Prijs voor een bijrijdster

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Malibu

Re: Prijs voor een bijrijdster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 12:13

runningkawa schreef:
aandacht geven is ook een vorm van betalen
Dat jezelf lekker een dagje vrij hebt is imo zelf onbetaalbaar

en geen tijd voor school, vraag me af hoe ik dat toen deed (en al die andere met me)

Nou, bij mij gaat het wel verder dan een onbezorgd dagje vrij hoor ...

Mijn bijrijdster mag naar duin, strand, wedstrijden en mag gebruik maken van mijn trailer als ze vervoer nodig heb om weg te gaan. Als ze naar een wedstrijd gaat, en ik heb tijd dan ga ik mee als 'groom' gewoon omdat ik het leuk vind.

Dat vind ik wat anders als een verzorgster die mij een 'onbezorgd' dagje vrij geeft. Als ik dat zou willen dan zou ik ook naar een stal kunnen verhuizen met weidegang, dan zou het niet zo erg wezen als ik een keer een 'onbezorgd' dagje vrij wil nemen.

Ze heeft al voor mij een pony op een andere manege geleasd en wou wat anders, dat heeft ze nu

En wat school betreft, vind ik niet dat je je met een ander mag vergelijken. Voor sommige is het wat moeilijker als voor anderen natuurlijk.
Ik heb zelf ook 3 ponies gehad in die tijd (1 bijrijd waar ik voor betaald, en 2 verzorg) en ik redde het het ook met school en zelfs een bijbaantje.
Maar ik heb echt geluk gehad dat ik makkelijk leerde en veel oplette in de klas ... Ik had geen wereldcijfers, maar wel ruim voldoende.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 12:13

Wat ook mee speelt is het volgende.
Wanneer je als eigenaar de bijrijders in je buurt minder kan bieden dan andere eigenaren gemiddeld kunnen bij jou in de buurt, dan krijg je geen bijrijder of loopt deze snel weer weg. Maar het hangt er ook vanaf waar naar de bijrijder op zoek is, wat ook per persoon verschilt. Het gaat dus een beetje om vraag en aanbod, simpelweg markt werking dus. Wanneer andere eigenaren in de omgeving allemaal niet veel te bieden hebben en/of (veel) geld vragen, dan wordt het toch een beetje take it or leave it voor de bijrijders of ze zullen verder moeten reizen. Dus hoe dingen er aan toe gaan, kan ook per gebied verschillen.
Ik vind het nooit een straf om naar mijn paarden toe te gaan, okay, het kan wel zwaar zijn om er dagelijks naar toe te gaan. Maar dat heb ik jaren lang gedaan en dat weet je als je aan een paard begint. Je hoeft niet iedere dag uren bezig te zijn, je kan ook wel eens een keertje effe snel alles doen. Het komt hier een beetje over alsof het een verschrikking is om dagelijks naar je paard te gaan. Maar zo vreselijk is dan nu toch ook weer niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 12:18

Ik mocht op wedstrijd
Ik wilde dat graag, maar de eigenaar ook
dus weer mes aan 2 kanten

of ze school kan en een paard verzorgen is de verantwoordelijkheid voor die meid en haar ouders.

En ja, ik ben ook iemand die elke dag naar het paard ging (en dat ondanks elke dag weidegang)
Voor mij is dat ook geen straf, ook niet na een erg lange werkdag

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 12:24

runningkawa schreef:
Zo zie ik het ook prutsertje
Het mes snijd aan 2 kanten
Als er betaald moet worden imo nog maar aan 1 kant

Het mes hoeft niet altijd aan beide kanten even hard te snijden

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 12:26

En als je echt afhankelijk bent/wordt van een bijrijder, zou het dan niet beter zijn om iets te doen waardoor je niet (meer) afhankelijk bent?
Natuurlijk, ook dat zal voor iedereen verschillend zijn. Maar het is toch niet prettig als je gelijk in de problemen komt wanneer je bijrijder op stapt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 12:28

Van profiteren hou ik niet

als je er afhankelijk bent, vind ik dat idd erg eng
tijd voor een andere oplossing

_hannah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 12:37

Ik vind het echt belachelijk dat er geld voor gevraagt word. Als je een verzorger zoekt heb je dus zelf te weinig tijd en wil je dat iemand je paardje verzorgt. de verzorgster help jou er dan mee! daar ga je toch geen geld voor vragen?! ik heb ook een verzorgpaard omdat de eigenares maar weinig tijd heeft. ik mag alles met Star doen en hoef niets te betalen. ze betaald zelfs mijn wedstrijden (dat zou van mij niet hoeven maar dat wil zij). als je geld nodig hebt om het paard te onderhouden moet je m mischien verkopen dan.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 12:57

