ramp opleren pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jillybilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 21:21

gijsenkim schreef:
Gooi dat peerd lekker en jaar het land op in de opfok........... alsnog Verward En haal hem volgend jaar op, om hem regelrecht naar een goed zadelmakmaak adres te brengen.........

Getrut altijd met die dieren..... Dier is al veel te jong aan veel te veel informatie gekomen. zucht, zucht zucht.

Groot gelijk! Ik denk dat dat Paljas zeker deugd zou kunnen doen!
Sofie, ik vind het ECHT zo spijtig ...maar ik had er al niet zo n goed oog in alsk hoorde dat je Paljas naar iemand ging brengen via kenny....(das toch juist he?)Ik hoop dat er nog n mogelijke oplossing komt maar wij wouden je ook altijd helpen he....

veel geluk ermee!X Jil

jillybilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 21:23

Yessy schreef:
En ik zou ook nog eens even flink ruzie gaan maken met die peter...

Me to!!!!!!! verdomme tegen zo zaken kan ik echt ni tegen!!!!!!!!!!!!!!!

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-05 19:40

eum, wel

peter kan ik geen ruzie mee gaan maken omdat daar problemen van komen. 2 mensen van de manege ( Billy en Gaëlle ) hebben voorgesteld het te proberen, dus zij krijgen nog een maand, maar als het dan nog niet lukt dan moet hij weg.

ik kan hem niet zomaar een jaar op de wei steken, want ik heb nu eenmaal een pony gekocht om er mee te rijden, het klinkt waarschijnlijk heel erg egoïstisch, maar mijn vader wil ook wel niet voor een pony heel veel geld betalen waar we toch "niks" aan hebben.

Aan peter hebben we ons serieus mispakt, Paljas zijn hoofd stond gezwollen van de zweepslagen !!!

ocharme dat beestje, je kon je hand niet meer op zn rug leggen van de schrik. echt erg.

de 2 personen die het voorgesteld hebben hem proberen te beleren hebben donderdagavond al eens geprobeerd met longeren in een grotere ruimte dan de longeerpiste en omdat Billy veel sterker is dan mij ging het al veel beter aan de longe, ze gingen er ook heel kalm mee om. Paljas leek Billy al wat te vertrouwen, nu hopen dat dat vertrouwen blijft groeien.

Sofie

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 19:42

Fijn joh Sofie, ik hoop voor je dat het steeds beter gaat Knipoog

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-05 19:52

mja moonchloe, veel slechter kan het naar mijn gevoel niet worden, ik zou Paljas echt niet kunnen missen, maar als het deze maand ook misgaat dan zit er niets anders op

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 20:40

Leg alsjeblieft uit aan je vader dat het na deze slechte ervaring wel eens wat langer als een maand nodig zou kunnen hebben voor je er mee rondrijd. Het is de pony nu moeilijk kwalijk te nemen dat 'ie het nu niet meer ziet zitten!
Spreek bv. af dat als er na een maand wel echt vooruitgang is, hij nog wat langer de tijd krijgt. Dit om te voorkomen dat er sneller gewerkt word dan de pony aankan om het maar 'binnen die maand' te doen.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 20:41

Sofie...
Neem aub de tijd! Het beestje heeft net een hele nare ervaring achter de rug, gun hem de tijd om bij te komen!
Ik begrijp de druk die je vader op je legt, maar die druk werkt ook door naar Paljas... Bv: Je vader wil er niet teveel geld insteken voor training en hulp die wel nodig is. Je vader wil hem niet alle tijd van de wereld geven, tijd die Paljas wel nodig heeft.
Echt niet naar bedoeld, maar als de mogelijkheden zo beperkt worden door je vader, dan is het misschien voor Paljas beter dat hij een ander plekje krijgt. Ik zie ook heel duidelijk dat jou rol in alles behoorlijk beperkt wordt door je vader, voor jou moet het ook heel lastig zijn allemaal... Sterkte.

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 21:13

Kan je je vader echt niet overtuigen Paljas een tijdje op het land te gooien? Dat beestje heeft nu zoveel nare ervaringen gehad...En ik vind ook dat je er al te vroeg mee begonnen bent. Ik weet hoe moeilijk het is hoor, om ouders te overtuigen Knipoog Ik hoop dat het toch lukt. En idd daarna naar een echt goede trainingsstal brengen.
En anders hoop ik dat het goed gaat als die andere 2 mensen het gaan proberen met hem...Neem iig. de tijd en overvraag hem niet.
Hopelijk komt het weer goed met hem.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-05 21:19

Lisa_Melody schreef:
Kan je je vader echt niet overtuigen Paljas een tijdje op het land te gooien? Dat beestje heeft nu zoveel nare ervaringen gehad...En ik vind ook dat je er al te vroeg mee begonnen bent. Ik weet hoe moeilijk het is hoor, om ouders te overtuigen Knipoog Ik hoop dat het toch lukt. En idd daarna naar een echt goede trainingsstal brengen.
En anders hoop ik dat het goed gaat als die andere 2 mensen het gaan proberen met hem...Neem iig. de tijd en overvraag hem niet.
Hopelijk komt het weer goed met hem.

het is niet alleen mijn vader die beslist heeft dat er een grote vooruitgang moet zijn binnen een maand. Ik heb dat ook beslist. Ik denk dat als het dan nog niet gelukt is, het dan toch niet meer gaat lukken. En ik zou graag ook iets aan mn pony hebben. Ik rijd de laatste tijd bijna niet meer en dat is echt wel lastig Verdrietig

enneuh? 3jaar vroeg?

