Met anderhalf een paard inrijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Schatjes

Re: Met anderhalf een paard inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 21:32

ruitje schreef:
Er zit een verschil tussen beleren en rijden, weet je zeker dat ze erop hebben gezeten? Dat is echt wel schadelijk!

Wij beleren onze dravers ook op 1.5 jarige leeftijd, dan gaat het tuig erop en leren we ze lopen met de lange lijnen. Later komt er een kar achter en moeten ze een tijdje voor de kar. Daarna gaan ze dag en nacht het land in .

Zit wel een verschil in hoe je een paard 'inrijd' , dus ik vind niet dat je na zo'n onduidelijk bericht conclusies kan trekken

Daar geef ik je helemaal gelijk in

Petersburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 08:22

nou ik vind dat echt niet kunnen, de paarden zitten dan zeker nog in de ontwikkeling van de groei etc!!!

HEEL SLECHT!!!!!!!!

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 10:27

Een paard met 1.5 jaar inspannen lijkt mij niet half zo schadelijk als er op gaan rijden. Ik vraag me zo vaak af: Waarom is er "potverdrie" (gebruik eigenlijk een ander woord ) zo'n haast bij???!!!

Bij paarden die wij verkopen zeg ik ook altijd duidelijk dat ze in deze lijn wat later volwassen worden, nou en toch kunnen de nieuwe eigenaren het meestal niet laten om er met 2,5 jaar toch mee te gaan "sleuren" (had weer een krachtiger woord in gedachten )! Ik word hier zo ZIEK van!

Met 3 jaar de eerste parcoursjes springen.. Dat doe je gewoon niet! Maar de paarden zijn zo werkwillig... En het dan raar vinden dat zo'n beestje het met 4,5 jaar psychisch ZAT is en weer een paar jaar later is het weer raar dat hij constant kreupel is.

Onze hengst vond ik met 3 jaar te jong aandoen om hem in te laten rijden, heb dus alleen met hem gedekt en hem nog een jaar in het land gelaten. De keren dat "mensen met verstand van paarden" aan mijn hoofd gingen zeuren dat het zo verkeerd was, hij veels te vervelend zou zij als hij met 4 onder het zadel zou gaan, NOOIT meer wat zou kunnen leren, het een hengst was en gevaarlijk etc....!!!
Tot zijn vierde kon hij hooguit voetje geven en aan een halstertouw meelopen. Een week voor hij naar de stal waar hij ingereden zou worden ging hebben we hem geleerd om vast te staan aan een halstertouw en een trailer geleend om hem aan een trailer te wennen. De dag dat hij opgehaald werd ging hij zo de trailer in en heeft zonder enige problemen een rit van 4 uur gemaakt. Toen hij uit de wagen kwam was hij totaal niet in de stress.
Vandaag kan je er een klein kind mee weg sturen, het is een schat van een hengst, heeft er plezier in om nieuwe dingen te leren, nooit ziek geweest.

Ik zeg niet dat je elk paard pas met 4,5 jaar of meer moet inrijden, maar ik vind dat het klinklare onzin is dat je ze "moet" inrijden als ze nog half aan de uier hangen, omdat ze dan "braver" zijn. Kijk naar je paard en gebruik je verstand.

-x- Nouska

[edit: typefoutjes verwijdert]

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 11:42

Citaat:
Ik zeg niet dat je elk paard pas met 4,5 jaar of meer moet inrijden, maar ik vind dat het klinklare onzin is dat je ze "moet" inrijden als ze nog half aan de uier hangen, omdat ze dan "braver" zijn. Kijk naar je paard en gebruik je verstand.

Helemaal mee eens.. elk paard is anders en regeert anders op dingen.... Probeer het paard te berijpen ! Een paard liegt niet !

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 11:58

Nou ik ga dit niet allemaal lezen, hhor, pfff, véél te veel!
Maar mijn paardje, Arabier, is bijna vier en ik ben hem nu héél rustigaan gaan beleren, heb er zondag voor het eerst met zadel op gehangen, mijn dochtertje van 3 zit wel regelmatig zonder zadel even op zijn rug, wij kijken gewoon hoe het gaat, wordt hij ergens zenuwachtig van dan doen we er wat langer over, wat maakt het uit? We hebben alle tijd van de wereld, hij blijft hier tot het einde van zijn leven.......ik hoop dat dat hééél lang is!

StalGriendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 12:41

Met mijn pony van 2 jar en 10 maanden ben ik vanmorgen begonnen met een hoofdstelletje in te doen, een paar rondjes gelopen en klaar was ze. Dit wil ik d komende 3 maanden uitbouwen naar aan de lange lijnen lopen. Eind januari stop ik (moet ik 5 maanden op stage naar het buitenalnd). Als ik in juli terug kom gaan we weer vooraan beginnen en ik denk dat ze in augustus of september klaar is om de kar te trekken, dan is ze ruim 3,5 jaar oud.

Op deze manier vind ik het niet meer dan normaal. mensen die met 1,5 al beginnen zijn gewoon ziek. Heel erg zielig voor die paardjes.

sanne98

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 12:45

ik vind dadt je de paarden gewoon met rust moet laten laat ze nog genieten van de jeugd je ouders zetten je toch ook niet aan het werk als je nog heel jong bent

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 12:48

ruitje schreef:
Eerst zeg je dat ik je niet moet aanvallen en dat je niet zo stom ben om te zeggen dat het overal zo is. Maar vervolgens ga je verder met dat het overduidelijk om t geld gaat?

Ik vind het bijna nutteloos om nog uitleg te gaan geven omdat t duidelijk is dat je je helemaal niet in de sport verdiept.
Er wordt gegokt in de koers ja, maar dat wil niet zeggen dat er druk op die paarden komt? Dat is echt een hele rare redenering voor mij. Zou het fijn vinden als je die even kon uitleggen.

Op het moment dat wij onze paarden inschrijven in een wedstrijd doen we dat omdat we zelf iets willen bereiken, wat die honderden gokkers dan willen bereiken zal ons echt worst zijn.

Je denkt dat het in de meerderheid zo gebeurd, maar eigenlijk ben je helemaal niet zo bekend in deze sport.

Ik ben ook niet bekend in de westernsport, heb genoeg verhalen gehoord, wil niet zeggen dat ik daardoor meteen mijn mening klaar heb.

Ik bedoel het niet vijandig, maar de dingen die jij zegt komen op mij over als een totale 'huh' ervaring

Jammer dat je zo doet het heeft met jou dus geen enkele zin om hier over te praten want je voelt je meteen in de hoek gedrukt.
En ook nog er beledigd volgens mij.
Wat nergens voor nodig is
jammer.

TopLadyI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 12:50

Belachelijk . Dat paard haalt de 10 niet .

ZwarteSchaap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 23:23

MirandaFuego schreef:
Nou ik ga dit niet allemaal lezen, hhor, pfff, véél te veel!
Maar mijn paardje, Arabier, is bijna vier en ik ben hem nu héél rustigaan gaan beleren, heb er zondag voor het eerst met zadel op gehangen, mijn dochtertje van 3 zit wel regelmatig zonder zadel even op zijn rug, wij kijken gewoon hoe het gaat, wordt hij ergens zenuwachtig van dan doen we er wat langer over, wat maakt het uit? We hebben alle tijd van de wereld, hij blijft hier tot het einde van zijn leven.......ik hoop dat dat hééél lang is!

Op deze manier is het heel goed mogelijk dat hij heel lang bij jullie blijft. De kans daarop wordt op deze wijze ieg aanzienelijk groter.

ruitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 23:07

Moniek schreef:
ruitje schreef:
Eerst zeg je dat ik je niet moet aanvallen en dat je niet zo stom ben om te zeggen dat het overal zo is. Maar vervolgens ga je verder met dat het overduidelijk om t geld gaat?

Ik vind het bijna nutteloos om nog uitleg te gaan geven omdat t duidelijk is dat je je helemaal niet in de sport verdiept.
Er wordt gegokt in de koers ja, maar dat wil niet zeggen dat er druk op die paarden komt? Dat is echt een hele rare redenering voor mij. Zou het fijn vinden als je die even kon uitleggen.

Op het moment dat wij onze paarden inschrijven in een wedstrijd doen we dat omdat we zelf iets willen bereiken, wat die honderden gokkers dan willen bereiken zal ons echt worst zijn.

Je denkt dat het in de meerderheid zo gebeurd, maar eigenlijk ben je helemaal niet zo bekend in deze sport.

Ik ben ook niet bekend in de westernsport, heb genoeg verhalen gehoord, wil niet zeggen dat ik daardoor meteen mijn mening klaar heb.

Ik bedoel het niet vijandig, maar de dingen die jij zegt komen op mij over als een totale 'huh' ervaring

Jammer dat je zo doet het heeft met jou dus geen enkele zin om hier over te praten want je voelt je meteen in de hoek gedrukt.
En ook nog er beledigd volgens mij.
Wat nergens voor nodig is
jammer.

Omdat de dingen die je zegt volgens mij niet waar zijn, en als ik dan vraag of je die kan verduidelijken zeg je dat je er niet over wil praten.
Dat vind ik pas jammer, want ik had graag geleerd waar jij je mening op baseerd, dat leg ik ook uit namelijk.

