Gevoelstemperatuur-20, wel deken/geen deken

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 20:43

Mijn paard staat op stal onder 300gr met hals en een bib. Ramen zijn dicht voor de wind. Paard is wel geschoren, anders zou 100gr de max zijn. Overdag is ze buiten.

Heb ook paarden gezien die binnen staan onder 600+gr := .

_xManadisx_

Re: Gevoelstemperatuur-20, wel deken/geen deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 21:05

Ja, het is vooral de wind waarvoor de deken nu op is. Als die gaat liggen gaat de deken af

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 21:08

Stalgenoot was vanochtend wandelen met haar paard en die liep te bibberen van de kou terwijl ze goede deken op had.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 21:10

Bij onze arab gaat morgenochtend de 300 grams op, voor ie naar buiten gaat. Wordt vanaf morgen pas echt koud. Vannacht staat ie nog in zn (buiten)box. Morgen in de paddock in de wind. En de nachten blijven dan ook veel kouder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 21:18

Shadow0 schreef:
[***] schreef:
Ik sluit me helemaal bij Matheno aan. Dieren hebben volgens mij ook geen last van de gevoelstemperatuur

Ik denk dat je de rekensom niet helemaal hetzelfde kunt maken voor dieren, maar alles koelt sneller af in de wind, ook dieren.

Dat ben ik met je eens. Maar naar aanleiding van dit topic ben ik wat gaan Googlen en kwam op de door mij geplaatste links deze informatie tegen. Zijn wat mij betreft redelijk betrouwbaar vooral die van het KNMI.

Als mensen bang zijn dat hun paard het de komende dagen te koud krijgt zou ik zeker een deken opdoen.

Persoonlijk denk ik dat het erg meevalt, indien zoals eerder gezegd, er voldoende ruwvoer is en een schuilmogelijkheid.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 21:25

Hoewel ik niet graag een deken op heb, is de mijne nou niet echt Teddy in haar vacht.
Daar komt nog bij dat ik haar vandaag met harde pijnlijke koude spieren uit het land heb gehaald, terwijl mevrouw stond gek te doen met anderen, vermoedelijk om zichzelf warm te houden.

Na een half uur met haar 250 gram op, was de rust terug gekeerd en werden de spieren weer soepel en mocht ik weer poetsen.

Dan maar n jasje aan. Jammer dan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 22:30

Grappig om al de verschillen te lezen.
Mijn Arabische Volbloed (koukleum, valt heel snel af ondanks onbeperkt ruwvoer) staat onder 450 gram met hals.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 22:33

Wij hebben de kraamhokken van de schapen omgebouwd tot hengstenstal hahaha. We hebben 2 mini hengstjes die erg koud waren vandaag overdag al. Duurt nog een week voor de lammetjes komen dus tot die tijd kunnen ze lekker binnen. De 1 staat naast mn Fries op stal due leeg was en de ander dus in het kraamhok. heel grappig gexicht

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 22:35

Ik heb de 200 grams eerst op gelaten. Als het straks richting -10 gaat, krijgt hij de 300 grams op. Die ligt al op stal, mocht ik echt niet kunnen komen omdat we ingesneeuwd zitten, doet de staleigenaar hem op hebben we afgesproken :)

Lotte1406

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 23:04

Ik heb alle berichten doorgelezen en weet nog niet goed wat te doen

Ik heb een tuiger die al 3 jaar 24/7 zonder deken staat en hij heeft dus een goede wintervacht. Hij kan altijd in de stal staan maar meestal ongeacht wat voor weer het is staat hij buiten uit vrije wil maar nu met de oosten wind twijfel ik of ik hem onder een 0 grams deken moet zetten of niet... Ik ben ook bang dat 't buiten te nat wordt waardoor de deken uiteindelijk doordrengt wordt waardoor hij verkoeld en dan denk ik dus weer dat ik hem beter zonder deken naar buiten moet laten gaan.
Probleem is dat ik morgen aan 't werk ben en m'n ouders niet een deken op kunnen doen bij m'n paard wanneer hij zich wel oncomfortabel voelt

Dilemma!
Dus 24/7 buiten
Wel een deken, kans op verkoeling, te warm of huidwerking niet goed
Geen deken en hij heeft het koud?

Makkelijkste zou zijn als hij het gewoon aan zou kunnen geven

Hij krijgt overigens onbeperkt hooi

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 23:10

Ik zou die van jou gewoon zonder laten eerlijk gezegd :j - 5 is niet zo heel bijzonder en hij kan uit de wind en sneeuw.
Dat de deken extra verkoeld of nat zou worden is trouwens onzin, als dat zou gebeuren zou niemand een deken opleggen ;)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 23:12

Ik heb mijn gele vanmiddag de 400 gram met 200gr hals opgegooid.
Die ligt er zelden op, dek vorig jaar 2 dagen denk ik, hals is denk ik 3 of 4 jaar geleden.

Normaal gesproken ligt er een góede 200grams zónder hals op.

Het is een 27jarig paard dat wat moeite heeft met kou (Portugese heetkop) en wat artrose problemen.

