Bandageren slecht of goed???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caesar

Re: Bandageren slecht of goed???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 08:48

Mies7 schreef:
@Hermesdeux
Het vocht slaat niet naar binnen, maar doordat het warme been een verbeterde bloedtoevoer tot gevolg heeft worden de afvalstoffen (= vocht) juist afgevoerd. Het bloed neemt de afvalstoffen op waardoor deze afgevoerd worden. In het geval van stalbenen helpt het ook om het paard meer beweging te geven, ook dit stimuleert de doorbloeding waardoor de afvalstoffen afgevoerd worden.

Ow ja, kijk voor de gein eens even naar benen van ingebandageerde paarden...dat is net als jij hebt geslapen en van die strepen hebt van verkeerde ligging. In HAW bij de GP-paarden staan er voorbeelden... het biedt ook geen steun evenmin peeskappen. Die beschermen. Want zouden ze steun bieden, waarom zijn er dan nog zoveel peesblessures?

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 08:54

liza van loon schreef:
BTW De ANKY lijn wilde geen bandages produceren om de schadelijke redenen.

Werkbandages komen er niet nee, wel stalbandages Knipoog (oftewel, er komen gewoon bandages voor het rijden )

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 11:13

Bandageren is niet schadelijk, mits het goed gebeurt natuurlijk. Maarja, dat is met eigelijk alles wel zo. Bandages geven naar mijn mening meer steun dan peesbeschermers enzo, probeer je eigen been maar eens te bandageren, en ga dan staan, je merkt dat er echt steun is, beetje raar voorbeeld misschien, maar je ervaart het zo toch wel een beetje...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 11:34

Kieffer schreef:
Bandageren is niet schadelijk, mits het goed gebeurt natuurlijk. Maarja, dat is met eigelijk alles wel zo. Bandages geven naar mijn mening meer steun dan peesbeschermers enzo, probeer je eigen been maar eens te bandageren, en ga dan staan, je merkt dat er echt steun is, beetje raar voorbeeld misschien, maar je ervaart het zo toch wel een beetje...

En dan nog de vraag wat goed is...geheel over de kogel?? Ik ga eerst eens plaatjes zoeken...teveel onduidelijkheid!

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 11:45

Tjah, das idd nog eens de vraag. Eigelijk moeten ze bandages verkopen met een bijsluiter ofzo, gewoon met een uitleg hoe het nou eigelijk moet. (Dan natuurlijk wel voor ieder merk hetzelfde, anders zijn daar weer onduidelijkheden over). Op maneges, en misschien zlefs pensionstallen zouden ze er ook wel eens kleine cursussen over kunnen geven. Met een goed voorbeeld ben je al een heel eind!

Cool Het-hoe-te-bandageren-voorlichtingsteam Cool

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 11:47

Kieffer schreef:
Tjah, das idd nog eens de vraag. Eigelijk moeten ze bandages verkopen met een bijsluiter ofzo, gewoon met een uitleg hoe het nou eigelijk moet. (Dan natuurlijk wel voor ieder merk hetzelfde, anders zijn daar weer onduidelijkheden over). Op maneges, en misschien zlefs pensionstallen zouden ze er ook wel eens kleine cursussen over kunnen geven. Met een goed voorbeeld ben je al een heel eind!

Cool Het-hoe-te-bandageren-voorlichtingsteam Cool

Inderdaad...nee maar ik zat fotos te kijken van GP-paarden in HAW en viel me op dat hun best ver doorbandageren. "Als" ik bandageer dan gaat die bij mij niet zo ver, en ik ga totaan dat vetknobbeltje (ben naam kwijt) en dan in V-graad...blijft altijd wel zitten maar als ik het fout doe is het toch niet schadelijk, aangezien ik het alleen voor fotos doe en er nooit mee train... Haha!

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 11:51

Jah, er zijn ook zo veel manieren, echt niet normaal... Ik rij er wel mee, maar niet echt met een reden, jah, ik vind het leuk staan, kleur dekje, zelfde bandages. Maar niet echt omdat het nodig is, voorzover is het weet doe ik het "goed" paard heeft er geen last van.
Maar heb tijdje geleden ook gegoogelt, maar word je ook weinig wijzer van. Heb besloten maar gewoon te bandageren met behulp van ervaren iemand, heb daar van geleerd en zo doe ik het nu nog steeds.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 11:56

Kieffer schreef:
Jah, er zijn ook zo veel manieren, echt niet normaal... Ik rij er wel mee, maar niet echt met een reden, jah, ik vind het leuk staan, kleur dekje, zelfde bandages. Maar niet echt omdat het nodig is, voorzover is het weet doe ik het "goed" paard heeft er geen last van.
Maar heb tijdje geleden ook gegoogelt, maar word je ook weinig wijzer van. Heb besloten maar gewoon te bandageren met behulp van ervaren iemand, heb daar van geleerd en zo doe ik het nu nog steeds.

