Help! Ik sla mijn paard!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 17:46

Slaan vind ik een uiting van pure machteloosheid en ontwetendheid.
Ik ben tegen het slaan van dieren want je bereikt vaak het tegenovergestelde van wat je wilt bereiken.
Natuurlijk heb je er wel eens paarden tussen zitten die je het bloed onder je nagels vandaan halen.
Ik heb zelf ook weleens op een paard gereden waarvan ik spontaan moordneigingen kreeg.
Maar me verlagen om hem een pak slaag te geven zal ik zeker niet.
Vind persoonlijk afstappen en later wanneer je boze bui over is het nog eens proberen een betere oplossing.
Soms lijkt het na een tijdje helder denken minder erg als dat het is.
Bedenk wel dat de fout meestal bij de ruiter ligt en niet bij het paard.
Ikzelf heb nu een veulen van 8 maanden en die is zeker ook niet altijd even lief.
Vind trouwens wel dat zodra een paard je aanvalt je wel een tik mag uitdelen uit zelfbescherming maar ook hiervoor geld, er zit een verschil tussen een tik en echt slaan.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 18:42

MissSisa schreef:
Ze kan zich niet rustig houden EN OPEENS kan ze het wel..... als ik alles ook zo snel kon *zucht*

Niet zo negatief. Ze doet duidelijk haar best.

Ik kan ineens ook wonderen verrichten als het kwartje maar valt.

Weet nog goed dat mijn juf soms zei 'handen omlaag' en dat ik gewoon doorreed. Kwartje viel niet.
Tot een vriendin het zei............en ik ben er heel bewust op gaan letten. Soms komt een boodschap van de een beter aan dan de ander. De manier waarop iemand iets verteld wil ook nog wel eens helpen.

En of dit nu een gein topic is of niet, ik denk dat je er versteld van staat hoeveel mensen er naar de zweep grijpen!

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 18:43

Vind het idd ook niet nodig om een paard een pak slaag te geven! Vergelijk een jong paard met een peuter/kleuter, die geef je toch ook geen lel als ie iets fout doet? of als ie bang is voor iets? dan los je met slaan en meppen niks op! dan worden ze alleen maar weerstandiger! Zorg dat je paardje je vertrouwt en dat je hem er doorheen kan praten..het zal vast nog vaak gebeuren dat jij buiten rijd en je paard iets eng vind... dan ga je er tegen praten en laat je hem desnoods een uur stilstaan en er naar kijken..maar slaan is geen oplossing, dan krijg je hem/haar er de volgende keer nooit meer langs omdat ze de link met de zweepslagen leggen. Maar als je ze er doorheenpraat en laat zien dat als ze jou vertrouwen er niks gebeurd zal het makkelijker worden!
Ik heb ook een fjord gehad die het bloed onder mn nagels vandaanhaalde af en toe met rijden, heb 1x een tik gegeven omdat we anders in de sloot lagen and that's it!! heb haar na 2 jaar zo ver gekregen dat ik erop kon springen zonder iets te doen en weg te rijden!!Een band die op vertrouwen was gebaseerd!

En als je weet dat ie jong is en een beetje dwars..of schrikachtig...waarom ga je dan in godsnaam zonder hoofdstel/zadel rijden? Ik weet dat het leuk is maar zoek dan asjeblieft een ander paard ipv deze!!

Ik zeg het maar zo: Je kunt een paard dwingen en slaan om iets te doen, en dan zullen ze het doen, uit angst! Of je kunt het lief vragen en rustig aanleren en dan zullen ze je vertrouwen en het uit liefde doen. Wat heb je het liefste?

falabellatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 22:00

PeruaansePas schreef:
Tip 1: Ga op zoek naar een goede therapeut
Tip 2: Ga op vechtsport. Daar leer je je te beheersen
Tip 3: Verhuur of verkoop je paard, als je ECHT zo veel van hem houdt!

Helemaal mee eens. Niets aan toe te voegen!