Als je echt afhankelijk van het geld bent, dan kan je i.d.d. misschien beter je paard verkopen ofzo.
Neemt niet weg dat hobby's geld/tijd/energie kosten (en dit gaat ZEKER op voor paarden), dus waarom niet voor de bijrijder? Of is het voor de bijrijder geen hobby, maar werk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 12:59

Ik vind de vergelijking van een paard die in een pensionstal staat en een pony van 1.30 (is dat een shetlander?) waar alleen een kind op kan en hele dagen op het land staat, geen vergelijking. Eerder commercieel om nog wat aan de pony te kunnen verdienen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 13:02

Maneges zijn ook commercieel en toch gaan mensen daar naar toe. Zo lang beide partijen iets vrijwillig overeen komen, dan is het toch prima?

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 13:08

Ik heb voor mijn pony een staldeler. Zij betaald dan de helft van de stalkosten, wat 110 euro is en de rest van de andere kosten zijn voor mij. Zij mag dan dus sowieso 3 a 4x per week erop rijden en als ik minder kan, gaat zij gewoon die dagen extra. Verder heeft ze alle vrijheid om te kiezen voor dressuur, springen, buitenritten of wedstrijden.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 13:15

Ik denk dat een bijrijdpaard een mooie oplossing is voor iemand die een manege te oppervlakkig vindt en die geen eigen paard kan/wil houden, maar toch graag met paarden bezig wil zijn. Hoeveel je er dan voor over hebt, maak je dan altijd zelf nog uit, niemand kan je dwingen er meer voor te doen dan je kan/wilt, toch? Als iemand meer van je vraagt dan je kan/wil investeren, dan houdt het gewoon op en zoek je verder. Heel simpel eigenlijk. En geen reden om iemand die om een flinke bijdrage vraagt af te schilderen als een profiteur. Want een eigenaar kan zichzelf op die manier ook in de vingers snijden.
Laatst bijgewerkt door Himyar op 30-06-05 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 13:19

Maroush schreef:
runningkawa schreef:
Zo zie ik het ook prutsertje
Het mes snijd aan 2 kanten
Als er betaald moet worden imo nog maar aan 1 kant

Het mes hoeft niet altijd aan beide kanten even hard te snijden

Ik zou niet weten waarom het mes niet even hard snijd als je als bijrijder betaald.

Ik ben degene die ervoor moet zorgen dat het paard dan keurig op zijn ijzers staat, gezond blijft dmv. tijdig ontwormen en enten. Stalgeld op tijd betaald wordt en alle spullen veilig en in orde zijn zodat zij ongestoord kan rijden.

Als ze niet zou betalen, zou ik toch een stuk makkelijker zijn hoor. Als het zadel stuk is zou ik dan misschien niet meteen een nieuwe regelen. Of misschien wel helemaal geen ijzers ondergooien, maar dan zou zij dus ook niet naar buiten kunnen etc.
Dan zou ik ook mijn trailer niet beschikbaar willen stellen aan haar, want als er wat gebeurt zou ik haar er op aan kijken. Als er nu wat gebeurt, weet ik dat dat het risico is, maar ook dat ik een 'spaarbedrag' heb waar ik op terug kan vallen. Want het geld wat ze betaald is echt niet voor de stalling, daar wil ik ook niet van afhankelijk zijn. Maar als er wat gebeurt, heb ik iets om op terug te vallen zodat zij onbezorgd door kan rijden.

Nu hebben we dus verplichtingen van beide kanten, zij betaald mij een afgesproken bedrag, ik zorg dat altijd alles op tijd geregeld is en dat zij zich dus daar niet voor hoeft in te spannen.

Ik heb zelf vaak genoeg meegemaakt met verzorgponies, dat je gewoon zo aan de kant gezet kan worden als je niet betaald.
Spullen weg? Dan heb je pech, ook als jouw spullen daar tussen zitten.
O, was het jouw dag? Ja, vond het zelf ook lekker weer om te rijden....

Nou sorry, maar daar pas ik echt voor. Dat wil ik echt nooit meer

Mocht ik nu zonder paarden komen te zitten door omstandigheden, dan zou ik zelf gaan bijrijden, en dan wil ik er voor betalen zodat er duidelijke afspraken gemaakt kunnen worden en dat ik weet waar ik recht op heb.
Ik zou het nooit meer voor niets willen doen, aangezien ik daar al vaker m'n neus aan gestoten heb.

