Wie heeft er ervaring met barefoot? HOT OR NOT?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Canis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 18:36

@pmarena Mijn fjord is gewoon erg gespierd in de nek. Dat is is geen vet of vel maar puur spier. Het zadel lijkt misschien op de foto iets te ver naar voren te liggen, maar dat was niet het geval.
De pommel knelde niet en het zadel lag stabiel. Toch drukplekken maar dan echt alleen op de plaats waar mijn lichaam steunt. (de dijen)

Mocht mijn zadel toch te ver naar voren liggen, dan vind ik het nog steeds raar dat er ook bij andere mensen dezelfde soort plekken zijn ontstaan, op dezelfde plaats.

Nadat ik mijn zadel verkocht had, ben ik gaan letten op andere mensen met de BF. Het viel me gewoon op... Vandaar dat ik dit wil weten. Dat je niets voor me kunt doen is logisch en dat verwacht ik ook niet. Mijn probleem is nu opgelost ik wil alleen weten waarom? Had ik dit kunnen weten? Hoe kun je dit eerder merken? Wanneer val je onder de risicofactor? Dit zodat andere paarden geen plekken hoeven te krijgen... maar om eerlijk te zijn doe ik het voornamelijk voor mijn eigen geweten. Ik wil gewoon weten waarom bij mij en anderen de druk niet goed wordt verdeeld.

@Ukster Ik lees net dat je intensief rijdt. Rij je ook vaak per week, wat doe je dan voor oefeningen en hoe is de bouw van je paard?

Ukster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 19:58

hoe vaak ik per week rijdt is verschillend.
soms rijd ik 4 a5 keer in de week lange ritten van 2,5 uur.
en soms rijdt ik maar 2 keer 2 uurtjes end e rest maar een uurtje rustig aan. en de rustige ritjes doe ik zonder zadel, daar heb ik dan geen zin om voor op te zadelen.
en in mijn ritten doe ik alle stukjes gras die ik tegenkom draven of galopperen.

laats heb ik er nog mee gesprongen,
een uur gereden, eerste half uur goed dressuur, en daarna gaan springen tot de 70 cm.

en de bouw, hij heeft een korte rug, en alle zadels schuiven bij hem naar voren.
vrij weinig schoft, een rechte rug, en een beetje buikig.
schuine schouders dus /
beetje arabieren bouw, heel lastig.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 20:08

Ik heb geen idee wat de oorzaak dan zou kunnen zijn , dit is de eerste keer dat ik iemand hoor over plekken onder de dijbenen van de ruiter.... weet niet zo goed wat ik me ervan bij voor moet stellen (is dat Nederlands ) eigenlijk.

Zit er op die plek iets in het zadel wat het zou kunnen veroorzaken ?

Lijkt me sterk dat je als ruiter zo hard zit te knijpen met je benen dat je iets afknelt....dus dan zou je wat in het zadel of dekje moeten hebben wat die "afdruk" geeft.

Heb je zelf echt geen idee verder ?

Ik heb er geen beeld bij waar die plekken zouden zitten dus kan niet gaan gissen verder

Asciugamano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 20:20

Ok dan, nú kan ik ook meepraten . Ik heb nl. ervaring met een Barefoot. Nou ja, laten we zeggen dat m'n paard en ik kennis gemaakt hebben.

Ik vind het op zich helemaal geen raar zadel ofzo, de zit enz. schijnen te moeten wennen maar afgezien daarvan vond ik m'n paard niet meer ontspannen of beter lopen dan met mn eigen, wat ik met een boomloos wel een beetje verwacht (gehoopt) had.
Maar toen ik het zadel eraf haalde en zonder zadel ging rijden was het een wereld van verschil.

Na het rijden zag ik dat ze op d'r ruggegraat, net achter de schoft d'r haar 'raar' had zitten. Precies op de plek waar ik (met en zonder zadel) ongeveer zit. Nou kan dat natuurlijk ook door een naad in mn spijkerbroek zijn gekomen maar ik rij de laatste 2 maanden alleen maar zonder zadel en zoiets was mij nog niet eerder opgevallen. Ik vermoed dus dat het zadel onder mijn gewicht 'knikt' en net daar de ruggegraat raakt.

