Ietwat stress over de vorst komende week

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bo_San

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 11:15

Wij moeten ook vlak gaan trekken, of op andere weilanden, maar daar ligt nog zoveel water. Even kijken wat verstandig is. Ze kunnen nu slecht lopen omdat het zo ongelijk is.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

MarjanB

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 12:26

Ik was al ff aan het mee lezen. Heb gelukkig al driftend gisteren de boel kunnen lostrekken en vlak maken. Paarden vannacht op stal en stenen pad opgesloten en vanmorgen was alles mooi vlak gevroren en begaanbaar
Afbeelding
Afbeelding

Sterkte voor de mensen met ijsbanen en onbegaanbare weides :(:)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 12:39

Ik moet zeggen dat het best te doen is hier in de paddocks. Het is niet knijterhard bevroren dus ze staan buiten.
Het heeft hier 2 graden gevroren.
Die wind is wel erg koud :brr:

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 12:44

brr heel guur met sneeuw. Maar dat zou elk moment over moeten zijn.

Sinds gisterenmiddag geen water meer in de kelder. Nadat dus het waterschap de sluizen in de beek heeft open gezet...
De plassen zijn ook kleiner geworden, sommige weg. Maar nog niet allemaal. Hopelijk zet dat onder het ijs wel door dat als het later dooit het ijswater ook snel door kan zakken.

De belangrijkste plassen waar ik stress over had zijn weg. De andere heb ik lint omheen gezet.
paarden staan dus buiten.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 13:02

Fijn dat het bij de meesten toch meevalt :) nu hopen op een paar dagen dooi overdag, dan is de nattigheid zo weg. Heerlijk dit weer! Een verademing in vergelijking met al die regen <3

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 13:22

En ja de zon schijnt!!! Heerlijk! {:}

Niet in de wind gaan staan want dan valt het tegen, maar lekker genieten van het lichte weer.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 13:23

Hier staat alles ook gewoon buiten met hooi, haal ze wel op tijd binnen want het is guur met de wind…

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 13:34

DuoPenotti schreef:
En ja de zon schijnt!!! Heerlijk! {:}

Niet in de wind gaan staan want dan valt het tegen, maar lekker genieten van het lichte weer.

Zon???
Hier wat sneeuwvlokken, donkere wolken en een ijskoude wind… alles is hard bevroren, blij dat we het nog aardig vlak hebben kunnen maken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 13:35

Ja eerder hier ook, maar de sneeuw stopte en 5 minuten later zon.
Nog steeds koude wind, maar niet meer grijs.

Hopelijk bi jou ook snel :j

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 14:00

Ik heb hier ook wel over nagedacht, maar die van mij staan 24/7 op pension en er is geen mogelijkheid om ze binnen te zetten. Of in ieder geval niet volledig van de modder te halen helaas.
Dus ik heb geprobeerd het ea een beetje vlak te krijgen, maar was niet te doen. Hopelijk doen ze voorzichting...
Ze hebben sowieso een groot stuk dus niet alles is kapot, daarnaast hebben ze ook een stuk verharding.
Laatst bijgewerkt door Josien_ op 08-01-24 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 14:02

Ik zag hier net 1 minuut een handvol sneeuwvlokjes dwarrelen. Voor de rest lekker zonnig. Wel erg frisjes. Er staat een flinke emmer slobber te weken voor de meiden voor strakjes. Plons warm water er op voordat het in de bak gaat en slobberen maar *\o/*

Lichte vorst is wel ideaal juist met een maanlandschap. Dan doet het nog geen pijn om er op te stappen zeg maar, maar deuken ze de opstaande randen precies genoeg in om het geheel weer soort van vlak te lopen +:)+

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 14:19

Ik zag al foto's en video's in onze groepsapp verschijnen dat het nieuwe zand erg gewaardeerd wordt door de paarden. Een lekkere schone zachte laag om in te rollen en te spelen. Precies op tijd! En het werd gelijk goed gebruikt zo te zien na alle weken van modder. :j

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 14:20

Bij ons is de paddock echt te hard en durf ik haar niet erop buiten te zetten. Is redelijk vlak maar wel wat hobbels zitten er nog in. Is maar even niet anders. Vandaag kan ik 2 a 3 keer heen maar morgen werk ik van 9 tot 6 dus dan wordt het maar een dagje op stal helaas.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-24 14:21

Celebi schreef:
Ik zag al foto's en video's in onze groepsapp verschijnen dat het nieuwe zand erg gewaardeerd wordt door de paarden. Een lekkere schone zachte laag om in te rollen en te spelen. Precies op tijd! En het werd gelijk goed gebruikt zo te zien na alle weken van modder. :j

