Salaris / kosten paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 08:45

Koliek operatie is hier ook een no go.. mijn hoogste dierenarts rekening ooit was toen Kaat zandkoliek had en bijna 2 weken op de kliniek gestaan heeft €1800. Verder eigenlijk nooit hoge da kosten.

Enten is 28 euro per paard, rijd gewoon met ze naar de dierenarts voor alles waar ik de da voor nodig heb. Trailer in en gaan.

Hoogste rekening dit jaar was de trailer, nieuwe bodem a €1500

Verder is hooi hier de grootste kostenpost rond €5 per dag. Onderhoud aan weide enz valt mee, dit jaar laat ik alles lostrekken en weer opnieuw inzaaien. Maar goed dat zijn van die dingen die ik standaard niet mee reken in de vaste kosten want voor mij zijn dat meer eenmalige uitgaven.

Kaitlyn

Re: Salaris / kosten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 08:59

Ik heb jaren terug een koliekoperatie gedaan. Ik heb geen spijt van de keuze die ik toen gemaakt heb, paard is er zoals ze daarvoor was uitgekomen. Maar vind wel dat dierenartsen wat meer informatie mogen geven over de daadwerkelijke slagingskansen (dus niet alleen de operatie, maar ook het wakker worden uit narcose, kans op herhaling koliek etc.) en de enorm zware revalidatie die volgt. Nu is de mijne met geluk er bijna vliegend doorheen gegaan, maar zelfs ik zeg nu; eens en nooit weer.
Maar geloof mij dat het een enorm moeilijke keuze zal zijn als ik er weer voor zou staan. :o

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 13:45

Ik heb het wel eens aan een zeer goede paardenchirurg gevraagd wat ze van de koliek operaties vindt.

Ze gaf aan dat ze het voor haar eigen paarden niet snel zou doen. De slagingskans is gemiddeld zo’n 50% en de gaf ook aan: we worden er niet beter in. Het is al jaren zo’n beetje 50/50 en ze had graag gezien dat met eventueel nieuwe of andere technieken ze een hogere slagingskans zouden gaan krijgen maar dat is dus niet zo.

Ik vond dat wel een eerlijk en goed antwoord. Uiteraard was alles nog wel afhankelijk van de ernst van de koliek etcetera.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 09:39

Mijn paard heb ik ook echt heel veel zadels op gepast wat allemaal niet goed lag. Smaller op de schouder dan ribben, Rond gebouwd, breed bij de schoft, lang doorlopende schoft en dan vrij kort oplegvlak op d3 rug. Schouder loopt lang door. Is toch echt KWPN merrie met flinke Fries paard wijde boommaat. Alles lag achterover en bij nog wijdere boom zakte hij voor te diep en/of ging kiepen.

Uiteindelijk 2e hands een equestor (de Wispelare?) zadel gevonden met wijde boom, brede kussens, breed kanaal die ze met aanpassing qua vullen goed passend kregen voor paard en voor mij acceptabel was. Kostte 2e hands nog steeds €1100,-
Ik wilde niet duur op maat laten maken met kans dat het voir paard of mijzelf alsnog niet goed zou zitten.

DuoPenotti schreef:
Eerlijk, kan me daar niets bij voorstellen betreft de zadels....
Heb nu ook niet de doorsnede paarden, al is er langzaamaan wel steeds meer voor op de markt.
En daarnaast de rijpaarden, met kussen goed naar maat opgevuld paste daar zonder problemen 2e hands zadels op.

Is het niet meer omdat jij beperkingen hebt en er daardoor veel zadels al afvallen?
Niet naar bedoeld hè :)

uiteraard maakt dat uit waar je woont.
In de randstad had ik inderdaad nooit paarden gehad.
1 omdat ik meestal niet achter de manier van huisvesten sta.
2 de kosten
Laatst bijgewerkt door joyce B op 25-07-25 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 09:49

Je geeft dus toch precies aan wat ik zei :D

Uiteraard moet je kijken welk vorm merk het beste overeen komt.
En dan de kussens pas aanpassen.
Je kan geen te smal, te lang, andere curve zadel passend krijgen, maar dat snapt iedereen toch wel of niet?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 09:57

Probleem hier was om die passende boom te vinden. Ik werd er moedeloos van. Echt tientallen zadels er op en 2 "miskopen". En ik had genoeg vervelende mislukkingen gehoord met op maat gemaakte zadels die niet terug mochten om dat niet te durven.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 10:15

joyce B schreef:
Probleem hier was om die passende boom te vinden. Ik werd er moedeloos van. Echt tientallen zadels er op en 2 "miskopen". En ik had genoeg vervelende mislukkingen gehoord met op maat gemaakte zadels die niet terug mochten om dat niet te durven.

