Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Cambiar schreef:Daar kan ik inkomen, doe ik ook. Als het te erg wordt, grijp ik ook in. Rillen moeten ze uitstaan, worden ze sterk van, ziek worden zou ik ook ingrijpen, maar van jaarrond buiten staan is nog niemand ziek geworden.
Toch, ik ben van mening en is ook mijn droom, om mijn sorraia-mustang-berber kruisingen onder echte survival of the fittest omstandigheden te laten leven en terug echt staalharde dieren te krijgen. Dieren die terug meer resistent zijn, wat onze paarden compleet verloren zijn. Bvb koniks: weerbaarder tegen wormen, bvb mustangs met zelfregenerend vermogen bij kwetsuren...
Cambiar schreef:Het inplannen van bouwgrond op natte gronden zal in de toekomst ook strenger worden.
Hoe je het draait of keert, er komen nog moeiilijke tijden aan en men zal steeds drastischere regels stellen.
Ik probeer me althans. Voor te bereiden.
Shadow0 schreef:Cambiar schreef:Kan allemaal wel zijn dat paarden gelukkig zijn met bepampering, maar het is net door ze te harden aan weer, sober voedsel, rotsige ondergrond of oneffen terrrein dat ze sterk worden met goed ontwikkelde proprioceptie.
Daar kan ik dus niets mee. Voor mij is het belangrijk dat paarden over het algemeen gelukkig / tevreden zijn in hun leven. Aan wie moet je nou wat bewijzen dat je gehard bent aan het weer? Wat doet dat ertoe? Waarom paarden persen in een extern idee over hoe ze zouden moeten zijn? Dat gaat nooit mijn richting zijn, dat is zeker.
Cambiar schreef:Het paard waar ik het over heb, heb ik beschreven in die post.
De bepampering in Nederland zou dit paard fataal geweest zijn. Ik weet niet t wat precies de het probleem was, dacht soort wobbler, of zwakker bekken, door de harde levensomstandigheden in Tsjechische bergen, de rotsen, het klauteren, het sterken op natuurlijke manier, is dit paard zijn redding geweest.
We hebben allemaal de behandeling/nazicht mogen bijwonen en de Oost Duitse osteo zei dat dit paaard een enorme vooruitgang gemaakt had.
De eigenaresse maakte zich ook zorgen, en kwam vaak op bezoek, maar zij wist heel goed dat de zwaardere levensomstandigheden in de bergen haar paard versterkt en uiteindelijk gered heeft.
Hoezo je hebt niets met proprioceptie? Misschien dringend eens cursus volgen van Zefanja Vermeulen.
1 van de oorzaken van de aandoening waarbij gefokte paarden lig c6-c7 missen, komt door het feit dat doordat ppaarden dit niet meer gebruiken in gevangenschapp, verdwijjnen. Mutatie door verkeerde huisvesting. Idem dito voor voorbeenproblemen en dunne ligamenten.
Nnatuur versterkt, en maakt een lichaam weerbaar.
Huisvesting door mensen in paddocks en vlakke weides verzwakken het genoom, mutatie van de genen=verzwakking.
Kendra schreef:Cambiar schreef:Het inplannen van bouwgrond op natte gronden zal in de toekomst ook strenger worden.
Hoe je het draait of keert, er komen nog moeiilijke tijden aan en men zal steeds drastischere regels stellen.
Ik begrijp er niks van, wat ga je dan doen, en waarom???
En verder: we hebben het idee van 'survival of the fittest' waar jij aan refereert, al lang achter ons gelaten. Er bestaat wel een zorgplicht voor gehouden dieren. Domesticatie brengt vrijwel altijd verzwakking van de soort met zich mee. We beschermen de zwakkeren - en dat is anders dan hoe de natuur het zelf reguleert.
Het behandelen van gedomesticeerde dieren alsof het wilde dieren zijn, is. feitelijk dierenmishandeling. Want het paard leeft al eeuwen in symbiose met de mens, en is niet doorgefokt op overlevingseigenschappen.

