Kan het paard nog wel paard zijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

El_vis

Re: Kan het paard nog wel paard zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 15:23

fresco schreef:
Het valt me op, dat op veel grote stallen de paarden amper buiten komen.
Ze worden dan wel gereden, of komen een keer in de stapmolen.
Een enkele keer komen ze in de paddock of een klein landje....
Zo kunnen die paarden toch geen paard meer zijn?
Lijkt mij iig niet bevorderlijk 20 uur in een box van 3,5 bij 3,5 staan...
Hoe staan jullie hier tegenover?

Onze pony's (lopen hoog in de sport) staan zomers 24/7 buiten en in de winter de hele dag buiten en s' avonds op stal.
(m.u.v. rot weer)

yup kben het idd helemaal met je eens, mijn vz pony's lopen ook altijd buiten meetsla met schuilstalletje maar verder nie en ook geen dekens

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 15:46

ik vind dat iedereen dat lekker voor zichzelf moet weten. er zijn paarden die helemaal geen land zien en dat wordt zielig gevonden. er zijn paarden die helemaal geen stal zien, ook dat wordt weer zielig gevonden. ik heb zoiets als je dan toch wilt dat een paard zich paard kan voelen zet hem dan gezellig op een natuurgebied en kom er nooit langs. dan heb je een paard zoals een paard op de wereld is gezet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 15:49

Citaat:
en over de waarde van je paard, dat maakt voor je paard wellicht niet uit maar je kunt mij niet vertellen dat je een halve ton voor je paard neertelt en dan denkt mwah, kreupel of niet whatever...... dat is geen egoisme maar gezond verstand.

Ik heb op een stal meerdere paarden gereden van een ton en meer (en dan waren ze pas 4 of 5)
En die liepen zomer en winter buiten, sommige zelfs nog in een groep
's nachts wel op stal.
Dus ook met dure knollen kan het gewoon

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 15:56

runningkawa schreef:
Citaat:
en over de waarde van je paard, dat maakt voor je paard wellicht niet uit maar je kunt mij niet vertellen dat je een halve ton voor je paard neertelt en dan denkt mwah, kreupel of niet whatever...... dat is geen egoisme maar gezond verstand.

Ik heb op een stal meerdere paarden gereden van een ton en meer (en dan waren ze pas 4 of 5)
En die liepen zomer en winter buiten, sommige zelfs nog in een groep
's nachts wel op stal.
Dus ook met dure knollen kan het gewoon

is maar net wat de eigenaar wil he maar ik kan me meer dan heel goed voorstellen dat je als eigenaar geen risico wilt lopen met je dure beesten want die zijn niet 1,2,3 vervangen Plus dat het balen is als je naar een kampioenschap moet en je paard is helaas net kreupel geslagen door een andere. Ik zou het niet uit willen leggen!
(heb trouwens al gezever gehad over een ienieminie schaafwondje dat een paard had opgelopen aan de voorkant van zijn achterknie... iemand een idee hoe ze die daar oplopen?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 15:59

Ik kan me dat ook voorstellen daar niet van.
Maar als ik dan lees dat half bokt bang is ze buiten te zetten, dan gaat het over paarden van 10.000 of heel veel minder.
Zet ze dan in een glazen kooitje

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 16:18

kweetniet, ik moet zelf voor een paard van boven de 10.000 ook nog ff sparen Hoop nog steeds op een rijke eigenaar hihihi

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 17:11

runningkawa schreef:
Ik kan me dat ook voorstellen daar niet van.
Maar als ik dan lees dat half bokt bang is ze buiten te zetten, dan gaat het over paarden van 10.000 of heel veel minder.
Zet ze dan in een glazen kooitje

Helemaal mee eens!

Wat me altijd opvalt is dat de paarden die ZO overbeschermd worden, ook altijd wat makeren...
Die van ons zijn nooit kreupel!
(even afkloppen..... )

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 17:32

meestal is het zo,
dat de mens een watje van het paard maakt,

mijn paard heeft het koud,
met 15 graden krijgt hij een deken op met 450 gram..
dan denk ik..waar ben je mee bezig.
je maakt zelf van je paard een watje!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 17:38

Saskia9 schreef:
meestal is het zo,

da's niet voor de kou maar om ze kort in t haar te houden, hoef je niet te scheren

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-05 08:16

Mijn hoefsmid sprak ik en die wist het goed te zeggen:
Als je een paard goed wilt houden (lees: stallen) moet je rekening houden met 3 dingen:

Het paard is een : gewoontedier, een vluchtdier en een kuddedier!