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 21:20

Je was toch toen hij een paar maanden 2 was begonnen? of heb ik het nou verkeerd begrepen..

Ik begrijp trouwens ook wel dat je wil rijden op je pony hoor..
Als het toch niet met hem lukt is verkopen wel het beste ja. Er moet vast wel iemand voor hem te vinden zijn want het is een hele leuke pony!

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-05 21:23

nee, de vorige eigenaars zaten er toen al op aan de longe ( ik weet het erg vroeg) , daar lukte het wel, maar daar stond hij graatmager ( geen eten om hem kalm te houden) en wss kreeg hij kalmeermiddelen als wij kwamen.

Wij hebben toen nog 1 keer geprobeerd erop te zitten aan de longe,( niet gelukt) om te kijken of hij nog zo braaf was

voor de rest werd hij enkel maar gelongeerd en stond hij altijd op een grote weide, waar hij mooi uitgegroeid is.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 21:24

Paljassofie schreef:
het is niet alleen mijn vader die beslist heeft dat er een grote vooruitgang moet zijn binnen een maand. Ik heb dat ook beslist. Ik denk dat als het dan nog niet gelukt is, het dan toch niet meer gaat lukken. <knip>

Vind je dat als je zelf dit topic doorleest een realistisch streven?!

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-05 21:27

Alet, ik begrijp niet wat je bedoelt Verward met je zin

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 21:33

Je geeft Paljas nu nog een maand. In die maand moet het verbeteren. Verbetert het in die maand niet dan denk jij dat het dan ook niet meer zou lukken.
In de ideale situatie zorg je ervoor dat Paljas kan wennen aan een nieuwe omgeving en de vervelende ervaringen bij Peter kan laten bezinken. Jij zou de tijd nemen om iemand op te zoeken die verstand van zaken heeft en met jou op 1 lijn zit wat betreft de training van Paljas. Dan zou hij rustigaan opgepakt kunnen worden.

Nu geef je hem een maand om te verbeteren. Ik vind dat niet eerlijk en vooral niet realistisch. Ik denk dat je dan beter nu niet met hem kunt laten 'omprutsen' en beter meteen kunt verkopen...

Alize

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 21:58

Dag sofie! Heb het al gehoord en nu ook gelezen van Paljaske !
Ik denk ook echt niet, dat na dat voorval met die peter, het in een maand tijd zo in 1-2-3 beter gaat worden! Wij hebben ook veel ponys opgeleerd (jil en ik) miss, de shet, die was 3 en had nog nooit mensen gezien in haar leven, ze bokte naar alles wat bewoog en kromp ineen van de schrik als je haar aanraakte, ze beet, liep weg ...Maar met heel veel geduld, is dit goed gekomen en ik durf zelfs zeggen, dat het de beste pony van allemaal was, qua karakter en eerlijkheid, van deze pony kreeg je zoveel terug!Dan hebben we soubieke, daar hebben we mee afgezien !Amaai nog nie!Gewoon rechtdoor weglopen, echt crossen, dan hield jil(MIJN supervrouw Knipoog ) haar vast en pakte ik jil haar schouder en sprong er zo af!Fleur...heb je zelf meegemaakt! Denk dat dit enkel goed kon komen doordat jil en ik met 2 zijn, en jil sterk is en ik er op tijd afspring, om het dan nogmaals te proberen!En haffie, was ook nie alles, maar bij allemaal ist goed gekomen!Ik denk dat het niet echt verstandig was dat jij erop zat en tine hem vasthield, als je zelf al zegt dat hij zo trekt of gwn zen zin doet!Omgekeerd was beter,nog beter zou zijn met een volwassene erop!Ik zou ook proberen op de manier , die regelmatig gebruikt wordt en ook in kuddes zo is, in de longeerpiste op de manege, laat je hem lopen, als hij zich dan niet wil laten vangen, jaag je hem weg met de longeerzweep of een touw (niet erop slaan en nie als een bezettene achterlopen héj Lachen )gwn rustig wegjagen, laat hij zich daarna nog niet vangen, dan doe je het opnieuw, en opnieuw en opnieuw, tot hij zich deftig laat vangen!!En in de longeerpiste, ook daar rijden dan! aan de longe, met longeerzweep om hem juist te houden, en een sterke persoon in het midden!
Bij ons ging het opleren makkelijker, omdat wij ouder,groter en sterker zijn( nie zoveel, maar ge snapt het wel) en omdat ons ponys kleiner waren!
Wat ik ook nie zo goe vind, is direct als iets nie lukt, pony weg, op stal, om maar iets te zegge!Kweet het je doet het nie altijd, maar volgens mij soms wel!
Ok, kga afsluiten Knipoog volgens mij komt het wel goed me paljaske en ga je der nog veel plezier mee beleven!maar bedenk, alles op zen tijd, tis geen pony die je door de wet van de sterkste denkt te kunnen bedwingen, want dan verlies je, zelf van een shet Lachen:j ( zoals soubi Knipoog )

