wat doe je met je paard als die dood is???????????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 13:02

Daarom ook altijd het lichaam (laten) controlleren...
Of mag dat niet met de verzekering?

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 13:20

Waarom besluit iemand om zijn of haar paard naar de slacht te brengen?
Dat vraag ik me eigenlijk al af sinds het begin van dit topic.
Is het omdat ze dan nog geld op brengen (toch?) of omdat ze aan hun dood nog wat hebben, of wat???
Ik zelf begrijp dat niet echt.
Misschien kunnen jullie het me uitleggen!

snoocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 13:26

ik zou nooit me pony laten slachten het idee al,, maar stel het kan dat die ingeslapen ofzo moet worden,,ik zou me pony laten inslapen als die bijv ziek ofzo zou zijn en ze kan nie meer beter worden, nou dan kan die toch niet meer worden opgegeten (ik beoel als die is ingeslapen) wat gebuurd er dan met je paard?? ik dacht dat die verd gecremeerd Verward , want begraven mag niet volgens mij? ik dacht dat je mocht kiezen tussen cremeren en naar de slacht (dan had ik voor cremeren gekozen). het iedee dat iemand mijn pony eet neej dankje.

maar ik zou dr wel bij blijven als ze zou moeten worden ingeslapen. maar ik hoop dat dat nooit hoeft te gebeuren,(ik bedoel dat ze heel erg ziek ofzo zou worden en nie meer beter kan worden, en ik dr zou moeten inlaten slapen). ik heb ook vaak aan het iedee zitten denken van, als ik op een dag de stal in zou komen en ze licht dr dood dat ik dan echt helemaal gek zou worden.
maar naar de slacht zou ik nooit doen, ik zou dr eerder laten inslappen.
en ik dacht dat na het inslapen het paard werd gecremeerd.

dus nou vraag ik me af mag cremeren nou wel of niet? ik dacht dat dat mocht!

snoocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 13:38

ik had het as meegenomen als ze zou moeten worden ingeslapen en gecremeerd, en op een hele mooie plek uitgestoeid.

maar ik had me pony nooit van me leven op zon grove manier laten wegbrengen, teneerste ik zou dr bij blijven als ze zou moeten worden ingeslapen, en ten tweede het as mee hebben genomen, en daarna op een mooie rustig plek hebben uitgestroeid!

en ik denk toch wel dat ik overal bij zou hebben geblijven
dan voel ik me er fijner denk ik bij.
Laatst bijgewerkt door snoocky op 28-08-04 13:47, in het totaal 3 keer bewerkt

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 13:42

Ylana schreef:
Is het omdat ze dan nog geld op brengen (toch?) of omdat ze aan hun dood nog wat hebben, of wat???

Ik heb bijna 2 jaar geleden een van mijn pony's laten slachten.
Waarom? Omdat ik al eens eerder heb gezien hoe een paard werd ingeslapen en dat wil ik mijn pony's niet aandoen.

In laten slapen klinkt wel heel lief en vriendelijk voor het dier maar je kan het beter doodspuiten noemen en het gaat echt niet altijd zo rustig als iedereen denkt.
En niet alleen bij dierenartsen die normaal alleen cavia's en konijnen behandelen maar ook in Utrecht op de kliniek komt het voor dat een paard of pony er lang tegen blijft vechten.
Dan maar 1 schot en klaar.
Wel op afspraak zodat de pony meteen van de wagen af kan en geschoten wordt, niet via de markt of naar het buitenland.

Dood = dood.
Wat er daarna mee gebeurt kan mij echt niets schelen.
Al hoewel, ik heb ze dan liever niet op het erf liggen.
Stel het is 30 graden met flinke zon en het duurt 4 dagen voordat de rendac langs komt....
Zoals bij onze buren.
Gaat heerlijk ruiken en we zitten hier langs een druk fietspad waar ook veel kinderen langs rijden.
Na een paar dagen kan je er een zeiltje extra bij pakken want dat beest blijft opzwellen...

