Vraag over mijn bijna 1 jarige shet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Vraag over mijn bijna 1 jarige shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 22:40

Ik krijg vaak complimentjes over de band die ik met Hon heb. Toen ik Hon als 3 jarige kocht stond ze in een kudde shets (13) van alle leeftijden. Merries, 1 (dek)hengst, en veulens van beide geslachten.
Ze had welliswaar 1 keer een halster gezien, en dat was toen die man haar als veulen (samen met haar moeder) kocht.
Als ze naar een andere wei moesten, of naar stal nam hij ze aan de manen mee. Bekappen deed ie zelf, en dan hield zijn zoon ze met een touw om de nek vast.... Onder het mom van: In de tijd dat ik een halster om heb, heb ik ook die hoeven gedaan.
gewoon zo'n heerlijk simpel boertje.
Alles wat Hon kent, heeft ze van mij geleerd, en ja, daar ben ik best een beetje trots op.
maar dit zonder dat ze in haar "jeugd" veel in de hand is geweest.

Ik ben niet pro-opfok, ook niet anti. Als ik een veulen zou hebben zou hij in de buurt (heb eventueel die mogelijkheid op mijn huidige stal) in een groep gaan. Op het land of in een loopstal. Zou hem er dan best af en toe uit halen en een rondje lopen, borsteltje erover, pootjes oplichten, en klaar. Daar krijgen ze niks van, maar het zal ook puur voor mijn eigen plezier zijn.

PN_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 23:10

*zucht...

je vraagt om advies, want je veulen is " oooh zo druk "
je vraagt je af waarom, en vooral: wat je er aan kan doen..
castreren kan niet, want dan word ie zo "saai"...
wat wil je nou eigenlijk?!
en nou krijg je advies, waarvan je er volgens mij nog niet één opgevolgd hebt

dat jij Teun graag altijd bij je wilt hebben, dat is JOU keuze! bekijk het eens vanaf zijn kant!
vanaf zijn PAARDENkant.. niet vanaf zijn troetelbeertjes kant...

je wilt vast het beste voor hem, maar je moest je maar eens afvragen of wat je doet wel het beste ís..

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 23:24

gijsenkim schreef:
horsewisper schreef:
En ik niet op het land gooien oke maar niets mee doen. het is en blijft mijn pony en of ik er mee wandel maak ik zelf wel uit.

een paar keer moet kunnen zoveel gaan we niet eens

en daarom heb jij het probleem Pling Frusty

je zegt op het land gooien en niets mee doen
Heel leuk hoor maar weet je wat voor duivels je dan kan krijgen wij hebben ook genoeg jonge paarden staan en met 1 die nu 2 word en al bijna 170 is hebben we nu al een probleem je kan hem geen halster omdoen voor het ontwormen of wat dan ook ik ben al een maand lang met hem bezig dat hijmleerd om mensen te vertrouwen en nu kan ik hem pas aaienop 1 stukje v zijn hals.
Zo heb ik ook wel anderen gedaan die tot hen 4e op het land hadden egstaan zonder in handen te zijn geweest best leuk hoor 4 uur ergens acher aan lopen voordat je ze kan vangen,als ze onder handen zijn geweest maak je als ze 3 zijn ze veel eerder tuigmak zonder dat je eeen gevecht met ze hoeft aan te gaan.

Alles wat je ze nu inprent hebben ze later profeit van!!!!!

Dat ze wat meer doet met teun is helemaal niet zo slecht en ze vraagt om raad om hoe ze het beste met een latige kleuter moet omgan is nooit slecht het is slechter als ze in der eentje zou blijven aanmodderen zonder te weten hoe het probleem op te lossen.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 23:48

testebeest schreef:
Heel leuk hoor maar weet je wat voor duivels je dan kan krijgen wij hebben ook genoeg jonge paarden staan en met 1 die nu 2 word en al bijna 170 is hebben we nu al een probleem je kan hem geen halster omdoen voor het ontwormen of wat dan ook ik ben al een maand lang met hem bezig dat hijmleerd om mensen te vertrouwen en nu kan ik hem pas aaienop 1 stukje v zijn hals.
Zo heb ik ook wel anderen gedaan die tot hen 4e op het land hadden egstaan zonder in handen te zijn geweest best leuk hoor 4 uur ergens acher aan lopen voordat je ze kan vangen,als ze onder handen zijn geweest maak je als ze 3 zijn ze veel eerder tuigmak zonder dat je eeen gevecht met ze hoeft aan te gaan.

