Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Wildgirl schreef:Ik snap dit niet helemaal... indien het paard van TS een (heftige) wormbesmetting zou hebben zou je dit aan meer dingen merken dan aan het alleen niet aankomen. Toch slaat de toon van dit topic nu om richting wormen ipv een goed voerbeleid.
TS, je hebt een jong paard in de groei die je zonder deken hebt staan en je voert te weinig.
Je paard gaat op deze manier niet aankomen/ zichzelf ontwikkelen want alle energie die je erinstopt gaat naar het warmhouden.
Je traint niet(er is meer dan longeren) maar ook daarbij is de truc: voeren, training, herstel.
Heel kort door de bocht, dit heeft geen zin zo!
Is het een optie je paard op een andere stal neer te zetten met een voerbeleid passend bij een jonge quarter?(en ja, die werken echt anders dan kwpn'ers)
Wildgirl schreef:Ik snap dit niet helemaal... indien het paard van TS een (heftige) wormbesmetting zou hebben zou je dit aan meer dingen merken dan aan het alleen niet aankomen. Toch slaat de toon van dit topic nu om richting wormen ipv een goed voerbeleid.
TS, je hebt een jong paard in de groei die je zonder deken hebt staan en je voert te weinig.
Je paard gaat op deze manier niet aankomen/ zichzelf ontwikkelen want alle energie die je erin stopt gaat naar het warmhouden.
Je traint niet(er is meer dan longeren) maar ook daarbij is de truc: voeren, training, herstel.
Is het een optie je paard op een andere stal neer te zetten met een voerbeleid passend bij een jonge quarter?(en ja, die werken echt anders dan kwpn'ers)
Beemsterkaas schreef:Ik begrijp wat je wil zeggen Gini, maar vroeger was het heel gewoon dat er 1x per dag 1 schep voer werd gegeven en klaar. Ik vind het geen reden om van stal te veranderen i.i.g. - het paard is verder gewoon gelukkig.
Als je een paard hebt die 3x per dag 1kg krachtvoer nodig heeft, dan krijg je dat niet in 1 voerbeurt geregeld. Dan is zo'n stal inderdaad geen goed concept. Maar dat is hier het geval niet.
superpony schreef:Wildgirl schreef:Ik snap dit niet helemaal... indien het paard van TS een (heftige) wormbesmetting zou hebben zou je dit aan meer dingen merken dan aan het alleen niet aankomen. Toch slaat de toon van dit topic nu om richting wormen ipv een goed voerbeleid.
Je paard gaat op deze manier niet aankomen/ zichzelf ontwikkelen want alle energie die je erin stopt gaat naar het warmhouden.
Beestje wordt nu 3 en moet er gewoon prima uitzien zonder deken en werken. Die van mij doet niks qua werk, maar speelt zich suf zoals jonge paarden horen te doen.Beemsterkaas schreef:Ik begrijp wat je wil zeggen Gini, maar vroeger was het heel gewoon dat er 1x per dag 1 schep voer werd gegeven en klaar. Ik vind het geen reden om van stal te veranderen i.i.g. - het paard is verder gewoon gelukkig.
Als je een paard hebt die 3x per dag 1kg krachtvoer nodig heeft, dan krijg je dat niet in 1 voerbeurt geregeld. Dan is zo'n stal inderdaad geen goed concept. Maar dat is hier het geval niet.
Bij ons vroeger niet. Paarden kregen juist 3x per dag brok en evt haver, mais of zemelen. Hooi kregen ze echt wel te weinig, maar vrijwel alles stond wel op stro.
Ik voer in de winter ook 3x daags. Wel naast onbeperkt hooi, maar ik vind het zelf prettig als ze niet op gras lopen dat te vervangen door een extra maaltijd met wiesencobs erbij.
Ken eigenlijk geen stal die maar 1x daags hardvoer geeft. Alleen op pp's en 24/7 buiten stallen wel meegemaakt dat ze maar 1x daags een balancer krijgen, maar dan voeren de eigenaren vaak zelf nog bij.
En ook toen ik op diverse stallen kwam lesgeven, vaker problemen dat er teveel wordt gegeven dan te weinig. Zal nu met de prijzen anders zijn, maar dan moet je gewoon echt zelf bijvoeren.
Maar goed, we weten helemaal niet of het beestje er ook echt zo slecht uitziet en zoveel extra's nodig heeft.
Achterom schreef:Tja, daar ga je dus. Een 2-jarige quarter vergelijken met een 25-jarige kwpn'er is waar jij verkeerd gaat. Je hebt werkelijk waar geen idee.
Luzerne is in de VS regelmatig het basisvoedsel, bovendien is een quarter vergeleken met een kwpn'er een krachtsporter. Met bijbehorende spieropbouw.
Jouw advies om de luzerne te schrappen is wat dat betreft echt het stomste ooit. Misschien ook voor jouw eigen paard.
Met basisbrok voer je het paard vet, met eiwitten zorg je voor spierenEn wat denk je dat in luzerne zit? Juist ja, eiwitten.
In basisbrok zitten daarentegen vooral suikers en koolhydraten. Het enige waar die voor zorgen is vet. Dus ja, beetje dom he?
Beemsterkaas schreef:Oké maar dat is geen veilig advies. Zelfs voor een uitgemergelde quarter, daar gooi je ook niet in 1x 2 kg merriebrok in.
In een basisbrok zitten óók eiwitten hoor. Overdoseren is niet goed voor paarden, paarden zijn sober.
Kabayo schreef:Zou gerust 2 kilo merrie brok voeren en zolang het goed ruwvoer is (waar ik enorm aan twijfel) moet dat genoeg zijn. De rest kan je wel weg laten
Buiten de vraag om hoe mager dit dier echt is, zoals ik het lees is het paard niet mager. Maar mist het spier. Dan heb je genoeg aan die kilo's brok.
Beemsterkaas schreef:Achterom schreef:Tja, daar ga je dus. Een 2-jarige quarter vergelijken met een 25-jarige kwpn'er is waar jij verkeerd gaat. Je hebt werkelijk waar geen idee.
Luzerne is in de VS regelmatig het basisvoedsel, bovendien is een quarter vergeleken met een kwpn'er een krachtsporter. Met bijbehorende spieropbouw.
Jouw advies om de luzerne te schrappen is wat dat betreft echt het stomste ooit. Misschien ook voor jouw eigen paard.
Met basisbrok voer je het paard vet, met eiwitten zorg je voor spierenEn wat denk je dat in luzerne zit? Juist ja, eiwitten.
In basisbrok zitten daarentegen vooral suikers en koolhydraten. Het enige waar die voor zorgen is vet. Dus ja, beetje dom he?
Werkelijk geen idee?
En dat baseer je op...?