Hoe gaat dat, slachten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moesji

Re: Hoe gaat dat, slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 00:45

En omdat het een spier is zou het niet ophouden met kloppen?waarom stop je dan wel met ademhalen, dat gebeurt toch ook met spieren... en knipperen bijvoorbeeld...

Moesji

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 00:48

ja dat zijn van die plotselinge samentrekkingen, dat is toch heel wat anders als het automatisch pompen van je hart...

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 00:48

Het ligt er ook aan hoe je dood gaat........ je kan als je doodgaat nog spiertrekkingen hebben hoor. Een 'dooie" kan ook nog eens diep ademhalen.....

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 00:54

mijn vorige paard is ook naar de slager gegaan. Ze was overgenomen door de verzekering en dan gaan ze naar de slacht. Ze kwamen haar ophalen het was een hele vriendelijke man in een hele mooi nieuwe schone trailer en jeep. Ben niet mee gegaan ofzo, maar idd ze laten het paard vaak los staan en dan krijgt die een kogel door ze kop.
Als ik wou kon ik me paard voor de slachtprijs terug kopen van de verzekering dit is zo'n 600 euro, nou best veel geld, dan zou ik haar nog kunnen laten inslapen. Maar wat maakt het voor het beestje uit?De slager komt wat luguber over, maar inslapen is ook niet alles, dan word het ook vernietigd. Klinkt raar en een beetje luguber, maar als het paard geslacht word heeft het dier toch nog wat opgeleverd, vlees, en niet te vergeten de hoeven die naar hoefsmederij opleidingen gaan, anders hadden wij nooit van die goede hoefsmeden voor onze paarden kunnen hebben!

Moesji

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 00:59

whaha ok, we zijn eruit geloof ik! kan ik eindelijk mijn bed opzoeken :p

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 00:59

Ja maar dat hart blijft niet normaal kloppen, dat zijn gewoon de laatste pompen die dus samentrekkingen zijn.........als je dat kloppen noemt.......Lachen

Dat ophangen is echt puur om leeg te laten lopen. Keel doorsnijden en dan bloed eruit = dood.

Eerst zijn ze hersendood (coma) maar het hart pompt wel gewoon nog. Pas bij keel doorsnijden is het dier dood.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 26-06-05 01:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 01:01

Ow heb het net ff aangepast om het helemaal uit te leggen.

Antheya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 13:46

Ik weet niet wat ik zou doen, als je een afspraak maakt bij de slacht is het ook zo gebeurd, rustig de trailer uit 1 seconde en geen stress, maar bij goede dierenklinieken zal het ook wel rustig gaan, dus ik denk dat het bijna een gelijke keuze is que lijden/paniek van paard.......

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 14:31

Denk dat het niet altijd vergelijkbaar is, daarbij kost inslapen extra geld......beetje geld weggooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 14:34

Wat de een geld weggooien vind, heeft de ander er graag voorover.

Dat is dus een oordeel wat je niet zomaar kunt maken..

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 14:43

Eerst had ik echt zoiets van: laat het maar geld kosten maar ik laat haar inslapen!! ze is altijd lief en trouw voor me geweest, 10jr lang..
Maar nu heb ik iets van: ze is lief en trouw voor me geweest, dus het moet allemaal snel gebeuren, geen prikken meer (heeft ze een bloedhekel aan.. krijgt nu pijnstiller prikken...)
Minousch gaat naar de slager .. dat is zeker.. maar wanneer kan ik jullie niet vertellen, want op dit moment kan ze weer vrolijk achter haar veulen aanstappen!
1 drafpas te veel, en mevr staat kreupel, als ze weer zo erg kreupel staat dat ze kreunt van de pijn en niet meer kan stappen.. brengen we haar weg.. haar veulen is nu 4 maanden. Het komt steeds dichterbij...

