problemen met mijn veulen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xSuusx

Re: problemen met mijn veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 23:39

oh,ben ik gelukkig niet de enige Haha!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 00:40

o,jee mensen, zijn hier dan echt geen ouders bij? Tenslotte hebben die in mijn ogen ook op deze leeftijd nog de verantwoordelijkheid!!

Kijk, mijn kind is 8 en heeft maar een shetlander, maar behandeld deze met respect. Hij doet alles onder begeleiding en toch al veel zelfstandig. Hij weet al erg veel, omdat ik hem ook alles uitleg en leer.

Deze meiden zijn allemaal zogenaamd heel stoer aan het doen met hun pony's, helaas gebeurt dit volgens mij op heel veel plekken waar je die meiden pony's geeft, ze weten het allemaal al zo goed!!!

Over opfok, mijn veulen kwam vrij vroeg en heb eerst dus inprenting gedaan, maar dat is dus niet meteen die hoef optillen en uitkrabben en een uur vasthouden of de slang op de beentjes zetten, alles met beleid en alleen goeie ervaringen laten opdoen, dat is genoeg en dat bouw je op. Die van mij ging dus met mams en andere moeders met veulens de hele zomer de weide op en dan pak je ze af en toe, maar dan weet ie het nog echt wel hoor het halstertje, de hoefjes, de borstel etc. Die meiden hebben ook geen geduld, ze doen het wel even.
Daarbij opfok is niet alleen opvoeding maar ook ontwikkeling en groei, ook erg belangrijk voor later!!!!!!!!!!!

Even een vraagje, hebben jullie nog meer dieren en hoe denken jullie ouders hierover? Echt als mijn kind zijn pony of welk ander paard, dier, vriendje desnoods niet goed behandeld krijgt hij dat te horen en zal er echt iets moeten veranderen. Moet er niet aan denken!! Een foutje is menselijk en paarden zijn sterke beesten, maar mijn maag draait om over die harde aanpak. Vandaar dat ook zoveel mensen zoveel meer bereiken met geduld en goed nadenken over hoe en waarom, maar ach daar moet je toch echt veel ervaring voor hebben en hele echte paardenliefde. En dan bedoel ik van paarden houden oprecht. Hoe er alleen al over dat kostbare zit als die pony's wordt gesproken, echt als ik een moeder was van een!!!!Dan maar oud en wijs!!!!!!!!!

Romeo_haffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 00:51

sorry maar dit is mijntopic en jullie en suus heft ern niets mee te maken, en suus moet zeker een cap gaan dragen maar ze wilt het nie zit er gewoon niet lkkr zegt ze dus

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 01:11

oke, geef dan ook eens antwoord op vragen en ga nou eens nadenken eerst over wat er wordt gezegd, je leert door te luisteren.

En doe alsjeblieft wat aan je spelling want als je net zo met paarden omgaat, tja.........echt het is niet te begrijpen. Misschien een optie, eerst leren lezen, luisteren en schrijven zoals alle kinderen moeten

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 01:20

Om ontopic te blijven:
Ik heb wel vaker vervelende jonge hengsten gezien,
heb er zelf een gehad.
Die wou niet lopen aan touwtje,
hij ging er gewoon bij liggen en vertikte om een stapje te zetten.
Als ik de wei in kwam dan kwam hij met de oren in de nek steigerend op me af!
Ik heb hem redelijk handelbaar gekregen en verkocht omdat dat altijd al de opzet was. (het verkopen)
De meneer waar ik hem aan heb verkocht had er veel verstand van en was er net als mij zeker van dat 2 jaar op de wei hem goed zal doen.
De hengst heeft tot z'n dik 2 jaar op wei gestaan tusssen 10 andere hengstjes.
En hij is behoorlijk in getoomd!
Hij stond dag en nacht op de wei, wat voor een weer dan ook, ze hadden wel een afdakje om te schuilen!
Hij heeft hem op gehaald toen hij dik 2 jaar oud was en kan er nu alles mee, ondanks dat hij nog hengst is!
Hij staat nu bij hem thuis en kan hem makeelijk aan een touwtje naar buiten brengen..
in alle rust en vol vertrouwen dat hij niks doet!
Vaak krijgen ze op wei wel op hun flikker van een brutalere hengst en worden ze op hun plek gewezen en leren ze sociaal zijn!
Echt geloof me de meeste dieren worden er wel een stuk anders van!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 02:19

Door het topic van RK over opfok ben ik toch weer hier terechtgekomen. Bijna tegen mijn wil want ik wil niets meer lezen over deze meisjes eigenlijk. Waarom niet? Omdat ik geen zin meer heb om al het "bokt"paardenleed op de wereld op mij te nemen, omdat ik me toch ga ergeren en ik daar geen zin in heb.