Kendra schreef:Cambiar schreef:Het inplannen van bouwgrond op natte gronden zal in de toekomst ook strenger worden.
Ik begrijp er niks van, wat ga je dan doen, en waarom???
En verder: we hebben het idee van 'survival of the fittest' waar jij aan refereert, al lang achter ons gelaten. Er bestaat wel een zorgplicht voor gehouden dieren. Domesticatie brengt vrijwel altijd verzwakking van de soort met zich mee. We beschermen de zwakkeren - en dat is anders dan hoe de natuur het zelf reguleert.
Het behandelen van gedomesticeerde dieren alsof het wilde dieren zijn, is feitelijk dierenmishandeling. Want het paard leeft al eeuwen in symbiose met de mens, en is niet doorgefokt op overlevingseigenschappen.
Cambiar schreef:Het paard waar ik het over heb, heb ik beschreven in die post.
De bepampering in Nederland zou dit paard fataal geweest zijn. Ik weet niet t wat precies de het probleem was, dacht soort wobbler, of zwakker bekken, door de harde levensomstandigheden in Tsjechische bergen, de rotsen, het klauteren, het sterken op natuurlijke manier, is dit paard zijn redding geweest.
We hebben allemaal de behandeling/nazicht mogen bijwonen en de Oost Duitse osteo zei dat dit paaard een enorme vooruitgang gemaakt had.
De eigenaresse maakte zich ook zorgen, en kwam vaak op bezoek, maar zij wist heel goed dat de zwaardere levensomstandigheden in de bergen haar paard versterkt en uiteindelijk gered heeft.
Hoezo je hebt niets met proprioceptie? Misschien dringend eens cursus volgen van Zefanja Vermeulen.
1 van de oorzaken van de aandoening waarbij gefokte paarden lig c6-c7 missen, komt door het feit dat doordat ppaarden dit niet meer gebruiken in gevangenschapp, verdwijjnen. Mutatie door verkeerde huisvesting. Idem dito voor voorbeenproblemen en dunne ligamenten.
Huisvesting door mensen in paddocks en vlakke weides verzwakken het genoom, mutatie van de genen=verzwakking.
Jenara schreef:Cambiar schreef:Het paard waar ik het over heb, heb ik beschreven in die post.
En wat met de mens? Wij zijn in dat opzicht de ergst verzwakte soort op deze planeet door onze eigen bepampering. Is het dan ook jouw ideaal voor de mens om terug te keren naar jager-verzamelaar samenlevingen, zonder technologie, wetenschap, luxe, ...? Zoja, dan kan ik wel respect opbrengen voor je gehele visie, maar ben ik het niet mee eens.
Uiteindelijk is het trouwens "survival of the fittest", vaak verkeerdelijk vertaald als "overleving van de sterkste". De echte betekenis, zoals Darwin die ook bedoeld heeft is 'overleving van de meest aangepaste". Het paard evolueert mee in een maatschappij waar hij inderdaad die fysieke sterkte om te overleven niet meer nodig heeft. Ik kan er zo nu even niet opkomen, maar ik heb ook al gelezen over studies die aantonen dat gedomesticeerde dieren (honden, paarden, ...) over de eeuwen heen intelligenter zijn geworden. Die dieren hebben manieren gevonden om met de mens te communiceren en op die manier eigenlijk het voorbestaan van hun soort aan ons te koppelen, maar ook veilig te stellen. Wij zijn op een dusdanige manier aan onze paarden, honden, katten, ... gehecht dat die soorten nooit zullen uitsterven zolang de mens bestaat (wat het tegengestelde is voor ongeveer alle wilde diersoorten) Vanuit "natuurlijk" oogpunt, is dat zowat het toppunt van "survival of the fittest". Het moderne paard heeft dus ook vrijwel geen enkele baat meer bij die fysieke sterkte. Ik zie eigenlijk ook niet echt hoe dat persé erg is, indien wij inderdaad gewoon de zorg voor onze dieren goed voor elkaar hebben. Interdependentie komt in de natuur ook veel voor, dus als je daar even bij stil staat, is de relatie tussen paard en mens volstrekt natuurlijk. Zelfs een parasitaire relatie van de mens op het paard zou volstrekt natuurlijk zijn, maar dan weer niet ethisch.