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 16:08

Nou ja kan ik wel maken, want het is toch mijn mening? Zijn hier mensen die zeggen dat slachtten zielig is en bladiebla....... Die mogen dat toch ook zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 16:11

dat slaat net zo goed nergens op

Maar het geld weggooien ook niet
Want dat is idd jou mening, dat hoeft niet die van een ander te zijn.

dat vind ik overigens met dit hele onderwerp, het is maar net wat je eigen gevoel zegt en het er fijnste onder voelt.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 16:14

Ja indd, ik heb er veel over nagedahct vroeger. En ook al voor de keuze gestaan. Denk dat hier ook veel mensen praten ZONDER ervaring. Het is altijd makkelijker banketstaaf als je niet voor de keuze gestaan hebt.

Maar ik heb er vrede mee dat ik mijn beestje naar de slager gebracht heb, hoe hard het ook mag klinken. Ik heb ook besloten niet meer uit te leggen waarom hoe en wat ik ervan vindt.

Maar ik vindt slachten niet zielig, persoonlijk vindt ik het voor het dier toch nog altijd de beste oplossing hoe cru het ook lijkt. Uiteindelijk is inslapen niet veel waardiger ook al lijkt dat op het eerste oog wel. Ik denk meer dat het waardiger KLLINKT.

BTW: was echt geen aanval op iemand..........gewoon een opmerking.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 16:38

Even een vraagje aan de TS (heb nog niet alle 7 pagina's doorgelezen): voor dat je de beslissing maakt voor de slager, moet je paard wel gechipt zijn. En vanaf het moment van chippen moet je een half jaar wachten.
Dus is je paard nog niet gechipt, en moet hij snel geslacht worden? Dan kun je hem wel laten slachten, maar je krijgt er geen geld voor. Voglens mij kost het je zelfs nog iets om het paard te laten opruimen.

In dat geval kies ik toch voor inslapen op eigen erf. Desnoods in het weiland van waaruit het makkelijker is om het paard aansluitend voor afhaling door de rendac achter te laten.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 16:50

Toevallig heb ik helaas dit weekend bij een vriendin van mij moeten helpen toen haar paard ingeslapen werd. Mocht ze dat willen dan zal ze zelf het hele verhaal wel op bokt zetten.
Maar wat ik fijn vond, natuurlijk vooral voor haar, is dat we daarna nog zeker een uur of 1.5uur ernaast hebben gezeten en het paard nog konden aaien etc. het afscheid nemen is toch een soort ritueel dat bij "ons" mensen ingebakken is, en het is blijkbaar iets dat we ook nodig hebben.

Als geld een argument zou zijn om te kiezen voor de slager...dan is dat iets wat ik absoluut niet kan begrijpen- en eerlijk gezegd wil ik dat ook niet! paarden kosten nu eenmaal geld- dat is iets dat je van tevoren weet.

Als het voor iemand de slager een fijner idee is (ivm rendac of whatever) dan is dat een ander verhaal- maar deze argumenten gelden voor mij iig niet!

CaptianJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 16:51

Cassidy schreef:
Even een vraagje aan de TS (heb nog niet alle 7 pagina's doorgelezen): voor dat je de beslissing maakt voor de slager, moet je paard wel gechipt zijn. En vanaf het moment van chippen moet je een half jaar wachten.
Dus is je paard nog niet gechipt, en moet hij snel geslacht worden? Dan kun je hem wel laten slachten, maar je krijgt er geen geld voor. Voglens mij kost het je zelfs nog iets om het paard te laten opruimen.

In dat geval kies ik toch voor inslapen op eigen erf. Desnoods in het weiland van waaruit het makkelijker is om het paard aansluitend voor afhaling door de rendac achter te laten.

Dat je paard een half jaar gechipt moet zijn voordat het geslacht wordt is niet waar. Ik heb helaas samen met mijn vriedin de eigenaar van het paardje wat ik een half jaar terug heb ingereden en gereden heb tot de blezuren ontdekt werd moeten besluiten om het paardje te moeten aflaten maken. In overleg met de hoefsmid en 2 klinieken. Dit paardje was net 2 maanden voordat het geslacht werd gechipt. Maar als je dit met je stamboek op neemt is dit geen bezwaar en krijg je dus ook gewoon het slacht prijs.

