Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Talk_equi schreef:Ayasha schreef:Zaagsel is paardje pesten?
Alleen als er weinig hooi bij komt kijken. Een hele nacht op zaagsel zonder iets van knabbel mogelijkheden, schreeuwt problemen..
Ik vind het triest ja, dat die paarden uit mini vakjes hun hooi moeten prutsen ipv normaal kunnen eten. Helaas zien mensen vaak niet wat het mentaal met ze doet als ze zo gefrustreerd zijn. Geld overigens niet voor elk paard. Wel voor het merendeel
De verspilling was ook weer terug, pluk er uit trekken - er valt wat uit de mond - dat pakken we niet even van de grond maar we trekken gewoon de volgende pluk uit het net... en op een gegeven moment ligt er weer een heel maal onder en rond de netten
Ayasha schreef:Ah maar die nuance staat er niet bij. Netten zijn blijkbaar ook pesten lees ik boven jou. Gut dat mijn paarden nog niet dood zijn van de stress en maagzweren.
Ik heb m’n hele leven al afkeer gehad tegen slowfeeders, kunnen jullie ook niks aan doen
Kan er ook gewoon weinig goeds in zien eerlijk gezegd
Behalve voor het knoeien dan. Ik zeg ook nergens dat ze zielig zijn. Alleen dat dat er hier nooit in komt omdat ik (=mening) vind dat het sneu is en ze er gefrustreerd van raken. En dat voorkom ik liever. (Ik zeg dus niks over jullie paarden. Als die er wel gelukkig van worden, good for you) Daarnaast hebben die van mij het niet nodig, een net
tot zo ver m’n uitleg die niet helemaal lekker uit de verf komt

Kabayo schreef:Volgens mij wordt hier vergeten dat stro ook onder ruwvoer valt. Als je paard op stro staat is het veel minder erg dat ze een paar uur zonder hooi staan in de nacht. Ik ken ook niemand die een wekker zet om ‘s nachts om 3u nog te gaan voeren. Ik heb ze wegens dracht onder camera en het is vaak rond 1u wel op en dan peuzelen ze aan het stro.
Wij voeren overigens 4x per dag. Wanneer ze buiten komen, tussen de middag, als ze op stal komen en rond 10u ‘s avonds. Goede kwaliteit, beslist geen netten (sorry, vind ik altijd een beetje paardje pesten dat ze dat gefrustreerd er uit moeten trekken, net als graasmaskers) en geen dikke of dunne paarden. Maar mooi op gewicht.
Heb ze ook wel op pension gehad. Heb eens een foto gemaakt met wat er klaar lag voor de box voor de volgende dag. M’n hart huildeDit was een plukje hooi klaargelegd voor 8u ‘s ochtends. Ben echt blij dat ze aan huis staan
[ Afbeelding ]

Popstra schreef:Dat plukje hooi kan ook zo karig zijn omdat er wellicht stalgenoten van jatten voor hun eigen paard of hun paard er in het voorbij gaan van laten vreten!
Je kan het zo gek niet noemrn.
Bij mij op meerdaagse wedstrijd werd mijn box steeds leeg gestolen als ik vers opgestrooid had bijv.
Heb de persoon toen betrapt.
Cioccolato schreef:Volgens mij is het hier al vaker aangehaald maar in de nacht werkt het gelukkig anders dan overdag, na wetenschappelijk onderzoek. Dus dat scheelt alweer.
Verder gewoon zoeken naar wat bij je past en wat niet bij je past laat je links liggen. Zo simpel is het.
henshem schreef:Ik heb het onderzoek erbij gepakt. Daar staat onder andere in:
‘’Is de beschikbaarheid van hooi belangrijker overdag of 's nachts? In een onderzoek naar eetgedrag, uitgevoerd aan de Universiteit van Kentucky, besteedden paarden meer dan 25% van de daglichturen aan het eten van hooi, maar minder dan 15% van hun nachtelijke uren. Ze brachten het grootste deel van de tijd (meer dan 50%) slapend door tussen 00:00 en 07:00 uur.’’
. 
Cinnepin schreef:henshem schreef:Ik heb het onderzoek erbij gepakt. Daar staat onder andere in:
‘’Is de beschikbaarheid van hooi belangrijker overdag of 's nachts? In een onderzoek naar eetgedrag, uitgevoerd aan de Universiteit van Kentucky, besteedden paarden meer dan 25% van de daglichturen aan het eten van hooi, maar minder dan 15% van hun nachtelijke uren. Ze brachten het grootste deel van de tijd (meer dan 50%) slapend door tussen 00:00 en 07:00 uur.’’
Mijn paard ( in de groei ) krijgt voor de nacht een flinke partij hooi ( wel op stal vanwege wolvengebied ) en dan ze je toch dat ie aanzienlijk goed gegeten heeft in de nacht.
mavantos schreef:Ik sta alleen maar op stallen waar ik moet vragen of ze mijn paard alsjeblieft wat minder ruwvoer willen geven, omdat ze bij de ene alles wat teveel was door de stal heen stampte en bij de andere wel een heel 'dressuurgevoerd' figuur kreeg...
Overigens heeft een dierenarts wel eens tegen mij gezegd dat in de nacht een paar uur zonder ruwvoer helemaal niet erg is als ze overdag wel genoeg hebben. Dat ze echt 24/7 moeten eten was achterhaald.