Wie heeft ervaring met een rollenbit???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Asciugamano

Re: Wie heeft ervaring met een rollenbit???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 10:46

Die koper inlages zitten ook ín het metaal van het bit. Zijn dus niet 2 veschillende en losse stukken metaal?
Want dat zou dan misschien eigenlijk ook getest moeten worden.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 10:48

Maar als een paardenmond licht en vochtig is wil het nog niet zeggen dat het bit vriendelijk is.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 10:48

Hier eentje die het idd heeft over electrolytic reaction... Het is een site over muilezels, maar dat maakt vast niet uit!

Subject: Which Metal Bit To Use?

Meredith,
my question is this, what would i look for in a mule or horse that would tell me if i needed a stainless, copper or sweet iron bit. also is there an advantage to one over the other. thx so much and i enjoy the rfd-tv show
Thomas

Dear Thomas,
Thank you for your email. It is always nice to know our efforts are appreciated!
Though some metals can cause equines to salivate through electrolytic reaction, some do not, and salivation does not guarantee that the equine will accept the bit. Accepting the bit comes from kind and patient traiing that promotes relaxation and calm obedience, resulting in a relaxed jaw and acceptance of the bit. When this happens, your equine will have a soft and responsive mouth with increased salivation. It is a result of his trust in the trainer and contentment with his work.
Just be sure that the bits you use are safe and not negatively reactive to living tissue. Copper and it's aloys have been the metals of choice to promote salivation and are often quite expensive, but not necessarily more effective. Iron and it's alloys (sweet iron) are supposedly sweet tasting to the equine and promote salivation, but this has never really been proven.
Stainless steel is a non-reactive, non-oxidizing metal used for surgeries and is safe for contact with human tissue. Aluminum is not an inert metal and will create aluminum oxides, black smudgy stuff you can rub off the bit.
Plastic bits are supposed to taste good and promote salivation, but it is my experience with mules that they eventually chew the bit in half and never come to full acceptance. Plastic seems to promote chewing rather than salivation. You can find more on bits and bitting in our book, "A Guide To Raising & Showing Mules." It is very important that the bit fits the equine's mouth properly...
[tekst door mij ingekort; de rest ging over het trainen van muilezels]
bron: http://www.luckythreeranch.com/ask/asktack.asp#19

Naar mijn mening heeft de auteur van deze tekst een voorliefde voor alleen roestvrijstalen bitten.

Ik heb vervolgens gegoogled op 'electrolytic reaction', maar kon hier helaas geen goede defenitie van vinden. Misschien weet iemand anders het?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 10:50

Kim, ik heb je brief gejat en gestuurd naar Fontys Hogeschool Toegepaste Natuurwetenschappen
Opleiding Technische Natuurkunde

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 10:52

Als laatste een tekst over regels voor dressuurbitten in Amerika:
van een Yahoo! forum [retrained thoroughbreds from the racetrack]

They originally wanted no bits that ENCOURAGE chewing - the chewing is a
sign the horse is light on the bit and accepting it - so they want that to
come from the training and the riding and not from some weird taste on teh
bit. Same reason why they don't like to mix metals in bits - like the
Mylers generally have copper stripes on it to encourage chewing - one reason
why Mylers are not allowed at dressage shows - but I know that there was a
change in that rule - I think you can use different types of metal but that
the whole bit piece has to be the same kind of metal? I don't know - I will

Answer:

The starting point for determining the legality of a bit is to see if the bit in question matches the type and contours of the bits pictured in Article 1921 of the USA Equestrian Dressage Division rules. Most Myler bits currently on the market are illegal in dressage for a number of reasons.
However, the so-called “level one” Myler snaffles feature a “curved mouthpiece” that has been reviewed by the USA Equestrian Dressage Committee and accepted as legal. The committee’s decision is based solely on the curve (not port) of the mouthpiece, and anything more than a slight curve of the mouthpiece is not permitted. The caveat is that there are a number of “mix and match” components available that would cause to make the bit illegal—so buyer beware. For example, many of the jointed Myler snaffles feature a center “barrel” (see photo above) commonly known as a roller; this feature is illegal. Many of the snaffles have ports (as in curb bits), and some even have “ported barrels”; double jeopardy—very illegal. Some Myler snaffles have copper inlays (mixed metals are now OK); however, many of the D-rings have additional slots (they call them hooks) that could be used as gags—illegal. The bottom line: If the mouthpiece has joints (single or double), the cheeks or rings are like the ones pictured in the USA Equestrian Rule Book, and there are no additional components (rollers/barrels/ports/rein slots/etc.), then the bit should be legal.