Of ik het slachten nog een keer zal doen weet ik niet. Het slachten op zich heb ik niet echt moeite mee en zowel inslapen als slachten valt voor het paard wat voor te zeggen. Het gene waar ik zelf gewoon heel veel moeite mee heb nog ( is net een maand terug) is dat ik voor mijn gevoel niet echt afscheid heb kunnen nemen.

De reden dat ik er zelf bij gebleven ben is omdat bij hem op het moment van slachten niet veel te zien was omdat dat per dag verschilde. Had namelijk zijn straal been zo goed als door.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 17:16

Ik heb zelf niet het idee dat ik geen afscheid genomen heb. Ik heb hem nou in mijn gedachten zoals hij was

Mijn oogappeltje staat een positieve manier op mijn netvlies........en niet dat hij dood op de grond ligt.

CaptianJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 18:11

Wees hier maar blije om. En ik hoop dat dat bij mij ook nog komt. Het is niet zo dat als ik hem denk alleen maar aan de slacht kan denken. Maar het afscheid nemen was voor mijn gevoel niet echt nodig, omdat hij de laatste paar dagen voor dat we hem weg brachten gewoon nog zo goed was en je verstand wist wel dat er geen andere oplossing was maar voor je gevoel bracht je gewoon een gezond paard weg, wat dan ineens weg is.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 18:16

Ik heb ook geen afscheidsritueel gehouden met mijn paard. Ik ben de dag ervoor gewoon naar huis gegaan zoals altijd, doei gezegd tegen mijn paardjes en weggegaan. Geen trailer weg zien rijden, eik was hij er gewoon niet meer toen ik thuis kwam........klinkt misschien raar maar dat was voor mij de beste manier.

Maar ik weet wel zeker dat hij dood is want Schoentje is meegegaan en is er de hele tijd bijgebleven. Dat geeft mij ook een hoop rust.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 18:23

horselover21 schreef:
Eerst had ik echt zoiets van: laat het maar geld kosten maar ik laat haar inslapen!! ze is altijd lief en trouw voor me geweest, 10jr lang..
Maar nu heb ik iets van: ze is lief en trouw voor me geweest, dus het moet allemaal snel gebeuren, geen prikken meer (heeft ze een bloedhekel aan.. krijgt nu pijnstiller prikken...)
Minousch gaat naar de slager .. dat is zeker.. maar wanneer kan ik jullie niet vertellen, want op dit moment kan ze weer vrolijk achter haar veulen aanstappen!
1 drafpas te veel, en mevr staat kreupel, als ze weer zo erg kreupel staat dat ze kreunt van de pijn en niet meer kan stappen.. brengen we haar weg.. haar veulen is nu 4 maanden. Het komt steeds dichterbij...

Lijkt mij zo naar om er zo naar toe te moeten hikken en er nog een veulen aan haar voet vrolijk dartelt

hamadryada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 19:59

het is maar wat je gewoon bent en wat de norm is. als er morgen iemand op bokt post dat gisteren de hond van de buren gestorven is en dat die nu lekker in de pot staat te pruttelen, verklaart iedereen hem voor gek. maar met een paard is dit de normaalste zaak van de wereld.
maar voor mij persoonlijk is het zoals mijn vader pas zei: geld van de slacht is 'vuil' geld. het zou aanvoelen alsof ik eeuwig in het krijt zou staan bij m'n maatje.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 20:01

En ik vind dus dat je juist respect toont voor je dier........in 1x van alle gesodemieter af geen geleur en gedoe.

Zo zie je zoveel mensen zoveel meningen.

Ook ben ik van mening dat sociaal niveau, afkomst (buitenleven/stad) en dergelijke de gedachte gang van de mens beinvloed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 20:02

ik ben van boeren komaf, dan klopt het zeker niet wat ik wil

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 20:05

Jij wil zeker spuitje