Binnenkort high end paddock paradise in Ysselsteyn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Re: Binnenkort high end paddock paradise in Ysselsteyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 21:29

Zal vast volk zat zijn die daar graag staan omdat ze serieus de sport bedrijven en er van alle gemakken voorzien zijn. Prachtige accomedatie.
Als je beetje recreatief rijd heb je geen behoefte aan al die luxe. Ook prima toch!?

cent

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 23:43

Jeetje, 620 euro per maand!? Wat een bedrag!

Ik betaal bij mij 350, dit is overdag hele dag buiten op de wei of paddock met onbeperkt hooi, snachts binnen met onbeperkt hooi, wasplaats met warm en koud water, solarium, zadelkamer met eigen grote kast, eb en vloed buitenbak, dekens worden op een af gedaan, trailer stalling en aan het bos. Ook op 20 minuten van de peelbergen vandaan.

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 09:03

SjonnieZ schreef:
High end, 620,- euro en Dan moet m’n paard 24/7 met 11-12 paarden in een zandbak van 1,5 hectare staan… nee dank je
Ik denk dat mensen hier vooral onderschatten hoe groot een zandbak van 1,5 hectare is.
Dat is ruim 12 standaard rijbakken.

Dat gezegd hebbende zou ik ook kiezen voor 6, max. 8 paarden op zo'n stuk.
Mijn ervaring is ook dat zand heel erg kan gaan stinken bij lange periodes van droogte + zon, vanwege de urine.
Dan zul je minimaal om de dag moeten sproeien, wat bij zo'n groot stuk wel echt lastiger is.
Zelf zou ik absoluut een mengeling maken van zand en gras en goede drainage afhankelijk van de ondergrond, zodat het zand niet te zwaar wordt belast.
En dan 1x 1,5 hectare rijker gras, 1x 1,5 hectare 'arm' gras en ik zou zelf de laatste 1,5 hectare gebruiken om te hooien.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 09:50

Ik blijf het me ook verbazen dat 1,5 hectare als vreselijk klein bestempeld wordt. Nee niet voldoende als jaarrond weide zonder dat deze kaal en kapot gaat, maar als paddock systeem is het echt wel vrij groot. En met voldoende ruimte om van elkaar weg te lopen, genoeg voerplekken en meerdere schuilmogelijkheden kun je er best een aantal paarden op zetten hoor.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 09:53

Ik besef me heel goed hoe groot een hectare is. Of 1,5.
En dat is absoluut niet klein.

Maar daar hoef ik ook geen 12 paarden op. Want dan word het naar verhouding wel klein.
Zoals ik eerder aangaf, de helft is mooi. En dan heb je het ook niet over jaarrond eten, want dat kan dan nog steeds niet, maar hoeft ook niet.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 09:57

Ik hoorde gisteren dat de stalling die ik eerder noemde de prijzen verlaagd heeft, naar 425 per maand voor de groepsstalling, anders kregen ze het niet vol.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 10:01

Het ligt ook echt aan de regio.
Bij de randstad prijzen had ik nooit eigen paarden gehad.
Hier in de regio is het altijd prima te doen geweest.

Maar als jij als pensionhouder dan het dubbele of meer, gaat vragen dan andere stallen met ook een binnenbak en overdag weidegang, ook in de winter, dan zullen er gewoon weinig overblijven.
Ook al vinden ze het concept misschien wel leuk, maar niet voor zoveel meer.
Want uiteindelijk moet het wel elke maand betaald worden. En dan is het verschil te groot.

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 10:07

Als de kwaliteit en faciliteiten er echt naar zijn, dan zou ik dit bedrag er zo voor over hebben. Maar ik ben randstad prijzen gewend en heb de paarden nu aan huis, dus ben me erg bewust van zowel de kosten als de hoeveelheid werk die paarden houden met zich meebrengt.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 10:09

DuoPenotti schreef:

Maar daar hoef ik ook geen 12 paarden op. Want dan word het naar verhouding wel klein.
Zoals ik eerder aangaf, de helft is mooi. En dan heb je het ook niet over jaarrond eten, want dat kan dan nog steeds niet, maar hoeft ook niet.

