide kreeg ik een tak tegen m'n hoofd. Als ik een cap had gedragen had ik nu geen litteken gehad. Ik moest gelijk naar t ziekenhuis voor hechtingen...vergeet t nooit meer en sinds die dag rijd ik noooooit meer zonder cap(in de bak heeel soms) buiten.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 21:18

Met cap heb ik ook nog wel stomme dingen gedaan. Ben zonder zadel gaan crossen op de zandverstuiving. Was heel leuk(in t begin) we begonnen op een heuvel en toen we in de laatste bocht zaten richting hek vond ik het ineens niet zo leuk meer....pony was western ingereden en kan dus een sliding maken en dan zou ik over t hek vliegen. Dus ik ben er af gesprongen gelukkig wel met cap...maar had helaas wel een hersenschudding. Wil niet weten wat ik had gekregen zonder cap.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 21:18

das zo vertrouwd, kan het me wel voorstellen dat je dan wat makkelijker ben...........

Ik kan het niet gebruiken dat ik een tijd uit de running ben, en ik zorg dan ook dat ik de risicos beperk

vandaag heb ik een clinic gereden met BP EN helm EN slof

allemaal overbodig, want het paard was superbraaf, maar wel voor mij een vreemd paard, althans ik ken hem wel maar niet onder het zadel............ ja eventjes, omdat ik wat voor wilde doen of om andere redenen.

ik ga niet meer zonder afdoende bescherming op een paard, echnie

en eigen verantwoordelijkheid.............. niet echt, hebben mensen enig idee wat het kost als je de rest van je leven afhankelijk bent van de overheid.............. terwijl het met een cap voorkomen kan worden

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 21:55

Moeten we dan ook de skivakanties verbieden? Want hoewel de direkte ziektenkosten (gipsvluchten) worden gedekt door je (extra) reisverzekering, wordt de rest van de kosten dat niet.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 21:58

hoeveel nederlanders raken per jaar gewonde met skiieen en hoeveel met paardrijden.

mijn behandelende neuroloog zei dat zijn dochters nooit, maar dan ook nooit op een paard komen. Op zijn ervaringen gebaseerd

Exit13

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 23:20

KiWiKo schreef:

mijn behandelende neuroloog zei dat zijn dochters nooit, maar dan ook nooit op een paard komen. Op zijn ervaringen gebaseerd

Mij neef is internist en vond het ook niet zo'n leuk plan toen ik ging paardrijden... En uiteindelijk is zijn dochtertje ook gaan rijden .

Eefje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 23:33

Nee niet zo raar, die artsen zien alleen alle mensen die van een paard zijn gevallen!
En omdat ik alleen maar te vroeg geboren en zieke baby's zie wil niet zeggen dat er nooit een kind op tijd/gezond geboren wordt!!!!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 06:43

maar ook mensen die zijn gaan skieen, voetballen, hockeyen en ga zo maar door.

feit is dat letstel door paardrijden vaak ernstiger is

Prrrr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 09:27

runningkawa schreef:
je jokt

je zat op kawa met motorpak, maar zonder cap

natuurlijk zit je op een kawa met een motorpak

oh sorry - motorrijdersinsidegrapje...

Maar ik heb inderdaad ook wel eens de behoefte aan mijn motorpak gehad toen ik op een paard zat... lijkt me alleen nogal warm, KiWiKo?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 13:09

En al die voetballers met gescheurde kniebanden enzo dan?

En idd, met een Kawa hoor je op en motorpak.

Toen we met een paar vrienden gingen motorrijden (ik achter bij mijn vriend) vroegen ze of ik ook reed (ze zeiden er geen motor bij )
Dus ik mooi ja
wat vooriets ik dan had, was de volgende vraag

Een kawa

Waar die dan nu was, in de garage?

nee, thuis in de wei

je had die gezichten moeten zien