bron: http://www.equestrian.org/aboutus/faqs/dressage.html

Dit verklaard waarom dressuur organisaties in eerste instantie tegen afwijkende [dus ook 'happy mouth e.d.] mondstukken waren.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 10:54

Ik ben er BTW nog steeds niet overtuigd van het stroomstootjes effect van een koperen rollenbit...
Bewijzen? Keep 'm coming! Vanavond ben ik er weer!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 10:57

Of van de koperen inlages in een bit. (eventueel zonder rollertje)

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 11:21

Ik heb ook een tijdje met het rollenbit gereden.
Als leek liet ik me dat voorschrijven in een bekende ruitersportzaak waar ze er vol lof over spraken.
Tot ik een les bij Antoin de Bodt reed.
Die heeft mij sterk geadviseerd het bit in het vervlog achter wege te laten gezien mijn paard sterk op inpulsen reageert (Engels volbloed eigen) en ze door dit bit een "bittenangst" kreeg.
Ik rijd haar nu al enige tijd met een K&K aurigan bit en ik merk dat ze dat ook met veel meer plezier aanneemt.
Ze liep er ook niet beter op ,dus mijn rolletjes hangen voor kastvulling nu in de kast.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 11:31

lotteke schreef:
Goed dan...het is wetenschappelijk waar dat verschillende metalen met een geleidingsmiddel op elkaar reageren. waarbij het "slapste" metaal gaat oxideren.
vooral met zuren.

Als voorbeeld. Ik neem aan dat de meeste hier vroeger natuur/scheikunde hebben gehad?

Ooit heb je vast wel eens de proef gehad van de citroen met koper en nog een metaal. Dat stak je in een doorgesneden citroen en voilá je had stroom.

Ditzelfde effect heeft dus ook dat bit in een paardenmond
De Ph schaal loopt van 0 tot 14 waarbij 0 zuur is en 14 basish. Het neutrale is dus 7
ons speeksel heeft normaal een waarde van ongeveer 6.0 tot ongeveer 7.50. en neigt dus naar de zure kant.
Stop daar een bit in met 2 metalen en je krijgt hetzelfde effect als bij de citroen.

Zo overtuigd? (het zijn allemaal wetenschappelijke feiten kijk maar op wikipedia ofzo)

kortom het is wel enigzins gemeen. En waarom zou je nou nergens iets kunnen vinden over die stroomstootjes? Denk je dat een bedrijf vrolijk bij zijn bitten gaat zetten: deze bitten geven door deze combinatie stroomstootjes...niet veel hoor!! maar ze laten natuurlijk wel lekker hun bit los. Rijd lekker joh!.....
En nee je gaat niet met een meter die paardenmond in om te meten of ie stroom geeft....

wij moesten die proef met tandpasta doen (in examentijd )

ik rij lekker gewoon op zit...mijn bit is een simpele africhtingsbit...zeer zacht...werkt prima...als je goed rijd hoef je geen rollenbit te gebruiken.
naar mijn mening vind ik dat als je zulke dingen moet gaan gebruiken om je paard te kunnen rijden, je maar beter kan afstappen of een goede instructeur moet gaan zoeken.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 11:34

Vind ik ook Klomp, want ik blijf van mening dat het plezier van het paard zelf ook voorop moet blijven staan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 11:39

runningkawa schreef:
Kim, ik heb je brief gejat en gestuurd naar Fontys Hogeschool Toegepaste Natuurwetenschappen
Opleiding Technische Natuurkunde

hihihi hoe meer wetenschap hoe beter

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 11:42

Ik vind dat stuk over die amerikaanse dressuurdevisie..... die wet stamt uit 1921!!!!!! Inmiddels zijn er toch wel een heleboel dingen verandert cq. verbeterd.....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 12:24

Citaat:
Op de scheiding van de 2 verschillende metalen ontstaat
bij temperatuursveranderingen
een potentiaalverschil. Dit induceert op zijn beurt weer een elektrische spanning
Ik denk dat dit gedeelte ook veel uitmaakt in het gebruik en samen met de zuurgraad al dan niet voor een 'stroomstoot' kan zorgen.