Wat een opluchting! :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 14:26

Mooie timing van het zand zeg +:)+

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 15:57

Zo blij met de vorst. Ze gingen in galop naar buiten maar ze bedachten zich snel :+ Maar de grond veert nogsteeds en eronder is t nog zacht
Komt dus helemaal goed

Jullie snappen vast waarom ik zo blij ben met de vorst. Wat een drekbende
Hoe t was van de week
Afbeelding
En vandaag :D
Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 17:12

Bij ons was alles door de vorst en nattigheid wel keihard opgevroren, maar gelukkig redelijk vlak kunnen trekken dus ze kunnen gewoon naar buiten en nog in de wei. Een van de paarden baalde alleen dat het rollen toch echt niet zo goed lukt op die harde bodem. :+

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 17:50

Het is hier ook vreselijk nat geweest, we hebben echt nog nooit zoveel water weg moeten pompen, in de stallen stond op een gegeven moment ruim 10cm water.. echt drama, maar met uren lang water wegpompen kregen we het gelukkig goed droog, en zette de pomp gewoon aan als het regende, daardoor waren we meteen het water kwijt .

De paddocks en uitloopstallen zijn super mooi droog, echt heerlijk die vorst na al die regen, de platen waar ze op staan zijn ook mooi glad..

Uitloopstallen:
Afbeelding

Afbeelding

de 2 paddocks:
Afbeelding

Het land is nog steeds verzopen, en daardoor echt te gevaarlijk voor de paarden:
Afbeelding

Wei van de shetten was echt niet meer te doen, zij staan nu in een ruime loopstal, die heeft zolang we hier wonen ( nu 19 jaar) nog nooit zo nat gestaan...
Afbeelding

Ik hoop dat het echt extreme weer nu wel voorbij is, maar voor nu genieten we even van droge voeten...

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 19:50

Afbeelding

Deze pluis had lekker liggen rollen vandaag in het zachte zand! Helaas begon het nu net ook wel op te vriezen dus of het zacht blijft is even de vraag. Zit toch wat vocht in..

De bak daarentegen was gewoon knoerthard. Wel vlak getrokken gelukkig, maar niks mee te beginnen nu. Ach, het is even niet anders. Het is jammer dat ik niet zo'n held ben om woensdag na 2 dagen niks doen hop een buitenrit te doen anders had dat een leuke optie geweest met de zon die dan voorspeld is. :o

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 19:59

Hier alle gisteren zo vlak mogelijk getrokken. De paarden op een paddockje aan de stal opgesloten vannacht en nu hebben ze een heerlijk stuk om te lopen, vlak en hard. Valt me echt alles mee!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 20:57

Vanmorgen ijzerloos gemaakt en daarna de bevroren weide op. Eindelijk weer de weide op en ze blijven daar in elk geval tm donderdag middag. Uiteraard kunnen ze zelf de stallen in lopen. Omdat ze in het najaar voor de nattigheid de weide af waren en enkel met vorst er op gaan is de weide behoorlijk vlak!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 21:13

Helaas was het vandaag nog niet koud genoeg dus zijn er opnieuw hobbels ontstaan. Zojuist een poging gedaan het aan te stampen maar ideaal is het natuurlijk niet. Ze redden zich er wel op is mijn ervaring. Hele diepe kuilen zijn er niet.

Bo_San

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 10:28

Gisteren geprobeerd de weides te slepen, al veel te hard, zelfs de shovel stuiterde eroverheen. Geprobeerd de platen ijs te breken, maar vanochtend alles echt te hard. Helaas ze blijven binnen, beter dan zichzelf bezeren.

Afbeelding
Afbeelding

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 10:35

Bo_San schreef:
Gisteren geprobeerd de weides te slepen, al veel te hard, zelfs de shovel stuiterde eroverheen. Geprobeerd de platen ijs te breken, maar vanochtend alles echt te hard. Helaas ze blijven binnen, beter dan zichzelf bezeren.

[ [url=m/GyPfoQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/gZNiIU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier lopen de paarden gewoon om het ijs heen en ze merken zelf wel dat het hobbelig is dus lopen voorzichtig. Ik wil helemaal niet zeggen dat je de paarden buiten moet zetten hoor maar ik zie bij jou ook nog ruime stukken waar geen ijs ligt, daar zou ik ze wel op durven laten lopen

Bo_San

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 10:50

Gisterochtend had ik ze buiten gezet en gingen ze midden in het ijs staan. Eentje wou helemaal niet meer lopen, vond het te hard aan de voeten. Doe ze er geen plezier mee vrees ik en ook het feit dat ze over het ijs willen lopen vind ik geen prettig idee. Vooral ook omdat het bij de drinkbakken ook ligt.
Ik hou er echt niet van om alles binnen te laten, maar het is maar voor een paar dagen, het is even niet anders