Hoe train je de bovenlijn van je paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-04 10:48

Hmm, jullie zijn wel aardig zeg.

Even iets rechtzetten. Ik heb dit topic geopend niet om mij zelf te plubliseren of zoals je het wil noemen, maar om te weten hoe jullie het doen. Ik heb geen paarden met een goede, mooie bouw. dressuur wedstrijden heb ik nooit gereden, daar ik geheel anders rij en met een ander zadel. Ja als klein meisje, maar toen vond ik het al niks. Niet om de slechte resultaten, maar om het strakke enz.

Het gaat me om de welzijn van mijn paarden. Bovenlijn hoort daar ook bij. Andere methode's sta ik open voor, maar was wel benieuwd of iemand het zonder rijden en hulpteugels deze bovenlijn kon trainen, maar zoals ik hoor is dat volgens jullie onmogelijk.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 10:53

Ik heb je anders nog prima advies gegeven lijkt me?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 10:56

1 van deze zinnen wil ik eigenlijk in mijn onderschrift, mede ook door een ander topic, alleen ik kan niet kiezen, help Haha!

Zelfs hij die geen moer voorstelt probeert zichzelf op te schroeven.

Alles wat nu vanzelfsprekend is, was eens revolutionair.

Als de angst oprukt, trekt de logica zich terug.

Als je alles denkt te weten, leef je wel erg geisoleerd

josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-04 10:58

Inderdaad Tyrza, dat is waar.

Runningkawa, als jij dat denk vind ik het prima. Ik weet anders. Ik vind de laatste twee de beste. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 10:59

Vind ik ook de 2 beste
al is die eerste ook wel erg goed

Trouwens Pipo, ik ben het helemaal met je eens.
Reclame maken kost geld op bokt, toch?

Bart, flink geld te verdienen!! Knipoog

Olevalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 11:47

Ik snap dat jullie allemaal zeggen dat de bovenlijn van een paard belangrijk is maar toch ben ik het een klein beetje met josien eens (bij die voorbeeld foto met die witte pony) ..Je kunt niet van de ene op de andere dag van een iele ingezakte nek naar een rond bespierde hengstenhals..Ik heb zelf namelijk een paard die altijd verkeerd bereden is geweest...Toen ik daar aan ben gaan werken kreeg ze eerst een onderhals (hertenhals) omdat ze niet goed wist hoe ze zich moest dragen, nu met training gaat die onderhals langzaam weg en trekt als het ware naar de bovenhals..(bovenlijn)..Dit alles duurt nu al een jaar..en vaak hebben paarden met een verkeerde bovenlijn zeer veel moeite om zichzelf nu goed ontspannen te dragen inplaats van zichzelf wegtedrukken..het kost tijd voor ze het begrijpen en tot die tijd gebruiken ze dus eerst hun verkeerde spieren..daarna komen pas de goede spieren..en dan gaat het ook echt heel snel..
Afbeelding Hier is duidelijk te zien dat er geen bovenlijn is en er een onderhals ontwikkeld is..ook is de achterhand niet rond maar eerder hol...
Ik train haar nu met pessoateugel..en mijn priveinstructrice helpt ons zeer goed..Zo ziet ze er nu uit..de bovenlijn is hier al stukken beter ontwikkeld..
Afbeelding

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 12:20

josien schreef:
Hmm, jullie zijn wel aardig zeg.

Even iets rechtzetten. Ik heb dit topic geopend niet om mij zelf te plubliseren of zoals je het wil noemen, maar om te weten hoe jullie het doen. Ik heb geen paarden met een goede, mooie bouw. dressuur wedstrijden heb ik nooit gereden, daar ik geheel anders rij en met een ander zadel. Ja als klein meisje, maar toen vond ik het al niks. Niet om de slechte resultaten, maar om het strakke enz.

Het gaat me om de welzijn van mijn paarden. Bovenlijn hoort daar ook bij. Andere methode's sta ik open voor, maar was wel benieuwd of iemand het zonder rijden en hulpteugels deze bovenlijn kon trainen, maar zoals ik hoor is dat volgens jullie onmogelijk.

jij zegt dus dat je zo openstaat voor andere methoden en hoe anderen hun paarden trainen... waarom heb je dan ook echt overal commentaar op?
er zijn echt heel wat goede ruiters die hun paarden prachtig voor elkaar hebben die reageren in dit topic. en dan is het volgens jou dus nog niet goed?

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 12:28

josien ik vind ook niet dat je echt open staat voor een ander zijn methode. zo heb je niet zo netjes geschreven over mensen die gebruik maken van hulpteugels en verbuig je de manier waarop vw/nw uitgevoerd wordt, daarna begin je over dat je clinics en les geeft. dat komt op mij ook over als je boeltje proberen te promoten en er is geen sprake meer van willen weten of discussieren over hoe anderen het doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 12:34

Van mij mogen josien ea. eens in de ring laten zien dat hun paard perfect in balans loopt, de perfecte manier van bovenlijn gebruik en daardoor ook hals hoofd houding en goed gebruik van de achterhand.
Dan is 180 pnt in de B niet meer moeilijk.