Maar zo te lezen is het maar net wat voor ervaring je er mee heb gehad

cecieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 13:22

ik vindt dat mensen best een bijdrage mogen vragen aan hun verzorger/bijrijder.
De bijrijder maakt er net zo goed gebruik van en kan wel een steentje bijdragen. Op de manege moet je ook betalen voor lessen.
De kosten vind ik wel afhangen wat je met het paard mag doen en welke facaliteiten er zijn.
Zelf zou ik er tot €50 voor willen betalen. Ik heb eerdere verzorg en bijrijdpaarden gehad waarvoor ik niets hoefde te betalen, maar toch zou ik er best wel iets voor willen betalen. Vind ik gewoon netjes staan, want je mag wel iemand anders zijn/haar paard verzorgen/bijrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 13:25

Als het zadel stuk is zou ik dan misschien niet meteen een nieuwe regelen

Of misschien wel helemaal geen ijzers ondergooien, maar dan zou zij dus ook niet naar buiten kunnen

als er wat gebeurt zou ik haar er op aan kijken. Als er nu wat gebeurt, weet ik dat dat het risico is

zodat zij onbezorgd door kan rijden.

Jij hebt geen zadel nodig?

Jij rijd nooit buiten?

Jij hebt ook risico als je met de trailer op pad gaat

Jij rijd eigenlijk niet?

Zo kun je alle schuin gedrukte ook lezen

het zal vast zijn wat je meegemaakt hebt.
Maar 1 ding weet ik wel, als ik zonder paard kom, zal ik nooit voor een ander zijn paard gaan betalen.
Die wil om wat voor rede ook, ook een ruiter
Ik om wat voor rede ook een bijrijd paard.
Gelijk dus

Vergelijking met manege gaat niet op imo
ook niet dat een pensionstal wel zijn hypotheek mee berekend

daar gaat het om het werk en vaste inkomen van een bedrijf, brood op de plank dus
Die vragen je ook niet om aub te komen rijden
Zowel, betalen die zelfs de ruiter

Paris85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 13:30

prijs voor een bijrijdster? Als mijn nieuwe paard gekocht is dan krijgt ze 5 euro per keer dat ze komt rijden, ze hoeft mij dus niets te betalen. Daarnaast zou ze ook niet hoeven mesten maar wel mee moeten op concours als groom. Voor die dagen krijgt ze ook 5 euro per dag. Geen superloon natuurlijk maar beter dan betalen! En ze doen tenminste wat voor je! Maar ik ben wel kritisch met uitzoeken hoor, ze moet wel veel tijd hebben.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 13:46

Citaat:
Gelijk dus

Stel dat de eigenaar een super leerpaard heeft. Heeft meerdere paarden op stal, dus heeft geen tijd om dit paard elke dag te rijden, wat ook niet echt noodzakelijk is, maar een beetje extra aandacht opzich best leuk zou vinden.
Dan komt er een verzorger die nog niet zoveel kan en onwijs veel van dit paard kan leren. Ik vind het niet raar dat die daar wat voor gaat betalen. In dat geval denk ik dat de verzorger ook meer voordeel heeft dan de eigenaar.
Andersom is het bijvoorbeeld als je verzorger - met ook nog een eigen paard - wel wat tijd vrij wil maken om jouw paard, dat nog niet zoveel kan, wat bij te brengen. Dan heeft denk ik de eigenaar meer profijt.
Maargoed, ik vind dat het sowieso niet erg raar is om voor je hobby wat te betalen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 13:56

Wat ben je voor een paarden liefhebber als je er zo weinig voor over hebt, kan je dan niet beter gaan fietsen ofzo? Een fiets kan je op rond rijden zonder dat het veel verzorging nodig heeft en het is nog lekker goedkoop ook. Op een manege deel je de paarden met tig anderen, maar hoef je niet te verzorgen. Je krijgt nooit een band met een paard. Blijkbaar willen de meesten dat ook niet.
Ik ben vroeger voor de paarden van anderen ook nooit ergens te beroerd voor geweest, ook zonder er iets voor terug te krijgen. Als je een echte paardengek bent, dan is het je niet snel teveel. Maarja, de meesten zijn blijkbaar geen paarden liefhebber in hart en ziel, die willen het dier liever als een fiets zien. Uiteindelijk draait het niet om wie de eigenaar is, maar draait het om het paard. En voor een paard heb ik heel wat over, of het nou mijn eigen paard is of van een ander. Juist omdat het een levend wezen is en niet zoiets saais als een fiets. Als ik bijrijder zou zijn, dan zou ik er zelf ook gewoon voor (willen) betalen, omdat paarden gewoon niet goedkoop zijn in onderhoud. Dus waarom zou je de eigenaar daarin dan niet een beetje tegemoet komen? Ik ben uiteindelijk geen trainer en het is niet mijn werk, maar mijn hobby.
Ik wil iedereen in de waarde laten die vindt dat er geen geld van hand hoeft te wisselen en respecteer dat ook. Maar mensen die zo af geven op betaling door een bijrijder, die mogen soms ook nog iets verder kijken dan hun neus lang is. En zich afvragen in hoeverre ze een echte paarden liefhebber zijn.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 14:07

