Moet je slank zijn ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moet je als ruiter slank zijn ?

ja
140 (31%)
nee
308 (68%)

Totaal aantal stemmen: 448

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 21:35

DePennyBitch schreef:
Maar doe mij en alle andere dikke mensen een plezier: Oordeel niet te snel over iemands gewicht en mogelijkheden die daarbij zijn. Ik rijd 23 jaar paard, waarvan zo'n 15 jaar met overgewicht. Ik rijd op paarden, haflingers, pony's zelfs. Ik heb er geen 1 door zijn knieën zien zakken toen ik plaatsnam in het zadel. Met een slanke pony van 1.45m sprong ik eens een hindernis van 1.10m, zonder problemen. Ik voelde me schuldig, want ik dacht dat hij het niet aan zou kunnen. Op de manege zeiden ze me dat als ik wilde, ik nog wel op een schet zou kunnen rijden. Paarden zijn niet van suiker!!!

Sorry dat ik het zeg maar ik denk niet dat je met 100 kilo op een shetlander kan gaan zitten. Nog niet eens zitten, laat staan rijden. En nee, je ziet een paard misschien niet door zn knieeën zakken, maar als dat wel zou gebeuren ben je wel HEEL ERG te zwaar imo.

Ik ben 1.80 lang, weeg 55 kilo. Dat is inderdaad niet veel, dus misschien heb ik makkelijk praten. Maar voor mijn gewicht pas ik nog op kleine pony's. Moet ik dat dan ook maar doen, omdat ik er niks aan kan doen dat ik lange benen heb gekregen? Nee, dat doe ik niet, ik kies voor een maatje groter en ik heb gelezen dat jij gelukkig ook zo verstandig bent geweest.

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 21:52

Myra1"]
[quote="DePennyBitch schreef:
Maar doe mij en alle andere dikke mensen een plezier: Oordeel niet te snel over iemands gewicht en mogelijkheden die daarbij zijn. Ik rijd 23 jaar paard, waarvan zo'n 15 jaar met overgewicht. Ik rijd op paarden, haflingers, pony's zelfs. Ik heb er geen 1 door zijn knieën zien zakken toen ik plaatsnam in het zadel. Met een slanke pony van 1.45m sprong ik eens een hindernis van 1.10m, zonder problemen. Ik voelde me schuldig, want ik dacht dat hij het niet aan zou kunnen. Op de manege zeiden ze me dat als ik wilde, ik nog wel op een schet zou kunnen rijden. Paarden zijn niet van suiker!!!

Sorry dat ik het zeg maar ik denk niet dat je met 100 kilo op een shetlander kan gaan zitten. Nog niet eens zitten, laat staan rijden. En nee, je ziet een paard misschien niet door zn knieeën zakken, maar als dat wel zou gebeuren ben je wel HEEL ERG te zwaar imo.

Ik ben 1.80 lang, weeg 55 kilo. Dat is inderdaad niet veel, dus misschien heb ik makkelijk praten. Maar voor mijn gewicht pas ik nog op kleine pony's. Moet ik dat dan ook maar doen, omdat ik er niks aan kan doen dat ik lange benen heb gekregen? Nee, dat doe ik niet, ik kies voor een maatje groter en ik heb gelezen dat jij gelukkig ook zo verstandig bent geweest.
[/quote]

Helemaal mee eens! Niks meer aan toe te voegen! Ik ben zelf ook niet zo zwaar (59 kilo) en ben 1.75 meter groot maar ik ben ook niet zoveel onstpoord om op een shetlandertje te stappen! Nee, nee, ik blijf wel verstandig denken voordat ik iets doe:)!

