Nadelen 24/7 buiten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 21:55

Ik heb jarenlang mijn eigen kleine pensionstal gehad met 24/7 buiten. Wij hadden een grote schuilstal en heel veel verharding. Dat maakte het leven echt makkelijker. Eerste jaren geen stromend water en verlichting, uiteindelijk is dit wel aangelegd. Dus toen werd het al minder beroerd.

Nadelen die ik veel teruggelezen heb en waar ik in mee ga:
In de regen en het donker uitmesten/voeren
Individuele ruwvoer behoeften zijn niet na te komen
Stal is veel knusser en gezelliger dan een track zeker in de winter
Slechte faciliteiten, drijfnatte buitenbak de hele winter op heel veel 24/7 buiten plekken
Kost veel energie voor het paard

Maar ook zeker niet te vergeten:
Full pension stallen zijn bijna niet te vinden. Je bent afhankelijk van het samen doen, want je kan moeilijk alleen je eigen paard voeren en mesten in een kudde.
Meerdere paarden verzorgen levert altijd gezeur op. In vakanties is het lastig en de een is veel vaker weg dan de ander.

Ik ben het om bovenstaande redenen behoorlijk zat en heb wat anders gezocht. Wel nog steeds 24/7 buiten maar wel gemakkelijker voor onszelf.
Mijn 2 pony’s staan bij m’n ouders, staan de nachten apart (wel met uitloop) en overdag na het krachtvoer moment staan ze een uur of 8 samen in de paddock. Zo kunnen ze toch gescheiden gevoerd worden.
Mijn 2 rijpaarden gaan per volgende maand naar een pensionstal, wel nog steeds 24/7 buiten, maar met binnenbak en hele goede buitenbak die gehuurd kan worden van de buren. Ben erg benieuwd of dat beter gaat bevallen. Deel van de nadelen blijven bestaan natuurlijk. Dus als het niet beter bevalt gaan de mijnen toch weer snachts op stal.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-23 16:40

_suus19_ schreef:
Ik heb jarenlang mijn eigen kleine pensionstal gehad met 24/7 buiten. Wij hadden een grote schuilstal en heel veel verharding. Dat maakte het leven echt makkelijker. Eerste jaren geen stromend water en verlichting, uiteindelijk is dit wel aangelegd. Dus toen werd het al minder beroerd.

Nadelen die ik veel teruggelezen heb en waar ik in mee ga:
In de regen en het donker uitmesten/voeren
Individuele ruwvoer behoeften zijn niet na te komen
Stal is veel knusser en gezelliger dan een track zeker in de winter
Slechte faciliteiten, drijfnatte buitenbak de hele winter op heel veel 24/7 buiten plekken
Kost veel energie voor het paard

Maar ook zeker niet te vergeten:
Full pension stallen zijn bijna niet te vinden. Je bent afhankelijk van het samen doen, want je kan moeilijk alleen je eigen paard voeren en mesten in een kudde.
Meerdere paarden verzorgen levert altijd gezeur op. In vakanties is het lastig en de een is veel vaker weg dan de ander.

Ik ben het om bovenstaande redenen behoorlijk zat en heb wat anders gezocht. Wel nog steeds 24/7 buiten maar wel gemakkelijker voor onszelf.
Mijn 2 pony’s staan bij m’n ouders, staan de nachten apart (wel met uitloop) en overdag na het krachtvoer moment staan ze een uur of 8 samen in de paddock. Zo kunnen ze toch gescheiden gevoerd worden.
Mijn 2 rijpaarden gaan per volgende maand naar een pensionstal, wel nog steeds 24/7 buiten, maar met binnenbak en hele goede buitenbak die gehuurd kan worden van de buren. Ben erg benieuwd of dat beter gaat bevallen. Deel van de nadelen blijven bestaan natuurlijk. Dus als het niet beter bevalt gaan de mijnen toch weer snachts op stal.

Eigen beheer is ook niet alles hè. Ik zou het wel overwegen alleen zulke plekjes zijn hier nog schaarser dan pensionplekken.
De pensionstal waar je naar toe gaat klinkt dan wel heel goed!

Wat ik tot nu vooral als 'nadeel' lees en tegenkom is het voerbeleid. Alleen (onbeperkt)ruwvoer/gras en soms een handje brok of balancer. Dan mag je soms zelf brok bijvoeren maar vraag me af of je het daar mee red? Dus 4-5x per week dan een halve of hele schep brok erin? Daarnaast vind ik het ook niet praktisch, apart zetten om te voeren etc.

