In hoeverre bemoei jij je met je pensionklant?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 12:18

Change3x schreef:
keona schreef:
Ik vind dit echt te ver gaan deken kopen DA raadplegen.
Ik vind dat zeker niet kunnen, en je kunt best iemand aanspreken en dan is het de toon die het maakt. Jij weet ook niet of de pony bevangen is geweest want dan is schraal houden heel goed, en wat noem jij mager. Als ik er echt niet tegen kon zou ik ze weg sturen dan zie je het niet meer

Er staat dat de pony heel mager is. Dat is iets anders dan schraal.

Ik vind het best schokkend dat sommige mensen zouden doen alsof ze gek zijn en dus geen actie zouden ondernemen. Ik word door zulke teksten echt een beetje boos. Een dier in nood laat je niet lijden. :n
sommige vinden schraal mager dus

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 12:20

Poekkie schreef:
keona schreef:
Ik vind dit echt te ver gaan deken kopen DA raadplegen.
Ik vind dat zeker niet kunnen, en je kunt best iemand aanspreken en dan is het de toon die het maakt. Jij weet ook niet of de pony bevangen is geweest want dan is schraal houden heel goed, en wat noem jij mager. Als ik er echt niet tegen kon zou ik ze weg sturen dan zie je het niet meer

Bevestigd door een dierenarts... Sorry maar ik zie dan echt geen mogelijkheid meer tot welles/nietes discussie over wat mager is.

Daarnaast... zonder vacht in 2 graden buiten in een ongevoerd deken? Dat is gewoon mishandeling.
een dierenarts ziet toch niet zonder foto hoe het hoefbeentje zit hè. Of heft die röntgenogen

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 12:29

Gini schreef:
Maar iedereen doet nu alsof de pony geholpen is en TS de redder in nood is? De pony is nog steeds graatmager en nog steeds geschoren. De eigenaar van de pony heeft 0,0 bijgeleerd en zal de pony gewoon verder verzorgen zoals die nu (niet) doet, alleen dan niet in het zicht van TS.

Niet iedere "reddingsactie" is goed omdat het een actie is. Je moet nadenken voordat je ageert. En ja, bemoeienis leidt meestal tot juist het afstoten van wat er gezegd wordt. Je kan beter voorzichtig adviseren en educeren. Juist weten wanneer je vriendelijk een verbetering kan voorstellen, in gesprek treden met de persoon, zoals volwassenen doen. En als je dan toch 'iets' wilt doen, dit sowieso op voorhand vragen en afspreken, zodat de eigenaar van de pony zich wel nog betrokken voelt en zich niet beledigd voelt. Want nu is de eigenaar van de pony beledigd en stampt die op hoge poten weg en de pony? Die is geen halve sikkepit vooruit geholpen.

Ts heeft toch geprobeerd om het de eigenaar te leren? Als hij niet luistert en het dier heeft er last van... komen er vervolgstappen... en daar heeft ts dus prima aan haar zorgplicht voldaan... dat de eigenaar het nog steeds niet begrijpt is heel jammer... en dat hij nu dus naar een volgende stal gaat is nog meer jammer... maar dat is niet ts haar schuld...

Op het volgende adres krijgt hij hopenlijk nog een keer eenzelfde verhaal als hij dan nog steeds niet correct voor zijn pony zorgt...

Overigens... als er genoeg meldingen binnen komen, het echt lang duurt en echt schrijnend wordt... worden dieren echt wel in beslag genomen... dat is hier in de buurt ook gebeurd met een kudde Welsh ponies... helaas heeft dat wel meerdere jaren geduurd voordat ze zover konden gaan... maar na het melden bij de eigenaar dat het niet goed gaat met zijn dieren en het eventuele helpen om de situatie voor de dieren te verbeteren (mocht de eigenaar dat willen/toelaten...) blijft er niet veel anders over dan meldingen doen bij de instanties... deze doen sowieso aan dossiervorming... dus ook al lijkt het soms alsof zij niks doen, zij doen echt wel wat... maar zijn ook soms erg beperkt in wat zij direct kunnen doen...

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 12:40

betadine schreef:
Ik zou nooit pension aanbieden zonder ruwvoer. Veel te vaak gezien dat eigenaars hun paarden uithongeren en dat zou ik op mijn terrein niet willen.
Ik denk ook dat je deze klant beter laat vertrekken. Als jullie manier van paarden houden zo ver uit elkaar ligt lijkt mij dit de enige juiste beslissing.
Dit dus. Hier zit het grootste pijnpunt.