Onder het (test)zadel had ik het bijgeleverde dekje en eerlijk gezegd valt me die een beetje tegen. Ik dacht altijd dat onder boomloze zadels 'speciale' dekjes moesten maar dit lijkt mij een normaal dekje met in de lengte richting, aan weerszijden naast de ruggegraat een brede strook wol o.i.d. die ook onder mijn normale westernpad zit. Bovendien is dát er één met een laag 'bubbeltjesfolie' ertussen en eerlijk gezegd heb ik daar meer vertrouwen in en denk ik dat die dikker is / meer dempt dan deze bijgeleverde en 'speciale' Grandeur.

Verder had ik het idee dat het zadel een beetje naar voren schoof wat misschien komt omdat mijn paard iets overbouwd is. En betwijfel ik of het voorste boogje breed genoeg is.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 20:38

Zaten de inlages er wel in dan , in het dekje ?

Juist de inlages maken de stukken naast de ruggegraat dikker , het bont zelf maakt geen flaus aus

Heel af en toe komt het voor dat een tester de inlages eruit haalt om de pad te wassen , en vervolgens vergeet ze er weer in terug te stoppen. Ook een keer dat de pad met inlages en al gewassen was (tester werkte in een wasserij o.i.d. ) waardoor de inlages flinterdun geworden waren en niet meer goed werkten.

Dat is het risico van van tester naar tester laten sturen , het kan voorkomen dat iemand dan een dekje krijgt dat eigenlijk helemaal niet goed werkt.... misschien is dat hier ook het euvel ?

Pad is aan de voorkant te openen om de inlages eruit te halen , inlages moeten minimaal een cm dik zijn nog.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 20:39

Ik hoop dat mijne morgen komt. Waarschijnlijk wel. M'n moeder had gemaild naar het postbedrijf, ik was nieuwschierig En volgens hun is hij er zeer waarschijnlijk morgen.

Asciugamano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 20:50

pmarena schreef:
Zaten de inlages er wel in dan , in het dekje ?

Juist de inlages maken de stukken naast de ruggegraat dikker , het bont zelf maakt geen flaus aus

Heel af en toe komt het voor dat een tester de inlages eruit haalt om de pad te wassen , en vervolgens vergeet ze er weer in terug te stoppen. Ook een keer dat de pad met inlages en al gewassen was (tester werkte in een wasserij o.i.d. ) waardoor de inlages flinterdun geworden waren en niet meer goed werkten.

Dat is het risico van van tester naar tester laten sturen , het kan voorkomen dat iemand dan een dekje krijgt dat eigenlijk helemaal niet goed werkt.... misschien is dat hier ook het euvel ?

Pad is aan de voorkant te openen om de inlages eruit te halen , inlages moeten minimaal een cm dik zijn nog.

Ik heb de pad niet open gehad maar hij komt volgens mij rechtstreeks van het steunpunt en dan moet het goed zijn, toch? Zal straks eens kijken of er wat in zit!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 22:09

Toen ik het testzadel kreeg zaten de inlages los in de doos. Dus niet in het dekje. Ik heb ze er zelf ingedaan.

Freggel

Re: Wie heeft er ervaring met barefoot? HOT OR NOT?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 23:27

Waren er niet ook mensen die dachten dat de inlages verpakkingsmateriaal waren

Asciugamano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 00:23

Hahaha, kan ik me wat bij voorstellen! (Verhip, is al dat plastic wat erin zit dan ook vulling ofzo? )

fabske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 07:36

@canis was het tegen mij over de foto's? zo ja waarom zou ik er geen foto's van mijn eigen paard bij mogen zetten ter verduidelijking van mijn ervaringen met de barefoot. je kan dan meteen zien of er verschil van bouw in de paarden zit, of verschil van bespiering of ligging van het zadel. misschien heeft dat er toch wat mee te maken.

je vraagt om mensen die actief en veel rijden ik denk dat ik daar wel duidelijk bij hoor.

mijn paardjes zijn westerngereden en worden voor het western allround getraind, ik rijdt ze 3 keer per week allebei intensief in de bak ze moeten dan dus ook allerlei zware en minder zware oefeningen doen.

daarnaast train ik mijn paarden in het weekend op lange afstanden 90 km minimaal per rit ik ben dus echt hele dagen lekker op en neer aan het toeven. en ik en mijn paard hebben geen last van drukkingen of wat dan ook. allebei mijn paarden niet ( mijn andere paard is een arabiertje) voorzover ik het kan beoordelen is de druk bij mijn paarden goed verdeeld de ruggegraat blijft vrij de haren blijven overal gewoon netjes liggen. het zadel knelt nergens.

ook spring ik met de westernversie ook wel eens een hindernisje in de bossen omgevallen boomstammen, van die houten palen die een bospad afzetten voor auto's en dergelijke. ook daarmee merk ik geen problemen. mijn merrie kan ook vrijheidsdressuur en ook dan zie ik geen verschil.