Maar ik ben ook wel benieuwd hoeveel technisch wetenschappelijke onderbouwingen we nog gaan horen door alle aangeschreven instanties.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 13:01

Zo, ik heb net ook even een bit in mn mond gehad (heb het niet eens eerst afgespoeld, had er geen geduld voor en wilde het gewoon weten/voelen! )

Omdat ik niet het hele bit inclusief de koperen "streepjes" in mn mond kon hebben (heb ik toch niet zo'n grote b..) heb ik dat nog even een poosje met het puntje van mn tong gevoeld. Ik proefde wel duidelijk de kopersmaak, kon de ribbeltjes ook wel voelen maar voelde niks van eventuele stroomstootjes ofzo.

Ben erg benieuwd naar de antwoorden van Wilem en Bit enz.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 15:32

Sommige mensen zijn gevoeliger voor bepaalde materialen als andere. Dat zal met paarden wel niet anders zijn.

Het enigste bit wat ik ooit geproefd heb was een appelbitje, maar die appelsmaak was ook ver te zoeken.

Zolang mijn paard nog zelf zijn mond opendoet om in het bit te happen zal ze er wel geen probleem mee hebben.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 16:21

lotteke schreef:
ons speeksel heeft normaal een waarde van ongeveer 6.0 tot ongeveer 7.50. en neigt dus naar de zure kant.

vergeten te zeggen..: als het speeksel dus bijv 7.2 is is de kans op stroomstootjes dus vele malen kleiner dan als het speeksel 6.2 is..
dit hangt weer af van het paard omstandigheden (wie weet heeft ie wel net 3 citroenen op, word ie gelectrocuteerd ) maargoed..misschien heeft jouw paard door de een of andere reden wel altijd een ph van 7.3....en dus weinig/tot geen kans op stroomstootjes en dat kan dus ook andersom zijn...

maar kom maar op met die antwoorden!!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 16:22

Nou ph papiertje erbij dus maar he

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 16:24

en kwijlen maar...

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 16:30

Ik heb nu de neiging om natuurkindig bewijs te gaan leveren dus als ik zo de tijd heb ga ik ff het *proefje* doen en dan laten zien dat het kan...want die stroomstoten kunnen dus door van alles veroorzaakt worden (ook door speeksel)

(heeft net ff dr vader en broer geraadpleegd en die bevesitgen dit beide )
dus miss zo fotos van een proefje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 16:31

Ook geen lekker zuur appeltje geven voor nog wat meer speekselvorming

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 16:35

haha nee, en zijn jullie er nou al over uit?

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 17:00

maah ook de vraag naar de quest gestuurd maar zie net dat ik geen antwoord per e-mail krijg...ach jah. Misschien word ik dan nog wel beroemd

Eens kijken wat de kijk doet

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 17:57

Ik denk dat het verschil is tussen al die proeven met 2 metalen, of die citroen, het feit is dat je een electrode (en geisoleerde draadjes) aan die metalen vastmaakt / cq in die citroen steekt. Dan meet je idd een potentiaalverschil, omdat je de twee stroompjes gescheiden kunt houden. Twee metalen naast elkaar in een geleidende bak met water (speeksel) geven wel electro-chemische reacties, maar die zijn random. Die worden niet gekanaliseerd in een electrode en in een mooi koperen elektriciteitsdraadje. En dus krijg je geen potentiaalverschil, omdat de positieve en negatieve ionen lekker door elkaar heen zwemmen.

Maar mijn biologiestudie is lang geleden hoor, en het blok natuurkunde was nou niet bepaald echt mijn forte. Dus ik kan er naast zitten.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 18:01

Klopt helemaal wat je zegt.
Het is zo vochtig in de mond dat er geen spanningsverschil op zal treden.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 18:17

Ehm... dus volgens jullie worden de eventuele stroomstootjes, als ze er al zijn, door zichzelf opgeheven ofzoiets?

(natuurkunde heb ik laten vallen toen het kon!)