Pensionstalling die zegt 2x per dag te voeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Pensionstalling die zegt 2x per dag te voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 12:09

Zaagsel is paardje pesten? :?

Talk_equi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 12:10

Ayasha schreef:

Alleen als er weinig hooi bij komt kijken. Een hele nacht op zaagsel zonder iets van knabbel mogelijkheden, schreeuwt problemen..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 12:11

Talk_equi schreef:
Ayasha schreef:

Alleen als er weinig hooi bij komt kijken. Een hele nacht op zaagsel zonder iets van knabbel mogelijkheden, schreeuwt problemen..

Ah maar die nuance staat er niet bij. Netten zijn blijkbaar ook pesten lees ik boven jou. Gut dat mijn paarden nog niet dood zijn van de stress en maagzweren.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 12:13

Eens. Maar met onbeperkt hooi is zaagsel prima. Hier is stro geen optie vanwege luchtwegen. Maar altijd meer dan voldoende hooi. Er hangt altijd genoeg.

Sinds mijn paarden onbeperkt hooi krijgen heb ik geen rustigere en blijere paarden. Ook toen mijn shetlander bevangen werd heeft ze eigenlijk nooit (lang) op beperkt hooi gestaan, wel op ander hooi. Dat is wel het voordeel van doe het zelf, ik beslis zelf welk soort hooi ze krijgen. Had ik op een pensionstal gestaan waarbij je geen vinger in de pap hebt van het soort hooi, had ik in de afgelopen jaren al meerdere keren moeten verhuizen. Toen ze bevangen werd en ander hooi moest. En nu ook weer nu ze juist meer voedzamer hooi nodig hebben. Dat voordeel mis je helaas bij pensionstallen en zijn zijn porties - zodat ze niet te lang zonder staan - de enige optie vaak.

Mijn paarden krijgen overigens hooi in netten, maar meer tegen het morsen. Mijn grote vind kleinere mazen vaak fijner. Mijn shetlander juist niet, en krijgt er niets uit en is het idd pesten. Ook dat verschilt per paard :)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 12:14

Ik zeg niet dat het zo is, ik zeg dat ik dat vind. Toch twee verschillende dingen ;) Ik vind het triest ja, dat die paarden uit mini vakjes hun hooi moeten prutsen ipv normaal kunnen eten. Helaas zien mensen vaak niet wat het mentaal met ze doet als ze zo gefrustreerd zijn. Geld overigens niet voor elk paard. Wel voor het merendeel

Edit
Ik heb het over slowfeeders met ienieminie vakjes overigens. Niet normale netten waar ze normaal uit kunnen eten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 12:18

Oef dat hoopje lijkt wel het resultaat van iemand die nog even de stalgang nageveegd heeft....

Ieder heeft recht op zijn eigen mening natuurlijk, maar met een hooinet je paard pesten ben ik het dan weer niet eens. Je kan de mazen zo groot of klein maken als je wilt. Het voorkomt dat ze hun hooi vertrappen en tot afval maken. Dat het wegwaait. En als je fijnmaziger gaat dan heb je daar over het algemeen een goede reden voor in het belang van de gezondheid van je paard :)

Hier hadden we op een gegeven moment graszaadhooi in 20mm netten, omdat ze door de 25mm na een paar jaar weer hele plukken trokken net alsof er geeneens een net omheen zat := De verspilling was ook weer terug, pluk er uit trekken - er valt wat uit de mond - dat pakken we niet even van de grond maar we trekken gewoon de volgende pluk uit het net... en op een gegeven moment ligt er weer een heel maal onder en rond de netten -O-

Dus dat paardje pesten valt dan ook wel mee, zolang ze het teveel moeite vinden om hooi van de grond te pakken en liever aan het net plukken valt het allemaal wel mee denk ik dan :P

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 12:20

Ojee wat een zielige paarden heb ik.

Jaar rond op de wei. Hele dag hapje stapje grazen.

Maar wel een graasmasker.

Meerdere momenten hooi.
Maar op stal ligt wel Vlas.
En voor de nacht een hooinet om de tijd te verlengen.
En ook een hooinet stro om nog meer te verlengen.

En ja vakjes van 2*2 geeft hier ook stress. Maar dat hoeft ook niet bij elk paard te zijn.
Maar die van 3*3 hier niet.
Groter beperkt nul.
Maar die zullen ze vast fijner vinden.

Ik vind juist hele winter op paddock met een hooibak niks. Ook niet met wat fantasie paadjes wat dan ineens een paradijs heet.
Geef mij dat graasmasker dan maar.

Maar ieder zijn ding.

