Pensionstalling op dit moment

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Re: Pensionstalling op dit moment

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 10:17

Tuurlijk heb je die ook zonder pensionpaarden. Maar je koopt iets groots en hebt daar inkomen voor nodig. Niet genoeg uit werk? Dus je zoekt een bron extra; pension.

Denk je dat bedrijven je hun huur en bijkomende kosten niet door berekenen? :')

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 10:44

ik ken heel weinig (eigenlijk geen) boeren die een uurloon rekenen. Anders zou ons voedsel echt onbetaalbaar worden.

Hier helaas nog weinig succes. Wel eentje die tijdelijk wil komen, dus dat is al wat. Maar verder helaas veel die het fenomeen 'pensioen' niet snappen en dagelijks willen rijden. Dat staat misschien niet duidelijk genoeg in de tekst.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 11:06

pluisje88 schreef:
Nou voor het terrein dat er toch al was (voor mij stond het leeg) hadden die mensen toch maar mooi 300,- extra boven op hun pensioen. En dat helemaal gratis. Lijkt me geen slechte deal.

In die situatie niet maar mijn stukje ging over die boer die er 25 boxen verhuurd had voor 150 euro en en dagelijks 5-6 uur mee bezig was.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 11:41

Cioccolato schreef:
Tuurlijk heb je die ook zonder pensionpaarden. Maar je koopt iets groots en hebt daar inkomen voor nodig. Niet genoeg uit werk? Dus je zoekt een bron extra; pension.

Denk je dat bedrijven je hun huur en bijkomende kosten niet door berekenen? :')

Het was gewoon een vraag uit interesse hoor, waarom gelijk zo naar terug reageren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 11:53

Wintu schreef:
Maar heb je die kosten niet standaard voor een woning of je nu pensionpaarden hebt of niet.
Woz veranderd daar toch niet door.
Tenzij je een wasplaats hebt met warm water, waar gebruik je dan gas voor?

Zo was dat hier ook.

Wij wilde hier wonen en de voorzieningen voor mijzelf.
De bak wilde ik zoals hij was, de wei omheind zoals ik wilde, de stal zoals ik wilde, de elektrische boiler voor mijn sjimpie, onderhoud wei was er ook voor die van mijzelf, enz enz.

Dus hier is nooit iets veranderd voor een pensionklant.
En de prijs die ik toen vroeg haalde ik makkelijk de echte kosten zoals vlas, hooi enz eruit.
En had dan nog over ook.
Ging ik elke minuut tellen die ik er in stopte, nee dat lukte niet.

Maar bij fijne klanten kreeg je ook wat terug. Hey ik kom toch zondagavond om mijn paard te rijden, zal ik ze dan allemaal binnen zetten. Hoe fijn was dat, hoefde wij niet naar de tijd te kijken.
Maar helaas ook veel gezever en gezeik. En dat heeft ons doen besluiten geen pensionklanten meer te willen.
Maar betreft kosten was het dus niet.

Het is natuurlijk anders als je ook echt dingen bouwt, aanlegt enz speciaal voor die klanten.
Dat moet er uiteraard uit komen en ga je heel anders tellen.
En al helemaal als je hebt voorzien dat het een (parttime) inkomen moet opbrengen.

Dus heel vaak worden in die zin appel met peren vergeleken.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 23:43

Ik heb een tijdje een stuk land met stal en kleine rijbak gehuurd. Dat verhuurde ik onder voor pensionpaarden. Ik startte met een huur van 175 in 2020, opgelopen naar 250 in 2023, mede doordat de pensionklanten hooi wilden ipv voordroog. Daar haalde ik wel winst uit. Niet als je de uren meetelde die ik erin stopte, maar het was genoeg voor basis onderhoud en mijn paarden stonden dan ‘gratis’ (4 pension paarden, 2 eigen). Ik deed de verzorging 6 ochtenden in de week, pension klanten de avonden en zondag ochtend.
Op dat moment beviel het. Ik ben uiteindelijk gestopt omdat het toch wel een gedoe was met de sfeer en pensionklanten etc. En omdat mijn rijbak groot onderhoud nodig had en ik die kosten er nooit uit zou krijgen. Toen ik stopte viel het me pas op hoeveel tijd en vooral stress het ook scheelde.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 00:53

Ik heb net mijn paard verhuisd uit noord Holland, omdat ik daar geen goede stallen kon vinden.