Nu krijgt ie ook praktisch onbeperkt ruwvoer en daarbij dagelijks brok en dat heeft ie echt wel nodig..

Libera

Re: Nadelen 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 17:17

Voeren is hier ook een van de hoofdredenen dat ze ‘s nachts apart staan. Dan hebben ze alle tijd om hun berg hooi te eten en ze krijgen ‘s avonds en ‘s morgens hun porties krachtvoer, dan overdag lekker op het gras :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 18:32

Ik wil sowieso niet dat mijn pensionstal voor mij bepaalt wat voor krachtvoer ik voer.

Ik koop mijn voer zelf en zorg er ook zelf voor dat hij het krijgt.

Op dagen dat hij niet werkt, is dat zo'n 300 gram.
Daar kan ik best op wachten terwijl hij dat eet.
En na een training is het wat meer.
Zijn we met de trailer op pad, krijgt hij dat na het afzadelen, terwijl ik hem afspons en mijn spullen opruim en zelf ook wat drink en eet.

Ben ik vanaf stal ohz of aan de fiets vertrokken, dan kan hij eten terwijl die staat op te drogen onder zijn zweetdeken, ik moet toch wachten tot hij zover is opgedroogd om de outdoordeken op te doen.

In de tussentijd ruim ik op.

Is voor mij dus echt geen nadeel.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 19:11

Ik heb niet alles gelezen, maar wel veel. Wij hebben de paarden sinds 4 jaar aan huis staan, en ze staan vanaf het begin 24/7 buiten en met elkaar in een kudde van 5 (3 KWPN'ers van 13, 9 en 3 jaar oud, en twee mini's van 4 en 8 jaar oud).
Wat voor ons heel belangrijk is is dat ze hier een goede, grote paddock met grote schuilstal tot hun beschikking hebben. Als het echt lang regent staat er een grote plas in, maar er zijn altijd genoeg droge plekken. In de zomer staan ze de hele dag op het weiland, we mesten het weiland niet, we slepen de mest er regelmatig met een weidesleep doorheen, dat werkt heel goed. Paddock mesten we meerdere keren per dag uit, maar weiland uitmesten vinden we zo niet leuk dat we daar dus een andere oplossing voor hebben bedacht.

Ik zie vooral heel erg veel voordelen. De paarden zijn veeeel relaxter dan toen ze nog op een pensionstal stonden. Een van onze paarden was altijd heel gestrest met tegemoetkomende paarden, dat is nu totaal over, ook in een drukke losrijbak op wedstrijd. In de kudde is veel rust, de paarden zijn echt maatjes. We hebben 1 grote hooiruif waar we een grote ronde baal in kwijt kunnen. Het is geen enkel probleem om daar met zijn allen tegelijk uit te eten, en dat doen ze dan ook. We hoeven hierdoor in de winter 1x per week en in de zomer 1x per 2 weken hooi bij te vullen, ideaal! We zijn ook steeds op zoek om het voor de paarden zo goed mogelijk te maken, maar ook om te zorgen dat het voor ons zo efficiënt mogelijk werkt, en we aan het 'stalwerk' zo min mogelijk tijd kwijt zijn.

Nadelen vind ik vooral het toch 'moeten' als het hoost van de regen, maar goed, met een goede regenjas is dat ook altijd wel weer te doen. En in de winter, als de automatische waterbakken bevroren zijn, het moeten zeulen met emmers water. Oh ja, en als het gevroren heeft en je 's ochtends de paddock uit wil mesten en alle drollen aan het zand vastgevroren zitten en je alles los moet bikken. _-:(

Oh, de paarden die wij hebben lopen in de sport, eentje in het Z en de ander zelfs in de Lichte Tour. Ik ben ervan overtuigd dat hun welzijn, het altijd kunnen bewegen en het altijd contact kunnen hebben met soortgenoten, enorm bijdraagt aan de sportprestaties.