Dat ze wat meer doet met teun is helemaal niet zo slecht en ze vraagt om raad om hoe ze het beste met een latige kleuter moet omgan is nooit slecht het is slechter als ze in der eentje zou blijven aanmodderen zonder te weten hoe het probleem op te lossen.

Wij hebben het niet over op het land gooien en helemaal niets meer mee doen. In mijn geval heeft het veulen de basis allang gehad (het netjes een halster accepteren, voetje geven en uitkrabben, vaststaan en meelopen) dat is met een paar maanden al gedaan en vervolgens doe ik er niets meer mee, als hij 3 is heeft hij die basis gewoon nog hoor, en af en toe stap ik de kudde in om hem zijn halstertje om te doen, even overal aan te raken enz. maar verder absoluut niets, lekker laten spelen dat ding.
Als jij van die duivels hebt, heb je blijkbaar iets fout gedaan? En ja, als ze nog nooit in handen zijn geweest, dan lijkt het mij logisch dat je 4 uur achter je paard aan loopt te sjouwen (en dát kan overigens ook anders hoor maar dat is weer een ander topic)
In mijn ogen leg je de eerste basis bij de geboorte al, dan gooi je er meteen een halster op om te wennen, raak je het veulen overal aan en verder niet. (halster gaat er uiteraard meteen weer af) na een maand of 2 begin ik de basis verder uit te breiden dus vastzetten en netjes blijven staan, hoefjes krabben en een heel klein stukje meelopen, 1x per maand misschien en zit het erin dan stop ik meteen.
Mijn bijna jaarling heeft nergens last van, is niet gevaarlijk e.d. maar goed, kan van paard tot paard verschillen natuurlijk, ze zijn gelukkig niet allemaal het zelfde Haha!

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 00:05

Vergelijk het met een jonge peuter, een peuter heeft nog veel slaap nodig en kan maar kort de aandacht ergens bijhouden, even spelen is leuk, maar daarna moet het gedaan zijn, anders krijg je jengelende, zeurderige vervelende peuters, die uit hun ritme zijn.
Ouders nemen peuter overal mee naar toe, zooo leuk, gezellig daarlangs, even bij die op de koffie, dan nog visite thuis... en zich daarna afvragen waarom peuter-lief aan he einde van de dag zo ontzettend jengelig is en de rest van de week niet te genieten is...
Hadden de ouders nou alles gedoseerd en het kind meer laten slapen/ rust gegeven was er niets aan het handje geweest.

Veulens netzo, het zijn peuters die kort hun aandacht ergens bij kunnen houden, en i.p.v slaap de weidegang met soortgenoten nodig hebben. Doe je dit niet, maar neem je net zoals die ouders je veulen overal mee naar toe, doe je er vanalles mee en gun je hem de rust niet, dan krijg je een vervelend jengelend veulen... en dan net zoals die ouders maar afvragen hoe dat toch in vredesnaam kan...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 07:58

testebeest schreef:

OF last............... ik heb liever een paard dat niks weet dan een die al geleerd heeft dat hij sterker is en mensen kan imponeren........

Ik werk veel met jonge paarden, en ik heb ze het liefst zo groen als gras, want alles wat deze goed bedoelende mensen ermee doen werkt juist tegen ze.

Maargoed, doe eens de zoekfunctie openen op Bokt, en zoek naar lastige paarden............ allemaal paarden die in handen zijn als jong dier.

Maar ik zal inderdaad wel uit mn nek jpraten

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 09:00

Veel zeggen hier wel hoor dat ik hem op het loand moet zetten en niets meer mee moet doen. maar dat doe ik niet, gewoon1 a 2 x klein stukje met hem lopen moet kunnen, das het enigste wat we doen, en iedere dag even zijn eten brengen, meer niet, of hij staat in de bak met een paar welshjes of hij gaat even mee wandelen.

en Pepperlove jij zegt, dat ik de advieze niet opvolg of gebreuk, dat doe ik zeker WEL, maar ik GA hem NIET op het land zetten en er niets meer mee doen. bovendien staat hij al met maatjes

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 09:06

Doe het vooral niet, en blijf stug door tutten met hem maar plaats dan ook geen topics meer dat Teun vervelend is, dat heb je dan geheel aan jezelf te wijten... ( in dit geval ben jij dus de ouder van die jengelende peuter in mijn vorige voorbeeld.... )

Verder ben ik het met GK en met mezelf eens Haha!

