Kritisch naar mijzelf: is veel buiten paardvriendelijk?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 12:55

Muze schreef:
Denk dat er vandaag ook wel veel paarden niet buiten komen..

Hier kunnen ze kiezen.....
Ik denk dat ik dat het belangrijkste vind: een paard wordt door ons gekocht, gereden, we doen er van alles mee, maken beslissingen over alles voor ze.... geef ze dan de vrijheid hun eigen leven een klein beetje zelf in te delen.
Veel stallen zijn best zo te veranderen dat je een groepsuitloop/-inloop maakt of individuele uitlopen.
Dat kan al zoveel verschil maken.... meer frisse lucht, meer beweging, meer zien, meer contact.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 12:59

Muze schreef:

Ik heb ze vanmorgen ook maar even binnen gezet. Meubilair van de buren vloog door ons weiland :brr:
Vannacht hebben ze buiten gestaan, maar combi windkracht 7 en regen vind ik te gortig. Meer mijn eigen gevoel denk ik, want ze hebben een prima wintervacht.
Maar hier gaan ze rond 14 weer de wei op. Met al dat thuiswerken heb ik gezien dat ze rond 11 graag liggend een dutje doen. Wei is wel droog, maar dat lijkt mij nu in stal comfortabeler dan buiten in wind en regen, maar ook dit mijn eigen gevoel :D

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 13:02

Heb nu meerdere keren buiten gekeken en ze staan gewoon in de volle wind en regen, terwijl ze kunnen schuilen. Ze kiezen er bewust zelf voor. Als ik ze voor de nacht binnenhaal, dan moet ik ze echt lokken met hun voer, anders blijven ze evengoed rustig buiten staan. :D

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 13:05

Shenavallie schreef:
Heb nu meerdere keren buiten gekeken en ze staan gewoon in de volle wind en regen, terwijl ze kunnen schuilen. Ze kiezen er bewust zelf voor. Als ik ze voor de nacht binnenhaal, dan moet ik ze echt lokken met hun voer, anders blijven ze evengoed rustig buiten staan. :D

Haha, bij mij juist andersom! :D Maar zelden dat ik ze nat aantref.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 13:06

Mijne staat ook 24/7 buiten hoor dus die zal nu ook wel
Met z’n billen gewoon in de regen staan.
Maar veel traditionele stallen zullen nu de stalpaarden binnen houden..

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 13:09

Muze schreef:

Zo'n dag als vandaag heb ik daar ook totaal geen moeite mee. Wel op dagen dat het prima weer is..

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 13:10

Hier staan ze ook buiten, ook al kunnen ze binnen staan. Heb het wel vaker met heel slecht weer, zorgen maken om de paarden en dan staan ze eigenlijk gewoon lekker buiten te grazen. Mijn oude warmbloed (helaas overleden) was een ex manegepaard en oef, die heeft moeten wennen aan buiten staan. Het heeft zeker een half jaar geduurd eer hij zich echt comfortabel voelde buiten (hij kon altijd in de stal gaan staan en deed dat dan ook vaak). Soms zette hij zichzelf zo enthousiast "op stal" in de schuilstal, dat hij er zelfs stalbenen van kreeg :roll: Het altijd buiten staan heeft wel heel veel goeds gedaan voor zijn gezondheid, hij was een COPD'er en z'n longen knapten er enorm van op.

Deze zomer dit filmpje kunnen maken, het was echt een enorme stortbui met veel wind. Mijn twee warmbloeden vlogen de stal in, de twee ijslanders bleven stoïcijns buiten staan :') (en ja, ze staan vaak met hun vier in de stal en zijn al jaren een heel stabiele, hechte groep)

Hangt dus van paard tot paard af, beste is ze gewoon de keuze geven.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 13:11

MISTRAL94 schreef:
Muze schreef:

Zo'n dag als vandaag heb ik daar ook totaal geen moeite mee. Wel op dagen dat het prima weer is..

Inderdaad, gisteren was het bv. prachtig zonnetje en droog. Als de paarden toen van zonsopgang tot zonsondergang buiten hebben gestaan, heb ik er geen probleem mee als ze het vandaag dan met een uurtje in de binnenbak moeten doen.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 13:12

Shenavallie schreef:

Hier ook, totdat ik ze week geleden zand kuur heb gegeven met slobber op stal. Iedere dag rond 16. Laatste dagen vlogen ze naar het hek als ik buiten kwam. Zo snel leren ze iets aan. Ik geef normaal altijd vitamine brok uit de hand in de wei.

_Tarzan

Re: Kritisch naar mijzelf: is veel buiten paardvriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 13:32

Ik vind dat je het echt per paard moet bekijken.
De mijne maak ik echt niet blij met 24/7 buiten, dan raakt hij gewoon uitgeput omdat hij zijn rust niet krijgt. In de winter en dus ook vandaag gaat hij buiten in de paddock en staat de stal open zodat hij zelf kan kiezen, er hangt buiten onder het afdak en in de stal hooi, maar hij staat toch liever in z'n stal.

's nachts gaan ze hier gewoon lekker op stal en overdag buiten, dat is voor mijn paard toch echt de beste oplossing.