Verder ben ik het helemaal eens met de diverse posts van Ayasha. Ik stoor me er mateloos aan elke kritiek op het handelen van ts hier zonder omhaal doodleuk vertaald wordt naar: o, jullie zouden die pony dus laten creperen.

Goede les uit dit trieste voorval (triest met een slag om de arm, want nogmaals, we horen hier alleen de ene kant van het verhaal): wil je als pensionhouder controle hebben over het welzijn van paarden die bij jou in pension staan, bied dan alleen volpension aan, maak heldere afspraken die je contractueel vastlegt en hou de pensionklanten (en jezelf) daaraan.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 12:53

keona schreef:
Poekkie schreef:

Bevestigd door een dierenarts... Sorry maar ik zie dan echt geen mogelijkheid meer tot welles/nietes discussie over wat mager is.

Daarnaast... zonder vacht in 2 graden buiten in een ongevoerd deken? Dat is gewoon mishandeling.
een dierenarts ziet toch niet zonder foto hoe het hoefbeentje zit hè. Of heft die röntgenogen

Moet je rontgenogen hebben om te zien of een dier te mager is en het koud Heeft dan? En zou een kanteling van het hoefbeen het dier dan opeens in goede conditie laten lijken? Dacht het niet.
Ik heb ook twee ex hb-ers en die moeten zeker niet te dik zijn. Maar te mager bevonden door een DA is te mager, geen discussie over mogelijk.

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 12:59

meggiemeg schreef:
Divers schreef:
Wat ik begrijp uit dit topic is dat veel mensen dus ook 144 niet zouden bellen bij het zien van een uitgemergeld dier want ‘het is niet mijn probleem’. Dat vind ik schrijnend.

Mijn ervaring is dat het niets helpt om ze te bellen. Hier vlakbij staan er 2, ribben te tellen, ruggegraat en heupen steken er uit, staan in de drek en hebben een soort van schuilstal wat 1 groot tochthok is met een lek dak, krijgen amper te eten, krijgen meerdere malen per jaar een melding binnen. Ze gaan kijken, geven de mensen een advies en daar houdt het mee op. Voor de wet is het zo dat een paard droog moet kunnen staan, eten en drinken moet krijgen, hoeveelheden staan er niet vermeld. Dus kunnen ze er simpelweg niet op handhaven. Het zijn vaak ook normale politieagenten die met de dienst voor de dierenpolitie worden belast en sommige hebben er ook geen verstand van dat een paard anders eet dan een koe of een schaap.

Mijn ervaring is dat het wel helpt. Ik heb een keer gebeld omdat ik bij een boerderij kwam waar een struisvogel (ja echt) los liep in het veld ernaast, en zag toen een heel verdrietige situatie met bijv. 15 konijnen in zo'n ''konijnenflat'' van de dierenwinkel, een stuk of 50 ganzen zonder veren, een pony alleen en 2 ezels met veel te lange hoeven. Week later waren ze weg, in beslag genomen...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 13:05

Kinke schreef:
Gini schreef:
Niet iedere "reddingsactie" is goed omdat het een actie is. Je moet nadenken voordat je ageert. En ja, bemoeienis leidt meestal tot juist het afstoten van wat er gezegd wordt. Je kan beter voorzichtig adviseren en educeren. Juist weten wanneer je vriendelijk een verbetering kan voorstellen, in gesprek treden met de persoon, zoals volwassenen doen. En als je dan toch 'iets' wilt doen, dit sowieso op voorhand vragen en afspreken, zodat de eigenaar van de pony zich wel nog betrokken voelt en zich niet beledigd voelt. Want nu is de eigenaar van de pony beledigd en stampt die op hoge poten weg en de pony? Die is geen halve sikkepit vooruit geholpen.

We waren er niet bij dus we weten helemaal niet hoe de TS dit heeft aangekaart. Misschien was dit wel 'voorzichtig, vriendelijk en educatief'. Als ik zie hoe in dit topic gereageerd wordt dan is kritiek incasseren voor velen nog wel een dingetje.