Afbeelding

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 19:12

Hier hebben we gewoon 2 voerbeurten per dag, ik span touwtjes tussen de paarden zodat ieder gewoon z'n eigen voer heeft. Ook op andere plekken waar ik 24/7 buiten in pension stond, was dit eigenlijk nooit een issue.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 19:47

martinev schreef:
Ik heb niet alles gelezen, maar wel veel. Wij hebben de paarden sinds 4 jaar aan huis staan, en ze staan vanaf het begin 24/7 buiten en met elkaar in een kudde van 5 (3 KWPN'ers van 13, 9 en 3 jaar oud, en twee mini's van 4 en 8 jaar oud).
Wat voor ons heel belangrijk is is dat ze hier een goede, grote paddock met grote schuilstal tot hun beschikking hebben. Als het echt lang regent staat er een grote plas in, maar er zijn altijd genoeg droge plekken. In de zomer staan ze de hele dag op het weiland, we mesten het weiland niet, we slepen de mest er regelmatig met een weidesleep doorheen, dat werkt heel goed. Paddock mesten we meerdere keren per dag uit, maar weiland uitmesten vinden we zo niet leuk dat we daar dus een andere oplossing voor hebben bedacht.

Ik zie vooral heel erg veel voordelen. De paarden zijn veeeel relaxter dan toen ze nog op een pensionstal stonden. Een van onze paarden was altijd heel gestrest met tegemoetkomende paarden, dat is nu totaal over, ook in een drukke losrijbak op wedstrijd. In de kudde is veel rust, de paarden zijn echt maatjes. We hebben 1 grote hooiruif waar we een grote ronde baal in kwijt kunnen. Het is geen enkel probleem om daar met zijn allen tegelijk uit te eten, en dat doen ze dan ook. We hoeven hierdoor in de winter 1x per week en in de zomer 1x per 2 weken hooi bij te vullen, ideaal! We zijn ook steeds op zoek om het voor de paarden zo goed mogelijk te maken, maar ook om te zorgen dat het voor ons zo efficiënt mogelijk werkt, en we aan het 'stalwerk' zo min mogelijk tijd kwijt zijn.

Nadelen vind ik vooral het toch 'moeten' als het hoost van de regen, maar goed, met een goede regenjas is dat ook altijd wel weer te doen. En in de winter, als de automatische waterbakken bevroren zijn, het moeten zeulen met emmers water. Oh ja, en als het gevroren heeft en je 's ochtends de paddock uit wil mesten en alle drollen aan het zand vastgevroren zitten en je alles los moet bikken. _-:(

Oh, de paarden die wij hebben lopen in de sport, eentje in het Z en de ander zelfs in de Lichte Tour. Ik ben ervan overtuigd dat hun welzijn, het altijd kunnen bewegen en het altijd contact kunnen hebben met soortgenoten, enorm bijdraagt aan de sportprestaties.

[ [url=m/hTeB0o.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik ken dit. Afgelopen week was zo een week met al die regen dat het gewoon even niet zo leuk is.. :D

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 19:50

Popstra schreef:
martinev schreef:

Ik ken dit. Afgelopen week was zo een week met al die regen dat het gewoon even niet zo leuk is.. :D

Precies!! En dan ben ik druk met geultjes graven en modder verplaatsen, maar dan wel gisteren en vandaag weer superblij met de zon en water dat gelukkig heel snel verdwijnt.
Ik vind het wel heel leuk dat ik me zo ontzettend veel meer bewust ben van de seizoenen en van het weer nu ik de paarden aan huis heb. Ik leef nu ook zo veel meer buiten en vind dat heerlijk!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 20:37

Oh heel herkenbaar. Afgelopen 4 dagen 3x zeiknat geregend. Paarden zagen er ook niet uit. :+
Maar ach, ze mogen lekker paard zijn. Als ik ze in de sport zou hebben of toen ik nog wel kon rijden koos ik voor scheren en deken. Op 1 rol-precies-in-die-ene-plas-actie was mijn geschoren haflinger altijd het schoonst van allemaal.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 22:35

Wat betreft bevroren waterbakken ben ik dan weer heel praktisch en heb een verwarmde automatische gekocht voor in de paddock :+ wat martinev zegt het ook jezelf praktisch maken scheelt zo ontzettend veel. Maakt echt hét verschil in genieten met wat "moeten" of alleen maar "moeten" en te weinig genieten.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 17:07

VogeltjeM schreef:
Hier hebben we gewoon 2 voerbeurten per dag, ik span touwtjes tussen de paarden zodat ieder gewoon z'n eigen voer heeft. Ook op andere plekken waar ik 24/7 buiten in pension stond, was dit eigenlijk nooit een issue.

