Stelling: Wedstrijd ruiters houden paarden vaker op stal?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Stelling: Wedstrijd ruiters houden paarden vaker op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 17:49

Citaat:
VValar schreef:
En wanneer mijn paarden buiten gaan, staan ze op een stuk land van minimaal 1 hectare waar ze volop kunnen genieten van hun 'vrijheid, blijheid'. Dat is weer eens wat anders dan een paddock van 10 bij 10.

Sommige mensen laten hun paarden van die hectare een hele dag genieten Ja

En vvlar als jij nu eens psychologie voor paarden ging doen, is misschien harder nodig dan voor mensen Haha!

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 17:49

VValar schreef:

Gediplomeerd zegt natuurlijk helemaal niets.

Nou ben blij dat we het in ieder geval ergens over eens zijn *LOL* *steekt hand uit*

Sorry. Ik ben wellicht fel maar probeer te begrijpen dat het voor mij niet voor te stellen is dat een paard amper de kans krijgt om gewoon paard te zijn.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 17:50

runningkawa schreef:
ooit gehoord van een (bijna) kale wei? (en ja die krijg je als je ze maar de hele dag laat staan Tong uitsteken )
Dan heeft hij lang niet zo'n dik gevoel dan van die pluk hooi die hij naar binnen wil werken in een half uur Lachen

#$%^#$^#^& hoe vaak moet je wel niet op verzenden drukken met dan nieuwe bokt. pffff

Om de weide bij ons écht kaal te krijgen zullen de paardjes wel hééééééél goed de HELE zomer hun best moeten doen om dat te bewerkstelligen. Dat krijgen ze niet zomaar voor elkaar. En nee, zelfs niet de paardjes die dag en nacht buiten komen Knipoog

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 17:52

runningkawa schreef:
En vvlar als jij nu eens psychologie voor
paarden ging doen, is misschien harder nodig dan voor mensen Haha!

Nee joh, daar valt niets in te verdienen Knipoog

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 17:53

Uuuuh, de hectare hier hadden onze paarden in 2 maanden kaal hoor Knipoog. Misschien moet je ze gewoon eens laten, kijken hoe snel het gaat Knipoog

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 17:53

nicolina schreef:
het zijn ook stuk voor stuk wedstrijdpaarden, dus als dr buiten iets misgaat, dan ist ook goed mis...

als er met een ander willekeurig paard buiten iets mis gaat, is het ook goed mis....
maar op stal kan er ook iets goed mis gaan....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 17:54

Citaat:

Om de weide bij ons écht kaal te krijgen zullen de paardjes wel hééééééél goed de HELE zomer hun best moeten doen om dat te bewerkstelligen. Dat krijgen ze niet zomaar voor elkaar. En nee, zelfs niet de paardjes die dag en nacht buiten komen Knipoog

Wij roepen daarvoor ook de hulptroepen in
Zoals 15 koeien en een grasmaaier Tong uitsteken

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 17:58

Faas schreef:
Uuuuh, de hectare hier hadden onze paarden in 2 maanden kaal hoor Knipoog. Misschien moet je ze gewoon eens laten, kijken hoe snel het gaat Knipoog

Die ene hectare was maar een voorbeeld. Er staat hier nog wel wat meer aan gras Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 18:00

Jij zegt dat je ze op een hectare land zet en nu is het weer meer?
Beetje onduidelijk ben je af en toe wel Lachen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 18:03

VValar schreef:
Waarom maak jij er weer van dat ik alle paarden over één kam scheer? Dat heb je mij nooit horen zeggen.

VValar schreef:
Waar ik op doel is dat we tegenwoordig
sportpaarden
hebben (denk een beetje met me mee, ik heb het dus niet over jan en alleman knollies die je ook op het land terug vindt). Ons fokkersdoel is ernaar, we kopen een paard met een bepaald doel en trainen daar ook naar.
In zo'n training kan teveel weidegang de vooruitgang belemmeren. En dan heb ik het hier niet over een paar uurtjes per dag naar buiten. Dit is in mijn ogen natuurlijk heerlijk voor een paard. Maar paarden die voor een langere periode naar buiten gaan, zullen over het algemeen weemoediger of slomer worden. Die grasbuik zit je als wedstrijdruiter overigens ook niet op te wachten kan ik je vertellen. Dit gaat voorbij je trainingsdoel.

Ik zie hier alleen maar beweringen over sportpaarden en trainingsdoelen in het algemeen. Nee, en natuurlijk ga jij niet zeggen 'ik scheer alle paarden over een kam'. Maar dat blijkt wel duidelijk uit je woorden.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 18:06

VValar schreef:
Een paard met veel weidegang wordt ook niet per definitie sloom. Wel goed op blijven letten hè Knipoog Ik zei dat ik heb ervaren dat ze minder voor de hulpen worden. En dan kunnen ze nog best een aantal uur blijven lopen, dat is geen probleem.