Beste Suus: als je mijn dochter was zou je geen meter rijden zonder cap en als je paard daadwerkelijk zo gevaarlijk zou zijn ook geen meter ermee rijden met cap. Maar ik heb zomaar het idee dat het "interessant" is om te beweren dat je paard voor anderen een gevaarlijk dier is maar je er zelf zo mee weg kan rijden.
Voor mij is een paard pas goed afgericht als ik er zo een ander op kan zetten die er goed mee weg kan rijden. Uiteraard wel een ruiter van een beetje niveau maar het hoeft geen derde wereldwonder te zijn. Dan is mijn doel bereikt. Ik streef er naar om elk paard/pony die in mijn bezit is zo af te richten dat een redelijke ruiter ermee overweg kan. Anders krijg ik hetzelfde gevoel als bij de mensen die roepen dat hun hond goed afgericht is want hij bijt iedereen waarbij ik uiteraard de conclusie trek dat de hond bijzonder slecht afgericht is.

Romeo: ik begrijp dat je het goed bedoelt, dat je heel veel om je veulen geeft maar je handelt er niet naar.
Mijn dochter heeft een pony gekregen waar een veulen uitkwam. Zij moest daar van mij afblijven. En waarom? Ze had ervaring maar ze is een kind en een kind met een paardenkind, daar komt niet veel goed van over het algemeen.
Ik heb totaal geen behoefte om daarin welk risico dan ook te lopen. Niet wat betreft de pony maar ook zeker niet wat betreft het kind.

In verhalen zoals dat van jou vraag ik me altijd af waar de ouders zijn.

Ik gun jou ook een hele fijne pony, zo een waar je heerlijk mee naar buiten kan, mee kan genieten, zo een als mijn dochter nu heeft. Nu geniet jij niet, de pony geniet niet. Wat is het nut?
Ik hoop dat ik hier ooit enthousiaste verhalen lees over jou en je wat oudere en ervaren pony en dan zal ik ook zeker positief reageren want ik heb geen hekel aan je. Je moet alleen het een en ander leren en dat geeft niets, daar ben je jong voor.
Als je dat vervelend zou vinden dat moet je je maar eens bedenken hoe het voor mij is als mensen die tien jaar jonger zijn dan ik in dit topic beweren dat ze oude taarten zijn Knipoog Haha!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 08:41

Sterre schreef:
Dames, blijven we even off-topic >;) !!

Sorry, dit moet natuurlijk on-topic zijn Bloos! !

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 09:16

Ben het helemaal met je eens Percy, Ik zeur niet omdat ik jullie niet aardig vind, in tegendeel zelfs. Ik zeur omdat jullie hiervan moeten leren en hoelang wordt er nu al in deze zaak advies gegeven............ een half jaar ofzo? En alle adviezen zijn in de wind geslagen, met dit als uiteindelijk gevolg................. ja, het paard is de dupe.... mag ik dan zeuren?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 09:57

superpony schreef:
Een foutje is menselijk en paarden zijn sterke beesten, maar mijn maag draait om over die harde aanpak. Vandaar dat ook zoveel mensen zoveel meer bereiken met geduld en goed nadenken over hoe en waarom, maar ach daar moet je toch echt veel ervaring voor hebben en hele echte paardenliefde. En dan bedoel ik van paarden houden oprecht. Hoe er alleen al over dat kostbare zit als die pony's wordt gesproken, echt als ik een moeder was van een!!!!Dan maar oud en wijs!!!!!!!!!

