Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
_suus19_ schreef:Ik heb jarenlang mijn eigen kleine pensionstal gehad met 24/7 buiten. Wij hadden een grote schuilstal en heel veel verharding. Dat maakte het leven echt makkelijker. Eerste jaren geen stromend water en verlichting, uiteindelijk is dit wel aangelegd. Dus toen werd het al minder beroerd.
Nadelen die ik veel teruggelezen heb en waar ik in mee ga:
In de regen en het donker uitmesten/voeren
Individuele ruwvoer behoeften zijn niet na te komen
Stal is veel knusser en gezelliger dan een track zeker in de winter
Slechte faciliteiten, drijfnatte buitenbak de hele winter op heel veel 24/7 buiten plekken
Kost veel energie voor het paard
Maar ook zeker niet te vergeten:
Full pension stallen zijn bijna niet te vinden. Je bent afhankelijk van het samen doen, want je kan moeilijk alleen je eigen paard voeren en mesten in een kudde.
Meerdere paarden verzorgen levert altijd gezeur op. In vakanties is het lastig en de een is veel vaker weg dan de ander.
Ik ben het om bovenstaande redenen behoorlijk zat en heb wat anders gezocht. Wel nog steeds 24/7 buiten maar wel gemakkelijker voor onszelf.
Mijn 2 pony’s staan bij m’n ouders, staan de nachten apart (wel met uitloop) en overdag na het krachtvoer moment staan ze een uur of 8 samen in de paddock. Zo kunnen ze toch gescheiden gevoerd worden.
Mijn 2 rijpaarden gaan per volgende maand naar een pensionstal, wel nog steeds 24/7 buiten, maar met binnenbak en hele goede buitenbak die gehuurd kan worden van de buren. Ben erg benieuwd of dat beter gaat bevallen. Deel van de nadelen blijven bestaan natuurlijk. Dus als het niet beter bevalt gaan de mijnen toch weer snachts op stal.
martinev schreef:Ik heb niet alles gelezen, maar wel veel. Wij hebben de paarden sinds 4 jaar aan huis staan, en ze staan vanaf het begin 24/7 buiten en met elkaar in een kudde van 5 (3 KWPN'ers van 13, 9 en 3 jaar oud, en twee mini's van 4 en 8 jaar oud).
Wat voor ons heel belangrijk is is dat ze hier een goede, grote paddock met grote schuilstal tot hun beschikking hebben. Als het echt lang regent staat er een grote plas in, maar er zijn altijd genoeg droge plekken. In de zomer staan ze de hele dag op het weiland, we mesten het weiland niet, we slepen de mest er regelmatig met een weidesleep doorheen, dat werkt heel goed. Paddock mesten we meerdere keren per dag uit, maar weiland uitmesten vinden we zo niet leuk dat we daar dus een andere oplossing voor hebben bedacht.
Ik zie vooral heel erg veel voordelen. De paarden zijn veeeel relaxter dan toen ze nog op een pensionstal stonden. Een van onze paarden was altijd heel gestrest met tegemoetkomende paarden, dat is nu totaal over, ook in een drukke losrijbak op wedstrijd. In de kudde is veel rust, de paarden zijn echt maatjes. We hebben 1 grote hooiruif waar we een grote ronde baal in kwijt kunnen. Het is geen enkel probleem om daar met zijn allen tegelijk uit te eten, en dat doen ze dan ook. We hoeven hierdoor in de winter 1x per week en in de zomer 1x per 2 weken hooi bij te vullen, ideaal! We zijn ook steeds op zoek om het voor de paarden zo goed mogelijk te maken, maar ook om te zorgen dat het voor ons zo efficiënt mogelijk werkt, en we aan het 'stalwerk' zo min mogelijk tijd kwijt zijn.
Nadelen vind ik vooral het toch 'moeten' als het hoost van de regen, maar goed, met een goede regenjas is dat ook altijd wel weer te doen. En in de winter, als de automatische waterbakken bevroren zijn, het moeten zeulen met emmers water. Oh ja, en als het gevroren heeft en je 's ochtends de paddock uit wil mesten en alle drollen aan het zand vastgevroren zitten en je alles los moet bikken.![]()
Oh, de paarden die wij hebben lopen in de sport, eentje in het Z en de ander zelfs in de Lichte Tour. Ik ben ervan overtuigd dat hun welzijn, het altijd kunnen bewegen en het altijd contact kunnen hebben met soortgenoten, enorm bijdraagt aan de sportprestaties.
[ [url=m/hTeB0o.jpg]Afbeelding[/url] ]
Popstra schreef:martinev schreef:Ik heb niet alles gelezen, maar wel veel. Wij hebben de paarden sinds 4 jaar aan huis staan, en ze staan vanaf het begin 24/7 buiten en met elkaar in een kudde van 5 (3 KWPN'ers van 13, 9 en 3 jaar oud, en twee mini's van 4 en 8 jaar oud).
