Moedeloos van stalbeleid, herkenbaar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 12:41

Het gekke is dat men altijd zegt; voor luxe betaal je. Maar luxe is imo ook niet de duurste boxen, gouden knoppen, een kantine, kleedruimte, douche etc.
Vaak zie ik het ontbreken aan luxe zoals; genoeg buiten voor de paarden en sociaal contact.

Het moet wel veilig zijn. Als ze dan x aantal uren op stal moeten. moeten deze wel ruim, schoon en veilig zijn en de omheining moet veilig zijn.
Maar ik vind het schoon houden ook wel belangrijk. Ik hoef geen pad waar geen enkel sprietje op mag liggen, maar voldoende schoon en hygienisch vind ik belangrijk.

En qua spullen is het fijn dat je die goed en netjes kan opruimen. Elke stal is daar anders in en daar zie je ook weleens problemen om ontstaan.
Ooit kwamen we ergens waar iedereen 1 kastje per stal kreeg. Er was geen kastje leeg, want 1 iemand had 3 kastjes in gebruik en die puilden uit. Staleigenaar wilde haar er niet op aanspreken en we moesten het maar uitvechten.
Op een andere stal had iedereen een eigen kast en zette daar weer kisten bovenop. Het was rommelig, maar aan de andere kant was iedereen tevreden vanwege hun vrijheid.

Vaak zie je wel dat men denkt op die zgn luxe stal te moeten staan als ze wedstrijden willen rijden. En meegemaakt dat de recreatie ruiter(s) zich dan ook minder prettig voelden.

Maar helaas zie je bij de "simpele" stallen is er vaak minder bak onderhoud of is de bodem niet zo goed. Dan krijg je ook al een scheiding. Waar ik zelf van beiden ben, ik wil EN luxe voor mn paarden EN goed kunnen rijden.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 15:21

marleen_usar schreef:
EllyC toen ik aan gaf dat ik zelf de vlas zou af voeren werd het ook niet goed gekeurd.

Dat vind ik toch echt niet gek.
Hier staan ze toevallig op vlas, en houtschaafsel zou ook geen probleem zijn. Maar als er iemand afkomt met stro of iets anders, zou ik dat toch zeker weten weigeren. Maakt niet uit of die persoon daar dan zelf voor zegt te zorgen of niet, het is toch altijd rompslomp die ik niet zou willen op stal. Het niet willen meegaan in elke wens maakt je niet meteen een slechte stal.

superpony

Re: Moedeloos van stalbeleid, herkenbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 16:41

Ik wilde ergens eigen hooi inkopen omdat het verpakte spul gewoon soms erg nat was en ze er last van hadden.
Dat mocht niet, want dan wist ze niet waar het vandaan kwam en de mest van onze paarden kwam op de mesthoop en weer op het land waar ze hun "hooi" vanaf haalde. Haar goed recht, haar stal, maar wel flinke onzin. Mest werd niet altijd over dat land uitgereden en geruild met de verschillende loonwerkers en hun eigen "hooi" was zo slecht dat het ook niet achteruit kon van een beetje mest van hooi van elders. Alle mest met medicijnen en supplementen en hardvoer kwamen er ook op............

Maar stallen zijn natuurlijk vrij om hun eigen regels te bepalen. Dat ze niet allemaal kennis, kunde en ervaring hebben, en welzijn niet bovenaan staat is lastig. Maar klanten hebben dat ook niet allemaal.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 17:08

Hier ook regelmatig moedeloos geweest inderdaad.
Natuurlijk moet je consessies doen en die deed ik ook gerust.
Maar als er afspraken niet worden nagekomen, of ineens eenzijdig worden veranderd, en dat ervoor zorgt dat de basiszorg voor je paard niet meer in orde is, of als de veiligheid van je paard in het geding komt, dan moet je naar mijn idee wel verhuizen.

En soms past je paard niet meer in het stalbeleid, dat kan. Ik zou zelf niet verwachten dat het akkoord is om alleen mijn paard andere stalbedekking te geven bijvoorbeeld. Dan zou ik verhuizen naar een stal waar de passende stalbedekking wel aangeboden wordt.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 17:14

Ik heb ook concessies moeten doen.

Huidige stal staat mijn ruin buiten van half 9 tot +/- 17. Op warme dagen zoals morgen, gaan ze om 6.30 naar buiten tot een uur of 2.
Ze staan zomer en winter op de wei. Altijd voldoende gras, nooit kaal. Ze staan met 2 max 3 in een wei. Op stal zou onbeperkt hooi nog een fijne aanvulling zijn.
Ik rij vanuit stal zo een natuurgebied in. Maar heb wel concessie moeten doen op de bak. De bodem is snel te mul.

De stal die ik op het oog had met een goede bak bodem had de paarden even lang buiten. Maar wel op een kale wei. Paarden gaan daar los naar binnen en buiten in groepen van 6/7. En er zit in een hondenpension bij. Waardoor je alleen geblaf hoort continue en je nooit rust krijgt.

Ik heb daarom voor m'n paard gekozen ipv de goede rijbak.