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 13:50

Citaat:

En wat als het schot misgaat..?
Dat gebeurd ook vaak. Je paard hoeft maar net even z'n hoofd weg te draaien.. En dan is gelijk je paard in paniek!

Nee, zoals je al merkt, ik ben tegen de slacht.
Ik laat (als het nodig zou zijn, ik hoop t natuurlijk niet Scheve mond ) Dusty inslapen, en zonodig vraag ik om een overdosis 'sufmaakmiddel' Haha! hoe heet dat :D voordat ze het gif binnenkrijgt. Dan kan ze ook niet tegenspartelen, en gaat ze rustig dood.
Het liefst in de wei natuurlijk Knipoog
En ik laat haar dan gewoon ophalen door rentac.
Of ik haar apart op laat halen weet ik niet...

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 13:55

Marloez"]
[quote="MarijeR schreef:
Citaat:

En wat als het schot misgaat..?
Dat gebeurd ook vaak. Je paard hoeft maar net even z'n hoofd weg te draaien.. En dan is gelijk je paard in paniek!

Nee, zoals je al merkt, ik ben [b]
tegen[\b] de slacht.
Ik laat (als het nodig zou zijn, ik hoop t natuurlijk niet Scheve mond ) Dusty inslapen, en zonodig vraag ik om een overdosis 'sufmaakmiddel' Haha! hoe heet dat :D voordat ze het gif binnenkrijgt. Dan kan ze ook niet tegenspartelen, en gaat ze rustig dood.
Het liefst in de wei natuurlijk Knipoog
En ik laat haar dan gewoon ophalen door rentac.
Of ik haar apart op laat halen weet ik niet...

Een goede slager die ervaring heeft met paarden schieten.
Daar heb ik iig veel meer vertrouwen in dan het afspuiten door een DA.
Mijn pony's raken veel meer 'in paniek' van de DA dan ergens een schone ruimte binnen lopen waar een ander hem/haar overpakt en voor ze het weten is het gebeurt.

snoocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 13:57

nou bij inslapen heb ik gezien dat het zo gaat!

het paard woord onder narcoze gebracht en dan krijg die een prik in zn hart dat ze hart stopt,, en dan is die ingeslapen (dood)
dat is vind ik vriendelijker,het paard merkt er niks van hijs onder narcoze HIJ SLAAPT als die een prik krijg in z'n hart.

dat vind ik vriendelijker dan dat die een soort helm op krijgt en dan een pen in zn hersens steken want dat is wat er gebeur als die woord afgeslacht!! of ze krijgen een kogel door hun hersens en dat gaat heel vaak fout en idd dan is je paard helemaal in paniek!!

IK BEN APSOLUUT TEGEN DE SLACHT !!!!!!!!!!!!!!

INSLAPEN VIND IK VEEL VRIENDELIJKER!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 14:07

snoocky schreef:
nou bij inslapen heb ik gezien dat het zo gaat!

het paard woord onder narcoze gebracht en dan krijg die een prik in zn hart dat ze hart stopt,, en dan is die ingeslapen (dood)
dat is vind ik vriendelijker,het paard merkt er niks van hijs onder narcoze HIJ SLAAPT als die een prik krijg in z'n hart.

dat vind ik vriendelijker dan dat die een soort helm op krijgt en dan een pen in zn hersens steken want dat is wat er gebeur als die woord afgeslacht!! of ze krijgen een kogel door hun hersens en dat gaat heel vaak fout en idd dan is je paard helemaal in paniek!!

IK BEN APSOLUUT TEGEN DE SLACHT !!!!!!!!!!!!!!

INSLAPEN VIND IK VEEL VRIENDELIJKER!

Heb jij wel eens een paard in paniek vast moeten houden terwijl de DA probeert de 1e spuit te geven?
En als het paard dan eindelijk bijna door de benen gaat zakken, in alle paniek steeds maar weer omhoog probeert te komen en zich daarbij flink verwond aan zijn benen en met zijn hoofd op de grond slaat?