Wij hebben idd aan de rand voerpaddockjes van 3 bij 3 waar ze hun krachtvoer krijgen. Werkt prima.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-23 17:38

martinev schreef:

Dat klinkt echt super! En wat een heerlijke foto.
Ik kan me voorstellen dat aan huis, ondanks dat ik zeker niet al het werk onderschat!, eigen beheer beter te behappen is dan een locatie verder weg. Maar helaas zie ik dat niet zo snel gebeuren.

Dat voeren is nog wel een puntje van aandacht

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 18:15

Het krachtvoer vind ik nog niet zo'n probleem. Maar wij hebben bijvoorbeeld nu hooi wat erg grof is. En een aantal paarden kunnen dat niet goed eten. Dus is er voor die paarden ander hooi gekocht (duurder hooi).
Dus nu zitten we met 2 soorten hooi en niet iedereen wil het dure hooi voeren. Dus dat is lastig. Maar dat heeft er natuurlijk ook mee te maken dat wij ons hooi zelf betalen en dat het niet bij het stalgeld zit.

jitskenienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 18:48

Mijn paarden staan sinds deze zomer 24/7 buiten in eigen beheer. (voorheen ook in eigen beheer maar dan snachts op stal met kleine uitloop en overdag zoveel mogelijk op de wei, en nu een paddock paradise aangelegd) Ik merk echt zoveel voordelen!
De nadelen zijn wel bekend. Voor mij is dat alleen maar in de regen bezig zijn. Ik denk dat het ook erg persoonlijk is wat voor jou de nadelen zijn.

Als ik mijn paarden doe voeren (balancer+eiwitten) dat zet ik ze gewoon vast aan het hek. Voorheen deed ik dat niet en merkte ik toch veel onrust en dat ze elkaars brokjes wilde eten. Dan stond je er echt als beveiliger bij zegmaar :+ . Nu staan ze rustig hun bakje leeg te eten en te wachten tot ze weer los mogen rondscharrelen.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 19:15

lletam schreef:
martinev schreef:

Dat klinkt echt super! En wat een heerlijke foto.
Ik kan me voorstellen dat aan huis, ondanks dat ik zeker niet al het werk onderschat!, eigen beheer beter te behappen is dan een locatie verder weg. Maar helaas zie ik dat niet zo snel gebeuren.

Dat voeren is nog wel een puntje van aandacht

Ja, we zijn er ook onwijs blij mee, met hoe we het nu hebben! Ik vind het in eigen beheer hebben in ieder geval enorm voelen als minder tijd kwijt zijn dan toen ze in pension stonden. Toen was ik 20 minuten heen en 20 minuten terug aan het rijden, vaak twee keer per dag om dekens op en af te doen, of de paarden in en uit het weiland te doen. En daar moest ik ook gewoon uitmesten. Nu loop ik even naar achter en is het geregeld. Ik kan heel makkelijk even ergens tussendoor gaan rijden, ik dacht bijvoorbeeld dat ik nooit zonder binnenbak wilde, maar doordat ze in de achtertuin staan kan ik bijna altijd om de buien heen rijden. En als het dan een keer echt de hele dag regent, ach, het is ook geen probleem als ik niet rijd terwijl ik dat wel gepland heb, want beweging hebben ze toch wel.
Mijn zusje en ik doen de paarden samen, dat scheelt zeker. We wonen naast elkaar, ideaal dus. 's Ochtends voeren we samen krachtvoer, elk paard op zijn eigen plek aan het hek vast, en mesten we ondertussen de paddock uit. Daar zijn we 20 minuten mee bezig. Om 18 uur voeren we nog een keer en halen de mest weg, 15 minuten tijd kost dat. En om 22.30 checken we ze nog een keer en halen nog de laatste mest weg, dat kost hooguit 10 minuten. Groot voordeel is ook dat ze altijd ruwvoer hebben en niet in een stal staan waar ze graag uit willen. Of we nou om 7 uur voeren, of in het weekend een keer om 9 uur, de paarden staan altijd even rustig. Aan grotere klussen ben ik natuurlijk wel regelmatig meer tijd kwijt, een keer met een bosmaaier de hele omheining langs, kunstmest strooien, maaien, slepen, de bak vlakken en dat soort dingen.
Gelukkig zijn de paarden nu nog allemaal op een leeftijd dat ze prima met hetzelfde hooi kunnen, daar hoeven we nog geen rekening mee te houden, dat maakt het wel heel makkelijk.

