Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
DuoPenotti schreef:Ro0sje schreef:Het klinkt hier nu net alsof het grootste gedeelte van de in Nederland gehouden paarden, het gehele jaar door grotendeels van de dag buiten komt.
Ik woon in de omgeving van Dordrecht en ik ken dus geen enkele stal, op 1 Doe t zelf stal, waar de paarden in de winter buiten komen.
Dit topic geeft mijn inziens een fictief beeld. Als ik weer een eigen paard zou kopen, zou het dier in de winter beperkt buiten komen. Simpelweg omdat ik deze stallen in de regio nog niet gevonden heb
Ik vind het onzin om te zeggen dat een paard wat in de winter beperkt buiten staat, mishandeld wordt. En dat er regels moeten komen.
Zoals ik al eerder zei; er zijn velen dieren die onder veel slechtere omstandigheden gehouden wordt.
Daarbij mag je jezelf de vraag stellen hoe natuurlijk het is voor een paard om erop te gaan zitten inclusief bit, sporen, zweep en eventueel een slof ?
Nee absoluut niet natuurlijk dat er op zitten.
Gelukkig doen de meeste dat maar een uurtje per dag.
Daarom is het ook zo belangrijk voor een paard dat uurtje als het ware te kunnen compenseren door zijn lijf in vrijheid te kunnen gebruiken. Zelf kunnen rollen, rennen enz.
Dat er dieren zijn die het slechter hebben is natuurlijk geen argument.
Als ik jou nu een vuistslag in je gezicht geef en dan zeg, niet zeuren er zijn mensen die elke dag mishandeld worden. Dan vind jij dat oke?
Gini schreef:Voor mij is er nog een verschil tussen 'niet buitenkomen' en 'beperkt buitenkomen'. Standaard niet buitenkomen in de winter vind ik bijzonder triest als dat fictie zou zijn voor de meeste paarden. Beperkt buitenkomen in de winter vind ik dan wel weer beter begrijpbaar, dat in de winter niet exact dezelfde mogelijkheden aangeboden kunnen worden als in de winter.
Mijn paard staat in normale omstandigheden minstens 12 uur buiten op een wei. Ook 's winters proberen we dit aan te houden, maar dan kan het naargelang de weersomstandigheden ook eens minder zijn. Enige ellende is bij een langere vriesperiode zonder dooi, dan moeten alle paarden het doen met de paddock en dan zit je met een wisselschema. Of zoals nu, wanneer mijn paard strikte stalrust moet hebben wegens medische redenen, doffe ellende is dat.
DuoPenotti schreef:Ik bedoel daarmee sommige facebook groepen en mensen die iedereen afkatten als niet goed als het geen 24/7 buiten is.
De voorwaarde die jij benoemd zijn bij die groep niet belangrijk. 24/7 moet.
En dat heb ik idd niet.
Niet elk paard gedijt daar goed op.
Niet elk plekje is mooi.
Lusitana schreef:Dergelijke groepen heb ik snel verlaten. Er is een verschil tussen een paard zo natuurlijk mogelijk houden met comfort en een paard spartaans maar buiten houden omdat je vindt dat het moet.
DuoPenotti schreef:Ik bedoel daarmee sommige facebook groepen en mensen die iedereen afkatten als niet goed als het geen 24/7 buiten is.
De voorwaarde die jij benoemd zijn bij die groep niet belangrijk. 24/7 moet.
En dat heb ik idd niet.
Niet elk paard gedijt daar goed op.
Niet elk plekje is mooi.
nikkel schreef:Op de veengrond, met hoog grondwater, kan je zeker in winterdag bijna geen paarden buiten houden. De paarden en ponies slijten daar echt van. Een open stal zoals hierboven wordt beschreven is dan ook erg wenselijk.
kimmie261 schreef:Ik heb makkelijk lüllen natuurlijk, paarden staan aan huis, dus ik kan het doen zoals ik het wil, voor nu houdt dat in dat de shetten altijd buiten staan, wel mét schuilhok ( is echt noodzakelijk vind ik) , en de grote paarden gaan zolang de wei het toelaat ( veengrond en wordt spekglad met regen en zeer blubberig) overdag op de wei, van half 8 smorgens, tot half 6 savonds, dan gaan ze naar stal wat voor 3 inhoudt dat ze een inloopstal hebben, zeg 1000m2 grond met daaraan stallen die open staan zodat ze ook droog kunnen staan, en 2 gaan op stal..
In de winter gaat daar 1 van bij op het stuk van de uitloopstallen en de ander gaat in de bak..savonds gaan die 2 weer terug naar hun stal.
Als het in de winter ( natte seizoen) lange tijd droog is of bv de wei bevroren dan gaan ze wel op het land, en dan weer half 8 smorgens land op, en rond half 6 savonds weer naar de stallen..
Maar, ik heb jaren onder de rook van r'dam gewoond, waarbij de paarden in de zomer 24/7 buiten stonden en in de winter op stal, en ik heb altijd heel happy paarden gehad, ik heb echt geen verschil gezien toen ik hiernaartoe verhuisde en ze meer buiten kwamen, ja dat ze stonden te zeiken dat ze naar binnen wilde als het regende en zij in de bak stonden...![]()
Er was er 1 die ging gewoon naar stal, draden of niet, hop er gewoon dwars doorheen...die had helemaal niets met buiten staan en regen of kou, van mij mogen ze hoor, als ze liever binnen staan..
Mijn oude Friesje ook, die gaat van haar eigen stal naar de uitlooppaddock in de winter ,en duikt daar dus zo'n open stal in en staat daar de hele dag lekker te nassen, haar ding, als zij zo happy is, ben ik het ook..
kimmie261 schreef:(knip)
Als het in de winter ( natte seizoen) lange tijd droog is of bv de wei bevroren dan gaan ze wel op het land, en dan weer half 8 smorgens land op, en rond half 6 savonds weer naar de stallen...