En dat is dan geen foutje van de DA hoor. Gewoon het paard wat tegen het neergaan vecht en blijft vechten.
Gebeurt ook wel eens als een hengst neergelegd moet worden voor een castratie.
Maar diervriendelijk? Nee dat is het in boekjes misschien...
Hele oude of hele zieke paarden die het zelf al zo'n beetje op hebben gegeven, die zijn wel goed af te spuiten aan huis.
Maar een redelijk gezond paard wat bijv. door beenproblemen o.i.d. afgemaakt moet worden, kan heel sterk blijven vechten.

snoocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 14:14

nou ik vind inlatenslapen vriendelijker dan een kogel door de kop!!

en dat hoefd niet persee je kan ook vragen of ze eerst je paard onder narcoze kunnen brengen en dan willen laten inslapen. en dan merkt het paard er niks van. en dat zou ik dan doen (als het nodig is) dat vind ik eerlijker en vriendelijker voor het paard

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 14:29

snoocky schreef:
en dat hoefd niet persee je kan ook vragen of ze eerst je paard onder narcoze kunnen brengen en dan willen laten inslapen. en dan merkt het paard er niks van. en dat zou ik dan doen (als het nodig is) dat vind ik eerlijker en vriendelijker voor het paard

Waar ik het over heb IS juist die narcose spuit...
Als een paard eenmaal plat ligt, dan gaat het in laten slapen wel vlot.
Hij ligt dan misschien nog wat te stuiptrekken maar daar merkt het paard zelf niets meer van.
Alleen voor de baasjes is het dan wel even schrikken omdat ook dat geen fijn gezicht is.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 14:34

MarijeR wat jij zegt over dat een paard met man en macht moet vastgehouden worden is ook niet altijd waar. Als je paard panisch is voor spuitjes in het algemeen, dan is dit spuitje ook niks anders. Als je een paard hebt die gewoon rustig zich laat in spuiten, dan is er helemaal niks aan de hand! Als je je paard laat inslapen, is dat echt geen gevecht hoor. Je moet het gewoon bij de juiste dierenarts laten doen. Ze geven eerst een narcose aan je paard zodat deze al in slaap valt, voordat ze het definitieve spuitje geven. Niks geen gevecht dus.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 14:39

DA in Utrecht (faculteit) weten toch wel waar ze mee bezig zijn dacht ik?
Juist met de narcose heb ik al vaak problemen gezien.
Wat dacht je van castraties? Dan is het neerleggen ook het rotste klusje en het gevaarlijkst voor de personen die het dier vasthouden.
Been there, done that en al veel veel keren Knipoog

Als ze eenmaal onder narcose zijn dan merkt een paard er weinig meer van nee.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 16:20

Ylana schreef:

Omdat dat imo de meest nobele dood is die je een paard kan geven.
De slacht en inslapen nemen beiden risico's met zich mee. Dat het heel vaak misgaat met een paard schieten is bulls*it, bij een ervaren slachter is dat heus niet het geval. Als het dan toch eens mislukt is het brute pech.

En ik heb ook al verhalen gehoord van paarden die na een spuitje vredig op de grond inslapen. Helaas ook verhalen van paarden die in paniek geraken, die gaan vechten tegen de spuit en die dus niet zo vriendelijk sterven. Beide gevallen nemen dus risico's in, in beide gevallen kan je paard heel snel en vredig gaan, in beide gevallen kan hij ook heel vervelend gaan.

Naar een vreemde plaats brengen heb ik mijn ouder paard geen problemen mee. Die gaat al meer dan 10 jaar naar wedstrijden en allerlei vreemde plaatsen, en is veel rustiger als ze ergens op een vreemde plek is dan als de 'die enge DA' daar met een spuitje in haar eigen stal staat, dan wordt ze al nerveus.

Verder krijgt een paard dat ingeslapen is later ook niet veel eerbetoon. Ik heb eens een merrie en veulen zien ophalen, drie dagen na de dood en drie dagen buiten in een hittegolf en hevig onweer gelegen, en dan werden ze met een grote kraan op een vrachtwagen gesmeten en weg ermee. Heel fraai om te zien was dat niet, ik kreeg er het gevoel bij alsof het een wegwerpding was die als de batterij niet meer ging gewoon word weggesmeten.

