Kan je rijden als je Z bent?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:36

WWWiske schreef:
ja maar gijsenkim, ik vind dit zo alles over 1 kam scheren, je ziet toch ook heus weleens iets anders in de Z rijden dan hetgene dat je hierboven beschrijft?

Ja maar die enkele voorbeelden zijn al voldoende om de stelling te ontkrachten en hiermee erken je het zelf.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:37

WWWiske schreef:
Goh ben ik het toch nog 1 keer met PIPO eens vandaag OK dan!

In Nederland zie je namelijk erg veel de combinatie groen paard / groene ruiter.

Tja, dat ben ik dus ook, en het is best goed gekomen met ons. Af en toe mag ik weleens voelen op het paard van mijn instructrice hoe een oefening aanvoelt, maar that's it. ( Ik reed al we een jaar of 6 op de manege, maar dat was van een heel ander niveau)

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:38

Lielle schreef:
Wat mij nogal eens irriteert is de houding van "die Z ruiters doen wel alsof ze alles zijn, maar ze rijden ook maar kunstjes". Vaak zie je dat bij mensen die zelf roepen thuis op "M niveau" te rijden Lips are sealed ja ik generaliseer nu. En als je dat met een KWPNer bereikt is het kunstjes tonen, maar krijg je het met een Fjielinker voor elkaar, dan is het ineens een wereldprestatie. Die dubbele moraal irriteert me ook mateloos Haha!

Nee, het Z is niet zaligmakend maar voorlopig moet je toch iig 26 winstpunten (vroeger) en 51 wp'en (nu) gehaald hebben om te kunnen zeggen dat je een Z ruiter bent. En dat krijg je niet voor elkaar als je niet ten minste een beetje kunt rond sturen.

Volgens hebben we trouwens pas nog ergens deze discussie gehad en toen werd door iemand opgemerkt dat je pas kunt rijden als je een Z proef zonder zadel en hoofdstel kunt laten zien Lips are sealed

Maar even terug komend op de opmerking van Karin, ik denk dat er idd een set algemene vaardigheden is die iedere goede ruiter heeft om een paard rechtgericht, in balans en door het lijf te kunnen laten lopen. Als je dat kunt ben je IMO een behoorlijk goede ruiter en daarnaast wat specifieke vaardigheden als oog voor de sprong, gevoel voor tempo, lef, etc etc.

Weet je wat ik altijd zo gaaf vind, op de grotere concoursen bij het Z-springen moeten de nummmers 1 t/m 3 wisselen van paard, en dan kijken wie er nog een foutloos Z parcours neerzet, dat mogen ze van mij ook wel invoeren in de Z dressuur

Anoniem

patos schreef:
Je leert idd van zo'n paard als je er een tijdje op rijdt. Maar wanneer je er voor het eerst op stapt en iemand zegt tegen je: duw eens met je linkerbeen en het dier begint te appuyeren, kun je nog niet goed rijden, maar toch doe je een leuke Z oefening.

Ja maar zo oppervlakkig wilde ik deze discussie maar niet bekijken.

Lielle

Karin schreef:
Die quote 'Z is niet van Zaligmakend' is van mij. En daarmee bedoel ik te zeggen dat je IMO niet kunt stellen: 'zo, nu ben ik Z en DUS kan ik nu eindelijk rijden' - als in: vorige maand was ik nog M2 en toen kon ik blijkbaar nog niet rijden. Knipoog

Het is idd een lange weg naar het Z en je moet er idd meer voor kunnen dan alleen een beetje rondsturen (ik ben nooit Z geweest en heb ook de ambitie niet om Z te worden, laat ik dat voorop stellen). Maar tegelijkertijd is Z niet de absolute norm in wedstrijdland, althans voor mij niet. Knipoog

absoluut niet Haha! maar er is ook geen zwart/wit in dit verband. wat ik aanvecht is de teneur die ik regelmatig proef "die Z ruiters kunnen absoluut niet rijden".