Oh, en heb ook nog wel een nadeel bedacht. Paarden zijn slopers. Echt, wat ze allemaal wel niet kapot krijgen en je dus weer moet gaan maken, en vervolgens iets moet gaan bedenken om herhaling te voorkomen, dat is soms wel echt irritant. Je probeert al genoeg preventief te doen, maar toch bedenken ze wel weer wat haha!

Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 21:14

Ik had mijn paarden in eigen beheer 24/7 buiten. Het meest cruciale was een goede, droge schuilstal! Vooral droog kunnen staan en liggen, maakt volgens mij dat paarden, ongeacht type, niveau en leeftijd, 24/7 buiten kunnen staan.
Qua voeding had ik een hooiautomaat, ideaal, kregen ze 8x daags gedurende 1.5uur per keer, toegang tot hooi.

Galoppig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 21:32

Mijn paard staat op zo een plekje in pension, ik hoef zelf geen klusjes te doen enkel bijvoeren.
Hij heeft keuze tussen de zandplaats, inloopstal of de track en verdeelde hooipunten. Met warm weer zetten ze ook sproeiers aan die aan de dakgoten zijn bevestigd voor verkoeling en momenteel staat hij ongeschoren zonder een deken op. Vorig jaar heb ik niet geschoren dus kreeg hij hoogstens een zweetdekentje op maar mogelijk dat ik hem dit jaar een jachtpatroon scheer want volgens mij word het geen heel koude winter :j Hij doet het goed en als ik er ben heeft hij meer zin om wat te doen dan toen hij apart stond op z'n vorige stal, en hij is minder klierig *\o/*

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 21:40

Een storm, een deken die open waait en daardoor een nat paard hebben.
Maar dat kan overdag ook...

Vieze voeten.

Hier staan ze voor de nacht apart. Zodat opa goed kan eten en de mijne hem niet bevreet. Ook gewoon buiten. Beiden een schuilstal.
Beide eigen krachtvoer.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 22:35

Mijn lieve Daisy is er niet meer, maar stond wel jaren 24/7 buiten.

Wij reden al heel lang niet meer, dus ik ondervond het nadeel van "nat paard, ik kan er nu geen zadel op leggen" niet.

Er waren zeker wel nadelen - maar die had ik ook toen ze 's nachts nog op stal stond. Toen moest ik 2x per dag naar stal om buiten en binnen te zetten, en dan ook nog eens rond een bepaald uur, want je wilt ze wel zo lang mogelijk buiten, maar je wilt ze ook weer binnen hebben voor het stikdonker is. Bij 24/7 buiten maakte het niet uit hoe laat ik ging, ze had ten allen tijde ruwvoer ter beschikking, en die 150gr korrel per dag hadden geen klok nodig om te voeren :)

Bij 24/7 buiten moest ik alles zelf doen - maar dat vond ik eigenlijk helemaal niet erg. Wat je zelf doet, doe je beter haha. Nadeel: regen, kou, hitte :') In de winter was het echt ploeteren.

Mijn paard was niet de meest sociale, dus zomaar bij andere paarden was not done. Was altijd even zoeken. En het lukte ook niet altijd. Eten geven in kuddeverband kan echt zo'n gedoe zijn :')

Maar om eerlijk te zijn - ik zou een paard alleen op deze manier willen houden. 24/7 buiten, en alles zelf doen. Je krijgt vanzelf een betere band met je paard, je ziet veel meer qua gezondheid, en dagelijks een uurtje buiten aan de slag zijn is nog eens gezond ook. Ik mis het.. Hoe vaak ik ook heb gevloekt :')