Wat voor ons heel belangrijk is is dat ze hier een goede, grote paddock met grote schuilstal tot hun beschikking hebben. Als het echt lang regent staat er een grote plas in, maar er zijn altijd genoeg droge plekken. In de zomer staan ze de hele dag op het weiland, we mesten het weiland niet, we slepen de mest er regelmatig met een weidesleep doorheen, dat werkt heel goed. Paddock mesten we meerdere keren per dag uit, maar weiland uitmesten vinden we zo niet leuk dat we daar dus een andere oplossing voor hebben bedacht.
Ik zie vooral heel erg veel voordelen. De paarden zijn veeeel relaxter dan toen ze nog op een pensionstal stonden. Een van onze paarden was altijd heel gestrest met tegemoetkomende paarden, dat is nu totaal over, ook in een drukke losrijbak op wedstrijd. In de kudde is veel rust, de paarden zijn echt maatjes. We hebben 1 grote hooiruif waar we een grote ronde baal in kwijt kunnen. Het is geen enkel probleem om daar met zijn allen tegelijk uit te eten, en dat doen ze dan ook. We hoeven hierdoor in de winter 1x per week en in de zomer 1x per 2 weken hooi bij te vullen, ideaal! We zijn ook steeds op zoek om het voor de paarden zo goed mogelijk te maken, maar ook om te zorgen dat het voor ons zo efficiënt mogelijk werkt, en we aan het 'stalwerk' zo min mogelijk tijd kwijt zijn.
Nadelen vind ik vooral het toch 'moeten' als het hoost van de regen, maar goed, met een goede regenjas is dat ook altijd wel weer te doen. En in de winter, als de automatische waterbakken bevroren zijn, het moeten zeulen met emmers water. Oh ja, en als het gevroren heeft en je 's ochtends de paddock uit wil mesten en alle drollen aan het zand vastgevroren zitten en je alles los moet bikken.![]()
Oh, de paarden die wij hebben lopen in de sport, eentje in het Z en de ander zelfs in de Lichte Tour. Ik ben ervan overtuigd dat hun welzijn, het altijd kunnen bewegen en het altijd contact kunnen hebben met soortgenoten, enorm bijdraagt aan de sportprestaties.
Ik ken dit. Afgelopen week was zo een week met al die regen dat het gewoon even niet zo leuk is..
VogeltjeM schreef:Hier hebben we gewoon 2 voerbeurten per dag, ik span touwtjes tussen de paarden zodat ieder gewoon z'n eigen voer heeft. Ook op andere plekken waar ik 24/7 buiten in pension stond, was dit eigenlijk nooit een issue.
martinev schreef:Ik heb niet alles gelezen, maar wel veel. Wij hebben de paarden sinds 4 jaar aan huis staan, en ze staan vanaf het begin 24/7 buiten en met elkaar in een kudde van 5 (3 KWPN'ers van 13, 9 en 3 jaar oud, en twee mini's van 4 en 8 jaar oud).
lletam schreef:martinev schreef:Ik heb niet alles gelezen, maar wel veel. Wij hebben de paarden sinds 4 jaar aan huis staan, en ze staan vanaf het begin 24/7 buiten en met elkaar in een kudde van 5 (3 KWPN'ers van 13, 9 en 3 jaar oud, en twee mini's van 4 en 8 jaar oud).
Dat klinkt echt super! En wat een heerlijke foto.
Ik kan me voorstellen dat aan huis, ondanks dat ik zeker niet al het werk onderschat!, eigen beheer beter te behappen is dan een locatie verder weg. Maar helaas zie ik dat niet zo snel gebeuren.
Dat voeren is nog wel een puntje van aandacht
Vetra schreef:Ik had mijn paarden in eigen beheer 24/7 buiten. Het meest cruciale was een goede, droge schuilstal! Vooral droog kunnen staan en liggen, maakt volgens mij dat paarden, ongeacht type, niveau en leeftijd, 24/7 buiten kunnen staan.
Qua voeding had ik een hooiautomaat, ideaal, kregen ze 8x daags gedurende 1.5uur per keer, toegang tot hooi.
Galoppig schreef:Mijn paard staat op zo een plekje in pension, ik hoef zelf geen klusjes te doen enkel bijvoeren.
Hij heeft keuze tussen de zandplaats, inloopstal of de track en verdeelde hooipunten. Met warm weer zetten ze ook sproeiers aan die aan de dakgoten zijn bevestigd voor verkoeling en momenteel staat hij ongeschoren zonder een deken op. Vorig jaar heb ik niet geschoren dus kreeg hij hoogstens een zweetdekentje op maar mogelijk dat ik hem dit jaar een jachtpatroon scheer want volgens mij word het geen heel koude winterHij doet het goed en als ik er ben heeft hij meer zin om wat te doen dan toen hij apart stond op z'n vorige stal, en hij is minder klierig
lletam schreef:Vetra schreef:Ik had mijn paarden in eigen beheer 24/7 buiten. Het meest cruciale was een goede, droge schuilstal! Vooral droog kunnen staan en liggen, maakt volgens mij dat paarden, ongeacht type, niveau en leeftijd, 24/7 buiten kunnen staan.
Qua voeding had ik een hooiautomaat, ideaal, kregen ze 8x daags gedurende 1.5uur per keer, toegang tot hooi.
Een hooi automaat, dat ga ik s googelen