Staleigenaar weigert paspoort terug te geven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 21:34

Miran schreef:
Het gaat niet om het afgeven, het gaat mij erom dat ik het niet in mijn handen zou krijgen op mijn verzoek. Als ik met mijn paard op pad wil wil ik het mee hebben, zo simpel is het. Bij ons kan zowel de eigenaar als de houder van het paard erbij, dan kan iedereen gewoon aan de wettelijke verplichting voldoen.

Als alles nog oké gaat onderling.
En jij bent iemand die regelmatig met het paard op stap gaat.
Dan zullen er maar weinig houders zijn die samen met de eigenaar geen goede oplossing vinden.
Zoals kluisjes die ik eerder aangaf.

Maar dan is er gedoe.
Ja dan zijn reacties wel eens anders. En krijg je het misschien ineens niet meer omdat je als houder denkt, dat zie ik nooit meer terug.

En dat heeft niets te maken met stalgeld wat ts eerder opperde. Maar puur de wet.

Popstra

Re: Staleigenaar weigert paspoort terug te geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 21:40

Precies dat.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 22:12

Wat dat betreft blijft het jammer dat het zo geregeld is, dat er niet een deel is wat bij de eigenaar is (het eigendomsbewjjs zeg maar) en een deel bij de houder oid (als een soort id waarmee je verder niets kan). Dit maakt het zo ingewikkeld.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 22:21

Ja zeker, dat zou mooi zijn. :j

Vroeger zou het nog gedoe zijn als een paard wat vaker verkocht zou worden met het ten naam stellen op een postkantoor. Zoals met een auto.

Maar nu alles digitaal gaat. Zou het wel wat zijn.
Zeker omdat elk paard ook een kenteken (chip) heeft.

Maar helaas.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 22:22

Miran schreef:
Wat dat betreft blijft het jammer dat het zo geregeld is, dat er niet een deel is wat bij de eigenaar is (het eigendomsbewjjs zeg maar) en een deel bij de houder oid (als een soort id waarmee je verder niets kan). Dit maakt het zo ingewikkeld.

Een paspoort is geen eigendomsbewijs? https://www.knhs.nl/helpdesk/paarden-en ... at-dan-wel

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 22:25

Kidde schreef:
Miran schreef:

Een paspoort is geen eigendomsbewijs? https://www.knhs.nl/helpdesk/paarden-en ... at-dan-wel

Dat zegt ze ook niet ;)

Ze geeft aan dat het mooi zou zijn. Dus dat het jammer is dat het niet anders geregeld is dan hoe het nu gaat.

2 delen. 1 voor de eigenaar, 1 voor de houder.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 22:43

Ja en die voor de houder gwn in een kluis kan. Geen entingen of iets wat je met vervoer mee moet.. alleen bij verkoop paard, verhuis stal oid.

Maar.. aangezien alles zo razendsnel ontwikkeld komt dat misschien nog wel. Voor 100 euro extra. Ofzo :D

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 22:48

En het eigendomsbewijs-deel dan als pasje, zoals je rijbewijs, en ook geldig als je vervoert of de weg op gaat als identificatie. Stuk makkelijker meenemen als je op buitenrit gaat.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 22:57

Maar dat heeft juridisch natuurlijk erg veel gevolgen. Ik snap wel dat ze dat niet invoeren eerlijk gezegd.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 08:23

DuoPenotti schreef:
Prima, reageer je fijn niet. :D

En ik hoef niet te weten wat er allemaal speelt. Want dat is niet relevant.
Ik reageer op wat je hier zegt en dat je in de stress zit over een feit in de toekomst.
En dit topic pas relevant gaat zijn als je het werkelijk niet mee krijgt...

En alle termen van hij moet dit inmijn kast leggen, en sta ik in mijn recht en dan bel ik de politie, nogal fout van jou kant uit zijn bedacht.

Nou we horen het dan wel als het zover is.

Succes :)

Jeetje doe eens ff allemaal normaal zeg. Kan er ook op een normale manier gecommuniceerd worden? Zullen we het gewoon ff houden bij haar vraag in plaats van deze GTST soap. Alvast bedankt!