Als je die 3 dingen voor ogen neemt, ben je op de goede weg!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 08:38

Urielle schreef:
is maar net wat de eigenaar wil he maar ik kan me meer dan heel goed voorstellen dat je als eigenaar geen risico wilt lopen met je dure beesten want die zijn niet 1,2,3 vervangen Plus dat het balen is als je naar een kampioenschap moet en je paard is helaas net kreupel geslagen door een andere. Ik zou het niet uit willen leggen!?

Dát heet nu egoïsme

Kreupel geslagen Oh, natuurlijk, er zitten ook ijzers onder

Tis met paardgericht houden net als met paardgericht rijden; er zijn hele volksstammen die gewoon niet kunnen bevatten dat rijden zonder bit veel makkelijker is en zonder ijzers de hoeven het best functioneren.
Zoals ik al eerder heb aangegeven: dat ligt allemaal niet aan het páárd...
'Ja, maar met míjn paard....' Nou nee, niet jouw paard maar jouw opvoeding, jouw manier van rijden, jouw manier van houden, joúw opvatting. Vind ik

Kijk, je hoeft om paardgericht te zijn niet gelijk een 'natural' te zijn. Je kunt ook Klassieke Dresuur wedstrijden rijden op een paardvriendelijke manier. Paard in de wei zonder ijzers met zijn maten en dan gewoon erop. Ziet er dan zó uit:
Afbeelding

Ik zet er een streep onder: als je geen aquarium hebt kun je geen vissen houden, als je geen wei met gezelschap hebt kun je geen paard houden.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 08:53

Saskia9 schreef:
meestal is het zo,

Helemaal mee eens
Ik dacht ook altijd: oh mijn paard heeft het gauw
koud, hij staat al te bibberen als het een beetje regent. Hup deken op.
Dit jaar heb ik het eens zo gelaten, heb hem gewoon laten bibberen en buiten laten staan, klinkt misschien heel egoistisch, maar nu staat hij zonder deken in de plensregen en heeft het nooit meer koud.
Z'n lichaam heeft even nodig gehad om te aclimaticeren (of hoe je het ook schrijft)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 08:59

Maar als je wel hoefijzers hebt, en in de winter dekens, wil het niet zeggen dat je niks natuur gericht kan
(hoger heb ik ook nog gesprongen zonder teugels, bij iemand anders in een vreemde bak, alleen geen digi bij )

owja, op wedstrijd zijn we nu eenmaal verplicht er een bit in te gooien metde teugels er aan vast

Afbeelding

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 09:04

Onze paarden staan 24/7 buiten. Ook als het regent. 's Winters hebben ze wel gewoon een deken op.

Dit jaar wil ik ze voor het eerst ook in de winter buiten houden. Deken krijgen ze wel gewoon op.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 11:53

runningkawa schreef:
owja, op wedstrijd zijn we nu eenmaal verplicht er een bit in te gooien metde teugels er aan vast

Nee, dat is niet correct.

Je mag zonder enig bezwaar zonder bit rijden mits de teugels direct aan het hoofdstel zijn bevestigd. Verder kun je onthefing vragen voor wat je maar wil.
Een Duitse GP-rijder die op een bosal met mecate springt is nu naar een Oostenrijks startbewijs overgestapt en is in de nationale selctie opgenomen.
Zoals de net door mij geplaatste foto bewijst is ook een halsring geen punt.
Het enige echt harde criterium is het 'tot wreedheid kunnen leiden'. Welnu dat is juist mét bit eerder een probleem
Als je verder gewoon via de normale promotieladder gaat is er geen enkel punt.
Het niet zonder bit mógen is een schijnargument.

Ook mbt het te gebruiken zadel kun je héél veel bereiken mits je met het uiterlijk aan de verwachting voldoet.
Een fatsoenlijke vierpuntsbevestiging (Y-bevestiging) van de singel bv. is zonder meer toegestaan en een flexibele boom is ook een boom
Het 'verplichte' type boom is constructief bezien niet correct geformuleerd en erg makkelijk op alternatieve manieren aan te voldoen.
Ik weet niet hoe het zit met stijgbeugels, welk type of dat je ze weg mag laten; is echter zó in het reglement na te lezen.