Wel heeft mijn paard dmv een slowfeeder de hele dag hooi tot zijn beschikking en geef ik hem een plak stro om op te knabbelen (Dat eet mijn paard gewoon graag).

Dus ja 24/7 buiten is leuk maar moet ook bij je paard passen, 4 uurtjes buiten vind ik ook wel erg weinig!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 13:35

f4bjheu schreef:
@onali zie mijn vorige post

?
Wat moet ik daar uithalen?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 13:36

Gini schreef:
Inderdaad, gisteren was het bv. prachtig zonnetje en droog. Als de paarden toen van zonsopgang tot zonsondergang buiten hebben gestaan, heb ik er geen probleem mee als ze het vandaag dan met een uurtje in de binnenbak moeten doen.

Bij ons mogen ze helaas niet los in de binnenbak maar dat was ideaal geweest, om toch even de benen te kunnen strekken! Gister hebben die van mij 2 uurtjes buiten gestaan. Wilden maar wat graag weer naar binnen was bewolkt en stond een harde koude wind al :')

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 13:38

Die van mij kunnen over het hele paardenerf komen, maar kiezen er vandaag voor om in hun box te blijven.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 13:51

Mijn 2 oudjes staan in de regen en wind op 3 meter afstand van de stal.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 13:59

Ik zeg altijd, kijk naar je paard.
Die van mij staat nu buiten, maar eigenlijk doe ik haar daar nu helemaal geen plezier mee (wel nu vanwege de storm hoor, normaal vind ze het echt wel lekker). Die gaat vanuit stal in 1 rechte lijn naar de schuilstal en komt er pas uit als het droog is of als ze weer naar binnen mag.
Paddock is echt ruim zat (ongeveer 3x formaat rijbak en ze staan totaal met 3 erin). Weide gaan ze n even niet op, maar zodra het weer wat droger is hebben ze daar toegang toe. 24/7 Ruwvoer tot hun beschikking.

Met de zomer vind ze het heerlijk om 24/7 buiten te staan en maak ik haar ook echt niet blij om dr met de nacht dan op stal te zetten.
Maar zodra in het najaar het weer opslaat staat ze met de avond echt te zeuren dat ze op stal wilt.
En met de zomer dan komt ze gewoon niet als je haar op stal wilt zetten.

Haha en ze is een koudbloed, maar natte ondergrond. Echt niet dat ze dan gaat liggen. Het is een echte languit slaper, maar wel in een droge box _O-

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 14:02

Veel buiten is prima in theorie.

De paarden proberen gewoon aan hun behoefte van het moment te voldoen: the best you can get.

Volgende foto heb ik net vanuit mijn keukenraam genomen. Voor alle duidelijkheid, de deuren staan open en het regent hard. Maar zo staan ze dikwijls.
Binnen kunnen ze door een soort groot bovendeur goed aan elkaar, wat ze ook veel doen.
Lente, zomer en herfst staan ze 12/24 op een echte weide met gras en schuilstal.
Het is maar war je hen op elk moment kunt geven.Afbeelding

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 14:05

koend schreef:

De paarden proberen gewoon aan hun behoefte van het moment te voldoen: the best you can get.

Volgende foto heb ik net vanuit mijn keukenraam genomen. Voor alle duidelijkheid, de deuren staan open en het regent hard. Maar zo staan ze dikwijls.
Binnen kunnen ze door een soort groot bovendeur goed aan elkaar, wat ze ook veel doen.
Lente, zomer en herfst staan ze 12/24 op een echte weide met gras en schuilstal.
Het is maar war je hen op elk moment kunt geven.[ [url=m/suFmB1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is perfect, er is immers een keus...
Daar gaat het om: kunnen kiezen.
Dan hoeven wij niet te bedenken wat het beste is, dat kunnen ze zelf beter.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 14:05

Interessante discussie, ik ben enorm voor de paarden keuze geven, als je die mogelijkheid hebt.

De veulentjes hebben we van de week maar even opgehaald uit hun weiland, ze vinden de schuilstal met golfplaten dak volgens mij eng als het hard regent, ondanks dat er veel hooi te halen is, dus ze gaan eigenlijk altijd in de stromende regen staan, het weiland stond nu onder water en dat ging ons toch wat te ver, buiten de schuilstal was er geen droge ligplek meer. Nu staan ze thuis tot het weiland er weer beter uitziet, ze wisselen buiten scharrelen af met binnen schuilen in de stal met een dikke laag stro en een grote slowfeeder met hooi, hier komen ze dus wel graag in de stal. De andere paarden staan in de grote paddock en staan voor het grootste deel van de dag in de schuilstal vandaag, lekker uit de wind en droog! Al zie ik de mini's ook gewoon af en toe door de wei scharrelen.

Afbeelding

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 14:07

koend schreef:

Het is maar war je hen op elk moment kunt geven.[ [url=m/suFmB1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is de meest ideale situatie! Jammer genoeg voor de meeste mensen niet haalbaar. Zou het graag zo willen hebben.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 14:10

Hutcherson schreef:
Het is vaak ook stuk comfort voor de pensionhouder dat meespeelt.