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 08:25

Hilary schreef:
Dat zijn wel veel aannames over waar de paspoorten dan liggen en hoe (on)bereikbaar ze zijn voor de stalhouder.
Er zijn meerdere mensen in dit topic die verschillende oplossingen hiervoor hebben aangedragen, dus als je het goed regelt, kun je als stalhouder prima binnen een uur de paspoorten bij elkaar hebben én kunnen de paardeigenaren zelf ook bij hun paspoort.

Precies dit! Een stalhouder is verplicht om de paspoorten aan te kunnen tonen bij controle. Bij de meeste stallen moet je deze inleveren, hoe vervelend ook. Zeker als je geen goede verhouding hebt. Tot de verhuizing even gedeisd houden en je paspoort terugvragen op de dag dat je gaat verhuizen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 08:27

Het topic verloopt gewoon prima hoor als je verder leest.
Dus je komt hier zelf even een bijdrage neer flatsen zonder ook iets inhoudelijks mee te brengen.

Dus wie lijkt er dan graag een soap te willen?

Gizeppie schreef:
DuoPenotti schreef:

Ik reageer op wat je hier zegt en dat je in de stress zit over een feit in de toekomst.

En alle termen van hij moet dit inmijn kast leggen, en sta ik in mijn recht en dan bel ik de politie, nogal fout van jou kant uit zijn bedacht.

Jeetje doe eens ff allemaal normaal zeg. Kan er ook op een normale manier gecommuniceerd worden? Zullen we het gewoon ff houden bij haar vraag in plaats van deze GTST soap. Alvast bedankt!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 08:29

Gizeppie schreef:
Hilary schreef:
Dat zijn wel veel aannames over waar de paspoorten dan liggen en hoe (on)bereikbaar ze zijn voor de stalhouder.
Er zijn meerdere mensen in dit topic die verschillende oplossingen hiervoor hebben aangedragen, dus als je het goed regelt, kun je als stalhouder prima binnen een uur de paspoorten bij elkaar hebben én kunnen de paardeigenaren zelf ook bij hun paspoort.

Precies dit! Een stalhouder is verplicht om de paspoorten aan te kunnen tonen bij controle. Bij de meeste stallen moet je deze inleveren, hoe vervelend ook. Zeker als je geen goede verhouding hebt. Tot de verhuizing even gedeisd houden en je paspoort terugvragen op de dag dat je gaat verhuizen.

En nu dus wel die bijdrage. We kruisten elkaar. :)

Maar dit word al 6 pagina's gezegd. Ook door mij.

Dus..

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 08:33

Cioccolato schreef:
Ja en die voor de houder gwn in een kluis kan. Geen entingen of iets wat je met vervoer mee moet.. alleen bij verkoop paard, verhuis stal oid.

Maar.. aangezien alles zo razendsnel ontwikkeld komt dat misschien nog wel. Voor 100 euro extra. Ofzo :D

Maak daar maar 500 van. Nederland kennende. :D

En dan gaat er vast ook weer onenigheid komen als het stal pasje niet volgens wens klaar ligt bij definitief vertrek.
Het is dan enkel handig bij kort vervoer.
Terwijl stallen die ruiters hebben die dat vaker doen wel kluisjes hebben met loper.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 09:58

Gizeppie schreef:
Hilary schreef:

Wij staan al jaren op een grote pensionstal waar de paspoorten gewoon in bezit van de eigenaren blijven. Ja, er is een kopie aanwezig en nee, wettelijk gezien mag dat niet, maar onze stalhouder vindt het bezit van zoveel paspoorten een veel te grote verantwoordelijkheid. Dat is de uitleg die erbij wordt gegeven.
En de hele dag gaan mensen met een paard van en naar het terrein, het zou een dagtaak zijn om steeds een paspoort te moeten pakken uit een kluis en weer terug te leggen…
Paspoorten moeten we alleen inleveren bij vaccinaties en dan gaan ze snel weer terug naar de eigenaren.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 11:25

Gizeppie schreef:
DuoPenotti schreef:

Jeetje, geef het goede voorbeeld dan, want 'doe eens ff Allemaal normaal'is buitengewoon generaliserend.