ik heb dus ook 2 verschillende barefoots gehad en nog geen probs gehad.

je moet ntl wel de pad zo nu en dan een keertje schoonmaken al dat zweet wat erin gaat zitten is ntl ook niet fijn. ik weet niet of je dat hebt gedaan in de tijd dat je hem had?
hoe zagen de drukkingen van je paard eruit? en weet je zeker dat het door dat zadel kwam?? en niet door iets anders?
en ze zaten onder de dijbenen zeg je? dat is idd een erg rare plek voor drukkingen die door een zadel zouden moeten komen?
ik zeg niet dat het niet kan hoor maar probeer alleen met je mee te denken aangezien je zelf je geweten wil sussen.

vhnele

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 11:01

Waar waren die drukplekken (hoe ver van de ruggengraat) en hoe groot waren ze?

Wel jammer dat er zo heftig gereageerd wordt op opmerkingen over de barefoot. Het gaat hier toch om het welzijn van het paard? Als een paard slecht reageert met een zogenaamd perfect zadel wat is de kans dat hij op zijn donder krijgt? Het is in het voordeel voor het dierenwelzijn als problemen erkent worden en indien mogelijk opgelost worden. Leuk dat er zoveel positieve reacties zijn op de BF maar de slechte reacties zijn het interessants, ook voor de verdeler en maker van het zadel. Nu krijgt ieder die een opmerking (durft) maken te horen dat dit uitzonderlijk is en de suggestie dat het of het paard is die abnormaal is (spekhals, vet, slechte spieren, ...) of de ruiter zit slecht of de ruiter weet niet hoe zijn paard te zadelen (te ver naar voor, te hard gesingeld, ...) maar aan het zadel kan het niet liggen. Waarom staat er op de verkoopssite van BF dan niet hoe het barefootpaard eruit moet zien, hoe je moet zadelen en vooral dat je een zeer goede ruiter moet zijn?

Er zijn inderdaad verschillen tussen paarden, sommige krijgen vlug drukplekken, sommige maken zich vlug kwaad op pijn en andere niet. Mijn dierenartse zag reeds veel barefoots (de verdeler in Belgie stopte trouwens met de verkoop van de BF) en de problemen van stijgbeugel ophanging, drukverdeling en aansingeling zag ze telkens weer alleen reageerden niet alle paarden erop. Het is dus niet omdat je paard (nog) niets doet dat er ook niets aan de hand is. Waarom worden er geen drukmetingen getoond met de barefoot? Men mag toch verwachten dat een zadel wetenschappelijk getest wordt voor het op de markt komt?

Ik wil helemaal niet zeggen dat ik tegen boomloos of BF ben. Boomzadels hebben minstens evenveel problemen (andere dan wel maar nietemin problemen) en paard en ruiter moeten zoeken wat voor hen het beste is. Alleen vind ik dat een klant recht heeft op goede informatie over de mogelijke problemen zodat het paard niet de duppe is van het ''perfecte'' verklaarde zadel dat iedereen past.

babettefreak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 15:09

ik ben het hier helemaal mee eens. ik krijg namelijk binnekort een testzadel opgestuurd en wil toch graag weten wat me te wachten staan, niet alleen voor die week maar ook als ik besluit het zadel te kopen. ik heb namelijk schrik dat pas na een maand of twee de problemen gaan beginnen. en hoe lang gaat zo'n zadel mee als je iedere week intensief traint met je paard?? ik heb geen zin om na 2 jaar weer zo'n duur zadel te moeten aanschaffen. heeft er iemand zijn zadel al langer dan 2 jaar?? wat is de staat nu van het zadel?? hopelijk kan iemand reageren want ik vind dit toch wel belangrijk, niet alleen voor mijn portemonnee maar ook voor het welzijn van mijn paard.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 16:51

Ik heb mijn barefoot net gekregen. Hij is heel mooi. Ga er vanavond meteen mee rijden.

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 18:48

de testzadel anouar?

babettefreak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 19:24

laat je weten hoe het bevalt?? ben nieuwsgierig hoor!!:D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 19:32

Citaat:
Waarom worden er geen drukmetingen getoond met de barefoot? Men mag toch verwachten dat een zadel wetenschappelijk getest wordt voor het op de markt komt?
Daar ben ik zonder meer een voorstander van, maar wat is de richtlijn om te testen; elk paard is anders gebouwd tenslotte. Dus kan er nooit een wetenschappelijk oordeel geveld worden.