Ayasha schreef:
Ah maar die nuance staat er niet bij. Netten zijn blijkbaar ook pesten lees ik boven jou. Gut dat mijn paarden nog niet dood zijn van de stress en maagzweren.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 12:26

Mensen hoeven zich niet aangevallen te voelen hoor := Ik heb m’n hele leven al afkeer gehad tegen slowfeeders, kunnen jullie ook niks aan doen := Kan er ook gewoon weinig goeds in zien eerlijk gezegd :o Behalve voor het knoeien dan. Ik zeg ook nergens dat ze zielig zijn. Alleen dat dat er hier nooit in komt omdat ik (=mening) vind dat het sneu is en ze er gefrustreerd van raken. En dat voorkom ik liever. (Ik zeg dus niks over jullie paarden. Als die er wel gelukkig van worden, good for you) Daarnaast hebben die van mij het niet nodig, een net
En ja dat plukje hooi , dat was pas triest. En soms zelfs gewoon een normale gang van zaken bij pensionstallen

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 12:34

Ik probeerde even een filmpje te zoeken, maar geen idee waar ik die heb gelaten... dat gaf een mooi verschil aan tussen wel of geen hooinet om het hooi bij mijn shetlander. Zonder net heeft ze veel meer moeite met het hooi, ze probeert dan hapbare plukken weg te krijgen, maar eindigt vaak in een soort van on eindige spagetti. Wat ze dan doet is de pluk op de grond leggen, voetje erop, en zo een stuk eraf trekken. Gevolg; veel hooi op de grond (kans op zand eten) en groot deel wordt vertrapt en eten ze niet meer. Met een hooi net trekt ze rustig hapklare hapjes hooi uit het net. Dit lijkt ze fijner en makkelijker te vinden. Bijkomstigheid voor mij is minder verspilling (en minder zandkuren of zandkoliek). In haar geval lijkt een hooinet dus prettiger. En ook daar zit ook weer een uiterste in; hele kleine mazen eet ze weer opeens amper, dan eet ze nog geen 1/3 van normaal, raakt ze gefrustreerd en staat ze met een opgetrokken buik. Goede manier om af te vallen, maar niet oké voor welzijn.

Vooral zaak te kijken naar je paard denk ik. Kleinere mazen kan pesten zijn als je paard daar niet meer om kan gaan. Frustratie is niet oké. Maar hooinet ansich kan dus ook juist veel prettiger voor ze zijn. En soms de enige manier om in een situatie waar je verder weinig grip op hebt (pensionstal) toch je paard wat langer voor ruwvoer te voorzien.

Die foto van dat plukje is niet oké... dat heeft zelf mijn 90 centimeter shetander met 10 minuten op :(

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 12:37

Omdat je eerder de nuance niet plaatste.
En de bokker die op jou reageerde nog minder.

Toen ik kwpners had had ik ook geen hooinet.
Ja bij sjimpie soms een 10*10. Want die had met tijden dat hij het lekkerste eruit trok en de rest door de stal trok.
Met net deed hij dat niet.

De rest liet het gewoon liggen en geen honger dan aten ze niet.
In de ochtend was het nooit op.

Op de wei had ik nog nooit van een Fructaan Index gehoord.
Dus ook niet van graasmaskers.

Nu de koudbloedem.
Ondanks dat mijn paarden als veulen en opgroeiend ook geen netten hadden. Onbeperkt stonden, hebben zij nooit er een rem gehad.
Wat in de groei geen problemen gaf.

Maar uitgegroeid wel.
Of ja ze hebben wel een rem maar dan waren ze obees.

Dus lees dan vaak zet ze onbeperkt en ze stoppen wel.
Mooi...
Waarom hier niet geen idee.
Vind het ook jammer.

Nu staan ze hier ook redelijk onbeperkt.
Maar de snelheid van inname beperk ik wel.
Doe ik dat niet eten ze teveel.

Dus ja men kan tegen netten en maskers zijn.
Mag.
Maar denken dat mensen het met reden doen mag ook

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 12:38

Bij ons wordt er maar 1x per 6 dagen gevoerd. Maar wel een grote baal in een hooiruif.
Ik sta er nu 4 jaar en heb nog nooit een paard daar gezien zonder hooi. Onbeperkt ruwvoer is volgens onze stal eigenaar ook echt onbeperkt. Voor het op is wordt het bijgevoerd.
En 24/7 buiten met jaarrond gras. Mooie verharde paddock met een schuilstal en een schuilstal op het land.
Ik ben echt blij met mijn plekje voor mijn twee witte parels

