Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
lotteke schreef:Goed dan...het is wetenschappelijk waar dat verschillende metalen met een geleidingsmiddel op elkaar reageren. waarbij het "slapste" metaal gaat oxideren.
vooral met zuren.
Als voorbeeld. Ik neem aan dat de meeste hier vroeger natuur/scheikunde hebben gehad?
Ooit heb je vast wel eens de proef gehad van de citroen met koper en nog een metaal. Dat stak je in een doorgesneden citroen en voilá je had stroom.
Ditzelfde effect heeft dus ook dat bit in een paardenmond
De Ph schaal loopt van 0 tot 14 waarbij 0 zuur is en 14 basish. Het neutrale is dus 7
ons speeksel heeft normaal een waarde van ongeveer 6.0 tot ongeveer 7.50. en neigt dus naar de zure kant.
Stop daar een bit in met 2 metalen en je krijgt hetzelfde effect als bij de citroen.
Zo overtuigd? (het zijn allemaal wetenschappelijke feiten kijk maar op wikipedia ofzo)
kortom het is wel enigzins gemeen. En waarom zou je nou nergens iets kunnen vinden over die stroomstootjes? Denk je dat een bedrijf vrolijk bij zijn bitten gaat zetten: deze bitten geven door deze combinatie stroomstootjes...niet veel hoor!! maar ze laten natuurlijk wel lekker hun bit los. Rijd lekker joh!.....
En nee je gaat niet met een meter die paardenmond in om te meten of ie stroom geeft....
)
runningkawa schreef:Kim, ik heb je brief gejat en gestuurd naar Fontys Hogeschool Toegepaste Natuurwetenschappen
Opleiding Technische Natuurkunde
Ik denk dat dit gedeelte ook veel uitmaakt in het gebruik en samen met de zuurgraad al dan niet voor een 'stroomstoot' kan zorgen.Citaat:Op de scheiding van de 2 verschillende metalen ontstaat
bij temperatuursveranderingen een potentiaalverschil. Dit induceert op zijn beurt weer een elektrische spanning
)
lotteke schreef:ons speeksel heeft normaal een waarde van ongeveer 6.0 tot ongeveer 7.50. en neigt dus naar de zure kant.
) maargoed..misschien heeft jouw paard door de een of andere reden wel altijd een ph van 7.3....en dus weinig/tot geen kans op stroomstootjes en dat kan dus ook andersom zijn...