Wat mij nogal eens irriteert is de houding van "die Z ruiters doen wel alsof ze alles zijn, maar ze rijden ook maar kunstjes". Vaak zie je dat bij mensen die zelf roepen thuis op "M niveau" te rijden
ja ik generaliseer nu. En als je dat met een KWPNer bereikt is het kunstjes tonen, maar krijg je het met een Fjielinker voor elkaar, dan is het ineens een wereldprestatie. Die dubbele moraal irriteert me ook mateloos
Nee, het Z is niet zaligmakend maar voorlopig moet je toch iig 26 winstpunten (vroeger) en 51 wp'en (nu) gehaald hebben om te kunnen zeggen dat je een Z ruiter bent. En dat krijg je niet voor elkaar als je niet ten minste een beetje kunt rond sturen.
Volgens hebben we trouwens pas nog ergens deze discussie gehad en toen werd door iemand opgemerkt dat je pas kunt rijden als je een Z proef zonder zadel en hoofdstel kunt laten zien

Maar even terug komend op de opmerking van Karin, ik denk dat er idd een set algemene vaardigheden is die iedere goede ruiter heeft om een paard rechtgericht, in balans en door het lijf te kunnen laten lopen. Als je dat kunt ben je IMO een behoorlijk goede ruiter en daarnaast wat specifieke vaardigheden als oog voor de sprong, gevoel voor tempo, lef, etc etc.