Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

josien schreef:Hmm, jullie zijn wel aardig zeg.
Even iets rechtzetten. Ik heb dit topic geopend niet om mij zelf te plubliseren of zoals je het wil noemen, maar om te weten hoe jullie het doen. Ik heb geen paarden met een goede, mooie bouw. dressuur wedstrijden heb ik nooit gereden, daar ik geheel anders rij en met een ander zadel. Ja als klein meisje, maar toen vond ik het al niks. Niet om de slechte resultaten, maar om het strakke enz.
Het gaat me om de welzijn van mijn paarden. Bovenlijn hoort daar ook bij. Andere methode's sta ik open voor, maar was wel benieuwd of iemand het zonder rijden en hulpteugels deze bovenlijn kon trainen, maar zoals ik hoor is dat volgens jullie onmogelijk.
Zep schreef:Alsof ze uit zichzelf gaan dragen
yeah sure
, oke, die heeft zijn bouw mee, maar ht kan wel degelijk en heb natuurlijk veel hulp van hem, want zelf ben ik hard bezig zoveel mogelijk te leren, maar ook elren si alstig als iedereen wat anders roept.. 
Lovely schreef:Kan er geen apart forum gemaakt worden voor bokkers en hun zelfbedachte methodes?? Het worden er steeds meer lijkt het wel.
Olevalover"]
Ik snap dat jullie allemaal zeggen dat de bovenlijn van een paard belangrijk is maar toch ben ik het een klein beetje met josien eens (bij die voorbeeld foto met die witte pony) ..Je kunt niet van de ene op de andere dag van een iele ingezakte nek naar een rond bespierde hengstenhals.
[/quote]
Er is ook niemand die dat beweert,
en ook niet alle paarden hebben een mooie bovenlijn. (let op: bovenlijn dus niet alleen de hals)
Alleen is het wel apart dat er geen foto getoond kan worden waarop een fijne bovenlijn te zien is, terwijl Josien hiermee haar topic startte:
[quote="josien schreef:Ben zelf laatst een opmerkelijke conlusie gekomen dat de bovenlijn bij al mijn les paarden en mijn eigen paarden natuurlijk ook, heel mooi bol is. Zelfs bij paarden die een heel slechte bovenlijn hadden.
Lovely schreef:Fellor, dat geldt dan vooral voor de mensen die er normaal gesproken geld voor vragen.
Die van mij kan verschrikkelijk goed alle soorten wissels. Aan de longe springt ie ze ook (nee, geen soort van) met gemak.
Thuis achter de heg offcourse.
) Citaat:Ben zelf laatst een opmerkelijke conlusie gekomen dat de bovenlijn bij al mijn les paarden en mijn eigen paarden natuurlijk ook, heel mooi bol is. Zelfs bij paarden die een heel slechte bovenlijn hadden.
Dit heb ik bereikt puur door het paard bewust van zijn achterhand te maken en vandaaruit oefeningen te doen die hem meer kracht geven. Dit vooral tijdens het los werken en aan de hand. Geen enkele hulpmiddel of teugels die het hoofd hals in een bepaalde positie dwingt of rijd. Alles los en het paard het zelf laten uitzoeken.
Zelf denk ik dat ik bijna de enigeste hoier ben die het zo doet