Vind je stallingen als Jaarsveld dan ook te klein in opzet? Want in ieder geval 1 van die groepen staat geloof ik op een ruime 1,5 hectare waarvan er dus nog deels begroeiing, water en andere dingen af gaat. Maar toch ziet dat er echt enorm ruim uit en daar kunnen makkelijk 12 paarden op volgens mij. Geen idee hoe groot hun groepen zijn maar qua oppervlakte zou het volgens mij bijna kaal zijn als de groep kleiner is.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 10:12

Ik ken jaarsveld niet. Maar ja de meeste pp's vind ik idd te klein ja. Of nee niet te klein, teveel paarden.
De meeste hangen toch rondom te voerplekken en dan vind ik het echt veel te vol.

Overigens bij gewone pensionstallen ook heel vaak.

En ik heb ook paarden aan huis, heb zelf 3 hectare weide, dus ken ruimtes en kosten

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 10:32

Wie zijn 'wij'?
Als klant wil je weten of het toezicht professioneel is, en of eea een duurzame oplossing voor je is. Als klant wil je weten hoe jij straks modder voorkomt, en wie jouw paard meerdere keren per dag in de oogjes kijkt om te beoordelen of het goed met 'm gaat.

Hoe ga jij als 19-jarige straks 30 eigenaren en hun bijrijders managen? Dat is nl misschien nog wel je grootste uitdaging als stalhouderij.
Als ik als klant nl 620 euro per maand neer moet leggen, wil ik ook nergens last van hebben. Niet van iemands hond die voor die éne keer toch stiekem mee is, zeker niet van een loslopend en/of krijsend kind, en al helemaal niet van iemand die zich tegen mijn rijstijl/bit/slofteugel/sporen etcetera aan bemoeit. Ga jij mensen aanspreken en 'opvoeden'?
En al word jij zo ziek als een hond,geen haar op mijn hoofd die aan een keer helpen mesten denkt.

Heb je die dingen ook meegenomen in je bedrijfsplan?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 10:36

Ik vind het een logische prijs voor wat geboden wordt.

Als de stalling/PP echt is zoals geschetst, met luxe voor ruiter en vooral hele goede omstandigheden voor het paard, dan is mij dat zeker 620 euro waard :).

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 10:38

Hoe groot zijn dan de stukken weiland die je gaat gebruiken? Als je er daar een stuk of 10 van de kudde enkele uurtjes op zet kan dat heel snel kapot zijn. Ik zou dus nadenken om het gras weg te laten en lekker veel paddock ruimte aan te bieden met zulke grotere groepen :j

Verder is paarden houden duur. Dus pension ook.

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 10:41

Die prijs moet het hebben, anders ga je er niet van kunnen eten. En dan nog wordt het spannend hoe investering en inkomsten zich verhouden.
Shovels zijn echt duurder dan een Fiat Panda, en de arbeidsuren die hierin gaan zitten zijn ook stevig. En toch zal je vanaf de start ook al weer reserveringen moeten maken voor onderhoud en vervanging.
Wordt een pittig projectje.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 10:52

Het is ook niet voor niets dat er steeds meer stallen stoppen. Dat is een combinatie van niet uit de kosten komen, veeleisende klanten en de regelgeving.

Ik ben doe-het-zelf gewoon 300 euro per paard kwijt. Dat is huur, water en stroom, ruwvoer (hooi en weideonderhoud), paddockonderhoud en spullen als een kruiwagen etc. Het kan toch gewoon niet uit om te verwachten dat je voor zo’n bedrag volpension kan staan zonder dat of de pensionhouder erop toelegt of de paarden ergens op tekort komen?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 11:27

Eatshay schreef:
Wie zijn 'wij'?
Als klant wil je weten of het toezicht professioneel is, en of eea een duurzame oplossing voor je is. Als klant wil je weten hoe jij straks modder voorkomt, en wie jouw paard meerdere keren per dag in de oogjes kijkt om te beoordelen of het goed met 'm gaat.

Hoe ga jij als 19-jarige straks 30 eigenaren en hun bijrijders managen? Dat is nl misschien nog wel je grootste uitdaging als stalhouderij.
Als ik als klant nl 620 euro per maand neer moet leggen, wil ik ook nergens last van hebben. Niet van iemands hond die voor die éne keer toch stiekem mee is, zeker niet van een loslopend en/of krijsend kind, en al helemaal niet van iemand die zich tegen mijn rijstijl/bit/slofteugel/sporen etcetera aan bemoeit. Ga jij mensen aanspreken en 'opvoeden'?
En al word jij zo ziek als een hond,geen haar op mijn hoofd die aan een keer helpen mesten denkt.