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 22:13

'zucht' een paard een tik geven als hij iets fout doet oke maar slaan????!
sorry maar dan ben je geen dieren waard dan zit er iets heel erg fouts in je hoofd
als ik iemand een dier zie mishandelen zo die kan maar beter gaan rennen! want als ik hem te pakken krijg...........

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 22:21

ik ga hiermee een hoop ruzie krijgen denk ik, maar ik wil even mijn mening hier kwijt. Ik lees hier veel berichten over dat slaan fout is. Nou dan kan ik op het moment eecht een dierenmishandeling aan me kont krijgen, want mijn paard krijgt op het moment zeer regelmatig een paar flinke meppen.

Ik heb hem al 6 jaar, en toen hij drie was is ie gewoon normaal opgevoed. Geleerd netjes stil te staan, mee lopen etc. Dit weet hij ook allemaal dondersgoed. Echter, sinds ik verhuist ben van stal heef thij af en toe van die rotgeintjes, en dan gaat hij net zolang door totdat hij echt op zijn donder krijgt. Een gewoon kwade stem is niet voldoende bij hem, een corrigerende tik ook niet. Hij heeft daar gewoon scheit aan.

Nu heb ik hem vorige week een keer heel goed aangepakt, en zijn etterbuien zijn weer aardig over.
in het geval van mijn pony is af en toe een paar flinke tikken gewoon een vereiste, want anders dendert ie gegarandeerd over je heen.

overigens ga ik aleen zo met dit paard om, mijn 2 andere pony's hebben aan een corrigerend stemcommando ruim voldoende. ik weet dus echt wel hoe en wanneer ik een paard moet straffen. Ik vind het trouwens ook niet leuk dat hij af en toe zo is, maar vind het voor mijn eigen veiligheid wel belangrijk dat hij luisterd.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 22:23

hiermee wil ik dus alleen aangeven dat je bij sommige paarden af en toe wel moet. Ze moeten wel respect voor je hebben en als ze dat niet hebben heb je helemaal een probleem.

Overigesn is mijn paard dol op me, hinnikt luid als ik aankom en krijg ook vaak genoeg een verdiende beloning. want in mijn ogen is goed belonen minstens even belangrijk als goed straffen Lachen

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 22:49

Aan het taalgebruik (--> leeftijd) van de TS krijg ik niet echt de indruk dat zij kan onderscheiden wanneer een tik nodig was of niet.

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 23:18

Ik heb heel het topic gelezen, ik ben het met haast iedereen eens. Zelf heb ik, zeker in het begin, toen ik de mijne net had, gehad dat ik gewoon 30 min, lang boos was. Heeft het nut gehad? NEE..
Het heeft gewoon echt geen zin, om te slaan. Ze begrijpen de zweep toch niet, ze weten alleen dat jij ze pijn doet, en waarom begrijpen ze niet eens. Probeer je woede niet op je paard te uiten, ga gewoon heel hard grommen (heeft bij mij geholpen) of iemand langs de bak zetten die je kan helpen. Elke keer als jij boos bent, dat de ander zegt : tot 10 tellen. Nu ben je boos, over 3 sec. niet meer. Als jij maar boos blijft, heeft het paard allang geen idee meer waarom je eigenlijk boos bent.
Ga ook meer met je paard knuffelen, ga gewoon alleen naar 'm toe om hem helemaal van top tot teen te poetsen, ga lekker met m wandelen doe iets samen met 'm, iets waar je hem niet voor hoeft te straffen. Zo krijg je ook een betere band, en zodra je maar de neiging hebt OM te slaan, denk je al, Nee, niet doen, heeft geen zin. Omdat je een betere band hebt...
Je moet gewoon je agressie op iets anders richten, op jezelf. Je kan zelfs afstappen als je al een woedebui voelt aankomen. Als je al merkt met poesten dat je niks van je paardje kan hebben, ga dan zeker niet rijden.
Ik hoop dat je er iets aan hebt, en als het echt niet anders kan.. Tja, verkopen lijkt mij zelf niet de beste oplossing (Pas als je alles hebt geprobeerd, is dit wel de enigste), ga eerst praten met een psychologe, laat iemand langs de bak gaan, praat vooral veel met je paardje.. Doe in ieder geval iets. Rijden HOEFT niet iedere dag, poetsen & knuffelen is ook genoeg...

