[POLL] Fietsen met je paard. Gevaarlijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Is fietsen met je paard gevaarlijk?

Ja, het is gevaarlijk want het paardenbeen kan bijv. in de spaken terechtkomen.
60 (32%)
Nee, het is juist heel gezond en afwisselend.
27 (14%)
Soms, als je een jong paard hebt is het gevaarlijk maar met een ouder paard kan het geen kwaad.
57 (31%)
Anders, namelijk...
38 (20%)

Totaal aantal stemmen: 182

toscana

Re: [POLL] Fietsen met je paard. Gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 20:13

Fietsen met je paard gevaarlijk? Ja zeker is het gevaarlijk omdat het een dier is en blijft. En net als ieder ander dier kan je het nooit voorspellen wat het gaat doen en hoe ze gaan reageren. Hoe vaak hoor je niet van mensen die met een hond aan de fiets gevallen zijn. Zo net kan een paard reageren op iets waar hij normaal niet van opkijkt.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 20:50

viola schreef:
Maar als jij heel goed op je kop kan staan en je paard geleerd heeft wat hij dan precies moet doen is dat voor jou niet veel gevaarlijker als gewoon rijden voor een ander met een ander paard misschien is.

Ik kan bijna alles op de fiets zonder uit evenwicht te raken dus dat is voor mij minder snel gevaarlijk. Rijden daarintegen kan ik niet dus als ik op Eli de weg op zou gaan is voor mij pas gevaarlijk.

Gaat niet helemaal op, want een paard blijft een levend dier en kan een schrikreactie geven op onverwachte dingen.
Wanneer jij op je kop op je paard staat, is die situatie veel gevaarlijker dan wanneer je netjes met twee voetjes in de beugels zit.
Zo ook op de fiets, laat jouw paard eens op de loop gaat als jij er op je fietsje naast rijdt.. Dat wil ik echt niet meemaken hoor Haha!

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 20:54

chiquee schreef:
@ mariek nogwa: Wandelen met je paard, buitenrijden, springen, dressuren dan ook.
Ik werk voor een handelaar dus altijd andere paarden, als ik ze niet vertrouw ga ik ook echt niet fietsen, maar als het wel kan dan doe ik het ook, is gewoon leuk om te doen, en zeker net zo veilig als rijden en wandelen niet dus Pling Ik hoef ook nog niet kapot, maarja kan morgen ook net zo goed zijn dat siets me dr af bokt en dat ik aarig val, of dat ze me om ver wandelt Haha!

mariek nogwa? Lips are sealed
Wandelen vind ik ook niet veilig, maar voor jezelf een stuk minder gevaarlijk dan fietsen, je kan met je fiets zo snel niet wegkomen als je paard in een keer naar je toe springt.
Ja tuurlijk kan je ook iets gebeuren als je normale dingen doet, maar zoals ik ook al eerder zei, je kan het zo gevaarlijk maken als je het zelf wilt..
En wat ik echt niet snap, maar dat terzijde, als jij voor een handelaar werkt, waarom je dan in vredesnaam met die beesten gaat fietsen en er niet direct op gaat zitten Haha!, als je toch bezig bent Haha!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 21:38