Heb je die dingen ook meegenomen in je bedrijfsplan?

Sommige klanten ben je denk ik liever kwijt dan rijk.

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 11:48

Absoluut. Je houdt het niet voor mogelijk waar ze over kunnen klagen. Wat ik hierboven al aanhaal is nog maar een topje van de ijsberg. En geloof me, je krijgt het gewoon echt zo te horen :D

Ik koester mijn huidige groepje :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 12:36

DuoPenotti schreef:

Ik heb meer dan 1,5 hectare en 11 is om idd te veel maar daar komt TS vanzelf achter, met track systeem kom je misschien aan 8… heel veel hangt van de bodem af. Zandgrond kan meer hebben maar groeit het gras minder. Leemgrond is meteen stuk maar drie dagen regen en het gras staat terug 10cm hoog.

Eatshay: jou zou ik weigeren op principe. Wil je nergens last van hebben moet je een eigen stal kopen en dan heb je nog buren.

Als 19 jarige kon ik mensen beter ‘managen’ dan veel 40’ers (dat was mijn job) dus leeftijd zegt niks daarin. Maar jouw eisen voldeed ik zelfs voor 1000 per maand niet aan. Je kan niet verwachten dat de stalhouder elke ademhaling controleert.

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 12:46

Ik ben die klant niet, wat ik schrijf heb ik te horen gekregen ;) en erger ook nog wel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 12:53

Eatshay schreef:
Ik ben die klant niet, wat ik schrijf heb ik te horen gekregen ;) en erger ook nog wel.

Dat vloog er bij mij echt uit sorry. :o
Er is geniet genoeg geld op de wereld om een dergelijke klant de optie te geven een stalhouder zo te misbruiken.

Het mesten snap ik trouwens. Als ik vol pension sta moet ik ook ‘geen omkijken’ hebben dus ook niet kwa hooi en voer maar de rest … :=
Als er ergernissen zijn onderling adviseer ik ze gewoon elkaar met rust te laten/te ontwijken. In de echte wereld lopen nu eenmaal mensen waar je het niet mee kan vinden.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 13:05

Over het aantal per hectare: 12 kan prima op goede zandgrond. Dan heb je niet veel gras (uurtje per dag in de zomermaanden), maar met voldoende, goed aangelegde tracks en meerdere voer- en schuilplaatsen is het echt geen gek aantal.

Ik geloof echter niet dat de TS heel serieus is in het starten van dit project...

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 13:19

Ayasha schreef:
Eatshay schreef:

Dat vloog er bij mij echt uit sorry. :o
Er is geniet genoeg geld op de wereld om een dergelijke klant de optie te geven een stalhouder zo te misbruiken.

Ik heb het ook niet heel helder geschreven, sorry.

Maar geloof me, hoe meer iets kost, hoe meer mensen ook gaan verwachten, maar ook eisen, en begrip voor jou als stalhouder of anderen in het algemeen smelt als sneeuw voor de zon.
Het gezeik dat je alleen al kunt krijgen doordat iemand die even een keer omhoog zit met een kind dus éven langswipt maar voor 1 keer een kind bij zich heeft... Of een hond die normaliter zoet in de auto wacht en 1 keer ontsnapt, uiteraard nét als die ene bangige klant eens een neus in de buitenbak steekt...
Echt, je weet niet wat je overkomt.

En inmiddels word ik daar echt niet meer anders van en heb ik ze met 3 woorden terug op hun plek. Maar als 19-jarige had ik dat echt niet getrokken.... Dát was dus eigenlijk mijn waarschuwing.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 13:54

Wat mensen verwachten hangt af van wat je beloofd. Zo kun je daar in het begin al duidelijk in zijn dan weten de pension klanten waar ze aan toe zijn.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 14:16

Als je pensionhouder een keer zo ziek als een hond is of gewoon op vakantie is, kun je toch prima even helpen als pensionklant. Jeetje zeg. Wat een mentaliteit wordt hier genoemd :=

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 14:59

Cioccolato schreef:
Als je pensionhouder een keer zo ziek als een hond is of gewoon op vakantie is, kun je toch prima even helpen als pensionklant. Jeetje zeg. Wat een mentaliteit wordt hier genoemd :=

Wordt er dan ook korting in rekening gebracht?