Dus ik vond het deze ronde, voor dit paard, geen moeilijke keus.
Ik vermoed dat dit voldoende is, maar als ik twijfel gaat er dinsdag of woensdag nog een fleece of wollen deken onder.

Voor een gezond jong paard zou ik dat onzin vinden, maar dit is een paard dat zich bij plus 30 súper in zijn element voelt.
Gevoelstemperatuur van -20 is voir deze gewoon echt niet leuk.

Heeft onbeperkt hooi, stal die áltijd open staat.
Wel beschutting dus, maar ongetwijfeld wel fiks vorst in de stal.

Dit was eind van de middag:

Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 23:18

Het probleem is dat mensen nu van alles willen voorkomen voordat er al iets aan de hand is.

Hier is het heel koud en ontzettend harde wind. Maar voor ons neus open veld en andere kant bos, dus buiten de wind, wil het geluid ook wel lekker.

Mijn merrie van 28 verhaart al hartstikke en heeft 300gr op, maar ik voel hoe ze eronder is meerdere keren per dag en kijk naar haar gedrag. Pas als ik zie dat het te weinig is, verander ik iets.

Mijn merrie van 14 was nieuw bij ons. Die kwam steeds met regen binnen staan en dat is helemaal prima. Ze was hier net dat ik haar zag bibberen. Blijkbaar moest ze even opladen onder dak, want daarna was het over.
Ook nooit meer gezien dat ze dat deed. Wel dit jaar een deken op gedaan om haar meer in beweging te houden.

Dat is het enige nadeel van nu. Ik zie dat ze meer schuilen en dus minder bewegen.

Ik voer altijd 3x daags bij, maar voer dat nu al een paar dagen op met een flinke bak wiesencobs.

Al zouden ze het morgen koud hebben, vallen ze niet om. Ik kan dan nog altijd kiezen om meer dekens op te doen of de 2 zonder wel een deken.
Waar ik echt niet weet hoe ik die 2 een deken op die mega vachten moet gaan leggen.

0 gram helpt alleen tegen wind en regen. Maar dat doet een schuilstal ook. Met een goede vacht, wil je zo een deken daar niet op leggen met -10.
Maar als de vacht goed functioneert, wil je ook niet 200/300+gr erop, want dat kan je dan bij elkaar gaan optellen en kan je paard behoorlijk warm staan. Zeker nu het winter is en je paard erop ingesteld is, kan hij het juist beter niet te warm hebben. TE warm is sowieso nooit goed.

Niet elk paard krijgt evenveel of een zelfde vacht. Maar dat wil niet zeggen dat het niet voldoende is. Onze quarters krijgen zonder dekens ook geen teddy vachten zoals de andere 2. Maar die hebben wel jaren zonder gestaan.

Ik zou echt afwachten tot er problemen zijn bij paarden die nu geen deken op hebben of nog erg dun. Als je bij voorbaat uit je eigen gevoel al met dekens in de weer gaat, weet je helemaal niet of het wel nodig is.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 23:28

Ik denk dat je per paard en per situatie moet kijken.

Scheelt natuurlijk of iemand een paard net heeft, of al jaren.
Het maakt verschil of iemand dagelijks bij het paard kan komen of niet.
Het maakt verschil of het paard ooit ernstige onderkoelingsverschijnselen gehad heeft, of niet.
Het maakt verschil of een paard al meer dan eens koliek heeft gehad direct gerelateerd aan kou of niet.
Het maakt uit of een paard jong is of oud.
Het maakt uit of hij kan schuilen of niet.
Het maakt uit of hij onbeperkt ruwvoer kan eten of niet.
Het maakt uit of hij echt goed droog kan staan of niet.
Het maakt uit of er veel wind/tocht in de stal is of niet.

Ik denk dat we niet over elkaars situatie kunnen oordelen.

En ik hoop dat een ieder voor zichzelf al zijn/haar omstandigheden goed in beeld heeft, en dus uiteindelijk wél voor zichzelf kan oordelen.

Ik weet zéker dat we elkaar niet moeten vèr-oordelen of be-oordelen. Niet zonder 100% de situatie te kennen. En die ken je zelden vanaf bokt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 23:39

Als je twijfelt gewoon een deken op doen, ik heb hem ook op gedaan en ook de hals er aan bevestigd. Ik ga morgen vroeg kijken en ik denk dat ik dan blij ben dat ik hem hem op gedaan.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 23:39

Ik bedacht me dat de mini niet eens een deken heeft := . De 29-jarige heeft nog een hele collectie liggen uit zijn sportcarrière, maar die stond net gewoon nog buiten in de sneeuw. De mini lag binnen te slapen. Het was gelukkig nog best behaaglijk in de stal. Normaal is de ingang op het zuiden niet zo handig, maar deze week geloof ik wel. Ik geef extra veel ruwvoer en hou ze gewoon goed in de gaten, eventueel zet ik ze snachts op stal. Na morgen gaat de wind hier gelukkig wel wat liggen. Morgen windkracht 7 maar daarna 4-5 en halverwege de week 2-3 met een zonnetje.