Als ik mijn paard naar de slacht doe, dan heeft ze zelfs na haar dood nog nut. Ze wordt opgegeten door iemand die honger heeft, ze heeft eigenlijk haar leven gegeven om iemand anders voeden. De een zijn brood is de ander zijn dood zeg maar, of in dit geval zijn vlees.
Ik zal zelf wel nooit het vlees van mijn eigen paard opeten, ik heb paardenvlees zowiezo niet graag, maar als ik weet dat mijn paard, dat een superleven heeft gehad, na haar dood op het bord ligt van een persoon die honger heeft, vind ik dat een fijner gedachte dan dat ze ergens opgebrand is of er in de plaats van mijn paard met haar superleven een slachtpaard ligt dat niks als ellende heeft gekend.

Ik ben niet tegen mensen die liever laten inslapen, zoals ik al zei, ieder zijn eigen keus en in beide gevallen loopt het wel eens mis, dat is het risico wat je neemt. Maar ik vind het wel jammer dat sommige mensen net doen alsof mensen die hun paard slachten beulen zijn en paarden heel vaak lijden, dat is absoluut niet waar.

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 17:59

eerlijk gezegd , t klink misschien hard.. Maar al zou mijn paardje doodgaan.. Dan zou ik voor t goedkoopste kiezen.. Je d0et m der egt geen plezier mee door m te begraven, hij voelt der togh nie van.. Tis misschien voor je zelf.. maar van t geld da je daar dan aan uitgaat geven kun je misschien een nieuw paardje kopen en daar weer mee opnieuw beginnen Lachen

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 18:20

Ik kijk mensen er ook absoluut niet op aan hoor wanneer ze hun paardje naar de slacht brengen.
Ik zelf zou het niet kunnen. Maar ja, ik ben wat dat betreft gewoon een onwijze sentimentele muts!
Ik vroeg me alleen af waarom mensen tot die besluit komen.

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 20:09

Ten 1e: Vind mijn paard het vreselijk om met de trailer te reizen.
Ten 2e: Weet ik dat ze de slachterij zelf, doodeng zal vinden.
Ten 3e: Het schietmasker zal ze ook doodeng vinden.

Het is gewoon een zenuwpees Haha!
Daarom laat ik d'r inslapen. Ik wil ook niet dat ze opgegeten wordt.

Dat andere mensen hun paard liever op willen laten eten, daar heb ik geen problemen mee. Hun voelen zich daarbij lekkerder bij, en ik voel me lekkerder bij het in laten slapen Knipoog
En over dat vechten tegen dat spuitje kun je wel wat doen hoor. Gewoon een overdosis geven, dan vallen ze direct plat Knipoog

En als ik het zou laten doen, wil ik dat ze ingeslapen word door een vrouwelijke dierenarts, daar voelt ze zich bij op d'r gemak. Lachen
Elke vreemde man word aangezien als enge dierenarts, die haar tanden wil raspen.... doodeng dus Haha!
Want als ik de vrouwelijke dierenarts wil laten komen, is er niks aan de hand. Het spuitje tegen influenza merkte ze niet eens Haha! oortjes nar voren en een beetje duf voor zich uit kijken ja, dat was het enigste wat ze toen deed

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 20:59

Tot vorig jaar ofzo had ik ook geen fijne ideeën bij de slacht.

Tegenwoordig denk ik echt dat ik mijn paard liever wegbreng. Een schot en het is klaar, is m'n beestje verlost.
Inslapen heb ik een paar goede, maar nog meer slechte verhalen van gehoord. Als ze moet gaan hoop ik dat ze snel gaat, of dat ik haar na een lang en goed leven in het land of de stal vind ofzo.

Eigenlijk vind ik het luguber om over na te denken, m'n pony is nog maar drie, maar ooit gebeurd het toch, vroeg of laat.