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 00:26

Nogmaals, waarschijnlijk ben ik met mijn 103 kilo en 181 m hoog de zwaarste van de Bokkers.
Ik heb gestemd op ja, omdat ik toch een beetje prof. tegen alles aankijk.
Natuurlijk hoeft een ruiter niet licht te zijn om op een paard te rijden.
Zelfs op een Draver oid.
Maar wel als je een beetje succes wilt hebben als ruiter, en dan bedoel ik niet het grootste succes: je eigen lol en de lol van je paard.
Als ik echt dikke ruiters krijg, zijn die meestal niet zo handig in t rijden van lenigere paarden.Ik bedoel: iemand die dan slanker is, heeft al een hele boel voordeel, alleen al met t opstijgen.Ook lijken dikkere ruiters harder te zijn in hun handen.Ze kunnen minder makkelijk meeveren in de bewegingen van t paard, en dat uit zich ook in de mond.

Ik wil niet zeggen dat dikke ruiters zelfs geen succes zouden kunnen hebben in de sport, maar ik weet zeker dat als die dikke ruiters slank zouden zijn ze nog veel beter waren!

Tassie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 00:45

[quote="Natasha"]Nogmaals, waarschijnlijk ben ik met mijn 103 kilo en 181 m hoog de zwaarste van de Bokkers.

nee hoor ik ben zwaarder Knipoog ben 178 en nog een stuk zwaarder

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 00:50

Ik snap wel wat je bedoeld. In de ruitersportzaken lijken inderdaad alleen maar getailleerde jasjes en kleine truitjes te hangen. Mijn normale maat 38/40 is al gauw een L of XL in ruitersportkleding, het valt allemaal zo vreselijk klein.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 00:57

In sommige merken rijbroeken heb ik al gauw maat 52 (!) terwijl ik misschien aan de ruime kant van het spectrum zit, maar bij gewone kleding echt geen maat 52 haal. Het valt gewoon klein en krap en strak. Ik dacht een leuk bodywarmertje te kopen, maar het zit te strak om m'n heupen en stom genoeg geen dubbele ritssluiting. Ik kan het alleen los dragen. Maat XL. Toch raar?

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 01:03

Natasha schreef:
Nogmaals, waarschijnlijk ben ik met mijn 103 kilo en 181 m hoog de zwaarste van de Bokkers.

Eerder de grootste: 181 meter... Verward Haha!

Maar even serieus:
Helemaal mee eens dat ruiterkleding zo belachelijk klein valt.
Ik heb zelf een klein maatje 36, maar mn rijbroek is toch echt maat 40 of 42 en die zitten echt niet ruim hoor!

Maar... wat heeft het er eigenlijk mee te maken of een ruiter slank moet zijn hoe de kleding valt? (ik zie m even niet jongens... Bloos )

ebbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 01:36

Myra1 schreef:

Maar even serieus:
Helemaal mee eens dat ruiterkleding zo belachelijk klein valt.
Ik heb zelf een klein maatje 36, maar mn rijbroek is toch echt maat 40 of 42 en die zitten echt niet ruim hoor!

Ik heb het nooit dat de ruiterkleding zo klein valt eigenlijk Verward
Bij mij valt het altijd te groot.......

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 02:32

Nee, ruiterkleding valt ALTIJD klein.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 07:19

Nee, maar slank zijn is wel mooi...ik droom ervan Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 08:41

ebbeltje schreef:
Ik heb het nooit dat de ruiterkleding zo klein valt eigenlijk Verward
Bij mij valt het altijd te groot.......

Ik heb ook vaak met passen gehad dat er op sommige plekken 'loze ruimte' overblijft Boos!. Ik heb vaak het tegenovergestelde gedacht: 'Mag je soms niet rijden als je slank bent?.

Naar mijn idee zijn er maar enkele broeken 'slankvriendelijk' en de rest niet.