Mij stalling was 465 voor volpension. Helaas stond hij vaak in de stront omdat ze maar één keer per week machinaal uitmesten en daarnaast alleen maar en paar keer week stro erbij gooeide. Kuil werd twee keer per dag gegeven, laatste beurt rond 3 uur. Rond 8 kg per dag. Dus te weinig. Op donderdag waneer er werd uitgemest werd er niet eerst kuil gegeven, dus dan stonden de paarden leeg van woensdag tot donderdag. Mestaal dus 21 uur zonder eten behalve stro.

Voor 7 dagen per week losgooien betaalde je 140 euro per maand. Dan kwam je paard 50 min buiten of 30 min molen.

Dus 605 euro voor iets dat in mijn ogen veel te slechte service is. Ik heb geen problemen om het te betalen, maar verwacht dan wel dat mijn paard niet in de bagger staat elke week, genoeg eten krijgt en ook meer dan 50 min buiten komt. Ik snap wel dat mensen dan zeuren….

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 01:02

Maar dat is ook het uiterste natuurlijk.Je moet ook geluk hebben dat alles goed gaat zoals je hebt afgesproken.Maar dat is wel erg slecht.Ik voel mij al schuldig dat de paarden de komende week niet s’nachts in de wei kunnen omdat er morgen gemest word.Overdag gaan ze in de tweede wei.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 01:08

Phonix schreef:
Ik heb net mijn paard verhuisd uit noord Holland, omdat ik daar geen goede stallen kon vinden.

Mij stalling was 465 voor volpension. Helaas stond hij vaak in de stront omdat ze maar één keer per week machinaal uitmesten en daarnaast alleen maar en paar keer week stro erbij gooeide. Kuil werd twee keer per dag gegeven, laatste beurt rond 3 uur. Rond 8 kg per dag. Dus te weinig. Op donderdag waneer er werd uitgemest werd er niet eerst kuil gegeven, dus dan stonden de paarden leeg van woensdag tot donderdag. Mestaal dus 21 uur zonder eten behalve stro.

Voor 7 dagen per week losgooien betaalde je 140 euro per maand. Dan kwam je paard 50 min buiten of 30 min molen.

Dus 605 euro voor iets dat in mijn ogen veel te slechte service is. Ik heb geen problemen om het te betalen, maar verwacht dan wel dat mijn paard niet in de bagger staat elke week, genoeg eten krijgt en ook meer dan 50 min buiten komt. Ik snap wel dat mensen dan zeuren….

Ik ben ruim een jaar geleden verhuisd om dezelfde reden, betaalde per maand nog meer dan jij en ook daar was het voerbeleid slecht, wel 3x per dag maar nog te weinig voor een cavia. Buiten was ook veel te kort. Uitmesten ook 1 x machinaal en 1x per week stro er bij. Was niet zo toen ik er kwam staan maar werd wel slechter door de jaren heen. Ook een kwestie van geld tekort en daaruit voortkomende bezuinigingen. Ik sta nu voor de helft van het geld en ze hebben iedere dag schone stal, genoeg hooi en veel buiten. Het kan dus wel.
Verschil zit hem in management en de financiële constructie achter het bedrijf waarbij de kosten voor grond en vastgoed ook een grote rol speelt.
Ik betaal met plezier maar dan moet er ook geleverd worden.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 14:03

Ja, inderdaad dat BoktVerlaten. Ik vindt dat als je in die prijsklasse zit, dat je dan wel wat service mag verwachten.

Op mijn stal ging het ook maar achteruit. Constant gezeur over dat er te veel kuil werd gegeven. Dus ik moest de hele tijd zelf inkopen anders viel hij erg in. En dan is ineens je hobby niet meer leuk.

Feetje97

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 14:28

Ik was er zelf ook helemaal klaar mee. weinig buiten (vooral in de winter) is hier bij rotterdam wel echt de norm lijkt het. Nu lekker de paarden aan huis. Ik merk wel dat mensen die graag een stal willen huren particulier geen idee hebben wat de kosten zijn en dus verwachten voor bijna niets bij je te mogen staan of dan krijg je de vraag of je een binnenbak heb _O-