Misschien is het ruiterbewijs trouwens de graadmeter voor 'goed paardrijden' Tong uitsteken

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:39

Vonnie84 schreef:
wat is dat voor een conclusie Verward

De stelling: als je Z dressuur rijdt ben je een goede ruiter. Deze klopt niet, want: Als je een goede ruiter bent, hoef je nog geen Z dressuur te rijden.

OK dan!

I.m.o. ben je pas een goede Z-ruiter/amazone, als je de proef zo kan neerzetten alsof het super makkelijk is... Maar dan nog, wie zegt dat ze buiten de ring ook nog zo goed en aardig kunnen rijden...

Lielle

WWWiske schreef:
Weet je wat ik altijd zo gaaf vind, op de grotere concoursen bij het Z-springen moeten de nummmers 1 t/m 3 wisselen van paard, en dan kijken wie er nog een foutloos Z parcours neerzet, dat mogen ze van mij ook wel invoeren in de Z dressuur

waar heb jij dat ooit gezien? Dat komt bij mijn weten alleen voor op het WK springen, dus eens in de vier jaar. (nrs 1/4 trouwens Knipoog )

Anoniem

WWWiske schreef:

Dat is niet in het Z wiske, dat is bij de wereldruiterspelen in de zware toer. Das ff heel wat anders dan een Z parcours Haha!

Dat nivo is vergelijkbaar met het nivo van OS en dus ook de Grand Prix dressuur.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:41

Anoukie schreef:
Nee, maar jij ook niet. En iemand als Anky zal altijd kritiek krijgen, gewoon omdat ze Anky is.

Levy en Pipo, mensen als Sjef en Nicole hebben zichzelf volgens mij wel bewezen in de sport. Ik heb een jaar of 10 geleden Sjef nog zien rijden op Indoor Brabant.

Ik zeg niet dat ik ongelovig ben, maar ik heb graag een instructeur die of zichzelf bewezen heeft of nog liever die het met zijn/haar leerlingen bewezen heeft. Dus een instructeur zonder wedstrijdervaring gaat er bij mij moeilijk in, sorry.

Mij heb je de naam Nicole of Sjef niet horen noemen hoor, er zijn meer mensen die weten waar Abraham de mosterd haalt.
Zonder daarbij zelf wedstrijdervaring te hebben.

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:43

Aimee schreef:
Hoe kun je dan zo'n stelling naar buiten brengen over paardenhandel als je er helemaal niet inzit....

Omdat mijn instructeur in de handel zit en daar hebben we het dus ook wel eens over, volgens hem, ja inderdaad dit is een geleende uitspraak, zit de echte handel volgens hem in paarden van 6 tot 10 jaar die minimaal Z1 dressuur lopen.

Kriel

Pipo schreef:
\

Bij jou amerikanen blijkbaar niet................ik ken er meer dan genoeg waarbij ze dat wel opbrachten. Overigens zijn dit meestal wel springpaarden.

Voor wat betreft de dressuurpaarden hebben we daar de Oostenrijkers voor Haha!

patos

WWWiske schreef:

Met dressuur heb ik dat idd een keer gezien, heel verhelderend Haha!

WWWiske

Vonnie84 schreef:
wat is dat voor een conclusie Verward

De stelling: als je Z dressuur rijdt ben je een goede ruiter. Deze klopt niet, want: Als je een goede ruiter bent, hoef je nog geen Z dressuur te rijden.

Over de boel omdraaien gesproken Verward

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:46

WWWiske schreef:
ja maar gijsenkim, ik vind dit zo alles over 1 kam scheren, je ziet toch ook heus weleens iets anders in de Z rijden dan hetgene dat je hierboven beschrijft?

Zie zin 1 ............... ik moet zeggen dat ik soms Haha! Haha! Haha! Haha!

leeeeheeesuh Haha! Haha! Haha!