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 23:19

En beloon ook zeker wanneer het nodig is.. Niet alleen straffen, belonen is ook erg belangrijk....

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 23:23

Yuri schreef:
ik ga hiermee een hoop ruzie krijgen denk ik, maar ik wil even mijn mening hier kwijt. Ik lees hier veel berichten over dat slaan fout is. Nou dan kan ik op het moment eecht een dierenmishandeling aan me kont krijgen, want mijn paard krijgt op het moment zeer regelmatig een paar flinke meppen.

Sorry voor mijn 3e bericht alweer Bloos Maar ik ben het wel met je eens. Af en toe kunnen zij zelf ook in van die buien zijn.. Dan moeten ze gewoon even een klap krijgen (niet zo hard dat je zweep door midden breekt, maar ook weer niet een tikje)..
Als het daarna ook weer over is, als je daarna gewoon weer zelf rustig bent. Want je drukte (woede) breng je over op je paard, en hij zal daar heus niet rustiger van worden

(Sorry dat ik zoveel reageer, ik heb hier zoveel op te zeggen Knipoog )

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 07:54

geeft niet hoor kimbala, ik pak overigens nooit een zweep om hem te slaan. Ja als hij voor de wagen opeens achterlijk zou doen, maar dan kan ik niet anders.
De mijne weet heel goed dat Ho ook echt HO betekend. en niet door blijven lopen. de laatste tijd heeft hij zichzelf aangeleerd om continu te gaan staan draaien, waa rik dus erg moe van wordt. probeer het altijd eerst een paar keer met een ruk aan het touw en ho, doet hij het dan niet krijgt hij een flinke oplawaai hoor.
en dan kan hij opeens keurig stilstaan Knipoog dus of ie het begrijpt lijkt me wel duidelijk.

ik bedoel hiermee niet ze zeggen dat ik de topicstarter gelijk geef ofzo, aleen wel dat af en toe een paard een flinke pets verkopen best wel eens nodig kan zijn. Zeker bij sommige paarden.

overigesn sla ik niet als hij tijdens het rijden iets fout doet. hooguit een corrigerend tikje of iets maar zeker geen klappen. Ik ben van mening dat het (in ieder geval bij mijn paard) rijtechnisch negen van de tien keer toch de schuld van de ruiter is, en da thet paard niet precies begrijpt wat je wil.

Echter, op stal en aan de hand hebben ze bij mij gewoon te luisteren. Ik heb alle dieren van jongs af aan en ze weten het allemaal dondersgoed. Dus als ze in zo'n geval niet luisteren krijgen ze echt wel een flinke pets.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 09:04

Verward Het is ongelooflijk hoeveel mensen het geoorloofd vinden om een paard te slaan Bloos! Wat is dit voor onzin????? Bloos!
Er zijn momenten dat hulp van een zweep nodig is, al is het dan bescheiden, wat is het nou voor BULLSHIT om je paard zomaar te slaan als je daar zin in hebt of wanneer hij omdraait als je zonder hoofdstel rijdt? Rijdt dan met hoofdstel of rijdt liever helemaal niet

Een paard verstaat geen mensentaal en die weet al helemaal niet wat er aan de hand is als jij chagerijnig bent o.i.d. Scheve mond .

Ik vind het echt een topic om je eigen over op te vreten en ik vind het bijzonder schijnheilig om dan te zeggen dat je van je paard houdt.
Gaan rijden zonder zweep, maar zodra er wat op doet gauw rennen om een tak te pakken, om misselijk van te worden.
Een paard leert door beloning, hoe vaker en vooral op de juiste momenten daar groeit een dier van, dan gaan ze je begrijpen!
Niet door hem continue te slaan Bloos! .