Ik heb op anders gestemd.
Ik zou niet met ieder paard langs de fiets durven gaan, maar met Duvel doe ik het, met groot plezier van ons beiden. Met Jip zal ik het niet in mijn hoofd halen.
Waarom met de een wel, met de ander niet? Dat is simpel. Als Duvel schrikt, springt hij eigenlijk nooit opzij oid, maar houdt een heel klein beetje in, hij is niet zo'n bovenop je springer, of ervandoor renner.
Er kan altijd wat mis gaan, maar als je je paard kent, jij je paard vertrouwd en je paard jouw, hoeft het in mijn ogen niet gevaarlijk te zijn.
Jip springt wel opzij, mocht hij ergens van schrikken, en hij is veel meer gefocust op grassprieten etc, dus die zou of boven op mij springen, of me met fiets en al de berm in sleuren, denk ik, daarom zal ik met hem niet gaan fietsen, dat vertrouw ik niet.
Maar Duvel vertrouw ik wel.
Ik ben met Duvel begonnen met lekker buiten wandelen. Op zaterdag is het bij ons op de manege erg druk in de bakken, veel dubbele lessen en weinig tijd om vrij te rijden. Ik reed dan vaak al om half 9, in de winter staat hij dan de rest van de tijd op stal. Dat vond ik niet zo fijn, dus ben ik met hem gaan buiten wandelen. Lekker een half uur a 3 kwartier de polder in, een frisse neus halen voor ons beiden. Ik loop buiten met hem altijd met een hoofdstel met bit en longeerstukje en halstertouw eraan.
Door deze wandelingen merkte ik dat hij erg braaf was aan de hand (braver dan onder het zadel buiten) en dat hij helemaal op mij vertrouwde. Zo ben ik ook eens op de fiets gestapt, gewoon om te kijken of het ging. Eerst een rondje over de parkeerplaats om te kijken of hij mij snapte en daarna een klein rondje door de polder (op zondagmorgen met geen kip op straat). Dat ging goed. We hebben toen ook een klein stukje gedraafd, wat hij ook erg braaf deed. Inmiddels doen we dit vaker, minsten 1x per maand eigenlijk wel. Het is een welkome afwisseling, meestal is dit de tweede keer op een dag dat Duvel uit zijn stal komt (dan is zowieso de eerste frissigheid er 's morgens al uitgereden). Het is minder belastend dan longeren, maar het is intensiever dan aan de hand wandelen, want langs de fiets kun je het stappen afwisselen met draven. Aangezien we bezig zijn met het trainen van zijn uithoudingsvermogen, is het wel fijn dat we dan ook draven. We maken inmiddels tochtjes van ongeveer 3 kwartier. Galoperen waag ik me niet aan, ik denk dat hij dan te enthousiast wordt, maar draven en stappen gaat heel goed met Duvel.
Ik vind het met Duvel niet gevaarlijk, maar je kunt dit volgens mij niet met ieder paard klakkeloos gaan doen.

Het voordeel bij Duvel is dat hij er erg veel zelfvertrouwen van heeft gekregen; hij is nu onder het zadel buiten ook een stuk relaxter geworden, doordat hij aan de hand wandelend of aan de fiets mij heeft om op te vertrouwen te steunen bij 'enge' dingen.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 13:43

SANEX schreef:

Bas is een hele echte nep-hengst! een of andere mafkees heeft zn ballen eraf gehaald dus een dekking zit er niet in Haha!

He jammer hij is zo leuk!!! Tong uitsteken

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 14:06

DunDijk schreef:
SANEX schreef:

Bas is een hele echte nep-hengst! een of andere mafkees heeft zn ballen eraf gehaald dus een dekking zit er niet in Haha!

He jammer hij is zo leuk!!! Tong uitsteken

I know, heb de eerste shetlandmerriehouder van het jaar ook alweer aan de deur gehad : "Of die bonte in het land een dekhengst is... "

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 14:31

SANEX schreef:

I know, heb de eerste shetlandmerriehouder van het jaar ook alweer aan de deur gehad : "Of die bonte in het land een dekhengst is... "

Hahahaha ben ik dus niet de enigste Tong uitsteken

_rietje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 19:15

Nou ik doen het best vaak!! Het gaat altijd goed!! Pjotr vind et juist heel leuk en gaat er goed van lopen. Ik vind et ook wel wat hebben voor de afwisseling!!

Hij galopeerd zelfs naast de fiests!! Alleen moet je dan wel uitkijken dat het geen gekke dingen uitspookt.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 01:14

Dit topic is meer dan vier maanden oud, vandaar een slotje.