Mijn hond is heel vredig ingeslapen, ook eerst onder narcose, op zijn eigen kleedje (nu ik dit typ is het precies een jaar geleden dat we zijn laatste avond meemaakten. De dag erna is hij ingeslapen. Vandaar dat ik het nu ook even erg moeilijk heb)
Hij ging heel vredig.

Maar een hondenlijf is toch wel wat anders dan dat een paard of een pony.

Nee, áls ik moest kiezen, dan maar slacht.. Paardenvlees eet ik toch niet..

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 21:18

runningkawa schreef:
Helaas kun je paarden niet cremeren, dus dat gaat dan niet op.

Das niet waar . Er schijnt ergens in het land een crematorium voor paarden te zijn. Weet niet waar. Het kost je wel een heleboel Euro's geloof ik, maar dat heb ik graag voormijn paardje over als het zover is.

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 21:20

Je moet eerst je paarden laten exporteren naar Engeland.
Daar kun je het vrij goedkoop laten doen, alleen het erheen vervoeren... tja, als je dat er allemaal voor over hebt..

Ik denk niet dat ik dat zou doen Haha!

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 21:23

Mensen wat een onderwerp. Krijg helemaal een raar gevoel in mijn buik. Wil er helemaal niet aandenken. Hoop dat Mac nog erg lang bij me blijft, en als het zover is, dan zie ik wel weer verder. Wil nu plezier van hem hebben.

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 21:24

Marloez schreef:
Je moet eerst je paarden laten exporteren naar Engeland.
Daar kun je het vrij goedkoop laten doen, alleen het erheen vervoeren... tja, als je dat er allemaal voor over hebt..

Ik denk niet dat ik dat zou doen Haha!

ik weet zeker dat er hier in Nederland ook één is. En ookal kost het wat, dat heb ik er wel voor over. Mijn paard werkt ook altijd hard voor mij.

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 21:30

Channie23 schreef:
ik weet zeker dat er hier in Nederland ook één is. En ookal kost het wat, dat heb ik er wel voor over. Mijn paard werkt ook altijd hard voor mij.

Mijn paard werkt in vergelijking met echte werkpaarden bijna niet Haha!
En wát een verzorging krijgt ze ervoor terug Ik denk dat ze daar meer aan heeft, dan dat als ze dood is helemaal ergens naar toe word gestiuurd om gecremeert te worden. Bovendien kan ik een verwaarloost pard een beter leven geven, en nieuw leven geven voor het geld dat ik betalen zou aan de export enzv. Lachen
Dat cremeren is eigenlijk meer voor jezelf dan voor het paard Knipoog

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 03:36

Channie23 schreef:

dat is onmogelijk... of het moet illegaal gebeuren, en dat zou ik ook niet willen.
In Nederland is het namelijk verboden om geslachte/ingeslapen paarden te Cremeren.

eerst laten afspuiten en dan naar Engeland te exporteren is er ook niet bij... dood 'vee' e.d. mag namelijk niet meer geëxorteerd worden.
dan moet je dus je (dood zieke) paardje een uren lange boot reis laten maken alleen voor je eigen gemoeds rust... ik zou het mijn paard iig niet aan willen doen.

En tsja het 'laten inspuiten' klinkt inderdaad veel aardiger en dat is het in 80% van de gavallen ook... maar als zo'n paard eenmaal de strijd aan gaat met het slaapmiddel is het echt geen pretje om te zien, het paard krijgt dan een steeds hogere dosis... blijft keihard doorknokken totdat zijn hard het bijna al begeeft van alle stress.
uiteindelijk geeft de VA een nog grotere dosis die echt een overdosis is, waar het lichaam dan ook weer erg raar (en zeker voor de eigenaar verschrikkelijk om aan te zien) op reageerd.

Bij slachten door middel van een masker met een pin of kogel gaat het veel minder vaak mis... het nadeel is wel dat een paard al in de stress kan raken door de geur die in het slachthuis hangt, maar als je van tevoren een afspraak maakt gaat het allemaal heel snel en heeft je paardje een heel stuk minder stress.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 12:17

nooit slacht! moet er niet aan denken dat iemand me paard op zit te eten Misselijk