BTW je denkt toch niet dat de fabrikanten van boomzadels allemaal hun nieuwe produkten gaan testen??
Dat gebeurt dus echt niet.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 19:50

vhnele : niemand zegt dat de Barefoot of een andere boomloze perfect is , althans zeker ik niet als verdeler ervan. Ik heb natuurlijk wel mijn redenen om er heel tevreden over te zijn , anders verkocht ik hem niet en verbond mijn naam er niet aan

Ik wil het JUIST graag weten als er iets niet goed gaat , en om een oorzaak te achterhalen zul je toch wat door moeten vragen. In de praktijk blijkt dat ALS er problemen zijn , dat eigenlijk altijd terug te relateren is aan :

- te ver naar voren gezadeld
- pad niet goed gebruikt / fout dekje gebruikt
- paard met erg afwijkende bouw
- onbekende oorzaak waar maar 1-5 gevallen van bekend zijn op honderden verkochte zadels.

Geen enkel zadel past op elk paard perfect. Op de site ben ik er volgens mij ook duidelijk genoeg over dat de Barefoot ook zijn beperkingen heeft. Het voorboogje is van hard materiaal en die pasvorm is dus niet oneindig. Ook blijft het feit dat het zadel soms schuift op een paard. Een pad met Sympanova onderzijde is dan de oplossing , en natuurlijk de originele Barefoot singel erbij.

Maar het rare is : heel vaak ligt een Barefoot als enige zadel echt stevig op de paarden waar normaal alle zadels op schuiven. Daar krijg ik enorm veel erg enthousiaste reacties over , dat is natuurlijk heel erg leuk

Soms is er iemand die zegt dat een testzadel toch niet helemaal stevig ligt , er kan bvb. niet vanaf de grond opgestegen worden. Dat kan dan liggen aan de pad , die vies is of waarvan de inlages eigenlijk wel aan vervanging toe zijn , misschien niet helemaal goed gezadeld , misschien...je weet het vaak niet. Daarom is het ook zo belangrijk om veel feedback te krijgen van testers en kopers van de zadels. Als iemand een klacht heeft probeer ik zoveel mogelijk info te krijgen zodat ik vanalles uit kan sluiten en erachter kan komen waar de oorzaak zou moeten liggen. Soms kun je alles uitsluiten van de standaard oorzaken.... en dan is de oorzaak dus onbekend. Zou ik nu meer vergelijkbare klachten binnenkrijgen dan kan ik er alsnog conclusies uit trekken , dat het bvb. steeds bij een bepaald type paard is ofzo. Maar zoals het tot nu toe gaat heb ik nog geen 5 keer een aparte vrij ernstige klacht gehad zoals bvb. deze van Canis , en dat waren allemaal verschillende klachten. Dus waar het dan aan ligt ? Geen idee.
Het is zover ik weet iig niet iets dat vaak voorkomt. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat ik die klachten niet op mijn bordje krijg als die zo vaak voorkomen als hier gezegd wordt.

Ook krijg ik juist hele goede reacties van mensen die een zadel testen en kopen terwijl hun paardje onder behandeling staat van een Physio oid , en die mensen zeer nauwkeurig controleren of dat zadel wel geschikt is voor hun paardje. Hele verhalen krijg ik dan , over een behandelaar die eerst nogal skeptisch was en de boomloze zadels afraadde , en als hij / zijn dan eenmaal ziet hoe het echt is en hoe de paarden erop reageren , ook gedurende een aantal maanden omdat de dieren regelmatig gecontroleerd worden , dan stellen ze hun mening toch bij. Dat is voor mij samen met mijn eigen ervaringen en de andere mails die ik ontvang , toch echt duidelijk genoeg voor het goede gevoel erbij. Dat het af en toe minder goed gaat is eigenlijk niet meer dan normaal , dat is bij alle spullen zo dat het voor sommigen totaal niet werkt. Natuurlijk baal ik ervan , maar volgens mij kan geen1 product een 100% tevredenheidsgarantie geven voor alles en iedereen.... hoe rot dat dan ook is.

fabske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 21:26

ik heb een boomloos zadel geprobeerd omdat ik gewoon geen goed passend gewoon zadel kon vinden en geloof me ik heb behoorlijk wat westernzadels op mn app gehad en ongetwijfeld kan ik er wel ergens een vinden maar dan niet binnen mijn budget als dat nodig zou zijn om mijn paard soepel en happy te houden dan had ik zo'n duur zadel ook aangeschaft.