Uiteindelijk heeft onze omgang met paarden weinig te maken met natuurlijk of niet natuurlijk en veel meer met ethiek. Of het natuurlijk is of niet om met paarden te rijden is een holle discussie, op welke manier het ethisch is, is wat mij betreft veel interessanter en creëert een veel breder kader om binnen te discussiëren.
Daihyo schreef:Ik heb met verbazing dit topic en het genoemde artikel in de OP gelezen. En uiteraard veel reacties die er op kwamen, zo ook op Facebook.
En wat ik me afvraag (en eigenlijk ook wel aan irriteer), waarom is er geen gulden middenweg bespreekbaar? Alles wordt in uitersten getrokken. Van traditioneel op stal, al dan niet met in de zomer weidegang, stapmolen en training, tot aan de paddock paradises of weilanden waar paarden tot hun knieën in de blubber staan, maar wel boomloos/bitloos/ijzerloos en natuurlijk door het leven gaan. Want zo is het beeld vaak bij de ene of de andere kant en men schuwt ook niet om de 'tegenpartij' de grond in te stampen.
pien_2010 schreef:Ibbel schreef:Kern van het verhaal:
de natuur is wreed, paarden in het wild worden bij lange na niet gevrijwaard van pijn en ongemak, en hebben bij lange na niet altijd eten en drinken.
gedomesticeerde paarden hebben die waarborgen in overgrote gevallen wel, zélfs als ze veel binnen staan.
Het scheelt typen, dus ik quote even de kern van het verhaal zoals ik het ook lees.
Wat ik zelf heel erg leuk vind in het artikel is dat er ook geschreven wordt over de band tussen paard en mens en hoe dit beiden kan verrijken. Dat zie ik nl ook gebeuren tussen mij en de paarden (nu en in het verleden) en dat wordt helaas vaak minder benoemd. Ik vind het een leuk stukje. En inderdaad zelfs als je naar Polie kijkt die hectaren en hectaren met haar kleine kudde tot haar beschikking heeft, dan is zelfs dat ook nog geen natuurlijke setting. De paarden worden elke dag eventjes gezien door hun mensen, ze krijgen wat vitamine brokjes zo nodig in de winter, er zijn geen natuurlijke vijanden, en ze krijgen brokjes vitamine en op tijd hun wormkuren. De smid komt weer volgende week, en de dierenarts ook zo nodig.
Wel is het zo omdat ze daar veel meer lopen (heuvel op en heuvel af) , het arm gras is met allerlei plantjes etc.Ik zie wel hoe gespierd ze zijn en hoe goed gezond alle paarden zijn door die grote ruimtes. Het geeft de mens weinig werk, want ze doen bijna zich zelf en hebben een eigen groepsdynamiek.
DuoPenotti schreef:Daarom gaan er ook koninkspaarden dood aan wormen....
Sorry, maar word eigenlijk boos als ik jou berichten lees Cambair
En als jij je paard hier om de hoek zo zou hebben staan belde ik 144....
.
ikke schreef:Daihyo schreef:Ik heb met verbazing dit topic en het genoemde artikel in de OP gelezen. En uiteraard veel reacties die er op kwamen, zo ook op Facebook.
En wat ik me afvraag (en eigenlijk ook wel aan irriteer), waarom is er geen gulden middenweg bespreekbaar? Alles wordt in uitersten getrokken. Van traditioneel op stal, al dan niet met in de zomer weidegang, stapmolen en training, tot aan de paddock paradises of weilanden waar paarden tot hun knieën in de blubber staan, maar wel boomloos/bitloos/ijzerloos en natuurlijk door het leven gaan. Want zo is het beeld vaak bij de ene of de andere kant en men schuwt ook niet om de 'tegenpartij' de grond in te stampen.