Het lijkt me logisch dat ik inderdaad reageer op de voor ons bekende informatie. :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 13:06

Even los van of je bemoeienis te ver gaat. Je wil pension klanten die ongeveer op dezelfde lijn zitten als jij en dat zitten ze niet. Stuur ze weg.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 13:15

Ik sta werkelijk perplex hoe men hier de TS min of meer aanvalt op het feit ze voor de pony op kwam.... :n

Gini

Re: In hoeverre bemoei jij je met je pensionklant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 13:17

TS vraagt letterlijk of mensen het te veel bemoeienis vinden om zonder toestemming van de eigenaar een deken voor een pony te kopen. Als het antwoord 'ja' zo ongewenst was, had ik dit graag op voorhand geweten.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 13:29

Heel eerlijk schrik ik wel een beetje van de reacties hier.
Hoe vaak ik wel niet zie dat j paarden/pony's echt gewoon heel slecht verzorgd of behandeld worden en niks of niemand er iets van zegt.
Dat iedereen maar de andere kant op kijkt want ja zijn mijn zaken niet.
Ging het hier om een goed verzorgde shet dan vond ik de situatie compleet anders en dan was het gevalletje waar bemoei je jezelf mee.
In dit geval zou TS dus zoals sommige hier vinden maar aan moeten zien dat de shet ZWAAR verwaarloosd wordt in haar achtertuin.
Hoe erg ook en met al je goede bedoelingen, ik had hem de deur gewezen! Oh ja en direct een melding van het gebeuren gemaakt ook al kunnen die niet veel zolang er water en voer aanwezig is. (helaas zelf meegemaakt hoe een complete stal met paarden zwaar verwaarloosd stond en de dierenbescherming hier niets mee kon, want ja voer was wel aanwezig)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 13:31

Volgens mij wordt er door sommigen hier niet zo goed gelezen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 13:32

Volgens mij gaat het hier in het topic niet zozeer over het feit dat de pensioneigenaar zich met de shet (en dus de eigenaar) heeft bemoeid, dat juichen we als paardeneigenaars/liefhebbers die het beste met hun beestje(s) voor hebben volgens mij alleen maar toe. Het gaat vooral over de manier waarop, waar sommigen, in mijn ogen terecht, moeite mee hebben.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 13:32

kyrkelover, waar lees jij dat er helemaal niks gezegd mag worden wanneer een paard niet goed verzorgd worden? Welke Bokkers hebben dat in dit topic gezegd?

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 13:34

brokjes schreef:
Ik vind wat de eigenaar doet te ver gaan.
Was ts heeft gedaan niet. Dat het de pony van iemand anders is (zijn dieren ook niet gewoon alleen van zichzelf?) maakt mij niks uit, belang van het dier moet altijd voorop staan.

Hier ben ik het mee eens! Had ze dan maar niks moeten doen/zeggen? Dan had ze weer te horen gekregen waarom ze niks ondernomen heeft.

Vind dat je het goed hebt gedaan ts. Als mensen goed voor hun dieren zijn hoeft iemand zich er ook niet mee te bemoeien.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 13:49

Nu hij toch wil vertrekken zou ik er leer uit trekken en je pensioncontract anders opstellen.
Zet er voorwaarde in die jij van belang vindt met betrekking tot gezondheid maar ook wat je wel en niet doet met betrekkking tot half of vol pension en de kosten hiervoor of evt het inschakelen van een dierenarts, ontwormingsprogramma, voerbeleid, enz.

En probeer in gesprek te blijven met je klanten ipv te corrigeren als ze een andere kijk hebben dan jij want blijkbaar heeft de eigenaar wel een dekentje gehaald alleen niet met de snelheid die jij had gehoopt.
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 04-01-21 14:00, in het totaal 2 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 13:51

Ik trek het me ook aan als mij dit zou overkomen, maar ik zou ze weg sturen.Als je er niet goed voor zorgt dan doe je dat maar ergens anders.
Je hoeft die mensen ook niks te leren want ze nemen toch niks van je aan.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 13:52

Gini schreef:
kyrkelover, waar lees jij dat er helemaal niks gezegd mag worden wanneer een paard niet goed verzorgd worden? Welke Bokkers hebben dat in dit topic gezegd?

Op de eerste 4 pagina's zijn er al meerdere uitspraken te vinden.
Ik zou dat bemoei ook niet moeten. Nee gaat veel te ver de dierenarts een blik op het diertje te laten werpen. Je acties gaan veel te ver etc etc.
Nou wat heeft ze gedaan: de man er op aangesproken, de dierenarts om een 2nd opinion gevraagd en een deken gekocht toen het diertje zonder vacht en vetjes letterlijk in de kou is gezet.
Oftewel ze heeft geprobeerd het zwaar verwaarloosde diertje ook actief een beetje te helpen naast de omweg. Want ja doe je dit niet, dan kijk je inderdaad weg van de situatie en dat op je eigen terrein...
En ja op de eerste paar pagina's zie je daar al erg veel tegenspraak op en dat ze enkel 144 zou moeten bellen en hem het terrein af wijzen. Buiten dat dit de snelste oplossing voor TS is, is het diertje hier niets mee geholpen. Duurt maanden zo niet jaren voordat de dierenpolitie überhaupt iets kan en/of mag. En als ze hem het terrein af stuurt gaat het leed gewoon weer ergens anders verder.
Overigens had ik de man zoals ik al schreef ook de deur gewezen, maar zolang het dier nog niet weg was, had ik ook actief iets gedaan.