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 22:53

Die van mij staat sinds ruim 1,5 jaar in een hit actief, dus 24/7 buiten.
De groep is zo goed als de zwakste schakel. Dus het kan tijd kosten om een stabiele kudde te creëeren en dat betekend soms ook dat paarden niet geschikt zijn voor de kudde en er uit moeten.
Persoonlijk vind ik het belangrijk dat er 24/7 ruwvoer aanwezig is, bij ons wordt dit op verschillende plekken aangeboden, zodat iedereen de kans krijgt.
Voor de paarden die sneller dik worden, is er in de winter een aparte plek waar ze overdag staan, daar krijgen ze gerstenstro (meen ik). Voor de paarden die juist wat sneller dun worden is er een aparte ruimte waar ze alleen in kunnen met hun chip.
Bij ons staat het merendeel onder een deken in de winter en die van mij bv wordt zelfs gewoon geschoren. Daar kan je makkelijk je dekens op aan passen.
Toevallig heeft Felinehoi een poosje geleden een filmpje geplaatst op YT van onze actief. Daar zie je die van mij ook duidelijk in voorbij komen (Djunnah op de beachclub)
https://youtu.be/L1izvj4WQFI?si=Sqs3hdNSOa5BTR6Y
Nu is dit in de zomer opgenomen en dan staan ze ook op wei, in de winter staan ze alleen op de actief :)
https://vm.tiktok.com/ZGJwE3won/
De actief wordt btw elke dag volledig schoongemaakt, maar was op dit filmpje nog niet gedaan ;)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 04:20

Wij hebben een paddock paradise pensionstal op 3.5 hectare, 2 inloopstallen en nu 12 paarden. 1 maal daags voerbeurt inbegrepen in stalprijs is vitalbix of breed en grow ander voer kan gevoerd worden op eigen kosten.

Nadelen, mesten is veel werk weer of geen weer, in de winter behoorlijk zwaar en je moet het in het licht doen. Hooinetten vullen is zwaar werk, hooinetten verspreiden kost meer tijd, makkelijker is met een kar langs de stallen en het er gewoon maar inschuiven.

Dus nadelen, het is denk ik een stuk arbeidsintensiever en je hebt "last" van het weer.

Wbt verschillende voerbehoeften er was 1 paard die bij ons te schraal geworden is ondanks bijvoeren, maar die had ook andere onderliggende problemen (gebit oa) en ik denk als die eerder was bijgevoerd het wellicht anders was geweest. Maar het er in de winter weer bij krijgen wat er teveel af is, is lastig.

Verder doen eigenlijk alle paarden het goed op ons voerbeleid. Nu nog dagelijks minimaal 6 uur weidegang, rest onbeperkt hooi beschikbaar in slowfeeders. Buiten het weideseizoen bieden we ook altijd onbeperkt hooi in slowfeeders aan.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-23 14:47

Vetra schreef:
Ik had mijn paarden in eigen beheer 24/7 buiten. Het meest cruciale was een goede, droge schuilstal! Vooral droog kunnen staan en liggen, maakt volgens mij dat paarden, ongeacht type, niveau en leeftijd, 24/7 buiten kunnen staan.
Qua voeding had ik een hooiautomaat, ideaal, kregen ze 8x daags gedurende 1.5uur per keer, toegang tot hooi.

Een hooi automaat, dat ga ik s googelen

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-23 14:49

Galoppig schreef:
Mijn paard staat op zo een plekje in pension, ik hoef zelf geen klusjes te doen enkel bijvoeren.
Hij heeft keuze tussen de zandplaats, inloopstal of de track en verdeelde hooipunten. Met warm weer zetten ze ook sproeiers aan die aan de dakgoten zijn bevestigd voor verkoeling en momenteel staat hij ongeschoren zonder een deken op. Vorig jaar heb ik niet geschoren dus kreeg hij hoogstens een zweetdekentje op maar mogelijk dat ik hem dit jaar een jachtpatroon scheer want volgens mij word het geen heel koude winter :j Hij doet het goed en als ik er ben heeft hij meer zin om wat te doen dan toen hij apart stond op z'n vorige stal, en hij is minder klierig *\o/*

Doe mij ook zo'n plekkie!

@ Letizia: ik ga straks het filmpje even kijken maar het klinkt goed! Helaas heb ik het hier nog niet voorbij zien komen... En wat eventueel in de buurt zou kunnen komen van wat ik zoek, daar loop ik dus tegen het voer en een enigszins droge bak aan. Verhuizen is toch wel een impact dus dat ik wil niet zomaar doen..

@maartje: ook al zo'n mooie plek maar nogal niet in de buurt helaas.
Laatst bijgewerkt door lletam op 25-10-23 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 14:52

lletam schreef:
Vetra schreef:

Een hooi automaat, dat ga ik s googelen

Haha, wel genoeg kleingeld meegeven dan.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 14:57

Nadelen , dit geweldige weer nu ! Al veel regen gehad en nu al de hele dag miezeren afgewisseld met serieus regen. Dus alles nat en best veel modder