Dat vind ik dus ook lastig. De zadelpasser hier kan het (dure) dressuurzadel niet aanpassen zolang mijn merrie staakt. En mijn merrie staakt (mede) zolang het zadel niet goed ligt.
Het is zo frustrerend.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 10:18

Is het een dressuurpaarden en -zadels issue?

Ik herken het niet zo wat springzadels betreft, in mijn ervaring past je doorsnee springzadel best prima op je doorsnee springpaard. Zolang je boommaat en lengte klopt. Je moet ook geen stubben uit 1985 op je paard leggen :') maar zelfs dan zie je die paarden niet echt staken.
Laatst bijgewerkt door Fly_high op 25-07-25 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 10:21

joyce B schreef:

Ja dat kan zeker wel eens moeilijk zijn.

Ik had het met mijn ruin met de breedte. En niet te lang (brede tinker.)
Zeker omdat ik uit het kwpn wereldje kwam en toenmalige passer ook.
Moest echt opzoek naar wat anders.

Maar Emmers in belgie heeft me toen heel goed geholpen.
En daar diverse zadels gepast en zo bij een fijne 2handse uitgekomen.
Ondertussen heb ik het idee dat de markt voor brede paarden uitgebreid is.
Maar toen werd er gezegd, wintec en de wide was net uit, dus die.
Nee dat paste dus echt niet eens misschien.

Ik heb toen ook een poosje boomloos gehad en dat paste prima, maar zat voor mij weer te breed.
Dus dat het zoeken kan zijn, ontken ik zeker niet.
Maar er is tegenwoordig zoveel dat het echt geen zadel van 5500 moet zijn.
Mag wel natuurlijk, moet iedereen zelf weten

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 12:07

Fly_high schreef:

Ik herken het niet zo wat springzadels betreft, in mijn ervaring past je doorsnee springzadel best prima op je doorsnee springpaard. Zolang je boommaat en lengte klopt. Je moet ook geen stubben uit 1985 op je paard leggen :') maar zelfs dan zie je die paarden niet echt staken.

Nee, waarschijnlijk meer een 'raar paard' issue :)
Wij lopen er ook tegenaan met het springzadel, en dat is een heel ander merk (en een andere zadelpasser)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 13:49

Fly_high schreef:

Dan doe ik iets mis want de prestige hier is niet op maat gemaakt en gaat op verschillende paarden. :=
Ik stel me daar soms wel vragen bij, bij het jaarlijkse zadels aan passen. :=

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 14:43

Ik heb mijn paarden in volpension staan, 3 stuks, worden alle drie actief gereden maar geen wedstrijden. Voor de basis, (voer, stal, basis medische zorg, hoefsmid) ben ik ongeveer 2100 kwijt per maand.

Stalling 450 per maand per paard = 1350 per maand= 16200 per jaar
Bijvoeren en supplementen = 150 per maand = 1800 per jaar
1x speciaal beslag, 1x zooltjes, 1x gewoon = 600 per 6 weken 5200 per jaar
Enten 225 per jaar
Tandarts 1040 per jaar (jonkie iedere 6 /9 mnd)
Regumate 1160 per jaar

Voor alleen de basis ben ik kwijt:
Totaal per jaar: 25.625

Dan komt daar nog bij: onderhoud en afschrijving, diesel en verzekering van vrachtwagentje, zadels (gelukkig dit jaar voor alle drie klaar) rijkleding en laarzen, benodigdheden zoals shampoo, glansspray, borstels, beenbescherming, vervangen dekens, lessen, clinics, kliniekbezoek, een bitje en andere rommeltjes die je gewoon af en toe nodig hebt.