Wat spreek jij jezelf toch elke keer ongelofelijk tegen:

VValar schreef:
Maar paarden die voor een langere periode naar buiten gaan, zullen over het algemeen weemoediger of slomer worden.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 18:06

runningkawa schreef:
Jij zegt dat je ze op een hectare land zet en nu is het weer meer?
Beetje onduidelijk ben je af en toe wel Lachen

Het is maar wat je er zelf van maakt qua onduidelijkheid Knipoog

Die van mij (driejarige) staat meestal in zijn eentje (aaaaaawww wat zielig Cool ) met een paar koei'n Koe Koe Koe op één hectare dag en nacht buiten. Die moet nog even groeien en dat kan het beste op het land. Maar het kan wel eens verschillen op welk gedeelte hij van het land staat. Soms staat hij op een stuk van 2 ha. of meer. Maar meestal blijft hij wel op zijn vaste plekje staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 18:07

Ik kan niet meer dan lezen wat jij (en andere ) schrijft.
En dat vind ik ontduidelijk

En karin geeft goed aan waarom
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-06-05 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 18:09

Karin schreef:
VValar schreef:
Een paard met veel weidegang wordt ook niet
per definitie
sloom. Wel goed op blijven letten hè Knipoog Ik zei dat ik heb ervaren dat ze minder voor de hulpen worden. En dan kunnen ze nog best een aantal uur blijven lopen, dat is geen probleem.

Wat spreek jij jezelf toch elke keer ongelofelijk tegen:

VValar schreef:
Maar paarden die voor een langere periode naar buiten gaan, zullen over het algemeen weemoediger of
slomer

worden.

Per definitie= dus niet alle paarden.

Slomer voor het been betekent niet dat ze niet hun uurtje (of wat mij betreft 3 uur voor de endurance paarden) hun oefeningetjes of route door kunnen lopen. Het gaat hier puur om aan de hulpen staan.

Moet ik nou alles zo vaak uit blijven leggen?

Het wordt een beetje vermoeiend om op deze manier door te blijven praten.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 18:10

runningkawa schreef:
Ik kan niet meer dan lezen wat jij (en andere ) schrijft.
En dat vind ik ontduidelijk

Jullie gaan zo snel! Ik blijf hier verdorie tegengas geven Knipoog Voor wie is het nou onduidelijk? Haha!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 18:11

Ik blijf het een raar causaal verband vinden: een paard komt slechter aan de hulpen te staan naarmate hij langer op de wei staat. Verward

Zegt IMO meer iets over de rijkunst van de ruiter dan over het 'nadeel' van weidegang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 18:12

Paarden worden ook niet traag aan de hulpen voor een goede dressuurtraining

Moetn wij dat nou blijven herhalen en uit blijven leggen?

Als dat wel zo os, moet je eerst ff naar je eigen rijkunsten kijken
Want dan is je paard niet voor het been, hoogstens wat gek door te veel energie, is een heeeeeeel groot verschil

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 18:12

VValar schreef:
...(of wat mij betreft 3 uur voor de endurance paarden)...

Knap, 120 km lopen in 3 uur tijd. Ja

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 18:14

Faas schreef:

Buiten, 24 uur rond
. Liever een papperig paard dan een psychisch dood paard. We hebben hier drie paarden staan waarvan twee sportpaarden. Misschien lopen ze meer kans op blessures maar dat zij dan zo. De hele dag in een glazen kooitje met watten opsluiten dat doet ze minder goed dan een blessure.

Kort door de bocht he? Yep, wat dit aangaat wel. Als ik ze niet bij huis had zouden ze op pension minimaal een uur of 6 naar buiten moeten maar nu? Nu staan ze 24 uur rond buiten. Zoveel mogelijk. Alleen bij zwaar onweer gaan ze naar binnen.

Overigens ben ik van mening dat een paard sterker wordt als hij gewoon buiten kan zijn dan als hij in dat glazen kooitje wordt opgesloten.

Buitend us, zoveel mogelijk, en zoveel mogelijk een dressuurtraining belonen met... JAWEL lekker even buiten het bos in. Ik wil geen dooie knollen maar gelukkige paarden die lekker in hun vel zitten.

Het spijt me als ik hard overkom. Ik respecteer ieder zijn keuze maar de mijne zal het niet zijn en nooit worden ook.

Wat betreft het papperig worden, een paard is met een paddock en wat hooi ook heel blij Knipoog

Tsja en ik kan niet anders dan het hier volledig mee eens zijn.

Al voordat ik Siem kocht had ik al wat eisen wat betreft stalling, de belangrijkste: Naar buiten.

Ik heb ook echt een superstal gevonden waar Siem 's winters overdag de hele dag en nu 24/7 buiten staat. En ik merk dat Siem nu hij 24/7 buiten staat nog vrolijker en actiever als voorheen al zat hij toen ook al goed in zijn velletje Haha!

