Wie is er gaan kijken na schieten bij slager?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 06:00

Bij de dood weet je zeker waar hij is.....zo zie ik dat dan weer. Bij verkoop weet je nooit 100% wat er verder gebeurd, ik zou niet zo goed met die onrust kunnen leven. Ligt er wel aan waarom je hem verkoopt, maar zeg maar bijv als hij wat heeft en hem dan verkopen.....nee dat is geen optie voor mij. Heb altijd bij de paarden die ik verkocht heb (2) nog gedacht van hm hoe zou het gaan, hm dit en dat....die zijn/waren gewoon gezond. Eentje is inmiddels op de leeftijd van 27 jaar weggebracht en de andere is nog lekker jong, namelijk 3,5 jaar.

Nu weet ik dat hij gewoon ECHT dood is, schoentje is immers meegegaan, hij is niet op transport en niet doorverkocht..... Ik heb overigens zijn staart gisteren terug gekregen als we dan helemaal lekker off-topic gaan Knipoog

Weet ik ook weer dat ze bij een paard de keel niet doorsnijden..... Waarom zouden ze dat WEL doen bij een kalf zoals ik eerder gezien heb en niet bij een paard?? Lekkere nieuwe discussie!

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 08:48

Ik heb de rillingen en ben toch wel een beetje misselijk.
Ga helemaal mee op de manier waarop orrioneke het gedaan heeft, ik zou het zelf niet kunnen (zwak ik weet het) opbrengen om mee naar binnen te gaan.

Hier in de buurt zit een slager waar je op afspraak kunt komen, hij zorgt dan dat alles schoon en klaar is, we hebben (paard van iemand anders weggebracht) daarna nog een bakje koffie gedronken Verward

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 09:20

beppies schreef:
Ik heb de rillingen en ben toch wel een beetje misselijk.
Ga helemaal mee op de manier waarop orrioneke het gedaan heeft, ik zou het zelf niet kunnen (zwak ik weet het) opbrengen om mee naar binnen te gaan.

Hier in de buurt zit een slager waar je op afspraak kunt komen, hij zorgt dan dat alles schoon en klaar is, we hebben (paard van iemand anders weggebracht) daarna nog een bakje koffie gedronken Verward

Wat is in de buurt Knipoog bedoel je die slagerij in Erp of in Best?? In Best bij Beerens wordt er ook vooraf/achteraf koffie gedronken. Als je dat niet wilt hoeft dat ook niet he!

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 09:41

In de buurt is Kerkdriel, bij Hooymans. Paard van manege eigenaresse moest afgemaakt worden. Ik ben samen met nog iemand gegaan, die ander is erbij gebleven op verzoek eigenaresse die durfde het zelf ook niet. Ik heb dapper buiten gewacht bij de trailer. De oude Hooymans (hij is inmiddels helaas overleden) zag mij staan met letterlijk mijn ziel onder mijn arm, ik had het echt niet breed Bloos .
Hij heeft mij netjes uitleg gegeven over wat er ging gebeuren en is bij mij bij de auto gebleven, daarna een bakje koffie gedronken, waarbij hij vertelde regelmatig paarden en pony's te kopen voor zijn kinderen in overleg natuurlijk met de eigenaren, hij zei je moet eens weten om wat voor redenen de dieren hier gebracht worden om geslacht te worden.

Ik moet zeggen het was ook wel vreemd hoor, je komt daar het terrein oprijden en het eerste wat je ziet was een grote wei met stallen met daarop een aantal paarden en pony's, het paard wat wij wegbrachten had echt niet het idee bij een slachthuis te zijn.

Sinds ik daar geweest ben en meegemaakt heb hoe het gaat (al ben ik niet binnen geweest) heb ik me voorgenomen, als ik ooit voor de beslissing kom te staan dan doe ik het zo......

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 13:30

beppies schreef:
In de buurt is Kerkdriel, bij Hooymans. Paard van manege eigenaresse moest afgemaakt worden. Ik ben samen met nog iemand gegaan, die ander is erbij gebleven op verzoek eigenaresse die durfde het zelf ook niet. Ik heb dapper buiten gewacht bij de trailer. De oude Hooymans (hij is inmiddels helaas overleden) zag mij staan met letterlijk mijn ziel onder mijn arm, ik had het echt niet breed Bloos .
Hij heeft mij netjes uitleg gegeven over wat er ging gebeuren en is bij mij bij de auto gebleven, daarna een bakje koffie gedronken, waarbij hij vertelde regelmatig paarden en pony's te kopen voor zijn kinderen in overleg natuurlijk met de eigenaren, hij zei je moet eens weten om wat voor redenen de dieren hier gebracht worden om geslacht te worden.