Tartuffo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 11:38

Persoonlijk vind ik het wel mooier staan als iemand lang en slank is maar paardrijden is er voor alle soorten en maten... toch???
Ik heb maat 42 en ben echt niet een van de slankste maar als ik soms die meiden die rijden die dan slank zijn met van
die lange benen dan vind ik dat schitterend staan.
De eigenaar en onze 2e bijrijdster hebben ook van die lange benen en persoonlijk vind ik die altijd mooier rijden en zitten
dan dat ik erop rond hobbel. Haha!
Maar als ik in de spiegel kijk tijdens het rijden vind ik het ook mooi hoor, iedereen heeft zijn/haar charmes of je nou maat 36 of 46 heb.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 11:56

Natasha schreef:
Zelfs op een Draver oid.
Maar wel als je een beetje succes wilt hebben als ruiter, en dan bedoel ik niet het grootste succes: je eigen lol en de lol van je paard.
Als ik echt dikke ruiters krijg, zijn die meestal niet zo handig in t rijden van lenigere paarden.Ik bedoel: iemand die dan slanker is, heeft al een hele boel voordeel, alleen al met t opstijgen.Ook lijken dikkere ruiters harder te zijn in hun handen.Ze kunnen minder makkelijk meeveren in de bewegingen van t paard, en dat uit zich ook in de mond.

Ik wil niet zeggen dat dikke ruiters zelfs geen succes zouden kunnen hebben in de sport, maar ik weet zeker dat als die dikke ruiters slank zouden zijn ze nog veel beter waren!

OK dan!
Keigoede reactie om het op zijn brabants te houden Tong uitsteken

Mensen voelen zich hier opeens aangevallen. Maar volgens mij hebben we tegen niemand gezegd "jij bent te dik" of "dit is zielig voor het paard" of "jij MOET afvallen".

Het topic begon over kleding. Sja, het is gewoon allemaal knudde. En niet alleen met paardrijkleding.
Ik heb zelf wat stevigere kuiten. Niet dik, maar stevig. Maar denk je dat ik normale laarzen (dus geen paardrijlaarzen) kan kopen? No way, daar heb je barbiebeentjes voor nodig. Ja, ik kan net onder de kuitlaarzen kopen. Nee, dat is mooi, dan zie je die kuit helemaal erg!

En ik ben klein (vandaar mijn nickname), en alle kleding is te lang. Mijn witte rijbroek... die is 15 cm. te lang. Omslaan, zit toch in mijn laars. Maar lekker zit het niet.

Terug naar het moraal van mijn verhaal. Als je 'steviger' bent, dan is het niet zielig voor een paard (oké, 150 kilo op een heel iel A-welshje vind ik toch wat minder), het is niet zo dat je dan geen plezier hebt of dat het niet mag.
Maar als je hoger wilt komen, dan is het MOOIER om slank te zijn. Puur omdat je dan toch beter kan zitten en daardoor stiller kan zitten. En voor het oog is het dan ook mooier.

Feufollet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 14:28

Leuk onderwerp! Nee, ik vind niet dat je slank moet zijn (anders zou ik zelf ook wel mijn paarden weg kunnen doen). Ik vind sowieso erg slank of graatmager niet eens mooi, ook niet op een paard. Een mens moet een beetje normaal geproportioneerd zijn en daar mag best wat vet (natuurlijke reserves) bij zitten. Hoewel erg dik voor mij ook niet hoeft.
Zelf ben ik 1.65 en 83 kg. Mijn man is 1.93 en 105 kg. We rijden allebei.
Maar bij het kopen van een paard hebben wel rekening gehouden met lengte en gewicht. We hebben dus een Shire en die kan zonder veel problemen ons samen dragen (als hij een beetje getraind is).