Al moet ik er zelf wel 25 min. voor in de auto zitten heen en 25 min terug. Ik heb het er dubbel en dwars voor over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 18:14

Als die nou niet de wei op kwam Karin, of maar een uurtje, dan zou hij het wel halen Ja

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 18:16

Karin schreef:
VValar schreef:
...(of wat mij betreft 3 uur voor de endurance paarden)...

Knap, 120 km lopen in 3 uur tijd. Ja

nou... inde trailer karin.... hahah Haha!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 18:18

VValar schreef:
Het wordt een beetje vermoeiend om op deze manier door te blijven praten.

Jouw non-argumenten worden een beetje vermoeiend, that's all.

Niets mis met een stevige discussie, maar dan moeten er wel argumenten op tafel komen die hout snijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 18:27

runningkawa schreef:
Citaat:

Wij roepen daarvoor ook de hulptroepen in
Zoals 15 koeien en een grasmaaier Tong uitsteken

Je kunt ook een stuk afzetten voor je paarden en ze daar laten lopen. Ik denk dat ze een betere conditie krijgen, losser in het lijf en een grasbuik of sloom hoeft helemaal niet. Ik denk juist dat ze sloom of slomer zullen worden als ze af en toe een etmaal buiten staan en daardoor zich klem hebben gegeten omdat het niet binnen hun gewoonte valt. Als ze dan weer een paar dagen binnen moeten blijven, hebben ze geen ritme. Maar dat zeg ik verkeerd. Als mijn paard een paar dagen buiten staat heeft hij eeturen en rusturen, staat hij een paar uur buiten op veel lekker gras, neemt hij niet de moeite om te rusten, het moet op. Dan heeft hij ook een grasbuik.

Hij staat nu op een stuk en dat is best kaal, daar kan hij zich niet volproppen maar is wel de hele dag lekker bezig. Hij is super vlot, eigenlijk vlotter dan in de winter omdat hij dan langer binnen staat.

Ik denk dat het ook wel per paard verschilt. We hebben niet genoeg wei voor dag en nacht jammer genoeg, want dan heeft hij een mooi strak lijfje en is heel soepel. Een vriendin van mij heeft 2 sportpaarden die een stuk heeft afgezet waar haar paarden blijven lopen. Zij zegt dat ze daardoor vrolijker en meer conditie hebben. Iets lopen ze niet zo snel op omdat hun benen veel beweging krijgen, de spieren en pezen sterk genoeg zijn. Over wonden heb ik het niet, maar een paard kan vast komen te liggen in stal en dat is vaak veel erger dan we denken.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 18:29

dus als ik willem 2 uurtjes op het land zet doe ik hem eigenlijk tekort.. niet dat willem een sportpaard is:D ik doe niet eens aan peeskappen en benen afspuiten Tong uitsteken
willem is een paar keer getrapt toen hij met de kudde de wei op ging. ik heb toen besloten hem niet meer met dat paard er op te zetten en hem dus maar in het 2 uurs landje te zetten. ik heb er geen zin in dat hij door zijn goeie bedoelingen in mekaar gemept wordt.

gelukkig gaat dat nu weer goed en kan hij nu weer van 8 tot 5 het land op.. maar het gebeurt ook datie maar een uur ofzo er op gaat.

so be it.. als je het erover gaat hebben ov er hoe langer naar buiten hoe beter, laat ze meer paard zijn dan denk ik dat veel paarden ook denken rot op met dat zadel en laat mij gewoon op dat land staan..

dus dat moet iedereen lekker voor zichzelf weten.

bij mij op stal zijn er zat die hun paarden behandelen alsof ze van porselein zijn, gek genoeg is onze stal ook record houder van blessures, zo lijkt het.. daar hoeven ze ze niet eens voor op het land te zetten

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 18:30

VValar schreef:
Die van mij (driejarige) staat meestal in zijn eentje (aaaaaawww wat zielig Cool ) met een paar koei'n Koe Koe Koe op één hectare dag en nacht buiten. Die moet nog even groeien en dat kan het beste op het land. Maar het kan wel eens verschillen op welk gedeelte hij van het land staat. Soms staat hij op een stuk van 2 ha. of meer. Maar meestal blijft hij wel op zijn vaste plekje staan.

Nog even groeien en daarna veroordeeld tot opsluiting tussen 4 muren Huilen

Heb jij je wel eens verdiept in de paardenpsyche? Lees eens een boek, natuurlijk paardhouden bijvoorbeeld. Het paard heeft al zo veel moeten inleveren sinds het gedomesticeerd is. Zo veel mogelijk in de buitenlucht op zo veel mogelijk m2 is het minste wat we voor hem kunnen doen. Jij hebt de mogelijkheden om je paarden dit te geven, doe dat dan ook!!!!!!