runningkawa schreef:

Als het zadel stuk is zou ik dan misschien niet meteen een nieuwe regelen

Of misschien wel helemaal geen ijzers ondergooien, maar dan zou zij dus ook niet naar buiten kunnen

als er wat gebeurt zou ik haar er op aan kijken. Als er nu wat gebeurt, weet ik dat dat het risico is

zodat zij onbezorgd door kan rijden.

Jij hebt geen zadel nodig?

Jij rijd nooit buiten?

Jij hebt ook risico als je met de trailer op pad gaat

Jij rijd eigenlijk niet?

Zo kun je alle schuin gedrukte ook lezen

Ik kan gerust zonder zadel rijden maar daar gaat het mij niet om. Dan heb ik niet de verantwoording tegenover mijn verzorgster om haar ten alle tijden ten alle kosten te kunnen laten rijden.

Als ik zelf zoiets heb van ik heb nu geen tijd om voor een ander zadel te kijken ik doe het over twee weken wel of volgende maand wel. Dan is dat MIJN keus en dan heeft mijn 'verzorgster' er niets over te zeggen als er niet betaald....

Ik rijd soms buiten (1x in de maand is veel), maar meestal rij ik 's avonds en rij dus amper buiten. Zij rijd vaak overdag en ook veel vaker buiten dan mij

Ik heb ook risico met de trailer. Maar het verschil dat het MIJN trailer is, en niet die van een ander. Als zij er iets mee zou krijgen en de vergoeding niet kan betalen, zit ik met een kapotte trailer die ik kan betalen terwijl het niet mijn eigen schuld is. (daarom heb ik een eigen trailer gekocht, want ik wil niet die verantwoording hebben over andermans spullen).

Tuurlijk rij ik wel, maar als dat niet kan door omstandigheden. Dan ligt het aan mij of ik wel of niet snel weer kan rijden (uitgezonderd medische redenen he). En heb ik ook alleen de verplichting aan mijzelf en niet aan een ander.

runningkawa schreef:
Gelijk dus

Sorry, snap even niet wat je hier mee bedoeld?

Het is geen vergelijking met een manege, maar ze kunnen er zelf voor kiezen vind ik zo. Als ze niet willen betalen kunnen ze altijd verder kijken of ze ergens anders zonder betaling kunnen rijden. Niets mis mee toch? Heb ik ook respect voor.
Mijn zusje d'r pony heeft artrose, die kan een rondje rond de bak en een blokje om hobbelen, de verzorgster betaald daar ook niet voor omdat deze pony erg beperkt is in zijn doen en laten, daarnaast is mijn zusje een echte slorddervos en laat van alles en nog wat slingeren. Haar bijrijdster vind dit prima, mijn bijrijdster zou dat dus echt niet willen, en zij wil wel graag springen, wedstrijdrijden etc.

Het is net hoe je er zelf tegen aan kijkt. Jij zal gerust wel iemand vinden waar je gratis kan rijden als je dat wilt. Of je dan een keer op je neus valt zoals ik toen heb gehad, kan gebeuren, maar hoeft natuurlijk niet.

Dit blijft toch een eindeloze discussie en menings verschil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 14:22

Een grotere paardenliefhebber dan ik, is er geen (behalve op bokt )

Ik was dag en nacht bij de paarden, 7 dagen in de week en nam bijna de hele verzorging op me van 6 rijpaarden (plus het grut in de wei)
en dan ook nog betalen??
Doei
heeft dus ook niks met paardenliefde te maken lijkt me zo

En ja idd
de verzorger heeft pech als het zadel niet gemaakt word, of de eigenaar heeft geen fijn zadel (daarom had ik al snel een goed eigen zadel)

Wat betreft de trailer, daar kun je afspraken over maken als er wat stuk gaat.