Helaas kan er een punt komen in de opvoeding van een paard waar je het met liefde en geduld en respect niet meer gaat redden. Niet als de pony al zo ver heen is als deze Haflingerhengst. Dan moet je even hard zijn, en heel hard ook. Puur omdat je op een andere manier niet meer tot hem doordringt. Omdat dit paard dan ook hard is tegen jou (of een soortgenootje). Het is het naspelen van een gevecht tussen twee hengsten, met dat verschil dat jij geen hengst bent, en de klappen niet zo makkelijk incasseert dan dat andere paard. Een echt gevecht tussen twee hengsten om het leiderschap is er een tot de dood er op volgt, of een van de twee de benen neemt. Aangezien wij dat niet kunnen, is dat dan tot de dood er op volgt. En ik heb zo maar de indruk dat jij dat niet beseft.

Er is een gezegde binnen de Natural Horsemanship wereld. Zo zacht als het kan, zo hard als het moet. En nee, ik heb geen kinderen, maar mijn paarden zijn goed opgevoed, en de jongste (mijn eerste veulen) heb ik helemaal zelf gedaan. Op een stal waar een oogje in het zeil wordt gehouden, en waar men ingrijpt als het goed fout gaat, maar wel helemaal zelf.

Op diezelfde stal heb ik het ook fout zien gaan, met mensen die beginners waren in de omgang met paarden, en die een jonge ruin kochten (met een jaar al gecastreerd omdat hij echt als hengst niet te hanteren was) en daar niet doortastend genoeg mee omgingen. Iedere dag weer gingen ze met dat dier tutten, poetsen en een stukje wandelen. Niet consekwent terugzetten als het dier over hen heen walste, regelmatig z'n naveltje mochten bestuderen als hij weer eens met zijn voorbenen maaiend op hen afkwam.

Dus, superpony, niet iedereen heeft het geluk een paard te kunnen imprinten. Soms krijg je ze verpest in handen, zoals Romeo. En dan helpt alleen even heel hard zijn.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 10:31

Cassidy schreef:
Dus, superpony, niet iedereen heeft het geluk een paard te kunnen imprinten. Soms krijg je ze verpest in handen, zoals Romeo. En dan helpt alleen even heel hard zijn.

Ik heb uit het verhaal begrepen dat het veulen hardstikke braaf was en dat hij (door haar toedoen?) veranderd is in een vervelende (J)naarling..

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 10:32

Nicolletje schreef:
Cassidy schreef:

Ik heb uit het verhaal begrepen dat het veulen hardstikke braaf was en dat hij (door haar toedoen?) veranderd is in een vervelende (J)naarling..

Ja inderdaad, zo begreep ik het ook.

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 10:43

Ik denk dat Cassidy bedoelt dat degene die dit paardje nú overneemt van deze meisjes een verpeste jaarling in handen krijgt.

@superpony:

Natuurlijk is de zachte, geduldige aanpak in het algemeen het meest wenselijk, ben ik helemaal met je eens. Maar dit hengstje is daar waarschijnlijk niet zo ontvankelijk meer voor Verdrietig en zal hij dus wat "harder" aangepakt moeten worden. Daar is in principe ook niks mis mee volgens mij.

Waar mijn maag wèl van omdraait is die mensen die het paardje eens even mores gaan leren. Of althans (in de woorden van de TS) dat mogen gaan proberen van de eigenaresse.

Bespaar het dier de moeite en ga niet lopen proberen. Zorg gewoon dat er iemand bijkomt die het gewoon doet.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 10:53

En dat is nou precies waar ik zo'n moeite mee heb. Om maar een paar voorbeelden te noemen die hier geschreven zijn door mensen die wel even zullen komen helpen:
De pestpokke slaan,
Op z'n GVD geven,

Blijf er met je onhandige tengels vanaf. En laat er iemand die verstand heeft van "moeilijke" paarden er mee aan de slag gaan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 11:00

Het spijt me, maar ik zou zo een pony ook laten kennismaken met de wreef van mijn voet als hij ook maar even scheel naar me kijkt.