Ik reken 1000 per paard per maand, dan heb ik voldoende voor alle uitgaven en sparen voor grote uitgaven. Want een zadel, hoofdstel of een kliniekbezoek….daar moet je toch geld voor hebben.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 16:36

Fly_high schreef:

Nee, meer een 'dressuurpaarden worden tegenwoordig veel te vaak met korte rug gefokt' issue :')

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 16:41

Dat verklaart :+

Ik snap dat het inderdaad een probleem kan zijn bij koudbloeden en andere bijzondere rassen maar springgefokte warmbloeden zijn best makkelijk. Nog nooit eentje gezien dat per se een 5K zadel nodig had gelukkig.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 17:02

Ja dat zou dan verklaren idd.

Maar zijn die zo fijn in dressuur dan met buigen?

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 17:06

Ik ben
€240,- kwijt aan stalling en ongeveer €45,- per maand kwijt aan extra hooi. Ik heb ook elke maand les voor €45,-
Hoefsmid komt om de maand bekappen en dat is €48,50 per keer. Verdere uitgaven zijn een keer een hooinet of liksteen enz.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 17:35

Ayasha schreef:
Fly_high schreef:

Dan doe ik iets mis want de prestige hier is niet op maat gemaakt en gaat op verschillende paarden. :=
Ik stel me daar soms wel vragen bij, bij het jaarlijkse zadels aan passen. :=

Bij westernpaard doe je vaak vanaf 7 jaar totdat het paard echt oud wordt met 1 zadel. Dan neem je een dikkere of dunnere pad. Dus an sich verbaast het mij niets dat je jaren met je zadel doet. Doe ik ook, en met Wintec met neopreen en cair zit je ook niet met hardere vulling.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 17:37

DuoPenotti schreef:
Ja dat zou dan verklaren idd.

Maar zijn die zo fijn in dressuur dan met buigen?

Ze buigen imo makkelijker dan lange paarden eigenlijk.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 17:39

Als ze zo kort zijn dat een gewoon zadel eigenlijk niet past?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 18:05

DuoPenotti schreef:
Als ze zo kort zijn dat een gewoon zadel eigenlijk niet past?

Ik heb er allemaal waar 16,5 inch de max wel is en die plooi je allemaal dubbel. :+

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 18:20

Oké.. Dat had ik niet verwacht.
Had gedacht kort verzamelt gemakkelijk maar buigt minder makkelijk.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 18:39

Fly_high schreef:
Dat verklaart :+

Ik snap dat het inderdaad een probleem kan zijn bij koudbloeden en andere bijzondere rassen maar springgefokte warmbloeden zijn best makkelijk. Nog nooit eentje gezien dat per se een 5K zadel nodig had gelukkig.

Hoeft ook niet... zijn genoeg goedkope zadels of zeker tweede hands die er prima op passen.
De mijne is ook vrij kort, extreem brede schouders, hoge schoft en ronde ribben.
Heb een Custom er op... maar voordat die er was lag mijn 20 jaaf oude KN er ook acceptabel op :') rij mezelf er alleen helemaal op open, maar paard liep er best prima onder :+
Dus de hogere aanschafprijs van het andere zadel was voornamelijk puur voor mijn eigen derriere _O-
Zal voor hem ook best iets lekkerder passen.

Mijne buigt trouwens vrij makkelijk, ondanks de kortere (niet heel kort) rug en ook nog veel buik... maar hij is bijzonder flexibel met die bouw :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 18:42

Heb er ook zat gereden waar nog meer als 18 inch op paste en die juist lastig te buigen waren. Mijn 17 id hooguit 17,5 inch paard vouwde je zo dubbel ja :') huidige past ook 18 op en heeft gewoon normale lengte en is veel minder buigzaam. Maar toch beide heel lastig om zadels voor te vinden en beide toch echt heel veel springbloed, die korte nog meer.

Maar zoals al vaker gezegd, er is nooit gesproken over zadels van 5500 euro. Wel dat je soms geluk moet hebben om tweedehands wat te vinden of überhaupt een standaard zadel wat goed past. Dat kan je niet altijd van tevoren zeggen.