Nu maar hopen dat ook in NL het scheren van tastharen verboden wordt.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 11:56

Huertecilla schreef:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 12:04

Citaat:
Je mag zonder enig bezwaar zonder bit rijden mits de teugels direct aan het hoofdstel zijn bevestigd

waar is dat stukje regelement waar ik dat kan vinden?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 12:37

Ik denk dat er meer paarden kapot gaan door te weinig beweging dan dat er paarden kapot gaan door klappen van andere paarden.
Mijn paarden staan zomer en winter overdag buiten het liefst bij elkaar en als ik er heb bij wie dat niet goed gaat dan met een draadje ertussen.
Helaas hebben we niet genoeg ruimte om weiland neer te leggen en ze veel buiten te laten dus heb ik gekozen voor paddocks en krijgen ze daar heel erg veel ruwvoer.
In de winter scheer ik ze gewoon en daarna krijgen ze een hele goede deken op zodat ze netjes zijn op wedstrijd en binnen redelijke grenzen paard kunnen zijn.
Afbeelding

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 12:52

Mariek87 schreef:
Huertecilla schreef:

Inderdaad HC, maar dat zie ik zo snel niet gebeuren aangezien het paard steeds meer een "modepopje" wordt
die van mij ziet er ook erg ongelukkig uit zonder ijzers, dekens en in de sneeuw, arm dier
Afbeelding

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 13:08

fresco schreef:

Wat me altijd opvalt is dat de paarden die ZO overbeschermd worden, ook altijd wat makeren...
Die van ons zijn nooit kreupel!
(even afkloppen..... )

Ga ik helemaal in mee, paarden worden soms zó betutteld. Als er een spatje regen val worden ze meteen binnen gehaald. Zo bouwt een paard geen weerstand op. Ik heb inmiddels 4 paarden gehad, ze staan altijd 24/7 buiten. Alleen in de winter met extreem weer gaan ze 's nachts naar binnen, maar voor geen van allen heb ik ooit de VA moeten laten komen omdat ze ziek waren.
Nou is hoeft een ziek paard zeker niet te wijten te zijn aan de eigenaar hoor, maar een paard hoort echt buiten, daar doen ze het het best

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 13:22

mijn paard staat,met 4 ijzers nu dag en nacht in de wei,
kuddeverband,
13 paarden,
er word wel eens wat geslagen ja..
dat heet nu rangorde! en ik heb het liever zo,
dan dat mijn paard weg staat te kwijnen in een stalletje..

Nu heeft hij wel eens een wondje,allemaal trouwens,
Maar dit is tenminste paardwaardig!

En paard dag en nacht op stal zetten omdat de mens geen kreupel paard wil,omdat ze nog op wedstrijd moet,
vind ik behoorlijk egoistisch!

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 13:23

Saskia9 schreef:
mijn paard staat,met 4 ijzers nu dag en nacht in de wei,
kuddeverband,
13 paarden,
er word wel eens wat geslagen ja..
dat heet nu rangorde! en ik heb het liever zo,
dan dat mijn paard weg staat te kwijnen in een stalletje..

Nu heeft hij wel eens een wondje,allemaal trouwens,
Maar dit is tenminste paardwaardig!

En paard dag en nacht op stal zetten omdat de mens geen kreupel paard wil,omdat ze nog op wedstrijd moet,
vind ik behoorlijk egoistisch!

Zijn wij dan niet uberhaupt al egoistisch omdat we het paard ooit uit zijn natuurlijke habitat hebben genomen?
Omdat wij van ze verlangen dat ze het toestaan dat wij dagelijks op hun rug klimmen?

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 13:24

Ik ben het wel met je eens.

Een stal hier in de buurt halen de paarden altijd binnen als het begint te regenen of wat dan ook, beetje die bettutelling idd.
Mijn paarden lopen ook zo veel mogelijk buiten, zomer of winter.
In de zomer zobiezo 24/7, in de winter gaan ze alleen naar binnen als het heel slecht weer is.
Zo is het hier altijd al geweest en gaat het nog steeds.
Sinds mijn oudste paard ziek is, gaan ze wel iets vaker op stal.
Ik merk aan haar dat ze daar behoefte aan heeft.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 13:49

[quote="Mariek87
Zijn wij dan niet uberhaupt al egoistisch omdat we het paard ooit uit zijn natuurlijke habitat hebben genomen?
Omdat wij van ze verlangen dat ze het toestaan dat wij dagelijks op hun rug klimmen?[/quote]

ik snap wat je bedoeld.
maar jusit omdat de mens in dat opzicht al te ver is gegaan,
(net hoe je eht bekijkt natuurlijk)

Vind ik dat we ons verantwoordlijk moeten gedragen tegenover het paard,En dus het minste wat we kunnen doen is het toestaan van zijn natuurlijke behoefte
de weidegang !

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 13:53

Ik begrijp dat ook gewoon echt niet.

Mijn pony's lopen altijd buiten met een schuilstal. Goed dit zal natuurlijk neit voor iedereen mogelijk zijn maar het lijkt mij een kleine moeite om alle paarden smorgens buiten te zetten en saonds binnen te halen.