Stalgeld 2026, wat mag jij betalen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

Re: Stalgeld 2026, wat mag jij betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:38

Jeetje, wat een verschillende bedragen en faciliteiten lees ik.
Ik ben blij dat ik niet meer in het midden van het land woon, want jeetje... wat een geld.
Ik knijp in mijn handjes met ons bedrag, maar het is wel weer een verhoging.

Ik begrijp de verhogingen wel, maar soms denk ik... mijn loon gaat niet mee omhoog. Ergens is er een grens.
Hopelijk blijft het in 2026 stabiel.

Lieve bakkers, blijf vooral posten. Erg leuk om te lezen.

@Galja wat een heerlijke uitspraak! Mantelzorgers voor hele dure grasmaaiers haha.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:04

Ik sta in de randstad (kruising ZH/UT/NB) en betaal vanaf volgend jaar €440,- in het winterseizoen en €480 in het zomerseizoen. Hier zit ook een extra kaste bij á €5,- per maand. (per 1 januari gaat de stalprijs €10 omhoog en het buiten zetten in de zomer €5 omhoog).

Faciliteiten:
Stal 3x3,5 met binnenluik
Binnenbak 20x80 (2x 20x40 aan elkaar)
Buitenbak 25x70
Longeerbak (buiten, verlicht)
Uitmesten
Hooi/stro/brok wordt gevoerd
Zomer worden de paarden buiten en binnen gezet (geen dekenservice, wel springschoenen bij ijzers als dit nodig is)
Winter zelf op de paddock zetten
Medicatie geven ze ook als dit vanuit de DA is voorgeschreven.

Ik voer zelf nog een balancer en wat muesli bij, dat is op eigen kosten en voer ik zelf als ik op stal ben.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:15

EngeltjeS schreef:
Ik begrijp de verhogingen wel, maar soms denk ik... mijn loon gaat niet mee omhoog. Ergens is er een grens.

Echt niet? In onze CAO worden constant inflatie correcties doorgevoerd, daar komt elk jaar wel een paar % bij en bij mijn man net zo.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:49

lianne125 schreef:
Ik woon ook in de kop van Noord Holland en betaal €725,- all inclusive. Ik heb nog niet vernomen dat het omhoog gaat. De faciliteiten en de service zijn naar de prijs en dus ook super voor elkaar.

Ik betaal hetzelfde, regio midden van het land. Super faciliteiten voor paard en mens, super service, goed voer met reguliere ruwvoer diagnose en goed gediplomeerd personeel, niet alleen de instructie maar ook gewoon op stal. En eerlijk gezegd, zelfs daarvan vraag ik mij soms af hoe het uit kan. Als ik zie hoeveel werk het kost, hoeveel onderhoud er gepleegd wordt om al die faciliteiten in top conditie te houden. Maar dat is volgens mij het hele probleem in de paardenwereld, dat men ervan uitgaat dat de arbeid die erin gaat zit maar liefde werk oud papier moet zijn en dat pension klanten alleen kijken naar de netto kosten van voer en strooisel. Ook in de paardenwereld mag arbeid mijn inziens gewoon goed lonen.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:55

Tatyana schreef:
Ik sta in de randstad (kruising ZH/UT/NB) en betaal vanaf volgend jaar €440,- in het winterseizoen en €480 in het zomerseizoen. Hier zit ook een extra kaste bij á €5,- per maand. (per 1 januari gaat de stalprijs €10 omhoog en het buiten zetten in de zomer €5 omhoog).

Faciliteiten:
Stal 3x3,5 met binnenluik
Binnenbak 20x80 (2x 20x40 aan elkaar)
Buitenbak 25x70
Longeerbak (buiten, verlicht)
Uitmesten
Hooi/stro/brok wordt gevoerd
Zomer worden de paarden buiten en binnen gezet (geen dekenservice, wel springschoenen bij ijzers als dit nodig is)
Winter zelf op de paddock zetten
Medicatie geven ze ook als dit vanuit de DA is voorgeschreven.

Ik voer zelf nog een balancer en wat muesli bij, dat is op eigen kosten en voer ik zelf als ik op stal ben.

Ik quote mezelf even met een nabrander...

Onderhoud wordt hier continu gepleegd. Recent nieuwe paddocks aangelegd, binnenbak geëgaliseerd, buitenbak toplaag vernieuwd, longeerbak nieuwe drainage en zand. Mijn paard heeft speciaal een luikje binnen gekregen (zat niet in de stal) omdat ze wat trauma's heeft. De bedoeling is om voor een groot aantal pony's een overdekte loopstal te gaan maken en ga zo maar door. Dan heb ik het nog niet over jaarlijks onderhoudt aan het land, de gebouwen etc.