Ten eerste: alleen op die manier krijg je aandacht. Dat is niks nieuws en dat weet jij ook net zo goed als ik![]()
Ten tweede: don't argue with idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.
Voor de rest geen commentaar op jouw stuk. We wijken niet zoveel af in opvattingen dat het iets toevoegt.
Cambiar schreef:Inderdaad. Exact. Ook de mens.
Dat probeer ik al van 2014, maar meer kan ik er openbaar niet over kwijt. Het is namelijk absoluut niet toegelaten bij de wet.
Shadow0 schreef:Cambiar schreef:Inderdaad. Exact. Ook de mens.
Dat probeer ik al van 2014, maar meer kan ik er openbaar niet over kwijt. Het is namelijk absoluut niet toegelaten bij de wet.
Dat klinkt behoorlijk extreem. Als in, dicht richting de grondslagen onder de eugenetica die het menselijke ras zouden moeten verbeteren, maar die uiteindelijk vooral hebben geleid tot onvoorstelbare wreedheden.
Wonderlijk dat een discussie over een artikel daar moet eindigen, maar eugenetica heeft niet voor niets een slechte naam. En als je dingen niet kunt zeggen omdat het bij wet verboden is, dan zegt dat wel iets over hoe extreem je erover denkt.
Cambiar schreef:Is leerrijk voor mij om te zien hoe extreem mensen reageren op wie of wat niet mainstreem is.
Wie zegt dat wat ik doe wreed is?? Waar heb ik dat gezegd?
Cambiar schreef:Is leerrijk voor mij om te zien hoe extreem mensen reageren op wie of wat niet mainstreem is.
Wie zegt dat wat ik doe wreed is?? Waar heb ik dat gezegd? Ik heb enkel gezegd dat ik anders leef en hier niets openbaar over kwijt kan. Ik ben ook voor mezelf hard, en leid geen leven zoals de mainstreem.
Het was een antwoord op 'harden' dat ik dat niet enkel op mijn dieren toepas, maar ook op mezelf,, dat natuurlijk overleven.
Meeste mensen zijn te gebrainwashed, en staan te ver van authenticiteit en natuur. Die wordt alls 'wreed' bestempeld, geen wonder dat alles naar de vaantjes gaat.
Shadow0 schreef:Cambiar schreef:Is leerrijk voor mij om te zien hoe extreem mensen reageren op wie of wat niet mainstreem is.
Wie zegt dat wat ik doe wreed is?? Waar heb ik dat gezegd?
Ik zeg niet dat wat je doet wreed is (hoewel, een paard rillend buiten laten staan vind ik eigenlijk ook al wel enigzins wreed, maar beperkt.)
(Wat mij opviel is dat het precies klinkt als alle mensen die emotionele verwaarlozing uit hun jeugd hebben geinternaliseerd. Al dat 'daar word je hard van' heeft mensen inderdaad hard gemaakt. Het heeft ze geleerd om sociaal en emotioneel niet te dicht bij anderen te zijn. Meestal schaadt dat mensen in het vermogen om relaties met anderen aan te gaan. Maar dat terzijde.)
Maar het gedachtegoed wat je aanhaalt, en waar je niets over kunt zeggen omdat het buiten de wet valt maar waarbij je het idee hebt dat er een sterk mensenras zou moeten zijn waar de zwakkelingen niet in thuishoren, is een gedachtegoed dat tot heel veel leed en wreedheid heeft geleid.
MyWishMax schreef:Dit is meteen weer een voorbeeld dat wat jij als super goed en ken geen paard wat het beter heefr als die van mij ziet niet het beeld is dat een ander hoeft te hebben qua ideale leven voor een paard.
Het is jouw mening en niet de waarheid.
Maar wat ikke al geschreven heeft, de meeste mensen die wat meer open staan gebruiken niet die extremen en kunnen wel fijn gesprek hebben met elkaar en zo dingen leren wat voordelen voor paard kan opleveren.
Je kan van iedereen wat leren, zowel wat je wel wilt maar ook zeker wat je niet wilt