paard in de tuin..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 22:42

Monster schreef:
Vorig jaar zomer dat ik har ging verzorgen, heeft ze ook alleen gestaan, en ze was elke dag erg vrolijk, dus NIET ALLE pony`s en paarden WILLEn persee in een kudde.

Mijn pony leek ook altijd happy en vrolijk toen ze alleen stond. Aangezien ik toen niet beter wist.
Nu staat ze in de kudde, en ja, ze staat vaak alleen (zondert zichzelf af) maar ze vind het ook heerlijk om eens met het shetje van mijn stalhouder of jamaica te kroelen.
Ik heb haar absoluut zien veranderen (positief)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 22:53

En dan nog een tuin van 20 x 40....

Moet er geen tuin voor je dochter overblijven? Zo ja, dan heeft de shet nog minder ruimte........

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 22:55

Ach, Debo leert het nooit joh. Verloren moeite, helaas pindakaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 23:03

Praktisch gezien, denk ik dat 40x20 te klein is dat is wel voor even leuk ,maar dan verandert je weitje in een zand bak en met een zomer als deze in een modderpoel.Onze tuin is 2x zo groot ik had ook mijn pony mee genomen toen ik alleen ging wonen.Ten eerste veranderde mijn tuin in een modderpoel en ten tweede brak de pony steeds uit omdat ze soortgenoten zocht alhoewel haar weilandje aan een weitje met shet er op grensde. Verward We hebben ze toen inderdaad maar op een wei met andere paarden gezet wat wel weer stalgeld kosten .Plus wij zitten met een heel grote tuin met veel onderhoud Scheve mond .En dat was toen echt de bedoeling niet.Ik moet wel zeggen dat mijn pony groter was.Ik denk er ook wel eens over om inderdaad 2 minischetten in de tuin te zetten maar vrees voor die modder poel. En paardjes in de modder is ook weer zielig.

HeleennAnton

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 09:50

Mijn paard staat ook in de tuin, we hebben ook een 2 onder 1 kap huisje met een flinke tuin. Er hebben hier al eerder paarden gestaan daarom stond er al een stal. Mijn paard heeft een uitloop van ongeveer 15 x 10. Ik vind het echt heel fijn dat hij aan huis staat ivb met die toestanden in Enschede maar als mijn paard niet elke dag een tijd in de wei kon met zijn vriendinnetje(die staat al in de wei) was het nooit goed gegaan. Ik denk niet dat hij dan gelukkig zou zijn.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 10:28

Goed, Debo antwoordt al niet meer, heeft ook weinig zin, aangezien niemand nog reageert op haar vraag.

Debo, je zei dat je vriend twee pony's in de tuin niet zag zitten... Als jij nou ook 'ns dit topic uitprint... Ik denk namelijk dat hij een geflipte shethengst en een daardoor hartbroken girlfriend ook niet ziet zitten. Mijn vriend zou 't in ieder geval wel weten.

Verder... Hoe oud is Mexx nu? Als je hem wat later laat ruinen (jaar of drie) behoudt hij de pit die hij als goed opgevoedde hengst zou hebben... Maar is hij minder onberekenbaar. Tegen de tijd dat Noa dan gaat kruipen en "paardje wil aaien" is hij dan "veilig om te aaien".

Ik blijf ook bij de vraag of er geen verzorgster te vinden valt voor both Rydar en Mexx... Dan kun je die wei aanhouden, en ze eventueel 's winters aan huis op stal zetten, met uitloop en voldoende beweging dankzij de verzorgster...

Kun je trouwens niet een stukje van die weilanden om je heen huren, dat de wei groot genoeg is voor 2 paarden, en je in de tuin alleen een uitloopje hebt?

Malabarista

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 18:07

Ik zou ook niet meer antwoorden.

Haflingergek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 19:47

Ineke2 schreef:

Ik hoef het bij mijn 2 pony's niet te proberen hoor om ze alleen te zetten op een weitje...
De ene word knettergek die gaat al schreeuwend lopen rennen tot ze dood neervalt en de ander springt de wei uit

Nou ik vind dit dan ook weer geen normaal gedrag
Een pony moet ook voor een paar uurtjes alleen kunnen staan.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 19:47

mijn 3 jarige shet heeft ook eens alleen gestaan,
2 maandjes ofzo,
in die tijd was ze erg speels en gebruikte ze mij als speelmaatje,
sindskort staat er weer een shet bij,en je ziet duidelijk dat ze het beter naar dr zin heeft !