Gelukkig zie je ook hele andere dingen ja

Vonnie84

WWWiske schreef:
Over de boel omdraaien gesproken Verward

haha nee.. zo ontkracht je dus een stelling Ik wilde daarmee alleen maar aantonen dat het onderling geen verband hoeft te hebben.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 16:46

Anoukie"]
Daar heb je dan ook meteen mijn punt te pakken . Want ik vind dat je met een haf of fjord niet de sport moet ambieren maar de recreatie (en nu ga ik er vast een hele hoop boos maken). Een uitzondering daar gelaten, zijn dat geen sportpaarden. Dus daarmee Z halen is een nobel doel, maar ook een beetje onrealistisch (vind ik).
[/quote]
Maar iemand die met een haf of een fjord start heeft vaak ook helemaal niet als doel om de Z te halen. Maar wel om leuk wat wedstrijdjes te starten met zijn/haar pony omdat ze daar lol in hebben. Moeten die dan eigenlijk niet starten?

[quote="Kitty"]
Wat mij opvalt, is dat het altijd ruiters zijn die nog lang geen Z rijden die zo'n discussie opstarten. Het lijkt alsof zij denken dat het makkelijk is om zo in de Z te komen en dat als je thuis een beetje kunt appuyeren, je ook zo een Z-proef neerzet.
[/quote]
Ik weet niet of dit naar mij toe bedoeld was?
Topic is iig niet gestart omdat ik denk dat het makkelijk is af wat dan ook. Ik ben voorlopig allang blij als ik fatsoenlijk een B-proefje door ga komen. Dit kwam toevallig in een ander topic naar voren, en aangezien het daar erg off-topic ging maar ik het wel een interessante discussie vind, heb ik dit topic geopend Lachen

[quote="Anoukie"]
Het ligt bij velen vaak aan het feit dat zij een ander dier rijden dan de genoemde KWPNer waardoor ze geen winst rijden.
[/quote]
Maar komt dat doordat de pony/de ruiter of (ook) doordat de jury liever een KWPN-er ziet?

[quote="Effie"]
Je kunt hoog of laag springen maar fjorden en haflingers zijn niet gebouwd voor dressuurwerk. Heb jij dus de ambitie Z te worden dan raad ik je aan om bij voorbaat dus al niet zo'n paard te kopen.
[/quote]
Dat ben ik met je eens, maar denk dat het bij veel mensen omgekeerd werkt. Die kopen een haf of fjord omdat ze het een leuk dier vinden. De dressuur blijkt leuk te gaan en ze gaan dan toch ook maar eens een wedstrijd starten en wat serieuser met de dressuur bezig.

[quote="Pipo"]
Het gaat mij niet eens om de klassering van het springen. Maar om de handigheid om een parcourtje te springen en boven een hindernis te blijven zitten. Een klein beetje meer lef op een paard.
[/quote]
Maar moet dit dan persé het springen zijn? Denk dat voor bijv. een flinke buitenrit met een fris paard ook best wat lef en balans nodig kan zijn.

[quote="Lielle schreef:
nou, ik denk dat heel wat Z paarden dat echt niet zomaar doen. De knopjes kunnen bedienen op een ver doorgereden paard vraagt heel wat ruitergevoel

Helemaal mee eens Lachen maar daarom kan je ook zoveel leren van een ver doorgereden paard. Bedien je de knopjes op de goede manier dan zal het paard de oefening correct uitvoeren en kan jij het gevoel weer leren kennen (goede begeleiding hierin is wel een vereiste).

Karin

Lielle schreef:
Misschien is het ruiterbewijs trouwens de graadmeter voor 'goed paardrijden' Tong uitsteken

Oude stijl of nieuwe stijl? In het eerste geval ben ik dan een heel goede ruiter. Tong uitsteken

Anoukie

Levy schreef:
Mij heb je de naam Nicole of Sjef niet horen noemen hoor, er zijn meer mensen die weten waar Abraham de mosterd haalt.
Zonder daarbij zelf wedstrijdervaring te hebben.