Gezien de nogal bijzondere openingspost van TS was het te verwachten dat dit topic ook bijzondere reacties losmaakt. Persoonlijk heb ik in tijden niet zo geboeid meegelezen. Oeps correctie, @Gizeppie: je hebt wel inhoudelijk keurige reacties. Ik was nog niet zo ver met lezen toen ik mijn reactie schreef. :o

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 12:10

DuoPenotti schreef:

Nee want TS weet niet of haar pony geent is , wat het registratienummer is. Ze heeft het paspoort niet in kunnen zien. En dat zegt echt wel wat over de ellende daar.
Als er dan ook nog opeens regels wijzigen waardoor je vaker moet gaan uitmesten ( verkapte verhoging van het stalgeld dus) . Dan zegt dat vooral iets over de professionaliteit van de stal.

Mijn laatste stal voor mijn dier met pensioen ging was een stal met meer dan 300 paarden, heerlijk . Alles goed geregeld, nooit gezeur alles zakelijk ipv van die sociaal onhandige mensen.
Iedereen had z'n eigen paspoort in de kast. Zij hadden een kopie en konden er in geval van nood bij.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 12:21

Ehm, pensionklanten zijn ook vaak sociaal zeer onhandig hoor...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 12:47

AppleSter schreef:
Gizeppie schreef:

Wij staan al jaren op een grote pensionstal waar de paspoorten gewoon in bezit van de eigenaren blijven. Ja, er is een kopie aanwezig en nee, wettelijk gezien mag dat niet, maar onze stalhouder vindt het bezit van zoveel paspoorten een veel te grote verantwoordelijkheid. Dat is de uitleg die erbij wordt gegeven.
En de hele dag gaan mensen met een paard van en naar het terrein, het zou een dagtaak zijn om steeds een paspoort te moeten pakken uit een kluis en weer terug te leggen…
Paspoorten moeten we alleen inleveren bij vaccinaties en dan gaan ze snel weer terug naar de eigenaren.

Die regeling op jullie stal is na de eerste controle afgelopen als jouw stalhouder een dikke boete krijgt. Als hij die verantwoordelijkheid niet aankan moet hij geen stal beginnen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 12:53

@eleeke
Ja een klant die aangeeft woest te zijn, want andere worden voorgetrokken.
Woest want de houder heeft niet genoeg gedaan om haar mestdienst op te lossen.
Die dan gevraagt word te vertrekkken, ja dan speelt er wat en is het niet enkel de schuld van de stalhouder hoor.
Dan doet de instelling van de klant ook een duit in de zak.
Dan past het gewoon samen niet meer. En dat is prima :j

Die eist dat een paspoort in een onaf gesloten kast moet liggen de volgden dag.
Want ja ze heeft betaald dus heeft hij dat paspoort niet nodig...
Wat haar rechten zijn...#boos#

Hoe gek is het toch dat deze het paspoort niet overhandigd.... :?

Je kan ook zelf een kopie maken, dat had die vorige eigenaar die daar op dezelfde stal stond al moeten doen.
Dan had ze zelf alle gegevens en was het ook correct geweest voor de boekhouding van de stalhouder.

Of ze had nu zonder boos te zijn kunnen vragen, goh de nieuwe stal wil de ent gegevens hebben, maak je aub een kopie voor mij?

De wereld kan zo makkelijk zijn als je zelf niet meteen blaast, als je fout zit...

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 14:02

Nou Taartje, ik had graag geweten hoe het aflopen zou in dit geval met deze stalhouder maar ik kan maar al te goed begrijpen als er weeral eens niets meer van updates zou komen...
Het blijft toch een spijtige tendens dat bijten dat sommigen vinden te moeten doen...

Ik wil je wel alvast veel succes wensen voor de naderende verhuisdatum!