Pas als ze me dat laten zien, ga ik in hun methodes geloven.
Want ik kan nu ook roepen dat ik erg goed train, maar wil je dat af kunnen meten, zul je toch in grote groep moeten meten.
En dat is niet je eigen wei.

Tot nu toe zien foto's van Josien en andere wiel uitvinders er niet veel belovend uit
En is het alleen commercieel geblaat, waar niemand op af komt omdat iedereen resultaen wil zien, ook buiten je eigen wei.

Verder zeg ik niet dat er geen stukjes waarheid inzitten, maar ik word er wel zo langzamerhand ziek van dat hun het goed doen, maar nooit niks hebben laten zien en andere zoals tyrza verkeerd rijden, maar super mooie foto's en filmpjes plaatsen van winstpuntwaardige GP proef.

En alles uitdraait op hun methode, commercie dus

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 12:46

runningkawa schreef:

Pas als ze me dat laten zien, ga ik in hun methodes geloven.
Want ik kan nu ook roepen dat ik erg goed train, maar wil je dat af kunnen meten, zul je toch in grote groep moeten meten.
En dat is niet je eigen wei.

s

Idd, in de achtertuin is íedereen kampioen...

josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-04 12:49

Als we zo nog even door gaan hebben we een slotje.

Ik sta zeker open, maar wil graag horen of mensen het zoals gezegt zonder rijden en hulpteugels kunnen. Ik ben niet voor hulpteugels, maar ieder zijn manier. Ik probeer zo min mogelijk dingen af te kraken wat jullie nu wel doen.

Wij rijden geen wedstrijden en kijken heel anders tegen de omgang met een paard aan. Daardoor kom je weinig goede foto's tegen.

Verdraaien van de dingen kan ik ook, maar doe ik niet. Ik heb niks over een prijs gehad en helemaal niet over clinics. Enkel dat bij mijn les klanten van minstens een half jaar de paarden met een aardige bovenlijn lopen. Iedereen mag komen kijken voor niks, maar dan wel mensen die bereid zijn om echt te kijken en niet met een bepaald vooroordeel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 12:53

Ik ben ook geen voorstander van hulpteugels, geloof dat iedereen dat wel voortaan weet.
En in de les die ik krijg zie je paarden ook veranderen in een half jaar tijd, logisch toch?
En die veranderen dan zodat ze ook nog eens wp's halen tegen 30 andere deelnemers.
Zonder hulpmiddelen, zonder dwang.

En ja ik heb ook wel eens voor de kul rondgehuppeld en gesprongen met alleen een touwtje om zijn nek.
Dus dat kan ook met een "gewoon" getraind paard.
daar hoef je helemaal geen andere omgang voor te hebben.

En wat word er verdraaid?
En hoezoe weinig goede foto's omdat je anders rijd?
Achterhand eronder, is achterhand eronder
ontspanning is ontspanning
Mooie aanleuning is mooie aanleuning, enz enz, hoe je ook rijd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 12:56

Zep schreef:
Alsof ze uit zichzelf gaan dragen

yeah sure

Dat wel, mijn anda heeft ook passage en piaffe laten zien aan de longe zonder iets in op een goede dag , oke, die heeft zijn bouw mee, maar ht kan wel degelijk en heb natuurlijk veel hulp van hem, want zelf ben ik hard bezig zoveel mogelijk te leren, maar ook elren si alstig als iedereen wat anders roept..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-08-04 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 13:04

ach, de mijne loopt passage en piaffe in de wei als er een merrie voorbij komt. (en hij vergeten is dat ie ruin is) En dan bedoel ik niet zo'n knullig zweefdrafje, ik weet wel hoe een passage eruit ziet (en voelt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 13:05

Lovely schreef:
Kan er geen apart forum gemaakt worden voor bokkers en hun zelfbedachte methodes?? Het worden er steeds meer lijkt het wel.

Iedereen mag toch zeggen hoe ze het doen, je trekt je van de dingen wat aan die je zinnen en laat die mensen lekker denken dat ze een gos zijn. Verschillen zullen er altijd blijven in de manier waarop mensen paarden zullen willen zine lopen en/of deze trainen, daar heeft iedereen zich bij neer te leggen, want ej veranderd er toch niks aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 13:08

Ik geloof dat het tijd word voor een dressuurkampioenschap aan de longe

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 13:09

Olevalover"]
Ik snap dat jullie allemaal zeggen dat de bovenlijn van een paard belangrijk is maar toch ben ik het een klein beetje met josien eens (bij die voorbeeld foto met die witte pony) ..Je kunt niet van de ene op de andere dag van een iele ingezakte nek naar een rond bespierde hengstenhals.
[/quote]
Er is ook niemand die dat beweert,
en ook niet alle paarden hebben een mooie bovenlijn. (let op: bovenlijn dus niet alleen de hals)
Alleen is het wel apart dat er geen foto getoond kan worden waarop een fijne bovenlijn te zien is, terwijl Josien hiermee haar topic startte:
[quote="josien schreef:
Ben zelf laatst een opmerkelijke conlusie gekomen dat de bovenlijn bij al mijn les paarden en mijn eigen paarden natuurlijk ook, heel mooi bol is. Zelfs bij paarden die een heel slechte bovenlijn hadden.

