Onderstaande brief ga ik versturen naar 3VO, Consument en Veiligheid en Paardentips.com.
Ik hoop zo dat deze mensen ons willen helpen met het promoten van onze actie.
Met zeer grote dank aan Wind, die de brief een beetje naar begrijpelijk Nederlands heeft vertaald 
Geachte redactie van
Door van de campagne van KNHS (Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie) over ruiters en verkeersveiligheid en een programma van Blik op de Weg van de AVRO over vrachtwagen chauffeurs ben ik aan het denken gezet. In de uitzending van Blik op de Weg werden verschillende situaties uit het oogpunt van een chauffeur bekeken. In de campagne van KNHS ‘weet wat je doet als je een paard ontmoet’ wordt aandacht gevraagd aan jonge bestuurders over het naderen en passeren van een paard.
Naar aanleiding van bovengenoemde acties en eigen ervaringen leek het mij een goed idee om een programma vanuit het oogpunt van paarden en ruiters te maken. Bijvoorbeeld hoe voelt een paard zich in de trailer, hoe reageert een paard op langzaam rijdende voertuigen, hoe reageert een paard op te hard rijdende of optrekkende voertuigen enzovoort. Vanuit de ruiter bijvoorbeeld hoe voelt het om op een paard te zitten dat wegspringt. Mensen hebben vaak niet in de gaten dat je een paard van 600 kg niet ineens stil kan zetten zoals een fiets.
Omdat ik wilde peilen hoe andere paardenmensen hierover dachten heb ik op het grootste paardenforum van Nederland (www.bokt.nl) een discussie gestart. Ook hierin wordt vaak gesproken over ervaringen met ruiters en verkeersdeelnemers, echter uit veel gesprekken bleek vaak dat mensen handelen uit onwetendheid. Moeten ze nu wel of niet gas geven en moeten ze nu wel of niet stoppen als het paard ineens de weg opspringt? En wat betekent het eigenlijk als een ruiter met zijn arm zwaait, of een koetsier zijn zweep uitsteekt?
Deze topic bleek een succes, binnen twee dagen waren er ruim honderd reacties geplaatst van mensen die deze actie een warm hart toedragen en die me graag willen ondersteunen. Er kwamen verschillende reacties van ruiters binnen en er werden verschillende onderwerpen en discussiepunten aangedragen. Ook was er een naam voor de actie bedacht: ‘Paardenforum zet zich in voor de verkeersveiligheid.’
Mijn idee is dus om een programma te maken over paarden in het verkeer. Het kan de verkeersveiligheid voor zowel ruiters, koetsiers, de paarden en de overige weggebruikers vergroten als mensen weten hoe men een paard moet naderen en passeren, en als men weet hoe een paard kan reageren en hoe ze daar mee om moeten gaan.
Omdat we natuurlijk van zoveel mogelijk kanten steun willen, hebben we ook u op de hoogte gebracht van deze actie. We hopen dat u uw steun aan deze actie zou willen toezeggen in de vorm van een link op uw site, of medewerking bij het overtuigen van de programma’s van het nut van het maken van een aflevering over dit onderwerp. We hebben inmiddels een diergedragsdeskundige die iets wil uitleggen over het gedrag van een paard en we zijn bezig met het opzetten van een website waar we informatie kunnen plaatsen en mensen hun verhalen kwijt kunnen. Daarnaast hebben we heel veel vrijwilligers die bereid zijn om ons (met of zonder paard) op allerlei manieren te helpen!
Ik hoop spoedig iets van u te horen. Alvast bedankt!
Met vriendelijke groet,
Angela Kuijpers
Ps. Neem ook eens een kijkje op het topic: viewtopic.php?f=13&t=408059&start=125