Ik moet zeggen het was ook wel vreemd hoor, je komt daar het terrein oprijden en het eerste wat je ziet was een grote wei met stallen met daarop een aantal paarden en pony's, het paard wat wij wegbrachten had echt niet het idee bij een slachthuis te zijn.

Sinds ik daar geweest ben en meegemaakt heb hoe het gaat (al ben ik niet binnen geweest) heb ik me voorgenomen, als ik ooit voor de beslissing kom te staan dan doe ik het zo......

Dat verschilt erg per slager en slagerij denk ik! Onze vroegere pony was echt doodsbang als we hem maar iets naderden.. Scheve mond

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 13:49

Natuurlijk is het per locatie verschillend, en een ieder heeft zo zijn eigen ervaringen maar wie weet kunnen we er in de toekomst wel iemand mee van dienst zijn.

Dit ook voor de paarden, daarom doet deze slachter het ook "op bestelling" zijn zorgen dan dat alles schoon is en dat je niet onnodig lang moet wachten, ik moet zeggen dat het goed doet als mensen het beste met je voorhebben in zo'n rot situatie.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 14:10

dat is goed om te weten, beppies. Ik hoop dat nooit te hoeven meemaken, maar die mogelijkheid is er natuurlijk wel.

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 14:41

Get nee zeg lielle, laten we hopen dat we hier voorlopig (hopelijk nooit) voor komen te staan.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 14:47

Trammelant is de reden dat ik ernaar vraag Knipoog Niet dat er nu iets mis is met hem, maar 27 is toch wel een hele leeftijd.

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 14:52

Juist 27, en hij denkt nog steeds dat hij een jonge god is, gelukkig, daarom hoop ik ook dat je deze info voorlopig niet nodig hebt

Mocht het onverhoopt toch zo zijn, dan adviseer ik je Hooijmans boven een spuitje, dit alleen al gezien de ervaring die ik heb met het laten ophalen van een paard bij jullie op het terrein...........

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 14:54

beppies schreef:
Juist 27, en hij denkt nog steeds dat hij een jonge god is, gelukkig, daarom hoop ik ook dat je deze info voorlopig niet nodig hebt

hij heeft ook een harem lopen die hem aanbidt Knipoog
maar ik ga wel even per PB verder *LOL*

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 14:55

Sowieso vind ik het aan te raden boven een spuitje. Het schijnt gewoon een feit te zijn dat het niet zo makkelijk is om een paard GOED te laten inslapen. De juiste dosis, plaats enzzz.....

Ik heb er echt nog altijd enorme vrede mee......ik weet dat hij niks geleden heeft. Ik herinner me hem ook gewoon zoals hij was. Geen trailers die wegreden of mijn dode paard...

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 22:56

dan ben ik toch blij met mijn veeartsen.
ze hebben mij ge-adviseerd over het hoe en wat met het inslapen van mijn pony.
ze hebben exact verteld wat er zou gebeuren en op de dag zelf is het allemaal zo vredig gegaan.
ik had nooit gedacht dat een paard vredig kon gaan als hij/zij een spuitje kreeg(mede door bokt-verhalen)maar door dat beeld ben ik anders gaan kijken naar slachten en/of spuitje.
mijn veeartsen zou ik in willen lijsten.
zo begaan met de mensen maar vooral met de paarden!
ze proberen een paard zo comfortabel mogelijk te laten leven,en als het genoeg is,zijn ze daar heel eerlijk in,zonder dwang of iets dergelijks.
er word na het spuitje niets meer gezegd,alleen een vriendelijke hand die je even in je schouder knijpt om te laten weten dat ze het goed met je voor hebben.een kopje koffie als je helemaal over de rooie aankomt omdat je erover denkt je pony te laten gaan.een bemoedigend woord,een vriendelijk gezicht.dat is zo fijn!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 23:02

alle verhalen die ik hier hoor over dierenartsen..pfff.
Heb al verschillende keren van mensen gehoord dat mijn dierenarts euthanasie had toegepast en het is ze allemaal prima bevallen, de manier waarop het ging dan he, rustig en zonder enig gevecht.
Waar ik zelf voor kies, ik heb geen idee...