En dan nog iemand een compliment geven omdat zij of hij er vooruit durft te komen, wees gewoon eerlijk, net zo eerlijk als je het vind om je paard te slaan! Voor mij en vele anderen ben je geen dier waard als je slaat .
Een corrigerende tik gaat al nergens over, al kan het soms zeker helpen en ook ik kom daar voor uit, maar dit klopt voor geen meter Verdrietig !
Dit gaat om woede uitbarstingen waar het paard de dupe van is...
Het gaat niet meer om het feit dat we een paard manieren bij willen brengen, nee een die in een keurslijf word gedrukt en vervolgens bij iedere misstap gestraft wordt, dus hoe zielig je jzelf ook doet klinken, ik heb totaal geen medelijden met jou, maar met je paard. Ach gut

Als je advies wilt;

VERKOOP JE PONY OF PAARD, JE BENT HEM NIET WAARD!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 09:05

Ik heb niet het hele topic gelezen, vandaar dat mijn mening misschien ook al door een ander is geschreven, maar toch...

Echt een pak slaag geven heeft geen zin. Gelukkig spreek ik niet uit eigen ervaring, maar door observeren leert men ook veel! Vaak zie ik manege-pony's die onwijs op hun lazer krijgen, en daar stoicijns onder blijven. Ze hebben zowat eelt op hun kont. De vraag is dan, waar eindig je?

Ik rijd ook met een zweep. En uiteraard verdient ook mijn jonge draak af en toe een correctie. Ik merk dan direct aan Chubby of zij niet luistert uit dwarsheid (want in dat geval accepteert zij de correctie) of omdat ze mij niet begrijpt (want in dat geval protesteert zij tegen mijn actie).

Ik kan veel respect opbrengen voor mensen die besluiten niet om te gaan met dingen waarvan ze weten dat ze er misbruik van maken. Als jij van jezelf weet dat je niet om kunt gaan met een zweep, dan rijd je dus voortaan best zonder zweep.....

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 09:09

Overigens: een correctie bestaat bij mij uit een "Heee", een opgestoken vinger met aandacht vragen of uit een aanraking met de zweep. Ik heb mijn zweep nog nooit horen zwiepen gelukkig....

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 09:27

Het lijkt me ongelooflijk machteloos gevoel dat je hebt. Je weet dat je het doet maar weet ook dat het erg verkeerd is.. Toch knap dat je het hier neerzet..

Ik had een lesklant die dit ook had.. Wat ik met haar heb gedaan is het volgende.... Op het moment dat jij boos wordt of neiging hebt haar een klap te geven of onredelijk wordt. Dan stap je af zadel je 'm af en zet hem in de d'r stal....
Je gaat zelf ff vegen. Een rondje lopen of roken of weet ik veel... En gaat daarna weer de stal in om hem even te poetsen. of nog een rondje aan de hand te lopen...
Als je dit heel consequent doet krijg je er vanzelf genoeg van om steeds weer af te stappen.

Good luck misschien helpt het....

Groetjes joyce

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 12:18

ik heb ook niet het hele topic gelezen maar ik ben het met een aantal eens....

jij verdiend je paard niet

elk paard doet zijn best om naar de ruiter te luisteren en een jong paard zal je niet in 1 keer begrijpen, je kan een kleuter tog ook niet vragen om een verhaal te schrijven zonder spellingfouten het is onze taak om ze naar onze hulpen te laten luisteren. je moet met je paard kunnen communiceren als je paard je niet begrijpt moet je niet je paard straffen want jij legt het niet goed uit en als je iets van hem vraagt geef hem de tijd om te antwoorden i.p.v van gelijk te slaan!

sorry hoor maar ik blijf van mening dat als je niet je handen (in dit geval je zweep) thuis kan laten je je paard niet verdiend!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 12:24

Ik zie dit topic nu pas en heb dus niet alles door gelezen.

Ik reageer dus even op je eerste bericht.

Ik kom dit heel veel tegen. Mensen die helemala gek van hun paard zijn, maar zonder te willen slaan. Ze hebben altijd spijt nadien, maar de volgende keer doen ze het weer zonder na te denken.