Dat kost ook een godsvermogen en je ziet het als klant niet, want het is zo normaal... Tot je op een stal komt waar het niet zo is en dan zie je waar er verschil gemaakt wordt. Nu zit onze stal gelijkwaardig en soms zelf lager in prijs dan stallen in de buurt die hetzelfde bieden, dus ik kan de verhogingen alleen maar begrijpen en zelfs toejuichen. Zo garanderen ze immers kwaliteit, voor zowel mijn paard als voor mij.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 12:59

Solistar schreef:
EngeltjeS schreef:

Echt niet? In onze CAO worden constant inflatie correcties doorgevoerd, daar komt elk jaar wel een paar % bij en bij mijn man net zo.

Nu ik na denk... je hebt gelijk.
Maar toch vind ik het soms zonde dan ga je meer verdienen maar je levert direct weer in

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:07

oji schreef:
lianne125 schreef:
Ik woon ook in de kop van Noord Holland en betaal €725,- all inclusive. Ik heb nog niet vernomen dat het omhoog gaat. De faciliteiten en de service zijn naar de prijs en dus ook super voor elkaar.

Ik betaal hetzelfde, regio midden van het land. Super faciliteiten voor paard en mens, super service, goed voer met reguliere ruwvoer diagnose en goed gediplomeerd personeel, niet alleen de instructie maar ook gewoon op stal. En eerlijk gezegd, zelfs daarvan vraag ik mij soms af hoe het uit kan. Als ik zie hoeveel werk het kost, hoeveel onderhoud er gepleegd wordt om al die faciliteiten in top conditie te houden. Maar dat is volgens mij het hele probleem in de paardenwereld, dat men ervan uitgaat dat de arbeid die erin gaat zit maar liefde werk oud papier moet zijn en dat pension klanten alleen kijken naar de netto kosten van voer en strooisel. Ook in de paardenwereld mag arbeid mijn inziens gewoon goed lonen.

Dat is bijna de huur van een appartement :') (niks op tegen hoor, als jullie en jullie paard maar gelukkig zijn, maar ik verschiet hier wel enorm van)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:48

Ha ha paard heeft het luxer als ik hoor. Personeel die zijn natje en droogje verzorgt, zijn bed wekelijks helemaal verschoont, zijn huishouden doet, zijn was doet..... Moet ik voor mijzelf allemaal zelf doen :+

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:52

ze zeggen wel eens, dogs have there owner...horses have there staff

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:53

:+

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:09

oji schreef:
Ha ha paard heeft het luxer als ik hoor. Personeel die zijn natje en droogje verzorgt, zijn bed wekelijks helemaal verschoont, zijn huishouden doet, zijn was doet..... Moet ik voor mijzelf allemaal zelf doen :+

Zijn was wordt gedaan? :wow:

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:13

Dekens, zadeldekjes, peesjes etc

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:14

En dat voor een uurtje werk per dag, of vaak niet eens :D

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:28

DuoPenotti schreef:

Iemand zei ooit: een hobby mag geld kosten :D

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:29

yup.... zeker...
Toch denk ik wel eens, dammen was ook een hobby geweest :P

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 44 min geleden

Voor die reden zou ik geen paard meer kopen, als 16-jarige een paard gekregen (nog altijd heel dankbaar voor), maar als 26-jarige alleenstaande starter kost dat paard mij een rib uit het lijf. Ik zie hem heel graag en zou hem nooit wegdoen, maar het is niet meer voor mij weggelegd :')

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 40 min geleden

Nee dan had ik ze ook verkocht denk ik. Ik heb er 2. Dat zou dan bijna 1500 per maand kosten. Als je nog wedstrijden wil rijden ben je nog meer kwijt. En nog ontwormen, enten, tandarts, fysio evt. Das toch niet leuk meer? :P Nahja voor mij niet tenminste haha. En ik vind eigenlijk de verzorging leuker dan rijden de laatste jaren. Daarom fok ik er mee, dan ‘hoef’ ik ook niet te rijden.