Heb veel stallen gezien en de advertenties etc zien er altijd super uit, dus gaan kijken.
Ik ging het liefste kijken bij regen in de winter. Dan zie je het regime op zn slechtst.
Maar dan wordt toch altijd weer geenoemd: ja we gaan hier extra zand in storten of draineren of bestraten. En dat gebeurt dan 2 jaar later nog niet enzo.
En dan worden de mooiste praatjes vertelt... Van zonsopgang tot ondergang buiten... Terwijl je dan meermaals rond 13:00 uur op stal komt, en dan staan paarden nog binnen want pensionhouder was nog even bij de kapper? Of paarden staan om 15:00 uur alweer binnen want feestje/bbq/verjaardag. En dan niet eens in de zoveel tijd.. Nee wekelijks.
Of een bak die niet begaanbaar is zodra er drie druppels water vallen. Of paarden krijgen veel te weinig ruwvoer terwijl je expliciet vraagt of we zelf mogen voeren en mogen bijgeven als het op is. Ik snap echt niet dat mensen hun paard trouw op zo'n stal kunnen houden waar ze veel teveel binnen staan zonder ruwvoer. Ik snap dat echt niet.
Zo is er heel vaak vanalles aan de hand die ervoor zorgen dat ik heel gauw weer verder moet kijken.

Je hebt dan je eigen paard, maar feitelijk heb je er niks over te zeggen. Stalhouder bepaald wanneer en hoeveel je paard buiten komt, wanneer en hoeveel ie op stal staat, wanneer paard eet, hoeveel die eet, wat ie eet. Met welk paard jouw paard contact heeft etc. Ik heb met daar vaak over verbaast. En dan zag ik ook nog vaak dat de dingen waar je dan wel wat over te zeggen hebt (bv merk voer) dat je daar commentaar op krijgt dat je meer moet voeren of bv geen bietenpulp meer moet geven omdat dat niks zou doen.

Dus soms lijkt een stal echt perfectm, maar als puntje bij paaltje komt zie je toch dat op kleine stallen het comfort van eigenaar voorop stond.

Dit en daar schijnt men op bokt niet zoveel aandacht aan te willen geven terwijl je als eigenaar je in alle bocht wringt om je paard buiten te krijgen. 'je moet je paard maar verhuizen' krijg je dan naar je hoofd geslingerd.
Ik ben speciaal verhuisd van provincie, heb een enorm strenge selectie gemaakt kwa stallen en dacht dat ik goed stond. Maar inmiddels komt mijn beste maatje nog amper buiten omdat de paddocks niet meer begaanbaar zijn, heb ik slapeloze nachten en is het bijna onmogelijk iets te vinden.

Geen paard meer voor mij hierna...helaas.

(de verdere verzorging is prima, ze staan niet zonder hooi en krijgen extra stro)
Laatst bijgewerkt door Cowgirl op 27-12-20 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 14:10

Die van mij kan kiezen,en wat denk je??? Hij staat nu vaak binnen.
Vooral als het regent,ik kan dat zien omdat zijn deken nog droog is.
Hij heeft een groot stuk land,met een beetje gras,geen bagger.
Als paarden alleen de mogelijkheid hebben om op een postzegel bagger of drijfnat zand zie ik de meerwaarde ook niet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 14:12

martinev schreef:
Interessante discussie, ik ben enorm voor de paarden keuze geven, als je die mogelijkheid hebt.

De veulentjes hebben we van de week maar even opgehaald uit hun weiland, ze vinden de schuilstal met golfplaten dak volgens mij eng als het hard regent, ondanks dat er veel hooi te halen is, dus ze gaan eigenlijk altijd in de stromende regen staan, het weiland stond nu onder water en dat ging ons toch wat te ver, buiten de schuilstal was er geen droge ligplek meer. Nu staan ze thuis tot het weiland er weer beter uitziet, ze wisselen buiten scharrelen af met binnen schuilen in de stal met een dikke laag stro en een grote slowfeeder met hooi, hier komen ze dus wel graag in de stal. De andere paarden staan in de grote paddock en staan voor het grootste deel van de dag in de schuilstal vandaag, lekker uit de wind en droog! Al zie ik de mini's ook gewoon af en toe door de wei scharrelen.

[ [url=m/48T7B3.png]Afbeelding[/url] ]

Tja,zoals op deze foto vind ik dus verre van ideaal

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 14:13

Waarom niet? Ze kunnen droog staan, hebben ruwvoer en een schuilplek?

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 14:14

@Cowgirl, daarom hoop ik dat er op termijn een minimale eis komt voor het houden van paarden. Minimaal 8 uur vrije uitloop en contact met minimaal 1 soortgenoot.
Gezien de draad hier wordt dat heel lastig, maar op de langere termijn gaan pensionhouders hun stalling echt wel aanpassen. Stands zijn immers ook verdwenen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 14:14

Muze schreef:
Waarom niet? Ze kunnen droog staan, hebben ruwvoer en een schuilplek?

Ze kunnen niet eens een sprintje trekken of goed bewegen,jonge dieren moeten bewegen