Dan vraag ik me af: Hou je jezelf voor de gek? Moeten er zieltjes gewonnen worden?
Ik vind Josien tot nog toe niet overtuigend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 13:10

Fellor, dat geldt dan vooral voor de mensen die er normaal gesproken geld voor vragen.

Die van mij kan verschrikkelijk goed alle soorten wissels. Aan de longe springt ie ze ook (nee, geen soort van) met gemak.
Thuis achter de heg offcourse.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 13:11

Natuurlijk mag je zeggen hoe je het doet
Alleen maar leuk en leerzaam
Maar doen of je eigen manier de enige is, waarbij gezegd word dat jouw lessen de prefecte zijn en je paarden super voor elkaar zijn, zonder enig meten met andere. Tuurlijk ...

En daar nog bij dat het ruikt naar commercie.. misschien is een mooie banner bovenaan bokt wat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 13:14

Lovely schreef:
Fellor, dat geldt dan vooral voor de mensen die er normaal gesproken geld voor vragen.

Die van mij kan verschrikkelijk goed alle soorten wissels. Aan de longe springt ie ze ook (nee, geen soort van) met gemak.
Thuis achter de heg offcourse.

Vandaar (heb het mn stukje even aangevuld, want straks gaan emnsen nog denken dat ik er geld voor wil vragen en mn eigen methodes geweldig vind Knipoog *LOL* )

josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-04 13:35

Het spijt me, maar op deze manier stop ik er mee.

Mijn methode is niet de methode. Elk paard heeft weer wat anders nodig zoals elke ruiter. Dus is dit nooit goed.

Jammer, maar om op z'n manier afgekraakt te worden heb ik geen zin in. Oké bij 1 keer, maar zoals nu werkt het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 13:41

Je begint zelf zo'n topic, dan vraag je er om...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 13:58

Citaat:
Ben zelf laatst een opmerkelijke conlusie gekomen dat de bovenlijn bij al mijn les paarden en mijn eigen paarden natuurlijk ook, heel mooi bol is. Zelfs bij paarden die een heel slechte bovenlijn hadden.
Dit heb ik bereikt puur door het paard bewust van zijn achterhand te maken en vandaaruit oefeningen te doen die hem meer kracht geven. Dit vooral tijdens het los werken en aan de hand. Geen enkele hulpmiddel of teugels die het hoofd hals in een bepaalde positie dwingt of rijd. Alles los en het paard het zelf laten uitzoeken.

Zelf denk ik dat ik bijna de enigeste hoier ben die het zo doet

Toch logisch dat we dan daarover duidelijke foto's willen zien.
Je promoot hier je manier
je hebt er een site over
maar geen duidelijke foto's of filmpjes.
En die krijgen is toch echt niet meer moeilijk in deze tijd dat je al een goede digie hebt voor 200 E, met filmfunctie

Dus toch logisch dat er naar gevraagt word en dat er gevraagt word of je je zelf wel eens buiten je eigen wei gemeten hebt?
Want dan kun je pas realistich beoordelen of je paarden en die van je leerlingen die belangrijke dingen ook goed onder de knie hebben.
Want dat zijn de gewone basis dingen die in de dressuursport gevraagt worden.
Hoe verkregen doet er in de proef dan ff niet toe, maar je moet het wel goed kunnen tonen.
Geen probleem als ik jou ( en andere) verhalen hoor.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 14:42

Ik heb niet alle posts gelezen, maar ik train de bovenlijn van mijn pony door te longeren met touwtjes of dubbele longe en vooral door te rijden.

Mijn pony is licht overbouwd waardoor het voor haar moeilijk is om haar achterhand goed onder te brengen. Door training doet ze dit echter al heel aardig.

Ik probeer haar heel rond te rijden met het kontje er goed onder zodat de bovenlijn echt bol wordt. Ze kan je namelijk snel het gevoel geven dat ze lekker loopt terwijl ze in feite op de onderhals loopt. Ik noem dit de braaf-stand.

Ik doe eigenlijk niks met grondwerk. Hoogstens eens links rechts inbuigen in stilstand, maar dat kan ook onder het zadel. Wel rij ik regelmatig voorwaarts neerwaarts over cavaletti. Ze wordt daar altijd fijn los van in de rug.

Door haar bouw heeft ze haar beperkingen. Toch ziet ze er super uit. Gespierde kont, dikke spieren op de bovenlijn en naast de schoft en bodybuild schouders. Een echte macha. Haha!

(sorry voor het gezwijmel hoor, maar ik ben gewoon een heel trotse eigenaar!)

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 15:47

Ik vind het jammer josien, dat je je eigen methode ziet als dé oplossing. Ook al zeg je van niet, ik proef toch duidelijk dat je er wel zo over denkt.

Jammer, want er zijn meer wegen die naar Rome leiden en ook een hoop ervaren mensen hier op dit forum, die wellicht ook goede methoden hebben?