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 09:16

Jullie willen dat ik hem op het land gooi niets meer mee doen, tot hij 2,5/3 is, hij mag toch wel lekker even in de bak als de welshjes zijn grote vriendjes erin staan, waar die altijd mee rond crost.

en 1 a 2 x meestal is het maar 1 x deze week toevallig even wat meer, omdat iemand hielp. lopen 5/10 minuten.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 09:18

en vaak, zijn we gewoon even buiten, langs een stukje dat hij even kan grazen, want in zijn wei is geen grasprietje te bevinden in de winter.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 09:46

Je mist het hele punt van het op het land staan....blijkbaar begrijp je absoluut niet wat we bedoelen, ik heb geen fut meer om het uit te leggen, iemand anders misschien..........?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 09:57

ik in iedergeval niet.................

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 10:35

horsewisper schreef:
en vaak, zijn we gewoon even buiten, langs een stukje dat hij even kan grazen, want in zijn wei is geen grasprietje te bevinden in de winter.

Daarvan krijgen de meeste shets een slechte gewoonte...
Ik zeg niet dat de jouwe dat ook krijgt maar heel veel shets gaan dan als ze gewoon gaan wandelen rukken aan het halstertouw en je omver trekken om te gaan eten... Misschien kun je beter wat gras plukken en dat aan hem voeren..?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 10:40

gijsenkim schreef:
ik in iedergeval niet.................

Ik geef het ook op, praat niet graag tegen een muur Lips are sealed

glodis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 10:51

Ik vind het inderdaad niet perse nodig dat hij 'het land' op moet, maar laat het paard wel paard zijn, hij is nog zo jong, het enige wat wij met zulke jongen paarden doen, is voeren en af en toe pakken zodat ze nog wel te vangen zijn, voor de dierenarts en de hoefsmid.

Daarnaast is het vrij riskant om hem hengst te laten, als je eigenlijk niet zo goed weet hoe je ze op moet voeden. Waar ik rij, staan ook vaak hengsten in training, en wij gebruiken zo weinig mogelijk de zweep, want als je ze zo straft zullen ze dat op een gegeven moment gaan accepteren, hij ziet de zweep dan niet meer als straf, en wat moet je dan nog...........??

Ook vind ik het eigenlijk een beetje zielig om een paard hengst te laten als je het toch niet doet om zijn toekomstige fokproducten. Want zo'n hengst heeft natuurlijk onwijs last van zijn hormonen, ze zijn veel rustiger als ze geruind zijn.

Ook is het beter om ze jong te laten castreren, want hoe ouder ze worden des te meer kans op complicaties.

Maar goed, je moet het natuurlijk helemaal zelf weten........Maar als het mijn paard geweest zou zijn, had ik hem laten castreren!!!

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 10:57

ik laat hem ook ruinen hoor dat is heel zeker, maar dit jaar nog niet omdat hij net 1 is Lachen
als hij 1,5 is of 2 wel .

en hij mag ook paard zijn en spelen, hij mag alles van mij, maar niet stijgeren en bijten.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 11:11

miss is het beter je af te vragen WAAROM hij steigert en bijt

bijten doen veel shetten en waarom omdat ze gewend zijn snoepjes ed uit de hand te krijgen , doe al het voer dus ook snoepjes vanuit zijn emmer voeren , en geef m elke keer bij een poging te bijten een hengst
niet naderhand maar echt direct

zul je zien dat hij t zo verleerd is

bijt hij dan nog dan is het dus duidelijk om ergens onder uit te komen
of om te staken , miss dan de vraag WAAROM hij dat doet als jong veulen zijnde Knipoog

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 11:30

T@nj@ schreef:
Je mist het hele punt van het op het land staan....blijkbaar begrijp je absoluut niet wat we bedoelen, ik heb geen fut meer om het uit te leggen, iemand anders misschien..........?

Ik geef het ook op, heb in jip en janneke taal met peuters en al erbij mn verhaal meerdere malen gedaan... maar we praten idd in de wilde rondte, TS geeft alleen tegenargumenten om vooral wel door te gaan waar ze mee bezig is...

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 12:27

Ik ben het met het meerendeel eens dat een opfok of iets in die richting goed is voor jongere paarden/pony's.
Dat je dar niet aan wil, is jammer, ik ga er maar verder niks over zeggen want dat is al door vele gedaan.