Nou, mijn vader die is in mijn ogen erg ervaren, maar die zal mij echt niet leren bandageren. Hij is er van overtuigd dat het slecht is. Daarom ben ik ook topic gestart. Het is ook bewezen hoor. Hoef bij hem niet aan te komen met setje dit, setje dat. Gewoon peeskappen en klaar. Bescherming genoeg en als een paard niet overbelast of overvraagd wordt moet die in principe zichzelf kunnen ondersteunen. Net als een mens. Je moet trainen, wil je meer aankunnen qua gewichten. Als dat bij een paard niet gebeurd, dan krijg je ook forse spier/gewrichts of peesproblemen Haha!

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 12:04

Tjah, das ook wel weer waar, veel mensen maken het probleem zelf, ze hangen er veel te veel zooi aan, iemand die een B proefje rijd op een L paard, rijd met stang en trens. Eigelijk zonder reden, hardstikke braaf en gevoelig paardje. Vaak hebben mensen ook verkeerde en onnodige hulpteugels. Misschien is er op dat gebied wel te veel uitgevonden!

Maarja, het ging natuurlijk over bandages Pling
Bij een gezond paard dat niet te zwaar werkt is inderdaad weinig nodig, zelf doe ik wel altijd peesbeschermers, maar dat is gewoon om te voorkomen dat hij zijn eigen pezen beschadigd.
Bij oudere paarden die nog wel eens willen struikelen kan ik em wel voorstellen dat mensen voor de stevigheid bandageren, maarja dan moet je je ook weer afvragen of dat het probleem weghaalt of alleen de symptomen verbergd, als het paard echt zo veel struikeld, is hij dan nog wel in staat het werk te verrichten...
En veel mensen bandageren dan onder het motto "hoe strakker, hoe meer steun" wat natuurlijk niet zo is, sommigen bandageren zo strak, vooral met die elastisch krengen, dat het me meevalt dat het been een uurtje later niet blauw ziet! (k gebruik zelf altijd fleece bandages)

Maar het is in ieder geval wel een onderwerp dat een discussie waard is Pling

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 12:11

Kieffer schreef:
Tjah, das ook wel weer waar, veel mensen maken het probleem zelf, ze hangen er veel te veel zooi aan, iemand die een B proefje rijd op een L paard, rijd met stang en trens. Eigelijk zonder reden, hardstikke braaf en gevoelig paardje. Vaak hebben mensen ook verkeerde en onnodige hulpteugels. Misschien is er op dat gebied wel te veel uitgevonden!

Maarja, het ging natuurlijk over bandages Pling
Bij een gezond paard dat niet te zwaar werkt is inderdaad weinig nodig, zelf doe ik wel altijd peesbeschermers, maar dat is gewoon om te voorkomen dat hij zijn eigen pezen beschadigd.
Bij oudere paarden die nog wel eens willen struikelen kan ik em wel voorstellen dat mensen voor de stevigheid bandageren, maarja dan moet je je ook weer afvragen of dat het probleem weghaalt of alleen de symptomen verbergd, als het paard echt zo veel struikeld, is hij dan nog wel in staat het werk te verrichten...
En veel mensen bandageren dan onder het motto "hoe strakker, hoe meer steun" wat natuurlijk niet zo is, sommigen bandageren zo strak, vooral met die elastisch krengen, dat het me meevalt dat het been een uurtje later niet blauw ziet! (k gebruik zelf altijd fleece bandages)

Maar het is in ieder geval wel een onderwerp dat een discussie waard is Pling

Zeker weten, maar die van mij struikelt eerder met bandages hoor. Hij loopt ook altijd ff een paar meter met de benen omhoog als ik peeskappen gebruik...! Maar goed, hij is gewoon voorzichtig. Als de bak nat is rijdt ik hem zonder bescherming (terwijl het dan juist nodig is) en hij heeft nooit wat gehad (ff afkloppen). Hij let op waar die loopt en af en toe een verkort of veruimd stapje om niet in een gat te stappen voel je regelmatig tussendoor...