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 12:45

Duopenotti de reden snap ik vaak wel. Vaak toch wel de hoefbevangen risico paarden, koudbloeden, shetjes, of tenminste paarden die wel inname moeten hebben maar niet te veel. Ik geef m’n Shetlanders ook zeker niet onbeperkt, dan vliegen ze weg denk ik zo bol zullen ze worden. Zomers hebben ze een zo goed als kale weide. Wel op stal gewoon hooi. Dit gaat al jaren goed gelukkig. Maar ik kan snappen inderdaad dat je met zulke gevallen wel grijpt naar een net of masker. En in dat geval kan ik er wel inkomen. Je doet het dan ook om het welzijn
Ik heb op 4 pension stallen gestaan en het viel mij daar vooral op dat het gemakzucht is. Geen zin/tijd om vaker langs te komen. Geen mogelijkheid van wie z’n kant dan ook om iets aan te passen aan management en verhuizen willen ze dan ook niet (ik heb het even over eigen ervaring in mij omgeving, hier waren/zijn genoeg stallen met betere mogelijkheden voor sobere rassen). En dan staat het mij gewoon erg tegen omdat de eigenaar er allemaal geen zin in heeft dat het dier de gehele dag gefrustreerd plukjes zit te trekken. En wellicht komt daar m’n afkeer vandaan voor netten :+ tot zo ver m’n uitleg die niet helemaal lekker uit de verf komt _O-
Had er even bij moeten zeggen voor gezonde normale paarden die een slowfeeder/masker moeten hebben, eigenlijk zonder reden
Wbt nuance, je kon wel lezen dat het om een mening ging en niet om een feit :P
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 09-03-26 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 12:49

Toen ik de paarden nog op een track systeem had lopen, deed ik het rijke hooi in een net en het graszaad hooi los in een hooibak.
Nu krijgen 2 het los en 2 in een net, zodat ze er langer mee bezig zijn en ik kan dit beter afwegen ivm te dik worden :)
Ik voer overigens 1x per dag. Als het hooi op is bij die 2 met hooinet, hebben ze vers stro om op te knabbelen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 13:12

@kabayo, ik heb wel al gezegd, ik koop nooit meer een koudbloed...wat een getrut zeg....
Magere paarden heb ik nooit last van, dus die warmbloed past prima.
En gezien mijn merrie soms heter is dan menig warmbloed hoeft het daar ook niet voor... -O-

Maar goed dat is offtopic. :)

2 keer per dag voeren zegt dus niks over de hoeveelheden.
Ja zon truttig hoopje als bij jou op de foto: zou me schamen als pensionhouder....

Xenidan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 13:33

Ik denk dat je paard van de basisbehoeften voorzien steeds lastiger is geworden als je afhankelijk bent van pensionstallen. Er zijn veel goeie stallen gestopt, de goede die er nog zijn hebben de stalhuur natuurlijk enorm verhoogd binnen korte tijd (logisch natuurlijk). Of je hebt de stallen waar ze zijn uitgebreid voor meer inkomsten maar eigenlijk te weinig land hebben voor de hoeveelheid paarden (ook een manier van overleven als stal).
Althans dat is wat ik heb gezien in mijn regio.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 13:43

Kabayo schreef:
Volgens mij wordt hier vergeten dat stro ook onder ruwvoer valt. Als je paard op stro staat is het veel minder erg dat ze een paar uur zonder hooi staan in de nacht. Ik ken ook niemand die een wekker zet om ‘s nachts om 3u nog te gaan voeren. Ik heb ze wegens dracht onder camera en het is vaak rond 1u wel op en dan peuzelen ze aan het stro.
Wij voeren overigens 4x per dag. Wanneer ze buiten komen, tussen de middag, als ze op stal komen en rond 10u ‘s avonds. Goede kwaliteit, beslist geen netten (sorry, vind ik altijd een beetje paardje pesten dat ze dat gefrustreerd er uit moeten trekken, net als graasmaskers :o ) en geen dikke of dunne paarden. Maar mooi op gewicht.

Heb ze ook wel op pension gehad. Heb eens een foto gemaakt met wat er klaar lag voor de box voor de volgende dag. M’n hart huilde := Dit was een plukje hooi klaargelegd voor 8u ‘s ochtends. Ben echt blij dat ze aan huis staan
[ Afbeelding ]

Maar even serieus dit is toch geen portie... dit is een plukje hooi, daar doet die van mij 10 minuten mee :+
Zoals ik al eerder zei krijgen ze bij ons ook 2x pd, maar dat is wel 2x een flinke berg voordroog. Mijn vorige had er ruim genoeg aan, had altijd wel wat liggen.
Mijn huidige niet, die begint dan snachts aan zijn stro, dus die krijgt laat op de avond altijd nog arm hooi erbij voor de nacht (arm want hij is snel dik) en dat gaat prima.
Wij mogen wel gewoon bijvoeren als je paard dat nodig heeft. Zou het ook onzin vinden als dat niet zou mogen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 13:56

