missmuts schreef:Gister heb ik een kunststof ding in de bak gelegd van ong. 40 cm. breed en 30 cm. hoog en diep. Errug laag dus. De springers kregen hun paarden er wel overheen, de dressuurders niet (paarden gingen er langs). Dat stukje opsluiten zou je van de dressuurders weer meer verwachten... Zo zie je maar, dressuur rijden wil niet altijd zeggen: paard volledig onder controle hebben.
Dat vind ik wat kort door de bocht, het is net wat voor soort controle je wilt hebben. Onder een dressuurproef komt het niet voor dat je over een kunstof iets heen moet (liever niet zelfs lees: witte hekjes). Een springer is daar juist op getrained. Je zou ook kunnen zeggen, een springruiter kan in het algemeen geen appuyement of een eenvoudige wissel voor een voldoende rijden (niet helemaal een sterk argument, maar het gaat om het idee) dus hebben ze hun paarden ook niet volledig onder controle. Terwijl ze wel hun paarden door een parcours krijgen.
Overigens ga ik als dressuurruiter graag de uitdaging aan om op niet al te technisch niveau Patos te vergelijken met een springpaard. Ik denk dat Patos ook best 'the balls' heeft om een springpaard te kunnen zijn.
Nee, ik houd van controle hebben, misschien dat ik ooit nog eens ga crossen, maar voorlopig niet