Het is wel echt heel guur op onze slaapkamer op het oosten stonden de dakramen nog stukje open en zat er sneeuw op de muren.

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 23:40

Het is per paard en situatie verschillend wat fijn werkt.

De geschoren koukleum hier vandaag van de 300 grams zonder hals, omgepakt naar 400 grams met 50/100 grams hals. Inderdaad vooral vanwege de wind.

Mocht het van de week kouder worden, kan er met liners en creatief zijn nog een laagje of 2 bij.
Al is het het liefst zo min mogelijk erop. Maar goed paardlief geeft zelf aan wat ze nodig heeft.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 00:01

superpony schreef:
Ik zou echt afwachten tot er problemen zijn bij paarden die nu geen deken op hebben of nog erg dun. Als je bij voorbaat uit je eigen gevoel al met dekens in de weer gaat, weet je helemaal niet of het wel nodig is.

Dat is makkelijk gezegd, ten eerste leg ik niet graag een deken op als mijn paard al nat is. Dat ben ik graag voor. Ten tweede staan veel mensen op pension en kunnen hun paard niet elke zoveel uur checken, zeker morgen niet met het vooruitzicht van slecht begaanbare wegen. Dan moet je dus vooraf al een keuze maken ipv aankijken, niet iedereen heeft de luxe van paarden aan huis.

Ik denk dat het erg van het paard afhangt, ik heb wel een deken op mijn koukleum gelegd, mede omdat onze schuilstal net de opening de verkeerde kant op heeft staan en hij de pest heeft aan nat en kou.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 00:26

Die van mij staan zonder deken, gewoon buiten met twee stallen ter beschikking. Denk je nou dat die klojos binnen gaan schuilen? Ik zie de wind gewoon langs de cameras op stuiven, maar schuilen.. Nope. Lekker hooi opgehangen binnen, drinkbakken zijn daar. Nope.

Lotte1406

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 00:36

Net m'n paardje gevoerd in de stal maar had buiten een plukje laten vallen en meneer gaat buiten dat plukje opeten morgen toch maar gewoon zonder deken eerst aankijken

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 01:32

Net de laatste ronde gedaan. Staan er alle 4 goed bij. Binnen in een dik pak stro zonder deken, lekker hooi te eten. Ook hebben ze allemaal al een slaapje gedaan.

Morgen zien we wel weer. De waterbakken buiten waren trouwens nog niet bevroren. Wel ligt er sneeuw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 01:55

Ik heb er bij de mijne gewoon een fleece deken ondergedaan, hij heeft al sinds november de 300grams op. Even net dat kleine beetje extra aangezien hij dit weer wss nog nooit heeft meegemaakt. Ga er misschien morgen even langs om te kijken hoe het is, en anders maandag.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 03:37

marleen_usar schreef:
Als je twijfelt gewoon een deken op doen, ik heb hem ook op gedaan en ook de hals er aan bevestigd. Ik ga morgen vroeg kijken en ik denk dat ik dan blij ben dat ik hem hem op gedaan.

Of niet dus. Want als het te warm wordt onder de deken, is dat helemaal niet zo goed.

Femke_tweety, die voorbeelden die jij noemt hebben dan doorgaans al een deken op. Dan is het hooguit kiezen voor iets dikker.

Solistar schreef:
superpony schreef:

Dat is makkelijk gezegd, ten eerste leg ik niet graag een deken op als mijn paard al nat is. Dat ben ik graag voor. Ten tweede staan veel mensen op pension en kunnen hun paard niet elke zoveel uur checken, zeker morgen niet met het vooruitzicht van slecht begaanbare wegen. Dan moet je dus vooraf al een keuze maken ipv aankijken, niet iedereen heeft de luxe van paarden aan huis.

Ik denk dat het erg van het paard afhangt, ik heb wel een deken op mijn koukleum gelegd, mede omdat onze schuilstal net de opening de verkeerde kant op heeft staan en hij de pest heeft aan nat en kou.

Wat een onzin. Ik heb mn hele leven al paarden en niet al die jaren aan huis. Moesten we er ook gewoon heen door weer en wind. Alsof morgen ochtend paarden niet verzorgd gaan worden? Of de rest van de dag/ week etc.

Ooit belde een stal; de weg is niet begaanbaar, wij doen alles de komende dagen, wat wil je dat we doen? Die hebben zich 24 uur uit de naad gewerkt. Dat is paarden houden.

Ben vandaag heel laat, omdat iets was kapot gewaaid. Heb net nog gevoeld en er heeft er geen een het koud, terwijl de wind echt hard en koud is. Ze schuilen wel en dat is prima.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 10:14

Hier staan de paarden gewoon nog steeds buiten. Ze zoeken geen onderdak, gaan alleen een beetje uit de wind staan. Niks aan de hand.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 11:03

Hier hebben ze het ook niet koud. Ze zijn heel erg aan het spelen! De ondergrond is hier niet eens bevroren. En de het sneeuwt maar heel licht. Af en toe wel een koude wind. Maar deken is bij die van mij nog steeds niet nodig.