Wel leuk om te lezen hoe iedereen z’n prioriteiten en eisen heel anders zijn. En wat het per regio doet :j Ben dan stiekem wel nieuwsgierig wat voor baan mensen er naast doen en houden die wel iets over voor eigen leuke dingen? Of is het paard dat ‘leuke ding’ haha.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 38 min geleden

Wij zijn naast stalgeld ook elke maand nog geld kwijt aan voer, omdat we zelf bepaalde dingen bijvoeren. Ken in de omgeving eigenlijk niemand die dat niet doet, allemaal verschillende stallen. := Dus dat komt nog bovenop de randstad tarieven eigenlijk.

Los van de smid, eventuele supplementen, lessen, spullen en controles van zadel, tanden, dierenarts en noem maar op :')

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 35 min geleden

Als ik hier sommige prijzen zie zou ik ook geen paard hebben.
Wel fijn dat deze mensen dat kunnen hoor :j

maar voor mij was het dan echt geen hobby meer maar enkel een grote stressfactor.

En ik hoor echt van veel mensen die als hun paard dood is geen ander meer kopen.
Terwijl ze dat eerst vast nog wel hadden gedaan, maar door alle gestegen prijzen, niet enkel van de paarden, maar ook de boodschappen de energie enz enz.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 34 min geleden

DuoPenotti schreef:

Nou hoe minderwaardig wordt er over dat uurtje per dag gedaan.
Ga ik even uit van die circa 725 die ik betaal. Een paard vraag alle dagen verzorging, dus 30-31 dagen per maand. Als mijn gehele stallingsgeld op zou gaan aan alleen arbeidsloon, kom je op een uurtarief van nog geen €24 bruto per uur, op zich al geen vetpot. Ga ik er nog niet eens vanuit dat in het normale bedrijfsleven, je op zon- en feestdagen 200% betaald krijgt en op zaterdagen en in de avonden 125-150%.
Als je dan uitgaat van de kosten van de hypotheek (weidegrond en opstal), onderhoud (weides, paddocks, stallen, bakken), voer, bedding, energie, water etc etc, allemaal nog in die 725 zit, dan kom je dus met 1 uurtje werk per dag op een heel schamel uurloontje, onder het minimum loonsalaris uit. en dan sta ik op een stal dat de gemiddelde poster hier dus belachelijke prijzen vind en dat het voor de helft of minder zou moeten kunnen.

Ik vind dat goed stal en onderhoudspersoneel wat gemiddeld gezien gewoon een MBO of zelfs HBO opleiding heeft, gewoon een prima salaris mag verdienen. Maar in de paardenwereld is het blijkbaar not done om gewoon voor goede arbeid een fatsoenlijk loon te vragen. Dan moet je het maar gewoon doen omdat het zo leuk is om met paarden te werken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31 min geleden

Ja, zowel veel van mijn vriendinnen als wij willen vanwege de kosten geen paarden meer na de huidige.

Oji, volgens mij bedoelen ze dat jouw hobby geld mag kosten, dus het paard voor de eigenaar, maar dat het voor sommige prijzig is voor een hobby waar ze uur per dag plezier aan beleven. Niet dat de pensioneigenaar geen geld mag verdienen, maar er voor de eigenaar van het paard een grens is wat zij willen en kunnen betalen.

Hoewel ik zelfs op vrije dag langer als uur bezig ben terwijl ik dan niks hoef te doen :')

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31 min geleden

OJI

Nee je begrijpt mijn uurtje verkeerd :)

Ik bedoel dat het paard maar een uurtje hoeft te werken en dan al die luxe krijgt aangedragen :D

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 17 min geleden

Okay ik had dat uurtje werk geïnterpreteerd als werk voor de pensionhouder. Maar goed ik zie dat MWM het weer anders had geïnterpreteerd.

Ik moet zeggen, dat mijn paardenhobby mij meer dan een uurtje plezier oplevert, sterker, het levert mij 24x7 levensgeluk ondanks dat ik niet 24x7 bij mijn paard ben (verre van).

Maar los van hoe het uurtje opgevat wordt, blijft mijn stelling gewoon staan, dat ik vind dat er in de paardenwereld de arbeid die er in zit bij pensionstallen gewoon een fatsoenlijk salaris mogen opleveren. En dat is onmogelijk met een all inclusive stalling van 400 per maand.

En dat het veel geld is, ben ik het helemaal mee eens. Dat het een verschrikkelijk dure hobby is ook, maar als ik dan de bedragen lees van oa TS, dan denk ik echt hoe dan??? Of het moet een volledig doe het zelf stalletje zijn en een goedkoper deel van het land.