Maar als je hem perse gewoon wilt houden zoals het nu is, mag ik dan wat tips geven om ervoor te zorgen dat dit gedrag in ieder geval niet erger wordt?

*Laat hem zowel als mogelijk met rust, KIJKEN daar zijn veulens en jonge paardjes voor!
*Als je dan toch iets gaat doen, al is het maar voeren of zoiets simpels, houd het kort.
*Op de momenten dat je wat doet wees super duidelijk en accepteer geen gebijt of getrap, gelijk daarop in spelen.
*niet twijfelen zou ik dit of dat of doe ik het wel of niet goed, heeft nu wel of niet een mep verdient weet ik het allemaal. Nee als ie bijt in een fractie van een sec 'pets' van je laten horen, is ie nou helemaal!
*Ik zag bij ITP je met bandages en weet ik het allemaal in de weer, weg met die dingen daar moet ie veelste lang voor stil staan om ze om te krijgen, ook niet voor fotos of andere fratsen. het is potverdikkie geen fluffyhondje.
*Poetsen/hoefjes krabben als het moet en verder niet, naja het moet natuurlijk nooit, maar mocht ie bijv erg moeilijk uit z'n haar komen ofzo van het voorjaar.
*Geen kleine kinderen bij hem in de wei of rijbak
*denk na bij alles wat je doet, als jij bv wilt dat ie minder bijt dan kun je hem beter niks uit de hand voeren, niet dat hij dan spontaan ophoud met bijten maar dat soort kleine dingetjes helpen wel mee
*voer hem op dezelfde plek op dezelfde manier dat geeft rust en vetrouwen in jou, stabiliteit en duidelijkheid opalle vlakken/
* als hij vandaag iets mag, mag hij het morgen ook en als hij gisteren iets niet mocht mag hij het vandaag ook niet. Simpeler kan niet volgens mij.

Ik heb al tig keer eerder in je tp gereageerd dus ik houd het hierbij anders val ik in herhaling (wat ik nu al doe), maar met veulens/jonge paarden bereik je meer door ze wat vaker met rust te laten dan juist meer met ze te gaan doen om het allemaal zogenaamd goed aan te leren.

Succes!

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 12:51

cissie schreef:
Ik ben het met het meerendeel eens dat een opfok of iets in die richting goed is voor jongere paarden/pony's.
Dat je dar niet aan wil, is jammer, ik ga er maar verder niks over zeggen want dat is al door vele gedaan.

Maar als je hem perse gewoon wilt houden zoals het nu is, mag ik dan wat tips geven om ervoor te zorgen dat dit gedrag in ieder geval niet erger wordt?

*Laat hem zowel als mogelijk met rust, KIJKEN daar zijn veulens en jonge paardjes voor!
*Als je dan toch iets gaat doen, al is het maar voeren of zoiets simpels, houd het kort.
*Op de momenten dat je wat doet wees super duidelijk en accepteer geen gebijt of getrap, gelijk daarop in spelen.
*niet twijfelen zou ik dit of dat of doe ik het wel of niet goed, heeft nu wel of niet een mep verdient weet ik het allemaal. Nee als ie bijt in een fractie van een sec 'pets' van je laten horen, is ie nou helemaal!
*Ik zag bij ITP je met bandages en weet ik het allemaal in de weer, weg met die dingen daar moet ie veelste lang voor stil staan om ze om te krijgen, ook niet voor fotos of andere fratsen. het is potverdikkie geen fluffyhondje.
*Poetsen/hoefjes krabben als het moet en verder niet, naja het moet natuurlijk nooit, maar mocht ie bijv erg moeilijk uit z'n haar komen ofzo van het voorjaar.
*denk na bij alles wat je doet, als jij bv wilt dat ie minder bijt dan kun je hem beter niks uit de hand voeren, niet dat hij dan spontaan ophoud met bijten maar dat soort kleine dingetjes helpen wel mee
*voer hem op dezelfde plek op dezelfde manier dat geeft rust en vetrouwen in jou, stabiliteit en duidelijkheid opalle vlakken/
* als hij vandaag iets mag, mag hij het morgen ook en als hij gisteren iets niet mocht mag hij het vandaag ook niet. Simpeler kan niet volgens mij.