Slaan is een teken van het niet aan kunnen van de situatie. Je voelt je machteloos en onzeker en probeert het daarom onbewust met geweld. wat zonder begeleiding hier in, een cirkel word waar je niet uit komt.

De oplossing licht dus niet bij je paard, hoewel ze het uitdagen, maar de oplossing komt bij het zelf controle bij je zelf. Leren hoe je het paard kun begrijpen en bepaalde technieken leren om het paard te beheersen, maar vooral leren te blijven nadenken en je zelf boven het paard kunnen blijven zien. Je moet vanuit je zelf het gevoel krijgen makkelijk controle te kunnen houden en om sommige dingen kunnen lachen. Je zelf ontwikkelen en dan zul je ook merken dat het paard zich anders gaat gedragen, vrolijker word, meewerkt en aangeeft dat je het goed doet. Dat is je beloning.

Het is een lange moeilijke weg, maar wel een mooie weg. Begin bij het niet alles zien wat je paard verkeert doet, maar juist wat het goed doet. Lach om zijn fouten en blijf om je zelf denken en niet om je paard. Wat doe ik en hoe moet ik dit oplossen.

Heel veel Succes

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 14:09

Realiseer je dat je het paard hier alleen maar mee verpest en dat het paard ooit een keer in opstand gaat komen als je zo doorgaat. Voor je eigen best wil zou ik het paard verkopen als je jezelf echt niet kunt beheersen. Want dit wat jij nu doet gebeurde bij mijn paard ook bij zijn vorige eigenaren en hij heeft daar echt een paar trauma´s aan over gehouden die ik nu na 2 jaar nog niet heb kunnen oplossen.
Hij is nu 8 jaar en nog ontzettend speels ook met rijden bij de vorige eigenaren gebeurde dus wat jij nu doet Ik heb hem nu zo gekregen dat ie echt voor me wil werken en het vertrouwen is er nu helemaal omdat als hij niet doet wat ik wil ik er een spelletje van maak zo blijft het voor hem leuk en word het op een leuke manier voor hem opgelost zonder te slaan!

Je richt hiermee je paard echt schade aan...misschien zie je het van buiten af niet maar paarden kunnen wel degelijk psychisch ook beschadigd raken!

Sorry dat ik het zeg maar je bent heel erg verkeerd bezig!

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 14:14

joycje schreef:
Ik had een lesklant die dit ook had.. Wat ik met haar heb gedaan is het volgende.... Op het moment dat jij boos wordt of neiging hebt haar een klap te geven of onredelijk wordt. Dan stap je af zadel je 'm af en zet hem in de d'r stal....
Je gaat zelf ff vegen. Een rondje lopen of roken of weet ik veel... En gaat daarna weer de stal in om hem even te poetsen. of nog een rondje aan de hand te lopen...
Als je dit heel consequent doet krijg je er vanzelf genoeg van om steeds weer af te stappen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het hier niet mee eens ben...slaan werkt idd niet maar als jouw paard zn kont omkeerd kun je moeilijk afstappen en m op stal zetten...als ze dat eenmaal doorhebben ben je ver van huis!!

Maareh....het frapantste vind ik nog steeds dat ze schrijft dat ze zonder hoofdstel en zadel rijd....en dan vind ze het gek dat een jong paard vervelend doet..of stil gaat staan als ie iets eng vind! Paarden kijken nou eenmaal anders dan mensen...!!
Sorry, maar idd.....zoek iemand anders of koop een boksbal hang die bij de stal op en ga daar een uur tegen slaan voor dat je gaat rijden. Of zoek een therapeut zodat je je geduld kan bewaren...

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 16:11

Nou lesklant of niet, bij ons kom je het erf niet meer op als je je paard slaat omdat je jezelf niet kunt beheersen!
Je kunt er normaal mee omgaan of je blijft er vanaf Boos! !
Ik snap ook niet dat er niemand is in haar omgeving die haar niet op haar punten wijst...