Maar inderdaad, het is volgens mij een gewennig. Rijdt jij je paard in een slechte bak, went die eraan en past zich aan. Rijdt je dan in een goede bak is dat een verademing! Andersom is het een ramp...paarden durven hun benen niet neer te zetten en zullen verkrampt lopen... zo is het in mijn ogen ook. Rijdt jij vanaf het inrijden en buiten zetten met bandages, past het paard zich aan... volgens mij is dat de steun die het biedt, paard kan op gegeven moment niet zonde omdat de bandages de steun wegnemen die je normaal erin moet trainen... ik rijd regelmatig in zware bak, dan moet ik ook het werk aanpassen wil ik hem niet overbelasten Knipoog

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 12:19

Ja heb ik ook hoor, zware bak is altijd wel minder werk. Maar ik ben er ook wel eens blij mee, wisselende bodem, houd ze wel attend Haha!
Altijd een goede bodem zorgt ervoor dat ze btje verwend worden en dan heb je weer problemen als je echt een keer op andere bodem moet rijden, op wedstrijd ofzo, dan is het een hoop gehomp en gestuiken Tong uitsteken
Maarja, ze moeten er in de tijdschritften ook maar es een flinke discussie over beginnen, want bandageren brengt een hoop met zich mee Cool

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 12:24

Kieffer schreef:
Ja heb ik ook hoor, zware bak is altijd wel minder werk. Maar ik ben er ook wel eens blij mee, wisselende bodem, houd ze wel attend Haha!
Altijd een goede bodem zorgt ervoor dat ze btje verwend worden en dan heb je weer problemen als je echt een keer op andere bodem moet rijden, op wedstrijd ofzo, dan is het een hoop gehomp en gestuiken Tong uitsteken
Maarja, ze moeten er in de tijdschritften ook maar es een flinke discussie over beginnen, want bandageren brengt een hoop met zich mee Cool

Nou er zijn te weinig mensen die er daadwerkelijk wat vanaf weten. Hier valt het dan nog mee, maar sommige mensen buiten bokt kennen de functie niet, alleen de sier Haha!. En bij gebruik gaan ze ervan uit dat het goed is, omdat het in menig sportzaak wordt aangeboden. Maar daarom juist, er is vraag naar en zolang het altijd een ja/nee spelletje is, zal dat wel zo blijven. Want hoe bereik je heel paardenbemind Nederland met een uitslag van een onderzoek naar de functie van beenbescherming. Ongetwijfeld dat er al genoeg over gediscussieerd is, maar het blijft getouwtrek.

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 12:30

Ja, inderdaad, veel mensen geloven wat de verkopers in ruitersportzaken zeggen. "Ja mevrouw, mijn paard loopt een beetje te hinken af en toe, wat kan ik er aan doen" Ja, koop maar een paar bandages, hoppa, winkel weer 20 euro rijker en de klant helemaal niks! Het probleem van het been ligt natuurlijk veel dieper en bandageren werkt dan echt niet, het is niet iets van een midische behandeling ofzo...
Ook mensen die gewoon iets willen kopen, ja koop maar bandages zeggen ze in de winkel dan, hardstikke nuttig. Maarja, het blijft voor verkopers natuurlijk een financieele zaak. Als ze iets kunnen verkopen dan doen ze dat! Vooral onder het mom van "kwaad kan het niet" maar zoals al eerder bleek, de realiteit is weer een heel ander verhaal... Dat het bij het ene paard misschien "werkt" kan ook een spookverhaal in het hoofd van de ruiter zijn, zijn paard loopt er in zijn visie beter op, maar in de werkelijkheid is er niks verandert...
En ik denk ook dat dat voorlopig zo zal blijven.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 12:32

Kieffer schreef:
Ja, inderdaad, veel mensen geloven wat de verkopers in ruitersportzaken zeggen. "Ja mevrouw, mijn paard loopt een beetje te hinken af en toe, wat kan ik er aan doen" Ja, koop maar een paar bandages, hoppa, winkel weer 20 euro rijker en de klant helemaal niks! Het probleem van het been ligt natuurlijk veel dieper en bandageren werkt dan echt niet, het is niet iets van een midische behandeling ofzo...
Ook mensen die gewoon iets willen kopen, ja koop maar bandages zeggen ze in de winkel dan, hardstikke nuttig. Maarja, het blijft voor verkopers natuurlijk een financieele zaak. Als ze iets kunnen verkopen dan doen ze dat! Vooral onder het mom van "kwaad kan het niet" maar zoals al eerder bleek, de realiteit is weer een heel ander verhaal... Dat het bij het ene paard misschien "werkt" kan ook een spookverhaal in het hoofd van de ruiter zijn, zijn paard loopt er in zijn visie beter op, maar in de werkelijkheid is er niks verandert...
En ik denk ook dat dat voorlopig zo zal blijven.

Nou ja, denk wel pas dat het schadelijk is als je er regelmatig en op langere termijn zwaar mee gaat trainen. Het zweet bij peeskappen komt eruit, het zweet bij bandages niet...dus de warmte ook niet.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 13:57

Wellicht dat je met bandages de zijwaartse krachten die met dressuur kunnen optreden kan opvangen. Maar dat doen peeskappen imo weer niet.

