Gini schreef:Daihyo schreef:Een basiscursus is absoluut ideaal voor mensen die niet weten waar te beginnen. Maar wel 1 die niet alleen dat verkondigt als dé waarheid, maar verschillende kanten laat zien en laat beseffen dat paarden houden maatwerk is.
Ik hou me bezig met voeding, geef voedingsadvies (na jaren training, cursussen en opleiding en veel klanten). Maar altijd vanuit maatwerk. Zo natuurlijk mogelijk. Altijd vanuit ruwvoer als basis. Ik zal zelden 2,5kg basissbrok aanraden. Maar ik schuw granen en brok niet. Als het maar vanuit de goede gedachte en passend bij het paard gegeven wordt.
Ben ik dan een goeroe? Geen idee. Ik heb een visie, maar ik heb ook klanten die zich in die visie kunnen vinden. Is het de enige juiste weg? Nee, er zijn meer wegen die naar Rome leiden.
En ik denk dat zolang je dat voor ogen houdt, er veel te leren (halen én brengen) valt.
Mmm ja, ik snap ergens wel wat je bedoelt, maar een cursus is juist ook wel even bij het handje nemen en zeggen hoe het moet. Te weinig ruimte (zo moet het en niet anders) is niet goed, maar te veel ruimte betaal je ook niet voor.
Als ik voedingsadvies aan jou vraag, wil ik eigenlijk een goed voerplan waarmee ik aan de slag kan, met duidelijke aanbevelingen. Dus ergens wel jij die zegt: zo zou ik het doen, hierop moet je letten en dit raad ik je aan.
Eens

En dat is precies wat mijn klanten krijgen. Maar dan wel gebaseerd op jouw paard en management er omheen. Maar dat advies is dan niet ook geschikt voor alle stalgenoten zeg maar. Dus voor jou een heldere basis, maar dat wil niet zeggen dat dat een standaard plan is.
Maar daarom is het ook geen cursus, maar een persoonlijk advies.
In het geval van een cursus wordt dat lastiger, want dan kom je juist in algemenen en basis terecht. Wat voor onervaren mensen overigens helemaal prima is, want die hebben juist meerdere wegen naar Rome nodig om te kijken wat bij hen past (grondsoort, grootte, type paarden, enz).