Met gelijk bedoelde ik wat de eigenaar vraagt en er voor krijgt
en wat de verzorger graag wil en er voor krijgt

En mocht het nu gebeuren door omstandigheden zonder paard te zitten, hoef ik me niet druk te maken
Tegenwoordig vragen ze me en betalen ze ervoor
Vroger vroegen ze me ook, alleen toen kreeg ik nog niet betaald

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 14:56

runningkawa schreef:
Een grotere paardenliefhebber dan ik, is er geen (behalve op bokt )

Ah, op die manier

runningkawa schreef:
Ik was dag en nacht bij de paarden, 7 dagen in de week en nam bijna de hele verzorging op me van 6 rijpaarden (plus het grut in de wei)
en dan ook nog betalen??
Doei
heeft dus ook niks met paardenliefde te maken lijkt me zo

Tja, dat vind ik ook wat anders dan dat je 1 paard onder je 'hoede' heb en eigenlijk alleen hoeft te rijden/poetsen.
Bij ons wordt er gemest, en het tuig schoonmaken dat gebeurt vaak genoeg als zij of ikzelf een wedstrijd hebben dus dat is om en om...

Betalen heeft niets met liefde te maken, dat is waar je zelf waarde aan hecht en wat je er voor over heb.

runningkawa schreef:
Wat betreft de trailer, daar kun je afspraken over maken als er wat stuk gaat.

Dat kan, maar zeg eerlijk. Als diegene het op dat moment laat afweten kun je nog niets
Ik denk dat jij een beter vertrouwen heb in de mens dan ik....
Mijn bijrijdster die ik nu heb vertrouw ik blindelings en durf haar zo mijn pony mee te geven.
Met het bijrijdgeld heb ik een klein spaarpotje opgebouwd om daar op terug te vallen als iets stuk gaat, dan kan het meteen gemaakt worden. Het kan natuurlijk zijn als je afspraken maakt dat die persoon niet meteen het geld heeft. Dan zit je even goed nog.... Als m'n paard een koliek aanval krijgt en met spoed naar Utrecht moet en ik zit nog op het geld te wachten tot het betaald is....
Kan ik beter gewoon zelf een spaarpotje maken, ben je weer/nog steeds niet afhankelijk van een ander

Wat ik geleerd heb met rekenen, is om nergens op te rekenen Als het bijrijdgeld nu wegvalt, heb ik geen probleem. Als er iets stuk gaat heb ik ook geen probleem

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 14:58

Ik heb het niet over jouw paarden liefde Runningkawa en ook niet over een situatie zoals je die schetst. Als je een berg werk verzet en niet op de paarden kan rijden, vind ik het logisch dat je dan niet betaalt.
Maar er zijn er zat die als een koninginnetje behandeld willen worden en alleen maar de lusten en vooral NIET de lasten van paarden willen proeven. Die mensen had ik het over, die types die interessant willen doen tegen over anderen met jouw paard en meer ook niet. Daar sta jij zo te zien mijlen ver vanaf.

ziggylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 15:04

eigen keus ligt eraan wat je ermee mag doen.

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 15:09

Exeption schreef:
Waarom zoek je een bijrijder? Of zoekt de bijrijder jou?
1. Als jij een bijrijder zoekt omdat A jij tijd te kort hebt of B financieel krap zit = Geen geld vragen. Jij wordt geholpen.

Met dit standpunt ben ik het ene kant eens maar andere kant ook niet
..
wat als je je pony moet verkopen.. en je wil hem echt niet kwijt en je hebt een bijrijdster .. die niets betaald..
misschien is het dan een tussenoplossing.. om die bijrijdster geld te laten betalen..

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 15:14

fallstar schreef:
Ik vind het echt belachelijk dat er geld voor gevraagt word. Als je een verzorger zoekt heb je dus zelf te weinig tijd en wil je dat iemand je paardje verzorgt. de verzorgster help jou er dan mee! daar ga je toch geen geld voor vragen?! ik heb ook een verzorgpaard omdat de eigenares maar weinig tijd heeft. ik mag alles met Star doen en hoef niets te betalen. ze betaald zelfs mijn wedstrijden (dat zou van mij niet hoeven maar dat wil zij). als je geld nodig hebt om het paard te onderhouden moet je m mischien verkopen dan.

en daar heb je de bijrijdster dan ook mee want .. die heeft dan ook niets meer..
en jij die gehecht is aan je pony doet je pony weg .. ook niet echt leuke oplossing..
denk dat heel moeilijk is..