Ik zie het probleem niet in van gezond discusseren, maar misschien moeten we deze discussie via PB afronden omdat het anders erg off-topic word ?

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 09:02

Ik dacht altijd dat je pas mocht beginnen bij 3... maar ik zie wel heel erg vaak paarden te koop staan van net 3 waar dan bij staat: hij is goed ingereden, betuigd enz..

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 09:25

CKdamour schreef:
Ik dacht altijd dat je pas mocht beginnen bij 3... maar ik zie wel heel erg vaak paarden te koop staan van net 3 waar dan bij staat: hij is goed ingereden, betuigd enz..

Ik lees zelfs afentoe dat ze net 2.5 zijn en dan al goed ingereden etc. In zo n geval gaat het de eigenaar op de eerste plaats om het geld. Veel mensen duurt 3 jaar voordat je met de paarden begint veels te lang, tsja, want dan ze staan op het land en eten ze alleen maar je portemonnee leeg zonder dat je er wat voor terugkrijgt. Goed ingereden is een paard toch pas na minimaal een paar jaar, daar moet je als koper dus doorheen kunnen lezen om niet een kat in de zak te kopen.

-x- Nouska

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 09:26

oke, en wat vinden jullie van het laten springen van een 1,5 jarige..?

Nouska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 09:37

Yvonniej schreef:
oke, en wat vinden jullie van het laten springen van een 1,5 jarige..?

Dat is lijkt mij wel duidelijk. Als een beestje afentoe zelf in de weide een sprongetje maakt, dan is dat natuurlijk niet schadelijk. Maar als je bedoelt met een ruiter erop... ja wat wil je horen? Zo iemand zou ik persoonlijk lynchen! Een 1.5 jaar oud paard is een onvolgroeid veulen!!!

-x- Nouska

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 15:48

Wat de "voorstanders" vergeten, is dat die veulens sommige dingen lichamelijk wel aankunnen. Maar geestelijk is natuurlijk een heel ander verhaal.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 16:14

Karl66 schreef:
Wat de "voorstanders" vergeten, is dat die veulens sommige dingen lichamelijk wel aankunnen. Maar geestelijk is natuurlijk een heel ander verhaal.

een paard is pas uitgegroeit met 8 jaar.
Er zijn een hoop gewrichten die zich nog moeten ontwikkelen. geestelijk heeft er zeker wel mee te maken, maar lichamelijke dingen moet zeer zeker niet onderschat worden.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 16:45

youngster schreef:
Karl66 schreef:

een paard is pas uitgegroeit met 8 jaar.
Er zijn een hoop gewrichten die zich nog moeten ontwikkelen. geestelijk heeft er zeker wel mee te maken, maar lichamelijke dingen moet zeer zeker niet onderschat worden.

Dat ben ik helemaal met je eens, ik had het hier over bijvoorbeeld werken aan lange lijnen e.d. Lichamelijk zal het geen problemen geven, maar een veulen is er geestelijk nog niet klaar voor om op commando voor je te kunnen werken.

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 17:09

ik bedoel zonder ruiter, en niet dat ik dat doe trouwens hoor. maar ik lees dat wel eens hier op bokt, dat jonge paarden van 1,5 over hindernissen worden gejaagd.. vandaar dat ik het vraag

ZwarteSchaap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 19:15

Paarden in de springsport zijn sneller versleten dan hun dressuur vermogen. Dit komt door de hoge belasting op de beenderen bij het springen. Een paard van 1.5 jaar die dus nog geen volgroeide beenderen heeft, maar die beenderen met een kinderstructuur is dus absoluut niet klaar om te springen.

Voor degene die het niet (willen) zien, vergelijk het maar met mensen(kinderen) kinderen hebben tot de pubertijd ook een ander bot structuur dan volwassenen, namelijk een zachtere structuur, omdat ze nog in vorming zijn. Een schedel van een kind is anders dan die van een volwassene ook qua vorm. Pas als ze de volwassen vorm hebben zal de structuur van het bot verharden. Zo werkt dat ook met jonge paarden. Ook is er gemeten en berekend hoeveel koli's knieen en andere beengewrichten te verduren krijgen bij springen en berghellingen op en af lopen. Bij het springen als een paard van 600 kilo neerkomt na de sprong, loopt de knie-belasting, door zijn gewicht en voorwaartse snelheid, op tot wel om en nabij een ton (1000kg)
Ik hoop dat ik hiermee verder niet hoef uit te leggen waarom het dan slecht is voor 1.5 jarige paarden