Ruiterkleding koop ik zelden, we rijden recreatief en gewoon in wat lekker zit. Alleen laarzen, daar baal ik van! Daar moet je van die graatmagere kuitjes voor hebben. Bij onze (rubberen) laarzen hebben we dus gewoon aan de achterkant maar een driehoek uitgeknipt, dat zit een stuk lekkerder dan de afgeknelde kuiten.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 15:54

Natasha schreef:
Zelfs op een Draver oid.

nee hoor je bent niet de zwaarste bokker...

mijn paard is zeer lenig en soepel. snel in zijn reactievermogen en is net een slang onder je kont.
ik heb hem gekocht van een slanke ruiter. diegene heeft hem totaal verrot gereden en geslagen (kapotte mondhoeken, zo gescheurd dat ik mijn pink naar binnen kon schuiven).
hij is alleen maar beter geworden in de drie jaar dat ik hem nu heb. hij is fijn te rijden en een zachte mond. en ik kan goed meezitten in zijn beweging. hij rijdt bijna al de z oefeningen. die hebben we samen geleerd want ik kon alleen wat M oefeningen en hij L.
een vriendin(slank) heeft een haflinger die ik rijd als zij op oefening (militair) is of op vakantie. ze merkt altijd als er een ander op heeft gezeten totdat ik hem ging rijden....

maar goed ik snap wel wat je bedoeld maar ik word af en toe wel eens wat sjagrijning als men zegt dat slankere ruiters beter rijden en mooier dan dikke ruiters terwijl ik ook zo vaak wat anders zie.

mijn paard heeft lol. dat zegt iedereen die hem ziet. hij staat de hele dag buiten met andere paarden en is alleen maar aan het spelen en kattekwaad aan het uithalen. tijdens het rijden is er niets wat er op wijst dat hij geen lol heeft. en daar wordt echt wel op gelet door allerlei mensen om mij heen (vooral door diegene die het zielig vinden dat er een dikkerdje op rijdt).

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 18:40

talented"]
[quote="Myra1"][quote="DePennyBitch schreef:

[/quote]

Helemaal mee eens! Niks meer aan toe te voegen! Ik ben zelf ook niet zo zwaar (59 kilo) en ben 1.75 meter groot maar ik ben ook niet zoveel onstpoord om op een shetlandertje te stappen! Nee, nee, ik blijf wel verstandig denken voordat ik iets doe:)!
[/quote]

Mmm, dus ik ben ontspoord....???? Fijn om te lezen.

Klaarblijkelijk hebben er nog genoeg mensen moeite mee om zaken in de figuurlijke zin te zien, dus ik leg mijn mededeling over de shet ff uit (*zucht*)

Dat werd destijds tegen mij gezegd om aan te geven dat paarden supersterk zijn! Zelfs een shet is in staat om een behoorlijk gewicht mee te nemen, en dat het een fabeltje is dat je niet zwaarder zou mogen wegen dan bijvoorbeeld 50 kilo. Paarden zijn enorm sterk, het zijn de mensen die zichzelf vaak te zwaar achten voor een paard!

Snappen we het nu??? Schijnheilig

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 18:45

gelukkig niet zeg! anders kon ik meteen wel stoppe gnagnahaha...

neej hoor, tuurlijk hoefd dat niet, als je een paard hebt die dat gewicht kan dragen is er toch niets mis mee???? Haha!

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 19:10

DePennyBitch"]
[quote="talented"][quote="Myra1"]
[quote="DePennyBitch schreef:

[/quote]

[/quote]

Klaarblijkelijk hebben er nog genoeg mensen moeite mee om zaken in de figuurlijke zin te zien, dus ik leg mijn mededeling over de shet ff uit (*zucht*)

Dat werd destijds tegen mij gezegd om aan te geven dat paarden supersterk zijn! Zelfs een shet is in staat om een behoorlijk gewicht mee te nemen, en dat het een fabeltje is dat je niet zwaarder zou mogen wegen dan bijvoorbeeld 50 kilo. Paarden zijn enorm sterk, het zijn de mensen die zichzelf vaak te zwaar achten voor een paard!

[/quote]

Klaarblijkelijk is het niet mogelijk om de toon van het zeggen te horen als je leest.
En je lijkt me anders bloedserieus erover. Als jij zegt: ja ik heb op een slanke pony van 1.45 gesprongen, ben ik niet te zwaar? en de manege zegt: welnee, je kan ook nog wel op een shet rijden als je zou willen, dan vind ik dat een serieuze zaak.
En als ik dat anders moet opvatten, ook goed, maar maak dat dan duidelijk!

