Dressuur amazone`s zijn bang..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 20:13

missmuts schreef:
Gister heb ik een kunststof ding in de bak gelegd van ong. 40 cm. breed en 30 cm. hoog en diep. Errug laag dus. De springers kregen hun paarden er wel overheen, de dressuurders niet (paarden gingen er langs). Dat stukje opsluiten zou je van de dressuurders weer meer verwachten... Zo zie je maar, dressuur rijden wil niet altijd zeggen: paard volledig onder controle hebben.

Dat vind ik wat kort door de bocht, het is net wat voor soort controle je wilt hebben. Onder een dressuurproef komt het niet voor dat je over een kunstof iets heen moet (liever niet zelfs lees: witte hekjes). Een springer is daar juist op getrained. Je zou ook kunnen zeggen, een springruiter kan in het algemeen geen appuyement of een eenvoudige wissel voor een voldoende rijden (niet helemaal een sterk argument, maar het gaat om het idee) dus hebben ze hun paarden ook niet volledig onder controle. Terwijl ze wel hun paarden door een parcours krijgen.
Overigens ga ik als dressuurruiter graag de uitdaging aan om op niet al te technisch niveau Patos te vergelijken met een springpaard. Ik denk dat Patos ook best 'the balls' heeft om een springpaard te kunnen zijn.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 20:49

ik ben absoluut niet bang om te springen, heb in mijn ponyjaren haast niet anders gedaan, maar na de overstap naar de paarden begon ik dressuur steeds leuker te vinden en ben daarna eigenlijk nooit meer gaan springen, ja een boomstam die mijn weg blokkeerd tijdens een buitenrit daar wordt overheen gegaan, maar verder...ik vind dresuren gewoon leuker!

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 11:46

Patos: het ging hier ook niet om het springen (de hoogte zegt genoeg. de fjord van stal kon er in draf overheen zonder echt zijn benen verder op te tillen). Ik wil alleen maar aangeven dat ik mijn paard kan plaatsen en kan vertellen waar hij heen moet en in welke gang. Opsluiten dus.
Als je dressuur alleen vertaalt in: de gevraagde oefeningen rijden en technisch (en artistiek) voor een 10 neerzetten, dan heb jij gelijk. Dat kunnen springruiters niet. Zij kunnen een wissel echter wel weer net zo goed plaatsen als een dressuurruiter.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 12:11

Ik denk dat springruiters een veel snellere controle hebben.
Een dressuurruiter heeft in de regel de tijd om oefeningen voor te bereiden terwijl een springruiter soms op het laatste moment een correctie moet geven.
Daarbij zijn de gevolgen anders bij een dresuurproef kost het punten en in een springparcours kun je wel heel erg naar vallen.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 13:36

ik denk dat het wel zo is. Bij ons op de manege word weinig tot nooit gesprongen door pensioners. De meest vinden dit ook eng en rijden daarom dressuur....

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 15:29

het is niet zo dat ik "daarom maar dressuur rijd" ik vind dressuur ontzettend leuk, maar crossen blijft ook kriebelen, maar als ik dan sommige hindernissen zie Bloos! Nee, ik houd van controle hebben, misschien dat ik ooit nog eens ga crossen, maar voorlopig niet Knipoog
Springen trekt me helemaal niet, maar dat zal wel een psychisch probleem zijn Cool Haha!

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 15:37

missmuts schreef:
Patos: het ging hier ook niet om het springen (de hoogte zegt genoeg. de fjord van stal kon er in draf overheen zonder echt zijn benen verder op te tillen). Ik wil alleen maar aangeven dat ik mijn paard kan plaatsen en kan vertellen waar hij heen moet en in welke gang. Opsluiten dus.
Als je dressuur alleen vertaalt in: de gevraagde oefeningen rijden en technisch (en artistiek) voor een 10 neerzetten, dan heb jij gelijk. Dat kunnen springruiters niet. Zij kunnen een wissel echter wel weer net zo goed plaatsen als een dressuurruiter.

Maar dan zit er toch een verschil in het soort controle, het is net welk doel je voor ogen hebt.

Anika1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 20:09

Ik ben het hier ook niet mee eens. Er komt wel meer bij kijken om te springen dan bang zijn. Je moet afstand zien en een geschikt paard ervoor hebben.

Femmes86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 20:33

Ik begrijp de kant van de stelling, toch ben ik het er niet mee eens

Hoeveel ruiters rijden eerst dressuur matig zodat ze met springen verder komen? Precies..maar wat vaak gelezen wordt is springruiters die dressuurmatig rijden..

De reden dat ik dressuur rijd heeft ook niks met springangst te maken. Ik heb het altijd heel erg leuk gevonden maar ik rijd nu een fries. En je hoeft bij mij niet aan te komen met "dressuurmatig gefokt" gebladiebla..want dat is bij sommige paarden en rassen nu eenmaal zo. Dus waarom zou je dan gaan springen als je toch weet dat je paard er totaal geen aanleg voor heeft en er als een hork over heen springt?

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 20:49

misschien zijn er mensen bij wie dit klopt.(naam toppic) Maar ik denk dat het voor veel mensen niet klopt. Je hebt nou eenmaal dressuur mensen en springmensen, en er zijn ook nog mensen die allebei doen,........... Eventing

Solitair

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 22:16

ik rij zelf z1 met m'n pony maar kom met springen niet hoger dan 40 cm omdat ze met 4 benen tegelijk over de hindernis heen springt en ik dr dan bijna af lig. of ze gaat na de hindernis heel hard galloperen of bokken:S. maar heb met m'n andere pony die l2 dressuur is 1.15 gesprongen. en ik ben meer een dressuurder maar dressuurders kunnen ook springen.misschien niet zo hoog. maar ze kunnen het wel. trouwens kunnen springers niet dressuuren. ik vind dat ze alleen maar kunnen galloperen. en veder kunnen ze over een hindernis heenspringen. ik ben laatst naar hengelo (1,30) geweest. als een paard danniet de hoek in wil sturen ze hem dr heen. inplaats van binnenbeen te geven.

Sandra84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 22:34

Weet zeker dat het vaker voorkomt ja, dat dressuurruiters niet durven te springen. Maar ken er ook genoeg waarvoor dat niet opgaat.
Ik rij zelf met name dressuur, maar voor de afwisseling vind ik het erg leuk om te springen, en ik ben zeker niet bang ofzo.

Er zijn denk ik genoeg redenen te bedenken waarom je liever zou springen of dressuuren, het ligt er gewoon aan wat het best bij je past.
Dus dan kan de reden dat je voor dressuur kiest natuurlijk ook zijn dat je bang bent om te springen. Maar het lijkt me wel erg zwart-wit om te zeggen dat alle dressuurruiters bang zijn om te springen.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 22:46

Ik rij ook liever dresuur maar zou toch ook later (als ik een eigen beesie heb) ook wat springen. NNiet dat ik daar bang voor ben dus, maar ik doe dressuur nu eenmaal liever dan die sprongen. Elk heeft zo zijn voorkeur en paarden trouwens ook. Maar ik zou zeker het éné niet uitsluiten, dressuur blijft een basis op zekere hoogte vind ik. Lachen