Helaas moet je bij een dier dat al zo verpest is heel, heel hard optreden........ en waar de dus niet omheen kan is je paards gedragen....... en dat is niet leuk, niet leuk at all!! Maar feitelijk ontkom je er niet aan om het dier op het juiste moment om de juiste reden helemaal in elkaar te trappen. Om vanuit dat punt van "sjit, deze meent het" te proberen in rust en ontspanning weer een werkbare situatie te creeeren. Als je het goed doet, op het juiste moment hoeft het naar alle waarschijnlijkheid slechts eenmalig, ligt een beetje aan hoe eigenwijs hij is.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 11:15

Wat ik dus in deze situatie echt niet uit kan staan, is dat zo'n dier hardgrondig verziekt wordt en dat er dan met dusdanige grove middelen ingegrepen moet worden. Als deze mensen nu eerst eens goed nadenken voordat ze aan een jong paard beginnen dan zou een heleboel leed voorkomen kunnen worden.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 12:39

cinny1, dat vinden wij ook allemaal alleen is het in dit geval dus te laat, helaas maar het is niet anders.

Over een paard de ******trappen, natuurlijk is de zachte aanpak beter maar in sommige gevallen is het echt heel erg nodig om hard op te treden.
Mijn hengst Mambo (de vader van mijn bijna jaarling hengstje dus) heeft het 2x geflikt om mij te bespringen, ik had hem toen net en hij had een paar maanden achtereen in een donker stalletje gestaan en was al maanden niet buiten geweest, hij was toen 2 jaar. De eerste week dat ik hem had was hij heel timide en liep netjes met mij mee, haalde niets uit. Dat duurde dus 1 week en daarna was hij weer helemaal het mannetje en heeft mij dus tot 2x toe besprongen, de eerste keer was ik te verbouwereerd om te reageren (en finaal door mijn rug gegaan maar dat terzijde) en de 2e keer had ik een zweep mee (een WelshA-tje raak je niet zo makkelijk met hand of voet is mijn ervaring, zijn te snel) en heb hem finaal het erf over geslagen van de stal waar wij toen stonden, werd door velen schande van gesproken maar het hengstje heeft het nooit meer in zijn hoofd gehaald om zo iets te doen. Het was dus 1x even nodig en verder niet meer.
Wordt zo'n diertje iedere dag de ****** geslagen dan is het wat anders, dat is mishandeling en heeft ook absoluut geen nut, het dier zal dan niets begrijpen van de leidersfunctie die je moet hebben en imuun worden voor alle klappen die het krijgt.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 13:00

Ik heb er zelf ook genoeg ervaring mee. Ik heb altijd jonge paarden gehad en ingereden. Nog steeds trouwens. En een keer echt optreden daar zal je mij niet over horen mekkeren. Daar ontkom je soms echt niet aan. Het gaat in dit geval om een paardje wat het stempel pokkeknol, rotbok opgeplakt krijgt, terwijl romeo-haffie het zelf zover heeft laten komen. En dat dit er dan wel even uitgebeukt zal worden door een vriendin.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 13:58

Tja, ik heb het al eerder gezegt, als het goed is is de haf verkocht aan de andere eigenaresse? Ik zou Romeo dan niet meer aan de pony laten komen dus ook geen vriendin van haar maar ja, blijkbaar maakt het de andere eigenaresse dan ook niet zo veel uit, of weet ze er soms niets van? Kom nu niet weer met het verhaal dat ze nooit komt en zo slecht voor hem is, dat zal allemaal wel en is al gezegt en kunnen wij natuurlijk niet beoordelen maar misschien is dat maar beter ook, komt hij niet zo veel in handen meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 14:13

cinny1 schreef:
Ik heb er zelf ook genoeg ervaring mee. Ik heb altijd jonge paarden gehad en ingereden. Nog steeds trouwens. En een keer echt optreden daar zal je mij niet over horen mekkeren. Daar ontkom je soms echt niet aan. Het gaat in dit geval om een paardje wat het stempel pokkeknol, rotbok opgeplakt krijgt, terwijl romeo-haffie het zelf zover heeft laten komen. En dat dit er dan wel even uitgebeukt zal worden door een vriendin.

Dat is nu net het hele probleem.
Het paard word verziekt omdat madam een half jaar terug al niet luisterde op haar eigen vragen.
En de pony moet je nu helaas hard aan gaan pakken, maar persoonlijk zou ik nog veel liever iemand anders eens heel hard aanpakken }>

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 14:17

[quote]maar persoonlijk zou ik nog veel liever iemand anders eens heel hard aanpakken }>

Ik doe mee, Haha!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 15:19

T@nj@ schreef:
cinny1, dat vinden wij ook allemaal alleen is het in dit geval dus te laat, helaas maar het is niet anders.