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 05:59

Ow maar ik weet dat het ook goed kan gaan. Is bij een vriendin ook helemaal volgens het boekje geweest. Maar het is gewoon zo dat het moeilijker is om het goed te doen, het risico dat het niet goed gaat is groter dan bij de slager. Je weet niet bij welk paard het moeilijk gaat vantevoren. Verder mag ik toch wel hopen en aannemen dat de DAen goed opgeleid worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 18:39

Ik heb 2 keer een pony weggebracht naar de slager. Daar heb ik welgoede ervaringen mee. De slachterij was helemaal schoon en er was nog geen ander vee. De slagers gaven ons rustig de tijd om afscheid te nemen en de pony's liepen rustig mee naar binnen. Totaal geen stress dus dat was heel fijn.
Mijn huidige paard zal ik eerder een spuitje geven omdat die helemaal over de rooie gaat als hij de trailer op moet.

loesjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 18:44

lundi schreef:
|( Ik heb het afgelopen jaar twee paarden weg moeten brengen ,en ik heb bij alletwee na het schot gekeken Huilen
Het is een beeld wat eigenlijk bij me blijft,en toch heb ik er geen spijt van!
Gewoon omdat ik zeker wilde zijn dat ze werkelijk dood waren,en niet het verhaal wat je wel eens hoort achter het slachthuis weer uit zijn gegaan,om zo in de handel terecht te komen!

dat snap ik... het lijkt me gewoon wel heel erg om zo dat schot te zien!

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 20:49

Ik zou zelf niet erbij willen zijn als ik mn paard naar de slachterij zou brengen... Met inslapen heb ik totaal geen probleem..Ben tot het allerlaatste moment nog bij Olympia geweest.. en heb wel is vaker dode paarden gezien..Maar het feit dat ze neervallen en de hals/keel wordt doorgesneden..Dat zou ik niet willen zien.. Ik wil liever een leuk vrolijk paard herrineren dan dat ik hem de hele tijd dood voor me ze liggen met een doorgesneden keel..

morretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 19:15

ik zou mijn paard ook nooit naar de slager kunnen brengen. Scheve mond

Lauraa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 22:39

Ik denk dah ik het heel fijn zou vinden als ik mijn paard rustig
in zijn eigen omgeving zou laten sterven. Dan kan ik er ook bij zijn
tot het laatste moment. Maar iedereen heeft zijn eigen mening en ervaring. blijven kijken bij de slager zou ik niet kunnen. Je ziet dan je
paard liggen met een gat in zijn hoofd en weet ik veel wat nog meer.
het is natuurlijk wel fijn om te weten of die dood is maar zelf zou ik ik het niet kunnen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 12:24

Wat ik me eigenlijk nog afvroeg... Krijg je geld als je je paard naar de slacht brengt? En hoe gaat dat dan, want ik neem aan dat daar je hoofd totaal niet naar staat op het moment dat je hem weg gaat brengen...

Jolien_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 12:54

Ik heb mijn veulen in moeten laten slapen .. Huilen Huilen Ze had een hele erge peesblesure, Het is gewoon thuis gebeurt..ze werd niet neergeschoten nee ze kreeg zo gewoon een spuitje heel vredig ..Ze kreeg nog niet eens een spuitje om rustig te wordenwant ze was al rustig omdat ze dacht van wat is dit toch allemaal maar het was heel vredig ik heb van 100 meter afstand staan kijken als je haar dan zo ziet neervallen .. Scheve mond Toen hield ik het niet meer Verdrietig Huilen het is en blijft erg..wat je er ook van zegt en op welke manier dan ook .. Huilen Scheve mond

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 14:38

Michellie schreef:
Wat ik me eigenlijk nog afvroeg... Krijg je geld als je je paard naar de slacht brengt? En hoe gaat dat dan, want ik neem aan dat daar je hoofd totaal niet naar staat op het moment dat je hem weg gaat brengen...

Dat ligt er aan of het vlees wordt goedgekeurd, als je paard veel medicatie heeft gehad voor z'n dood is dat niet het geval. Meestal moet je trouwens voor je hem wegbrengt iets regelen met je verzekering of fonds.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-04 16:39

Mijn vader is vantevoren naar de slager geweest. Toen hij daar was bekeek hij de conditie enzo. Verder krijg je echt niet veel voor je paard in NL, als je hem op transport laat gaan dan scheelt dat een paar honderd euro zei mijn vader.

Voor een paard krijg je MAXIMAAL 300 euro maar dan is het een hele goede. Dus reken maar uit, gemiddeld 150 euro. Mijn pony leverde in iedergeval minder op dan die 150 euro.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 16:44

Michellie schreef:

Ja met wat geluk krijg je nog wel wat. Maar veel zal het niet zijn.