Ja, ik weet dat veel Shetlanders geen moeite hebben met 50 kilo, en dat wat meer ook nog wel moet lukken. Maar er zijn grenzen.
Een pony hoeft niet door te zakken voordat het te zwaar is...

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 19:33

Citaat:
ik heb nog een geweldige dikke-dames-te-paard-foto, maar ik moet eerst de andere dikke dame ff vragen of ze bezwaar heeft tegen plaatsen

met toestemming van de 2e dame:

dikke dames te paard, verkleed als Mischein-vrouwtjes i.v.m. de kou, geen gezicht of niet????

Afbeelding

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 19:47

Nou ik vind dit er gewoon heel normaal uitzien hoor.
Ten eerste zijn jullie dan wel stevig, maar niet óók nog is groot voor het paard. Ik bedoel: jullie hebben een groot genoeg paard uitgekozen.
Daarbij zijn het ook nog is stevige paarden. (denk nu niet dat ik vind dat elke stevige ruiter een flink paard nodig heeft)
Maar ik bedoel te zeggen dat ik niet denk dat deze paarden moeite met jullie hebben.

Ik vind het echt een leuke foto!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 19:49

Myra1"]
[quote="DePennyBitch"][quote="talented"]
[quote="Myra1"][quote="DePennyBitch schreef:

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Klaarblijkelijk is het niet mogelijk om de toon van het zeggen te horen als je leest.
En je lijkt me anders bloedserieus erover. Als jij zegt: ja ik heb op een slanke pony van 1.45 gesprongen, ben ik niet te zwaar? en de manege zegt: welnee, je kan ook nog wel op een shet rijden als je zou willen, dan vind ik dat een serieuze zaak.
En als ik dat anders moet opvatten, ook goed, maar maak dat dan duidelijk!

Ja, ik weet dat veel Shetlanders geen moeite hebben met 50 kilo, en dat wat meer ook nog wel moet lukken. Maar er zijn grenzen.
Een pony hoeft niet door te zakken voordat het te zwaar is...
[/quote]

En klaarblijkelijk kun jij niet lezen.... ik ga het echter niet NOG een keer uitleggen en zelfs geen tijd verspillen aan mensen die een bord voor hun kop hebben.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 20:03

Wel grappig dat voor alle dikke mensen de rijkleding te klein is en voor alle dunne te groot Haha!. Ik snap ook niet dat iemand hier normaal maat 36 heeft en bij rijbroeken 42? Welk merk koop je?

Tristan2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 21:05

Is 1.75 m. en 68,5 kilo zwaar voor een paard van 1.72 m? en wordt je dan als 'dik' gezien?

Groetjes Marianne

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 21:27

Tristan2000 schreef:
Is 1.75 m. en 68,5 kilo zwaar voor een paard van 1.72 m? en wordt je dan als 'dik' gezien?

Groetjes Marianne

In mijn ogen in ieder geval niet, allene als jij lange benen hebt en het paard iel is heb je weer meer kans op commentaar omdat dan het plaatje niet meer helemaal compleet is zeg maar.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 21:29

tja........wie bepaalt hier wat dik is en wat slank is ???
Ik ben 10 kilo te "dik" en voel me hier ook niet prettig bij (en waar ik dan dus ook iets aan moet doen) maar ik heb wel altijd paardgereden, ook op Mirage, stevige arabier van 1.54.............

MAAR......als ik heel eerlijk ben............slanker is MOOIER te paard !! (en niet alleen te paard........)

Maar al weegt iemand 130..............SO WHAT ?
als die persoon lief, leuk en aardig is.............en goed voor z'n paardje.............GEEN problemen mee..!!!!!!!!!