Nee dat klopt ook, Pipo of Aimee noemde die namen.

Maar, zou jij ook les nemen van iemand zonder die ervaring?

Ik vind het toch ook erg fijn dat mijn instructeur weet wat het inhoud, het zelf heeft meegemaakt, op mijn paard kan stappen en iets kan voordoen of een moeilijk stuk even kan vereenvoudigen. Die weet wat een jury wil zien etc. Of daar eigen wedstrijdervaring voor nodig is? Misschien niet, maar het is wel een goede referentie.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:47

Maar met zo'n paardenruil-actie is in zekere zin de ruiter met het fijn gereden paard waar je zo op wegstuurt juist in het nadeel in vergelijking met de ruiter met de stugge bok waar een ander niet op weg komt, terwijl de ruiter van dat fijne paard wel de betere africhter is.
Op GP nivo twijfel ik er niet aan of die dieren zijn stuk voor stuk perfect voor elkaar, al zullen ze heus hun eigenaardigheden hebben, maar op basisniveau weet ik dat nog zo net niet.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:49

WWWiske schreef:

degene die zijn paard het best voor elkaar heeft staat onderaan..

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:50

Anoukie schreef:

Maar, zou jij ook les nemen van iemand zonder die ervaring?

Dat heb ik al eerder aangegeven. Ik heb jarenlang les gehad van zo iemand.
En dat beviel me prima! totdat hij iets té persoonljik werd Haha! maar dat is een ander verhaal
Ik heb nog wel stukken video waarbij hij op mijn paard zit en toch een knap stukje kan rijden hoor.
Laatst bijgewerkt door Kriel op 25-10-04 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:50

Margreet schreef:
Maar met zo'n paardenruil-actie is in zekere zin de ruiter met het fijn gereden paard waar je zo op wegstuurt juist in het nadeel in vergelijking met de ruiter met de stugge bok waar een ander niet op weg komt, terwijl de ruiter van dat fijne paard wel de betere africhter is.
Op GP nivo twijfel ik er niet aan of die dieren zijn stuk voor stuk perfect voor elkaar, al zullen ze heus hun eigenaardigheden hebben, maar op basisniveau weet ik dat nog zo net niet.

Ik denk dat dit in het Z voor hilarische taferelen kan zorgen

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:52

Richtje, van mij mag iedereen starten. Maar we hadden het hier over het Z. En daar zie je weinig haffen/fjorden etc., uitzonderingen daar gelaten (zeg ik nog maar eens).

Overigens, vorige (?) pagina heb ik voor mezelf wel de conclusie getrokken dat ik "alles" heb gedaan wat hier genoemd is om een goede ruiter genoemd te worden, terwijl ik dat imo dus niet ben (en het bewijs daarvan bestaat ook nog eens). Dus zo simpel is het allemaal niet.

Wel vind ik nog steeds dat je niet zomaar Z (+ winst) bent, daar is meer voor nodig dan een portie geluk e.d.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:52

essie79 schreef:
degene die zijn paard het best voor elkaar heeft staat onderaan..

Nee, diegene die met elk paard een voldoende proef kan rijden heeft zichzelf goed voor elkaar.
Daarnaast zal het ene paard zich makkelijker door een ander laten rijden dan het andere paard, maar een goede ruiter "prikt" daar doorheen.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:53

Tja, of je kan rijden als je Z bent.

Dat verschilt gewoon per persoon/paard. Je hebt ponys/paarden die heel makkelijk hun oefeningetje doen, en als leerpaard fungeren, waarbij je zo in het Z beland. Je hebt ook paarden waarbij het eruit geknepen moet worden en Z het max is wat er te behalen valt.

Concludeer daar zelf maar mijn mening uit Knipoog

En dan even los gezien van de capaciteiten van de ruiter, maar dat spreekt voor zich lijkt mij.
Laatst bijgewerkt door Tyrza op 25-10-04 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt