Een fatsoenlijke pensionstal, bestaat het dan niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Appluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 21:47

Anomien schreef:
Dan wil je het niet snappen geloof ik...
Goed voeren vraagt een goede aanpak. In de basis 16 uur zonder staan is niet goed. Maar dat je beweerde dat ze niet (te) dik konden worden van hooi, klopt ook niet. Dat kan zeker wel.

De hele aanpak moet kloppen. Alle ingrediënten moeten kloppen. Voer in kwaliteit, hoeveelheid en tijdstippen... afgestemd op de behoefte van het dier.

Ik haak af. Deze manier gaat hem niet worden ben ik bang..

Ja prima. Dat jij dat eruit haalt. Ik heb al gezegd dat dat dan wel zo zou zijn. Je bericht heeft verder toch niks inhoudelijks te maken met mijn probleemstelling?
Moge duidelijk zijn dat ze hier niets afstemmen. Dus ik snap heel je berichten niet. Maargoed blijkbaar ben ik niet de enige :+

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 21:49

Veel succes met je probleemstelling

Je zoekt geen oplossingen, je bent een probleem zoeker. :')

Appluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 21:51

Anomien schreef:

Wat voor oplossing moet ik hier nog meer zoeken dan een net ophangen?
Wat is de oplossing die jij hebt aangedragen dan?
Dat je voerbeleid goed per paard moet bekijken. Ja dat snap ik ook wel. Maar daar heb ik niks aan, want ze bekijken de paarden niet alle 50 individueel. Dat is nu juist heel het probleem.
Ik kan jouw berichten echt heeeelemaal niet volgen.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 21:54

Appluis schreef:
Geen interesse. Ik blijf niet actief op dit (of een ander) forum. Richt me liever op het echte leven :)

*\o/* _/-\o_ Doei!

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 21:55

Dat paarden niet dik kunnen worden van hooi is natuurlijk onzin, elk dier is anders en heeft een ander soort stofwisseling. Net zoals dat de ene persoon al dik wordt van het kijken naar eten en de ander kan eten wat hij wil zonder maar een grammetje aan te komen.

Dat terzijde.

Als jij zelf een grote slowfeeder vult (met eigen hooi) en ophangt zou er toch geen probleem moeten zijn. Eigenaren hebben er dan niks mee te doen en het hooi betaal je uit eigen zak.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 21:55

Appluis schreef:
Anomien schreef:

Dat je voerbeleid goed per paard moet bekijken. Ja dat snap ik ook wel. Maar daar heb ik niks aan, want ze bekijken de paarden niet alle 50 individueel. Dat is nu juist heel het probleem.

Koop hooi, en geef het je paard zodat hij meer heeft en minder lang zonder zit

Er is zeker hooi te koop. Desnoods huur je een klein hoekje van de stal waar je het mag neerleggen.

Tenminste als je verder tevreden bent over de stal en het alleen maar over het voerbeleid gaat.

Wat weerhoud je om zelf hooi te kopen?
Sommige fourage handelaren vinden het ook oké als je betaald en het elke week een deel op komt halen.

Met wat extra inzet is er veel mogelijk.
Laatst bijgewerkt door Anomien op 25-05-21 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 21:56

Er zijn zat ‘soorten’ hooi![/quote]

Nou dan kan dat wel. Ik heb er nog geen gehad.
Maar prima.
Ik wil gewoon dat m’n beesten fatsoenlijk worden gevoerd, met voldoende kwaliteit hooi en dat ze niet van 16 tot 10u zonder eten staan.

Ik begrijp heel je bericht niet.[/quote]

Dit is voor mij ook compleet onacceptabel en ik zou er geen dag langer blijven als strikt noodzakelijk is. Ook als mijn paard verder goed op gewicht is.

Niet elke staleigenaar wilt met netten werken of geeft gelegenheid voor eigen voer. Daar wordt echt te simpel over gedacht hier.
Als zelf hooi inkopen en klaar leggen of geven niet mogelijk is, kun je verder niet heel veel meer doen als accepteren. En verder zoeken.
Laatst bijgewerkt door Charmaine op 25-05-21 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Appluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 21:56

Change3x schreef:
Dat paarden niet dik kunnen worden van hooi is natuurlijk onzin, elk dier is anders en heeft een ander soort stofwisseling. Net zoals dat de ene persoon al dik wordt van het kijken naar eten en de ander kan eten wat hij wil zonder maar een grammetje aan te komen.

Dat terzijde.

Als jij zelf een grote slowfeeder vult (met eigen hooi) en ophangt zou er toch geen probleem moeten zijn. Eigenaren hebben er dan niks mee te doen en het hooi betaal je uit eigen zak.

Ja ik heb dat nu al een paar keer gezegd dat dat dan wel zo zal zijn :)
Nouja, ik zou dat best willen maar dat is logistiek niet te doen. Ik kan het hooi nergens opslaan.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 21:57

Appluis schreef:
Anomien schreef:

Wel... bekleed de ruif die je krijgt met een fijn net. Hebben ze geen seconde meer werk. En zoek tot dan 2 maand een oplossing, al koop je zelf eigen hooi en gooi je twee balen per 3 dagen in de stal. Toch niet moeilijk.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 21:58

Vraag een boer, de fouragehandelaar..
Vraag de pensionhouder voor huur van een hoekje stal.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 21:59

Ik ben van mening dat als je dat echt wil dat het haalbaar is. Thuis in je tuinhuisje, huur ergens een container, paar baaltjes voor je stal, stukje van de stal afhuren, etc etc. Zoveel mogelijkheden. Denken in oplossingen. :j

Appluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 21:59

Anomien schreef:
Appluis schreef:

Koop hooi, en geef het je paard zodat hij meer heeft en minder lang zonder zit

Er is zeker hooi te koop. Desnoods huur je een klein hoekje van de stal waar je het mag neerleggen.

Tenminste als je verder tevreden bent over de stal en het alleen maar over het voerbeleid gaat.

Wat weerhoud je om zelf hooi te kopen?
Sommige fourage handelaren vinden het ook oké als je betaald en het elke week een deel op komt halen.

Met wat extra inzet is er veel mogelijk.

Ik heb in het begin zelf hooi gekocht en meegenomen in m’n auto. Heel m’n auto onder de rotzooi. Maargoed dat is niet erg.
Hoefde volgens hen echt niet, want ze geven echt genoeg.
Zij willen gewoon niet dat je zelf gaat winkelen en zelf aan de slag gaat. Zoals ik al zei: als je met een schep wat stront vooruit die stal haalt en het weggooit of achterin de stal gooit, krijg je al commentaar.

Ik heb het idee dat mensen hier denken dat ik niet wil. Maar het is echt andersom. Daar is niets bespreekbaar. En dat is meerdere mensen opgevallen.

Appluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 22:00

Charmaine schreef:
Er zijn zat ‘soorten’ hooi!

Nou dan kan dat wel. Ik heb er nog geen gehad.
Maar prima.
Ik wil gewoon dat m’n beesten fatsoenlijk worden gevoerd, met voldoende kwaliteit hooi en dat ze niet van 16 tot 10u zonder eten staan.

Ik begrijp heel je bericht niet.[/quote]

Dit is voor mij ook compleet onacceptabel en ik zou er geen dag langer blijven als strikt noodzakelijk is. Ook als mijn paard verder goed op gewicht is.

Niet elke staleigenaar wilt met netten werken of geeft gelegenheid voor eigen voer. Daar wordt echt te simpel over gedacht hier.
Als zelf hooi inkopen en klaar leggen of geven niet mogelijk is, kun je verder niet heel veel meer doen als accepteren. En verder zoeken.[/quote]

Ja blijkbaar wordt dat niet echt begrepen hier.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 22:00

Al die lelijke caravans krijgen we in Nederland ook zowat overal weggewerkt in een schuur.

Beetje hooiopslag moet ook vast ergens kunnen.

Appluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 22:03

Change3x schreef:
Ik ben van mening dat als je dat echt wil dat het haalbaar is. Thuis in je tuinhuisje, huur ergens een container, paar baaltjes voor je stal, stukje van de stal afhuren, etc etc. Zoveel mogelijkheden. Denken in oplossingen. :j

Je denkt er zo gemakkelijk over. Fijn dat je meedenkt maar zo werkt het allemaal niet.
Er ligt hier een baaltje achter het huis, en hooi nam ik met regelmaat mee. Het kan allemaal wel. Als ik echt wil. Maar wie gaat er nu iedere dag met Albert Heijn tassen vol vanuit huis, heel de auto vol, hooi in een stal gooien?
Terwijl het gewoon wanbeleid is? Sorry hoor maar eigenlijk vind ik dit principieel al niet juist. Maar oké.
Een stukje afhuren, een container plaatsen, dat willen ze niet. Ze willen niet eens dat je een net ophangt. Ze vinden dat ik me enorm aanstel en niet moet zeuren. Hoe zie je dit allemaal voor je?

Anomien

Re: Een fatsoenlijke pensionstal, bestaat het dan niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 22:05

Dan inladen en naar een pensionstal gaan waar het wel klopt. Dan moet het maar meer kosten.

Als het echt zo is al je zegt. Was ik allang weg.
Desnoods maar dier verder weg stallen.

Appluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 22:06

Anomien schreef:
Al die lelijke caravans krijgen we in Nederland ook zowat overal weggewerkt in een schuur.

Ja hoor. Heb je gelijk in. Maar ik wil, zoals in dit topic staat, graag ontzorgd worden.
En niet iedere dag moeten gaan. En iedere dag slepen met eten. Ik heb ook nog een baan, een gezin en meerdere paarden.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 22:07

Appluis schreef:
Change3x schreef:

Je denkt er zo gemakkelijk over. Fijn dat je meedenkt maar zo werkt het allemaal niet.
Er ligt hier een baaltje achter het huis, en hooi nam ik met regelmaat mee. Het kan allemaal wel. Als ik echt wil. Maar wie gaat er nu iedere dag met Albert Heijn tassen vol vanuit huis, heel de auto vol, hooi in een stal gooien?
Terwijl het gewoon wanbeleid is? Sorry hoor maar eigenlijk vind ik dit principieel al niet juist. Maar oké.
Een stukje afhuren, een container plaatsen, dat willen ze niet. Ze willen niet eens dat je een net ophangt. Ze vinden dat ik me enorm aanstel en niet moet zeuren. Hoe zie je dit allemaal voor je?

Dat zij niet willen dat je dat doet maakt toch niet zoveel uit? Jouw paard.. Daarnaast is het maar een hooinet en zolang zij er niks mee te doen hebben..

Ik denk er overigens helemaal niet gemakkelijk over, ik probeer met je mee te denken. Dat lijk je niet te zien.

En om je vraag te beantwoorden: als ik mijn auto vol moest pakken met hooi zou ik het doen. ;)

Appluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 22:08

Change3x schreef:
Appluis schreef:

Dat zij niet willen dat je dat doet maakt toch niet zoveel uit? Jouw paard.. Daarnaast is het maar een hooinet en zolang zij er niks mee te doen hebben..

Ik denk er overigens helemaal niet gemakkelijk over, ik probeer met je mee te denken. Dat lijk je niet te zien.

En om je vraag te beantwoorden: als ik mijn auto vol moest pakken met hooi zou ik het doen. ;)

Ik zeg letterlijk: fijn dat je meedenkt?

Appluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 22:11

Anomien schreef:
Dan inladen en naar een pensionstal gaan waar het wel klopt. Dan moet het maar meer kosten.

Het is echt zoals ik het zeg. En ik heb echt gevraagd waarom bepaalde dingen zo gaan. Die pensionhouder woont daar bij stal. Maar toch wordt op zondag pas om 11.30 ongeveer gevoerd. Waarom? Want geen enkel paard heeft meer eten. En ze staan op zondag binnen. Boeit hen niet als jij op wedstrijd moet en pas om 14u terug bent. Dan maar geen eten.
En als ik dan vraag waarom, krijg ik daar geen antwoord op. Als ik mijn mening geef, krijg ik als antwoord: dat kan. Ja dan houdt het toch op.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 22:13

Appluis schreef:
Anomien schreef:

Ja hoor. Heb je gelijk in. Maar ik wil, zoals in dit topic staat, graag ontzorgd worden.
En niet iedere dag moeten gaan. En iedere dag slepen met eten. Ik heb ook nog een baan, een gezin en meerdere paarden.

Ja dat snap ik. Je wil niet elke dag zorgen moeten maken of je dier gek wordt van het voer beleid.

Inladen en zoek radius flink verhogen en dan meteen op wachtlijsten inschrijven in de buurt wat je wel wat lijkt? Desnoods stalgeld opschroeven.

Ze zijn echt niet overal onmogelijk. Als het voor hun ook een win-win situatie is. Verdienen aan pension is niet echt makkelijk. En klanten willen vaak veel voor weinig.

Dus meer betalen zit er dan vaak wel in.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 22:14

Appluis schreef:
Anomien schreef:

Het is echt zoals ik het zeg. En ik heb echt gevraagd waarom bepaalde dingen zo gaan. Die pensionhouder woont daar bij stal. Maar toch wordt op zondag pas om 11.30 ongeveer gevoerd. Waarom? Want geen enkel paard heeft meer eten. En ze staan op zondag binnen. Boeit hen niet als jij op wedstrijd moet en pas om 14u terug bent. Dan maar geen eten.
En als ik dan vraag waarom, krijg ik daar geen antwoord op. Als ik mijn mening geef, krijg ik als antwoord: dat kan. Ja dan houdt het toch op.

Precies. Dan houdt het op!

Inladen.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 22:16

Andere gedachte, ik heb op stal zo'n natural feeding bin staan, is net ff anders dan een net, veel minder werk.

Die prop ik 1x per dag helemaal vol met hooi en daar heeft paardlief meer dan genoeg aan om de hele dag te kunnen eten.

Is ook nog eens een goede houding om uit te eten en voorkomt verspilling omdat het niet door de stal wordt gelopen.

Misschien is dat een idee? In overleg met de stalhouder? Desnoods prop je hem zelf 1x per dag helemaal vol, dan hoeven zij helemaal niet meer te voeren.

Ziet er zo uit:
Afbeelding

Brainless

Appluis schreef:

Als een pensioneigenaar (na overleg) niets wil veranderen heb je maar 1 mogelijkheid; vertrekken.
Hoe vervelend dat dan ook is, hoeveel beloftes er zijn gedaan en niet worden nagekomen.. als het niet bevalt dan ga je.

sassefras

echt appluis, door paardendames die communiceren en het gedrag vertonen wat jij doet, stoppen steeds meer mensen met het aanbieden van stallen, ik heb een bloter gekocht, maai t gras, en wil nooit meer pension paarden :D

( of bij echte stress, mogen alle meelezers altijd een berichtje doen }> )