Over een paard de ******trappen, natuurlijk is de zachte aanpak beter maar in sommige gevallen is het echt heel erg nodig om hard op te treden.
Mijn hengst Mambo (de vader van mijn bijna jaarling hengstje dus) heeft het 2x geflikt om mij te bespringen, ik had hem toen net en hij had een paar maanden achtereen in een donker stalletje gestaan en was al maanden niet buiten geweest, hij was toen 2 jaar. De eerste week dat ik hem had was hij heel timide en liep netjes met mij mee, haalde niets uit. Dat duurde dus 1 week en daarna was hij weer helemaal het mannetje en heeft mij dus tot 2x toe besprongen, de eerste keer was ik te verbouwereerd om te reageren (en finaal door mijn rug gegaan maar dat terzijde) en de 2e keer had ik een zweep mee (een WelshA-tje raak je niet zo makkelijk met hand of voet is mijn ervaring, zijn te snel) en heb hem finaal het erf over geslagen van de stal waar wij toen stonden, werd door velen schande van gesproken maar het hengstje heeft het nooit meer in zijn hoofd gehaald om zo iets te doen. Het was dus 1x even nodig en verder niet meer.
Wordt zo'n diertje iedere dag de ****** geslagen dan is het wat anders, dat is mishandeling en heeft ook absoluut geen nut, het dier zal dan niets begrijpen van de leidersfunctie die je moet hebben en imuun worden voor alle klappen die het krijgt.

Dit verhaal is bekend alleen dan in het geval van een merrie die je aanviel tijdens het longeren. precies dezelfde reden als de TS, paard was verwend. We kochten haar als 3 jarige over en er was "niets" mee gedaan, alleen beetje gepoetst...ja, we hebben het geweten. Deze pony was voor de duvel niet bang en zorgde er wel even voor dat WIJ naar HAAR luisterden ipv andersom...

Wat ga je dan krijgen? Je probeert het eerst op de normale manier. 3x Nee= straf. Maar deze pony presteerde het altijd om eronder uit te komen, of ze draaide zich naar je toe zodat je haar niet op haar kont kon raken, liep je om haar heen kwam ze op je afgestormd en dat soort geintjes... nou reken maar dat deze pony regelmatig de zweep heeft gevoelt op elke plek waar we haar toen konden raken. Het begint nu pas (2 jaar later) tot haar door te dringen dat ze niet om ons heen kan, maar nog steeds walst ze over je heen en als ze geen zin heeft draait ze haar kont toe in der stal. Het longeren gaat al iets beter, maar heeft ze geen zin gaat ze haaks op je staan en dan begint het spelletje weer van voor af aan...

Zulke pony's zijn hardleers en kennen geen angst. Als ik een 2,5/3 jarige krijg waar niets mee gedaan is, kan ik die naar mijn eigen hand zetten. Gelijk aanleren wat de regels zijn, veel fijner.

Romeo_haffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 15:22

mensen ik deelde me paardje ja en ik heb niet alles alleen te bepalen,, dus schruif niet zo alles op mij.

Romeo_haffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 15:27

en waar heb ik niet naar geluistert dan. Ik heb hem tussen jong en oud gezet, tussen veulens en volwassene. Dus dat je dan zo gek loopt te zeggen door dat ik niet wilde luisteren.

en als je mij bedoelt met een harde aan pak.
Kom maar dan, wacht er al op

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 15:29

Je hebt al die tijd gezegd dat de andere eigenaar nooit komt, en niet alles alleen gedaan. Dromen

Romeo_haffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 15:31

dat is ook zo zo bedoelde ik het ook niet, maar jullie hebben het over opfok.En dat het mij schult is dat hij zo geworden is. En als de mede eigenaar het er nou is niet mee eens was, en daarom zocht ik toen wat veulen maatjes, die heb ik toen ook gevonden.Paardje van meetje22 en ex-paardje van xsuusx.Dus wat ik bedoel is, ik kan niet overal zelf over beslissen.