En vaak zijn het nog van die goedsullen ook, zulke paarden die gewoon mishandeld worden. Ze zou d'r eens een moeten hebben die het niet pikt!
Ze tekent zo'n paard voor z'n leven, deze ervaringen draagt hij de rest van zijn leven met zich mee Verdrietig ...

Ongekend ....

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 16:14

Kusia schreef:
Aan het taalgebruik (--> leeftijd) van de TS krijg ik niet echt de indruk dat zij kan onderscheiden wanneer een tik nodig was of niet.

Nee, dat is pas........... Boos!
Iemand aan zn leeftijd beoordelen. Als de wereld zo wordt.

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 17:55

lotteke schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het hier niet mee eens ben...slaan werkt idd niet maar als jouw paard zn kont omkeerd kun je moeilijk afstappen en m op stal zetten...als ze dat eenmaal doorhebben ben je ver van huis!!

Maareh....het frapantste vind ik nog steeds dat ze schrijft dat ze zonder hoofdstel en zadel rijd....en dan vind ze het gek dat een jong paard vervelend doet..of stil gaat staan als ie iets eng vind! Paarden kijken nou eenmaal anders dan mensen...!!
Sorry, maar idd.....zoek iemand anders of koop een boksbal hang die bij de stal op en ga daar een uur tegen slaan voor dat je gaat rijden. Of zoek een therapeut zodat je je geduld kan bewaren...

Ik ben het wel met je eens. Ik ben er gewoon vanuit gegaan als ze wel met zadel en hoofdstel rijdt. Tenminste als ze haar paard niet zonder die spullen onder bedwang kan houden. dan schiet het niet op. Zonder controle kom je niet ver....
En zal het paard best een keer op zijn donder moeten hebben als ie je steeds uitprobeert..

Verder een andere reactie als je bent je paard niet waard gaat natuurlijk nergens over.. Ze zet hier niet voor niks een oproep neer en daaruit blijkt wel dat ze er zelf ook beroerd onder voelt..

Groetjes joyce

unfearlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 19:59

je moet gewoon je zweep niet gebruiken en in je kast laten staan!

veel sterkte en suc6!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 20:23

josien schreef:
Slaan is een teken van het niet aan kunnen van de situatie. Je voelt je machteloos en onzeker en probeert het daarom onbewust met geweld. wat zonder begeleiding hier in, een cirkel word waar je niet uit komt.

Niet persoonlijk bedoelt naar Josien, maar deze uitspraak kom ik hier erg vaak tegen. Beetje te vaak. Er is namelijk een verschil tussen slaan en sláán. namelijk;
* Je slaat je paard verrot zonder aanleiding, of (bij jong paard vooral) bij onbegrip van het paard z'n kunnen / begrijpen.
* het paard weet precies wat jij bedoelt, maar denkt 'f*ck you, daar heb ik vandaag geen zin, paard wilt je aanvallen of brengt zichzelf en anderen in een gevaarlijke situatie, dus geef je hem een flinke dreun.
De eerste twee redenen zulln wel duidelijk zijn, maar even een voorbeeld van de laatste reden voordat ik reacties krijg als 'dierenbeul';

Een tijdje geleden ging ik met een vriendin buiten rijden. Ik reed met een jong paard, dat gauw angstig is. We moesten een stukje over een 80 klm weg, waar een kasteelgracht naast zit. Deze weg kent het paard prima, maar die dag schrok hij van opvliegende eenden, en sprong opzij naar de andere weghelft. Ik kreeg hem daar niet meer van z'n plaats terwijl we vlak voor een bocht stonden, een tak met blad voor ons over de weg hing, en ik een tegenligger aan hoorde komen die ons pas op het laatste moment zou kunnen zien. Ik heb het paard een flinke dreun veerkocht, en toen hij weer weg wilde springen van de weg af getrokken. Ja, heel gemeen. Maar hem met m'n stem geruststellen om vervolgens beiden platgereden te worden is gemener.
Wat ik bedoel is; kijk naar de gehele situatie voordat je roept dat iemand z'n paard niet mag slaan.