Dat plukje hooi… hoe droevig dat dat een voerbeurt is… -O-

Bij ons op stal willen ze overgaan op slowfeeders in de boxen, zo’n hoge in de hoek. Iemand daar ervaring mee?
Er wordt nu 3x per dag los hooi gevoerd wat je klaar zet in kratten en ze staan een dagdeel buiten waar ze ook hooi krijgen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 15:39

Dat plukje hooi kan ook zo karig zijn omdat er wellicht stalgenoten van jatten voor hun eigen paard of hun paard er in het voorbij gaan van laten vreten!
Je kan het zo gek niet noemrn.
Bij mij op meerdaagse wedstrijd werd mijn box steeds leeg gestolen als ik vers opgestrooid had bijv.
Heb de persoon toen betrapt.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 15:47

Popstra schreef:
Dat plukje hooi kan ook zo karig zijn omdat er wellicht stalgenoten van jatten voor hun eigen paard of hun paard er in het voorbij gaan van laten vreten!
Je kan het zo gek niet noemrn.
Bij mij op meerdaagse wedstrijd werd mijn box steeds leeg gestolen als ik vers opgestrooid had bijv.
Heb de persoon toen betrapt.

Nee dit was destijds op een trainingsstal waar ze stond, helemaal achteraan waar geen pension klanten of andere mensen komen. Dit is wat er werkelijk gevoerd werd

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 17:53

Cioccolato schreef:
Volgens mij is het hier al vaker aangehaald maar in de nacht werkt het gelukkig anders dan overdag, na wetenschappelijk onderzoek. Dus dat scheelt alweer.

Verder gewoon zoeken naar wat bij je past en wat niet bij je past laat je links liggen. Zo simpel is het.

Correct, in de nacht werkt het (iets) anders maar urenlang zonder ruwvoer is nog steeds niet aan te raden.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 18:01

Ik heb het onderzoek erbij gepakt. Daar staat onder andere in:
‘’Is de beschikbaarheid van hooi belangrijker overdag of 's nachts? In een onderzoek naar eetgedrag, uitgevoerd aan de Universiteit van Kentucky, besteedden paarden meer dan 25% van de daglichturen aan het eten van hooi, maar minder dan 15% van hun nachtelijke uren. Ze brachten het grootste deel van de tijd (meer dan 50%) slapend door tussen 00:00 en 07:00 uur.’’

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 09:02

henshem schreef:
‘’Is de beschikbaarheid van hooi belangrijker overdag of 's nachts? In een onderzoek naar eetgedrag, uitgevoerd aan de Universiteit van Kentucky, besteedden paarden meer dan 25% van de daglichturen aan het eten van hooi, maar minder dan 15% van hun nachtelijke uren. Ze brachten het grootste deel van de tijd (meer dan 50%) slapend door tussen 00:00 en 07:00 uur.’’

Mijn paard ( in de groei ) krijgt voor de nacht een flinke partij hooi ( wel op stal vanwege wolvengebied ) en dan ze je toch dat ie aanzienlijk goed gegeten heeft in de nacht :).

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 09:41

Ik sta alleen maar op stallen waar ik moet vragen of ze mijn paard alsjeblieft wat minder ruwvoer willen geven, omdat ze bij de ene alles wat teveel was door de stal heen stampte en bij de andere wel een heel 'dressuurgevoerd' figuur kreeg... _O-

Overigens heeft een dierenarts wel eens tegen mij gezegd dat in de nacht een paar uur zonder ruwvoer helemaal niet erg is als ze overdag wel genoeg hebben. Dat ze echt 24/7 moeten eten was achterhaald.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 09:49

Cinnepin schreef:
henshem schreef:

Mijn paard ( in de groei ) krijgt voor de nacht een flinke partij hooi ( wel op stal vanwege wolvengebied ) en dan ze je toch dat ie aanzienlijk goed gegeten heeft in de nacht :).

Dat wordt toch ook bevestigd in het onderzoek? Als de paarden meer dan 50% slapen is er nog genoeg tijd om hooi te eten.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 09:51

mavantos schreef:
Ik sta alleen maar op stallen waar ik moet vragen of ze mijn paard alsjeblieft wat minder ruwvoer willen geven, omdat ze bij de ene alles wat teveel was door de stal heen stampte en bij de andere wel een heel 'dressuurgevoerd' figuur kreeg... _O-

Overigens heeft een dierenarts wel eens tegen mij gezegd dat in de nacht een paar uur zonder ruwvoer helemaal niet erg is als ze overdag wel genoeg hebben. Dat ze echt 24/7 moeten eten was achterhaald.

Lees de conclusie van het redelijk recente onderzoek hierboven. En wat is een paar uur?