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-05 22:42

nee, alize, ik dank dat ge het niet echt helemaal doorgelzen hebt. Billy en Gaëlle gaan er hun nu mee bezig houden, dus die zijn WEL sterk, Billy dan toch. En Paljas is wel ook weer een geval apart.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-05 22:46

Alet schreef:
Je geeft Paljas nu nog een maand. In die maand moet het verbeteren. Verbetert het in die maand niet dan denk jij dat het dan ook niet meer zou lukken.
In de ideale situatie zorg je ervoor dat Paljas kan wennen aan een nieuwe omgeving en de vervelende ervaringen bij Peter kan laten bezinken. Jij zou de tijd nemen om iemand op te zoeken die verstand van zaken heeft en met jou op 1 lijn zit wat betreft de training van Paljas. Dan zou hij rustigaan opgepakt kunnen worden.

Nu geef je hem een maand om te verbeteren. Ik vind dat niet eerlijk en vooral niet realistisch. Ik denk dat je dan beter nu niet met hem kunt laten 'omprutsen' en beter meteen kunt verkopen...

verbeteren wil niet zeggen dat hij aan de teugel moet lopen enzo en helemaal los perfect alle gangen moet kunnen, maar er moet verandering in de positieve zin zijn, snap je dat niet? Die pony is de oorzaak van vrij veel problemen bij ons nu, gewoon omdat hij zo moeilijk doet, ik heb niks van geld meer voor mijzelf omdat ik de stal op de manege nu moet betalen zodat Billy en Gaëlle hem zouden kunnen opleiden. Ik ga ook graag eens wandelen of eens gaan rijden wanneer ik wil, daarom was ik zo blij toen ik een eigen pony kreeg, maar de laatste tijd rijdt ik zeer weinig, moest er nu nog vooruitgang zijn bij Paljas dan kan ik ernaar uitkijken om met hem te kunnen rijden, en die vooruitgang zien we niet, dus daarom zal die er binnen een maand moeten zijn, anders moet hij weg

enneuh, hoe kan ik hem nu een maand aan een nieuwe omgeving laten wennen en met rust laten, als hij er binnen een maand al weer weg gaat Verward

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 22:50

Ik geef je groot gelijk dat je de pony wilt gaan verkopen, zoek naar een fijne, geduldige eigenaar die minder eisen steld in het begin en niet werkt dmv tijdsdruk dan kan jou pony nog een fijn rijpaardje worden!

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-05 22:52

cissie, toch is het niet zeker dat hij verkocht word.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 22:59

Hmmm...... lijkt me toch geen gekke optie voor de pony!

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-05 23:15

mja, en waar komt hij dan terecht?
als er binnen een maand nog een verbetering is bij Billy en Gaëlle dan wordt hij verkocht, vergeet niet dat verkopen niet zo makkelijk is, we zien hem heel graag en we willen hem nog een kans geven, een laatste

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 00:05

Paljassofie schreef:
<knip>
enneuh, hoe kan ik hem nu een maand aan een nieuwe omgeving laten wennen en met rust laten, als hij er binnen een maand al weer weg gaat Verward

Sofie, hoe kan een paard zich nou voegen naar tijdslimieten Rolleyes
Mensenlogica is geen dierenlogica!
Ik snap niet dat je hier nog mee doorgaat, meid dit loopt uit op een grote teleurstelling...

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 00:06

Trouwens je hebt al 2 keer een aanbod gehad van bokkers die hem wel willen kopen, dus daar hoef je niet over in te zitten.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 00:10

maar die nieuwe omgeving, je snapt me niet. Hij staat normaal op de weide, en nu TIJDELIJK, voor een maand nog, op de manege. Hoe kan ik hem dan een maand aan die een nieuwe omgeving laten wennen om hem daar daarna dan op te leren , als hij er nadat hij gewend is weer wegmoet? en het heeft niets met wennen te maken, want op de weide stond hij al 7 maand en hij was nog moeilijk.

sofie

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 00:16

Mag je van je ouders een andere pony kopen als deze weg zou gaan?