een barefoot zadel heeft een prettige prijs en een goede kwaliteit niet alles aan de barefoot vind ik goed niet alles vind ik er handig of mooi aan maar het belangrijkste vind ik wel goede kwaliteit en vind ik wel handig en mooi.

mijn paard is door slecht passende zadels die in eerste instantie heel goed leken te zijn ook enorm achteruit gegaan daarbij heeft ze maandagziekte gehad ik wist het niet dat ze het had en heb haar naar huis laten lopen denkend dat ze koliek had omdat het leek dat ze wou gaan liggen. ze heeft daardoor haar spieren in haar achterhand deels kapot gelopen die verzuren en die breken dus ook af. die spieren zijn met de jaren aan langzaam aan weer aan het opbouwen maar helemaal soepel was die achterhand niet meer.
nu na bijna 2 jaar barefoot rijden is mijn paard veel soepeler geworden over haar gehele lichaam. of ik nu met of zonder barefoot rijdt ze loopt nog steeds hetzelfde.
als ik zonder zadel rijdt of als ik een zadel van een stalgenoot gebruik. ze loopt echt gewoon happy onder de barefoot.
wat natuurlijk niet betekend dat ze niet slecht kunnen zijn voor een ander paard.

ik zeg niet dat canis liegt of dat het niet kan wat er gebeurd ik probeer net als haar erachter te komen waarom het wel was zodat ik het mocht het ooit zover komen kan voorkomen bij mijn paardje.
als er dus een duidelijk aanwijsbare reden zou zijn.

en ik denk dat pmarena dat ook het liefste heeft niets is zo vervelend als ontevreden klanten

groetjes fabske

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 21:34

Precies !

Als ik iets te weten kom van een bepaald type paardje dat een bepaald probleem geeft met de Barefoots , dan kan ik dat voorkomen.

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 22:21

Sinds deze week heb ik 1 keer per week een verzorgster voor Fellowtje.
Vandaag mocht ze van mij onder mijn begeleiding rijden. Ze had tot nu toe alleen op manegepony's gereden met zadel met boom.

Ze vond de barefoot een heerlijkzadel , reed er zo mee weg.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 08:14

wyona schreef:
de testzadel anouar?

Nee, een nieuwe.
Heb een paar weken geleden een testzadel gehad, die beviel heel goed. Dus nu heb ik er zelf een.

Heb er inmiddels mee gereden. Hij is iig zeer geschikt voor mensen met een gevoelige kont (zoals ik)
Anouar liep ook heel fijn. Hij is altijd slecht aan het been en wil in de bak niet echt lopen. Nu liep hij als een trein. Hij reageert veel beter op de hulpen.

Vanmiddag de buitenrijtest Maar met die lekkere zachte zitting gaat dat helemaal goed komen.

Hij is nog wel wat stug, maar dat is logisch. Hij ziet er heel mooi uit. Ik heb toch de zwarte genomen.

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 12:56

hey gefeliciteerd ik hoop dat je er nog jarenlang plezier mee mag hebben anouar

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 13:36

Ik heb er gister voor t eerst mee 'gesprongen' . Hoger dan 50 cm gaan we niet en Flower was niet helemaal lekker, maar toch vindt ik het zadel lekker zitten!
Verlichte zit is wel een stuk zwaarder met dit zadel! Dat wordt nog even oefenen voor de caprilli haha, dan moet je een hele proef in de verlichte zit.
Je kan wel heel netjes in verlichte zit alleen kost het me meer spierkracht. Ik heb nou ook eindelijk beugelriem hoesjes dus kan nu teminste gewoon mn beugels verstellen (daarvoor zette ik ze telkens vast met tiewraps, want je gesp boven dragen kan écht niet, dat zit je er boven op, dan lijkt het me dat zowel je paard als jij daar plekken van hebt)

Ik heb alleen een hele irritante bobbel in mn seatseaver, ik denk door vervoer, heb geprobeert er een zwaar boek op te leggen zodat ie weg trekt maar hij zit er nog steeds...
Een stalgenoot heeft mn zadel ook even getest, op haar fries die enorm opgooit, maar ze had wel wat moeite met netjes lichtrijden haha!

Jetta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 14:37

Ja, dat is ook mijn ervaring! Je moet nu je eigen spieren gebruiken bij verlichte zit en ook bij lichtrijden. Je hebt geen steun aan wrongen en kussentjes...Dat maakt je bewuster van je zit en minder lomp voor je paard, let maar op, het gaat na een week of twee al beter!