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 14:05

DuoPenotti schreef:
@eleeke
Ja een klant die aangeeft woest te zijn, want andere worden voorgetrokken.
Woest want de houder heeft niet genoeg gedaan om haar mestdienst op te lossen.
Die dan gevraagt word te vertrekkken, ja dan speelt er wat en is het niet enkel de schuld van de stalhouder hoor.
Dan doet de instelling van de klant ook een duit in de zak.
Dan past het gewoon samen niet meer. En dat is prima :j

Die eist dat een paspoort in een onaf gesloten kast moet liggen de volgden dag.
Want ja ze heeft betaald dus heeft hij dat paspoort niet nodig...
Wat haar rechten zijn...#boos#

Hoe gek is het toch dat deze het paspoort niet overhandigd.... :?

Je kan ook zelf een kopie maken, dat had die vorige eigenaar die daar op dezelfde stal stond al moeten doen.
Dan had ze zelf alle gegevens en was het ook correct geweest voor de boekhouding van de stalhouder.

Of ze had nu zonder boos te zijn kunnen vragen, goh de nieuwe stal wil de ent gegevens hebben, maak je aub een kopie voor mij?

De wereld kan zo makkelijk zijn als je zelf niet meteen blaast, als je fout zit...

Er is een groot verschil in je woest, en oneerlijk behandeld voelen en dat ook zo uiten.
Ik kan me prima zo voelen maar heel rustig en ontspannen communiceren. omdat ik van mezelf weet dat een deel van mijn gevoel niet klopt maar gevolg is van een heleboel zaken die niet perse iets met de situatie zelf te maken hebben, en omdat communiceren zonder filter nooit effectief is.

Volgens mij gaf TS ook aan dat ze rustig gecommuniceerd heeft.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 14:09

Lekker sfeertje hier weer…. Blij dat jij zo lekker opgeruimd bent en de wereld zo makkelijk ervaart. En alles zo goed doet ondanks dat je meteen oordeelt. Dit maakt Bokt ook zoveel leuker en gezelliger hè.

Geen drukke baan?
Of juist altijd thuis anderen aan het vertellen hoe ze alles beter kunnen doen, veilig vanaf de bank? Of vanachter je keyboard? Zo kan ik ook de wereld als makkelijk ervaren 8)7 :=
Ook ontzettend knap dat je kunt bepalen dat TS degene is die fout zit, vanaf je toetsenbord.

Onze stalhouder heeft nog nooit problemen gehad met bovenstaande, dus of hij regelt dit netjes of deze stal wordt standaard overgeslagen :D Ik gok het eerste

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 14:11

Ik vind wel dat je heel veel invult als ik eerlijk ben. De eigenaar heeft het paspoort nog nooit gezien, dat is toch ook krom. Als staleigenaar kun je ook prima uitleggen en afspreken dat je het paspoort ter inzage op die datum en tijd kunt inzien, dat het dan terug gaat in de kluis. En dat je het op de dag van vertrek overhandigt. Deze stalhouder speelt hoe dan ook een machtspelletje. Mijn advies aan TS is ook om daar verder niet op in te gaan, want je verliest dat toch en dat geeft alleen maar meer stress. Maar de stalhouder is hier sowieso fout om het paspoort niet eens te willen laten zien. Op verzoek van de eigenaar moet hij het ook te alle tijde klaar leggen. Hij had prima kunnen vertrouwen dat als hij zegt je mag het inzien maar ik wil het tot vertrek wel bij mij in de kluis, dat TS dat verzoek redelijk had kunnen vinden en akkoord kon gaan. Het is niet aan de stalhouder het paspoort als een soort drukmiddel te gebruiken/achter te houden. In mijn ogen is hij de enige die hier fout zit, niet TS.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 14:11

Dat kan...
Maar hoe groot zal die kans zijn na het lezen van ts haar posts in dit en het ergernissen topic, met de weet dat ze gevraagd is te vertrekken?

Eleeke schreef:
Er is een groot verschil in je woest, en oneerlijk behandeld voelen en dat ook zo uiten.
Ik kan me prima zo voelen maar heel rustig en ontspannen communiceren. omdat ik van mezelf weet dat een deel van mijn gevoel niet klopt maar gevolg is van een heleboel zaken die niet perse iets met de situatie zelf te maken hebben, en omdat communiceren zonder filter nooit effectief is.