Maar zweet blijft ook in de peeskappen hangen. Vandaar, zoals al eerder is aangehaald, dat in de endurance (en zeker de langere afstanden) peeskappen hoogst zelden worden gebruikt.

Het is mij na een lichte peesblessure ook afgeraden om bandages of peeskappen te gebruiken. Alleen coolpacks voor en na gebruik om de doorbloeding te bevorderen en de afvalstoffen verwerking te verbeteren.

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 14:13

Als je paard 1 keer flink struikelt door een verkeerd aangebrachte bandage, met alle gevolgen van dien, kan het ook na 1 keer al schadelijk zijn...

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 14:18

Dat zou heel goed kunnen. Maar ik denk dat alles dat verkeerd wordt aangebracht een gelijksoortig effect kan hebben.
Imo moet je dus ook alleen bandageren als je exact weet wat en hoe je het doet. Anders van die dingen afblijven.

Maar die hele setjes rage van tegenwoordig is een beetje doorgedraaid.
Is aan mij dan ook gelukkig niet besteed.

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 14:22

Ik bandageer altijd met trainen en dat is aan de gaten die erin zitten maar goed ook.
Zou ook best met peesbeschermers willen rijden, maar dan nog haalt hij zich open!!
Ben wel aan t sparen voor die 3 in 1 dingen maar moet wel goeie hebben!!
Ik bandageer vlak voor ik erop ga en haal ze er af als ik afstap en altijd met een lap eronder....
Hij is (afkloppen) nog nooit kreupel geweest, en hoop dat dat ook nooit gebeurt....

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 14:24

Tja, het is door die rage een groeiend probleem aan het worden. Zoals ik al eerder zei moet er een soort van "bijsluiter" bij zitten, waarin kort maar krachtig wordt uitgelegd hoe je moet bandageren. Nou kan je het van een plaatje natuurlijk niet helemaal leren, een ervaren iemand die het correct doet is nog beter, maar een soort bijsluiter voorkomt misschien een aantal problemen, vaak weten de gebruikers geeneens dat ze iets verkeerd doen, en ieder probleem minder is mooi meegenomen vind ik.
En de bedoeling is natuurlijk ook dat de bijsluiter gelezen word, maar een beetje mens met hart voor paarden doet dat dan wel...denk ik

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 14:25

Ik vind van die zgn. legwraps idd wel een goeie oplossing...

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 15:14

Peesbeschermers kunnen trouwens net zo goed verkeerd bevestigd worden als bandages, ik heb ook wel eens paarden met witte strepen op de benen gezien van het te strak aangetrokken klitteband van de bandages...
Nog even over Anky...., zij heeft misschien geen bandages in haar Anky-lijn, maar zij rijdt zelf ook regelmatig met bandages hoor... Kijk de dvd's en dergelijke er maar even op na...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 15:20

Mies7 schreef:
Peesbeschermers kunnen trouwens net zo goed verkeerd bevestigd worden als bandages, ik heb ook wel eens paarden met witte strepen op de benen gezien van het te strak aangetrokken klitteband van de bandages...
Nog even over Anky...., zij heeft misschien geen bandages in haar Anky-lijn, maar zij rijdt zelf ook regelmatig met bandages hoor... Kijk de dvd's en dergelijke er maar even op na...

Van het te strak aantrekken? Volgens mij is het van het schuren met zand ertussen als het niet schoongemaakt wordt. Maar dat is vaak het probleem...de slordigheid van de ruiter veroorzaakt zo veel fouten...

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 17:22

Kieffer schreef:

Steun? Niet als je het om je onderbeen doet hoor, pas als je een gewricht bandageert heb je steun aan je bandages.

Daarnaast lees ik veel dat mensen zeggen dat het onder eens bandage zo warm wordt op de pees, maar onder peesbeschermers wordt het ook warm. Dat is altijd als je iets inpakt, of dat nou een bandage of een peeskap is maakt dan niet uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 17:32

Mies7 schreef:

Maar bij Anky op stal zullen ze vast wel weten hoe ze een paard correct bandageren Pling

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 17:49

Citaat:
Steun? Niet als je het om je onderbeen doet hoor, pas als je een gewricht bandageert heb je steun aan je bandages.

Daarnaast lees ik veel dat mensen zeggen dat het onder eens bandage zo warm wordt op de pees, maar onder peesbeschermers wordt het ook warm. Dat is altijd als je iets inpakt, of dat nou een bandage of een peeskap is maakt dan niet uit.

Ben ik niet met je eens, ook om je onderbeen voel je wel degelijk steun, maar dat kan ook een kwestie van een gevoelig/minder gevoelig been zijn.