Een aantal jaar terug bij kennissen ook zo een situatie. Kennissen hadden huis verkocht aan andere mensen met paarden. Een deel van de paarden is al eerder over verhuisd waardoor ze er al waren toen mijn kennissen er nog woonden. (1 a 2 maanden overlapping)
De dieren die kwamen waren stuk voor stuk ERG mager, meerdere er van ook dragend. Mijn kennissen hebben toen ook gezegd, zolang wij hier nog wonen nemen wij de verantwoordelijkheid ook voor deze paarden. Uiteraard zijn de nieuwe bewoners ook over de toestand aangesproken etc en ja ook dierenbescherming is gewaarschuwd voordat mijn kennissen zijn verhuisd. Inmiddels zijn er daar op het terrein al heel wat diertjes overleden. Dierenbescherming kan niets want voer/water/onderdak aanwezig. Uiteraard vonden de nieuwe eigenaren de bemoeienis ook maar niets, maar mijn kennissen weigerden om aan te zien hoe de zwaar verwaarloosde dieren stonden te creperen.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 14:05

Lui_ schreef:
brokjes schreef:
Ik vind wat de eigenaar doet te ver gaan.
Was ts heeft gedaan niet. Dat het de pony van iemand anders is (zijn dieren ook niet gewoon alleen van zichzelf?) maakt mij niks uit, belang van het dier moet altijd voorop staan.

Hier ben ik het mee eens! Had ze dan maar niks moeten doen/zeggen? Dan had ze weer te horen gekregen waarom ze niks ondernomen heeft.

Vind dat je het goed hebt gedaan ts. Als mensen goed voor hun dieren zijn hoeft iemand zich er ook niet mee te bemoeien.

Mee eens.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 14:17

kyrkelover schreef:
Gini schreef:

Op de eerste 4 pagina's zijn er al meerdere uitspraken te vinden.

Ik vind ze niet. Ik vind enkel reacties als...

Citaat:
vind het ook wel vrij ver gaan om dan zelf maar een dekentje te kopen

Citaat:
Erg vriendelijk dat je zo begaan bent met de dieren op je erf maar ik zou er als pensionklant ook niet van gediend zijn als de staleigenaar zich zo vergaand met mijn dieren zou gaan bemoeien.

Citaat:
Ik zou not amused zijn als het management van mijn pony zonder overleg overgenomen zou worden door de huurbaas.

Citaat:
Vooropgesteld dat ik zo’n eigenaar wel aan zou spreken en desnoods zou kijken wat mogelijk is om het dier over te nemen als het zo verwaarloost wordt.

Citaat:
Ja je hebt je te veel bemoeid. Je dierenarts naar andermans paard laten kijken zonder dat er spoed is en een deken kopen en omdoen gaat te ver. Maar ik snap het wel. Je wil zo'n dier niet laten verpieteren terwijl je erbij staat.

Citaat:
Gevoelsmatig snap ik je helemaal, echter is het niet aan jou de dierenarts naar andermans paard te laten kijken (tenzij nood) en er een deken voor te kopen.

Citaat:
Ja, je bent te ver gegaan met je bemoeienis.
Ik zie het zo:
De eigenaar van de pony is altijd eindverantwoordelijk, en moet dus handelen, of niet. Alleen in geval van nood kan een stalhouder een dierenarts inschakelen voor andermans pony, en direct daarna de eigenaar op de hoogte stellen.
Als je vindt dat jouw klant niet het juiste doet voor/met zijn pony, kun je daarover in gesprek gaan.

Citaat:
We kunnen het oneens zijn over beleid.
Kunnen daar over praten en kijken of we dichter bij elkaar komen.
En ik wil daar ook best echt over praten.
Maar de beslissing ligt uiteindelijk bij mij. Punt.

Citaat:
Ik snap helemaal dat je het uit goede bedoelingen hebt gedaan. En ook dat het waarschijnlijk meer dan nodig is voor het beestje. Dat gezegd hebbend, ga je idd te ver door ongevraagd jouw DA een dier van een ander te laten checken

Maar ik denk dat we duidelijk kunnen concluderen dat niemand in dit topic gezegd heeft dat TS maar helemaal haar mond had moeten houden en stilzwijgend de pony maar had moeten laten verpieteren. Integendeel, TS mag zelfs actie ondernemen, mits ze dit op voorhand had laten weten aan de eigenaar. De mensen die vinden dat ze zich te veel bemoeid heeft, vallen alleen maar over het feit dat ze voorbarig gehandeld heeft zonder medeweten van de eigenaar.

Eigenlijk dus exact wat jij verder in je bericht ook zegt. :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 14:29

Lui_ schreef:

Daar zou je wel van uit mogen gaan.
Alleen wat is goed? Dat is nu juist datgene wat voor iedereen verschillend is. De een vindt goed als de pony een dak boven zijn hoofd heeft en een pluk hooi krijgt, de ander vindt dat hij stro tot aan het dak moet hebben, te veel hooi en allerlei ander voer erbij en dure dekens, weer een ander als de pony regelmatig de hoefsmid ziet, een redelijk schone stal en een regendeken.
Bij sommige mensen is het ook onwetendheid, een regendeken houd m toch droog dus zal die vast ook wel lekker warm blijven.
Mijn hoefsmid zegt altijd je hebt paardenmensen en mensen met paarden. Ik denk dat we de klant bij TS onder de laatste kunnen noemen, wellicht op sommige vlakken best wel wat willen maar ook wel wat onwetendheid want als je gaat scheren in de winter betekend een natuurlijke jas uit doen met scheren dus dan moet daar voor in de plaats een warme deken terug komen.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 14:34

Divers schreef:
Wat ik begrijp uit dit topic is dat veel mensen dus ook 144 niet zouden bellen bij het zien van een uitgemergeld dier want ‘het is niet mijn probleem’. Dat vind ik schrijnend.

Dat lees ik echt helemaal niet. Ik lees dat iedereen juist begaan is het met dier, maar dat iedereen er anders mee om zou gaan. De 1 op de manier zoals TS dat doet, maar de ander door afscheid te nemen van deze eigenaar.
Ik zie nergens voorbij komen dat iemand zegt ' oh dat is mijn probleem niet'
Rare conclusie.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 15:29

Men leest niet goed maar begint direct vol verontwaardiging een reactie in te typen. Dan krijg je dat.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 15:51

Askja schreef:
Men leest niet goed maar begint direct vol verontwaardiging een reactie in te typen. Dan krijg je dat.

Het is ook allemaal geschreven woord en dat maakt het extra moeilijk.

Ook ik heb sommige reacties echt wel geinterpreteerd als ‘je had je mond moeten houden’. Een voorbeeld hiervan was bvb de ‘bah bah bah’ reactie waartegen ik ook in ben gegaan in dit topic. Die vond ik er ver over en die persoon had uiteindelijk ook excuses aangeboden. Maar er zijn er meerdere die enigszins dubbel te interpreteren zijn, waarvan enkele in de post met de verzamelde quotes hierboven.

nafnaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 15:53

Askja schreef:

Hier ga ik volledige mee in!

Ik volg dit topic al een tijdje en wil er nu toch even op reageren.

Volgens mij mening heeft TS goed gehandeld. Naar mijn idee hebben mensen niet goed gelezen voordat ze een reactie neer knalde.

In de openingspost staat duidelijk dat TS alleen advies gevraagd van de omdat de DA toch al op het terrein was. DA is dus niet "ingeschakeld" voor de betreffende shetlander. Uit de OP maak ik op dat TS de eigenaar heeft verteld wat de DA heeft gezegd en de eigenaar daar niks van wou weten. Er zo geen geld zijn voor nieuw dekentje. TS heeft uit goedheid en zorgzaamheid voor die shetlander een dekentje gekocht (geen idee of TS die aan de eigenaar heeft gegeven of bij de pony op heeft gedaan). Hoe dan ook stel TS had deze opgedaan was het misschien niet helemaal "correct" in sommige mensen hun ogen om dat bij iemand anders paard te doen maar wat mij betreft als het zo blijkt dat de pony dat nodig heeft vind ik dat TS goed heeft gehandeld.

Tuurlijk mogen pension eigenaren niet zomaar dingen voor hun pension klanten beslissen/regelen maar zo te horen is dit niet een normale situatie en heeft het beestje hulp nodig.