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 19:56

Dit topic houdt me zo bezig dat ik er vannacht over gedroomd heb Schijnheilig *LOL*

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 20:08

posietief of negatief... kan het eigenlijk wel raden Ach gut

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 20:09

Haflingergek schreef:

In een box ja dan kan het...in de wei nee dan kan het niet, het risico dat ze in de sloot springen of uit de wei is mij te groot

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 21:40

een plekje in de opfok/ in een groepje met andere hengstjes/ruinen voor een shetje is helemaal niet zo duur of moeilijk te vinden volgensmij Verward en zeker niet slecht voor een jonge hengst.. waarom gun je hem dat niet tot de tijd dat je er een ander ponytje bij kunt kopen?

Mijn pony heeft ook een tijdje alleen gestaan toen ze nog niet van mij was (de eigenaresse kocht er later wel een shetvriendinnetje bij voor haar Lachen ) ze leek nog niet eens zo ongelukkig, maar ontwikkelde wel een stalondeugd (weven) waar ze nu nog steeds last van heeft in stress-situaties. ze kan absoluut niet meer alleen op stal staan, dan raakt ze een soort van in paniek.

Mexx is ook nog eens een jonge pony, ik denk dat het later ook voor jou veel makkelijker is als hij tenminste van soortgenoten geleerd heeft hoe hij zich wel en niet mag gedragen, dat kunnen andere paarden hem veel beter dan welk mens dan ook.

Maargoed ik denk dat je al besloten hebt mexx in je tuin te zetten. Ik denk dat het met de overlast wel mee zal vallen als je netjes iedere dag alle mest uit het weitje haalt.. daar komen de meeste vliegen op af.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 22:35

Haflingergek schreef:

Het is wel normaal gedrag voor een paard, je kunt ze uit elkaar halen om te rijden, of weet ik wat, maar het is natuurlijk gedrag dat een paard het niet prettig vindt om bij zijn maatje(s) vandaan te worden gehaald.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 22:43

Het is idd hartstikke onnatuurlijk om een paard weg te halen uit een kudde. Ik had het er van de week nog met een vriendin over hoe ernstig wij hun leefgewoontes doorbreken door dat iedere dag te doen.

Black_riders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 12:59

halloooo daar,... er staan tig dekhengsten alleen op stal, die vroeger in de kudden stonden. Deze dekhengsten die op een hengsten station staan komen naar buiten om te dekken of om in de stap molen gezet te worden zodat ze beweging krijgen en gaan vervolgens weer gewoon in een stal van 4 bij 4. Hebben we daar wel eens over na gedacht.

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 13:01

die hebben het ook niet goed, maar wat wil je daar aan doen, die komen hier niet om meningen vragen

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 13:02

Ja hoor, ben ik het ook niet mee eens, maakt dat deze situatie acceptabel Verward

Zolang er ergere dingen gebeuren, is het oke?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 13:03

daarom ben ik ook voor castereren bij alles wat niet goed gekeurd is als hengst.
kan het tenminste gewoon naar buiten in de groep.

Malabarista

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 13:34

Ann schreef:
Ja hoor, ben ik het ook niet mee eens, maakt dat deze situatie acceptabel Verward

Zolang er ergere dingen gebeuren, is het oke?

Alsof dit mishandeling is! Jullie doen net alsof Debo hiermee een misdaad begaat. Jullie maken echt van een mug een olifant. Jullie vinden het allemaal zo fijn om met zijn allen één iemand aan te vallen. Alsof er geen enkel paard in Nederland alleen staat. Er zijn echt wel meer mensen die maar één paard hebben en die thuis hebben staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 13:35

En als die mensen hier een topic starten of ze er goed aan doen, krijgen ze ook de wind van voren

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 15:50

Gelukkig is verder iedereen hier perfect OK dan! ........

Ik vind dat bijna iedereen wel wat raar reageerd op dit topic, iedereen doet wat hij of zij het beste acht en dat doet Debo ook , ook al past dat niet in het straatje van de meeste hier.

Tuurlijk je mening geven mag maar overdrijven kan ook!

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 15:58

Ik denk dat de meesten hier haar willen helpen haar duidelijk te maken dat haar schet beter bij een ander paard kan, omdat hij al die tijd bij Rydar heeft gestaan!
Is niet om haar aan te vallen, te beledigen of wat dan ook, maar om haar te helpen.

Malabarista

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 16:12

Ja, vrienden helpen mekaar door elkaar af te zeiken...

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 16:13

Malabarista schreef:
Ja, vrienden helpen mekaar door elkaar af te zeiken...

Vrienden helpen elkaar door eerlijk te zijn, omdat je daarmee kunt verkomen dat ze op hun bek gaan.