Ik heb al tig keer eerder in je tp gereageerd dus ik houd het hierbij anders val ik in herhaling (wat ik nu al doe), maar met veulens/jonge paarden bereik je meer door ze wat vaker met rust te laten dan juist meer met ze te gaan doen om het allemaal zogenaamd goed aan te leren.

Succes!

Bedankt hier heb ik ook wat aan Lachen

Voeren, krijgt hij altijd in zijn stalletje met deurtje dicht, totdat hij het opheeft en dan doe ik het deurjte weer open, dat hij naar buiten kan, omdat zijn weidegenootje hem anders verrot trapt, voor het voer.

Poetsen heb ik in de winter eerlijk gezegt niet gedaan, nu doe ik het wle voor het verharen, en hoefjes uit krabben alleen als hij uit de wei is geweest voor steentjes verder niet Lachen

De kindjes heb ik idd al verbode de wei in te gaan, toen ik het hier las heb ik dat meteen daar ook gezegt Knipoog

Met bandages zal ik niet meer doen, was ook maar 1e keer, maargoed ik zal het idd niet doen wat at is niet goed.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 14:17

horsewisper schreef:
cissie schreef:

Succes!

Sorry hoor maar waar ben je geweest gedurende de 7 pagina's.Dit is al zo vaak gezegd en nu zeg je ineens hier heb ik wat aan.Verder moet je zelf maar weten wat je met je pony doet als jij niet wilt dat de situatie verbeterd moet je lekker zo door gaan {mss lijkt het nu even goed te gaan maar je bent er nog lang niet} en alle adviezen in de wind slaan.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 14:18

SANEX schreef:
T@nj@ schreef:

Ik geef het ook op, heb in jip en janneke taal met peuters en al erbij mn verhaal meerdere malen gedaan... maar we praten idd in de wilde rondte, TS geeft alleen tegenargumenten om vooral wel door te gaan waar ze mee bezig is...

Ga hier maar eens over na denken!!! in plaats van overal een weer woord op geven.

Brechtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 15:08

Idd..

Waar haal je het eigelijk in je hoofd op bij een jaarling bandages om te doen!
Sorry hoor, maar als je wist dat het slecht was waarom deed je het dan om?
Omdat het er schattig uitziet, of voor de foto? Rolleyes

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 16:44

cissie schreef:

Succes!

[/quote]

Sorry hoor maar waar ben je geweest gedurende de 7 pagina's.Dit is al zo vaak gezegd en nu zeg je ineens hier heb ik wat aan.Verder moet je zelf maar weten wat je met je pony doet als jij niet wilt dat de situatie verbeterd moet je lekker zo door gaan {mss lijkt het nu even goed te gaan maar je bent er nog lang niet} en alle adviezen in de wind slaan.
[/quote]
heb ik al vakaer gezegt hoor kijk maar goed;)
[/quote]

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 17:35

Het hoeft neit altijd fout te gaan mijn hengstje heeft vanaf dat hij 6 maanden was tot zijn 2de alleen gestaan. Daarna is er nog een veulentje bij gekomen. Hij had wel een buurpaard maar is daar nooit mee in contact geweest. Hij gedraagd zich nu goed.

Als ik de mogelijk gehad had, had ik hem niet alleen laten staan gewoon omdat de opvoeding die ze elkaar geven jou zelf een hoop scheelt.

Mijn veulen word voor het grootste gedeelte opgevoed door mijn andere hengst.

Toen die van mij 1 jaar was ging ik er ook ongeveer 2 x in de week vijf minuten mee stappen buiten. Heeft hij ook niets aan over gehouden.

Alleen moet je net zoals de rest zegt wel zelf kunnen opvoeden en inderdaad wat 1x niet mag moet nooit mogen. Als jij niet duidelijke grenzen trekt zal hij zich op een dag vreselijk tegen je keren en dan word weer gezegd dat hij vals of zo is. Als het jou niet lukt kan je hem beter op het land laten of iemand anders laten komen die het wel kan.

Zo ontstaat dus de slechte naam van een hengst.

Als je de opvoeding goed doet en van het begin af aan is duidelijk dat jezelf de baas bent heb je vaak super beetjes. Doe je dit net van het begin af aan dan slaan ze een keer om en dan heb je een probleem.

Met van begin af aan bedoel ik dus niet dat je met een veulen van 2 maanden maar moet gaan wandelen maar vanaf het moment dat jij besluit dat je wat met hem gaat doen.